handdator

Visa fullständig version : QR-kod med operatörs-ID på modellflygplan



electric mike
2021-04-29, 18:05
Ryktesvägen skall det vara OK att ha sin operatörs-ID, namn, tfn-nummer mm i form av en QR-kod på modellflygplanet, men är det någon som kan bekräfta eller dementera detta???

Jag ska märka ett 30-tal skalamodeller och att märka dem med en QR-kod skulle underlätta.

/hälsningar Micke

robsan
2021-04-29, 19:16
Tjena.
Har florerat olika uppgifter men på TS hemsida står det att QR är okej.
Jag var också inne på QR-kod först men hittade ingen som printade klisterlappar med QR. Valde att skriva ut det i klartext istället och känner mig nöjd med det. Känns bra att ha namn och telefonnummer synligt.

Mr.Bob
2021-04-29, 21:03
Det står egentligen inget om vad QR-koden ska innehålla mer än operatörs-ID ?
Jag peta in ID, namn/smeknamn och telefonnr.

Sen står det att om du har en farkost som ska efterlikna en fullskala så är det tillåtet att sätta sitt ID/QR på t ex insidan av batteriluckan.

Skrev ut QR på vanligt kopieringspapper och limma dit på insidan huv så den är synlig, och de som inte det var möjligt tog jag vanlig bred packtejp och satt på lämplig plats.

electric mike
2021-04-30, 10:39
robsan och Mr.Bob ni har helt rätt!

Chattade med TS i dag och de kunde bekräfta att märkning med QR-kod är OK. Dessutom gäller att märkningen får placeras i "batterifacket" "när drönaren eller modellflygplanet är byggt för att efterlikna ett verkligt flygplan, där placering av Operatörs-ID:et skulle förstöra byggets realism."

Alltså kan jag märka mina skalamodeller med en QR-kod på insidan modellens flygkropp,eftersom flygkroppen utgör "batterifacket". Så jag är nöjd!! Med "batterilucka" avses den dörr, eller lucka genom vilken batterierna är åtkomliga.

Flygsmurfen
2021-04-30, 14:24
Räckte det med operatörs-ID eller behövdes hela släkt-tavlan? Tel.nr mm?
(Kan givetvis grotta i egna papper men slänger in frågan här om ni är nyligen pålästa :-)

// Mats W

robsan
2021-05-01, 06:36
OperatörsID är det enda som är krav på. Resten är frivilligt. En privatperson som hittar ett bortfluget plan kan inte spåra ägaren via OperatörsID.

Ålänning
2021-05-01, 08:41
Var hittar ni info om att man ska ha nån lapp på modellen? Är det EASA-grundregel eller svenskt tillägg till det hela?

kjni
2021-05-01, 09:46
Var hittar ni info om att man ska ha nån lapp på modellen? Är det EASA-grundregel eller svenskt tillägg till det hela?

Citat från Transportstyrelsens websida om drönare/operatör:

Märkning av drönare

Transportstyrelsen kommer inte att ge ut dekaler eller liknande vid genomförd registrering, utan det är operatörens ansvar att förse drönaren med korrekt, synligt och läsbart Operatörs-ID.
Till en början kommer det inte att vara möjligt att programmera de drönare som finns på marknaden med nätverks-ID, utan du ska märka din drönare fysiskt.
Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och
läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. Operatörs-ID:et kan i undantagsfall placeras inuti batteriutrymmet vid något av följande tillfällen:


om storleken på drönaren eller modellflygplanet inte tillåter att Operatörs-ID:et visas på ett synligt sätt på flygkroppen
när drönaren eller modellflygplanet är byggt för att efterlikna ett verkligt flygplan, där placering av Operatörs-ID:et skulle förstöra byggets realism



Det är inget svenskt påhitt utan finns i EUs dokument i Artikel 14:

" 8. The UAS operators shall display their registration number on every unmanned aircraft meeting the conditions described in paragraph 5. "

Hela författningen kan läsas på: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2019/947/oj

/Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Ålänning
2021-05-01, 11:05
Tackar Kjell, hade inte tänkt på att söka tillbaks så långt då detta verkar ändrar så ofta, det dokumentet är ca 2 år gammalt, men det verkar som det är det som gäller än så länge.

Nu ska ju jag som finländsk medborgare följa det som givits ut här, men jag tänkte det kunde vara lättare hitta om jag vet vad jag ska söka efter. Nu hittar jag ju inte någon liknande text som du citerar från Transportstyrelsen på "våra sidor". Jag hittar bara "Märk alla dina luftfartyg med ett klistermärke som innehåller ansvarspersonens namn och kontaktuppgifter." men det gäller bara "Bruksflyg med obemannade luftfartyg syftar på all annan verksamhet än sport- eller hobbyverksamhet." vilket jag endast hittar under professionell användning https://droneinfo.fi/sv/professionell-anvandning-av-dronare/rpas-bruksflyg

:-D Tar förstås det säkra före det osäkra och märker alla flyg, helikoptrar och multicoptrar. Men det skulle vara intressant hitta liknande formulering så att personer som inte flyger professionellt också hittar info om märkning.

andWho
2021-05-04, 11:23
Som jag tolkar texten så kan man inte bara ha en QR-kod. Man måste ha sitt OP-id i klartext, för att uppfylla kravet: "...läsbart utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser." Svårt att läsa QR utan tekniska hjälpmedel....
Att man dessutom kan lägga till en QR-kod är ju inte så konstigt, man får har vilka klisterlappar man vill på sina maskiner.
/A

robsan
2021-05-04, 11:54
Svårt att läsa QR utan tekniska hjälpmedel....

Håller med dig. Visar hur svårt det kan vara att skriva informativa texter. Jag gör dock tolkningen att QR är undantaget kraven i den tidigare meningen. Men det är en tolkning. En viktig text bör inte vara så öppen för tolkning. Men vi kan nog utgå från att dom menar att QR är okej och kan ersätta kod i klartext :-)

andWho
2021-05-04, 12:06
Håller med dig. Visar hur svårt det kan vara att skriva informativa texter. Jag gör dock tolkningen att QR är undantaget kraven i den tidigare meningen. Men det är en tolkning. En viktig text bör inte vara så öppen för tolkning. Men vi kan nog utgå från att dom menar att QR är okej och kan ersätta kod i klartext :-)

Det är ju bara för sorgligt att detta regelverk är så dåligt formulerat att det blir öppet för tolkningar, antaganden, gissningar och tyckande. Men det beror kanske till en del på att det är dåligt strukturerat från början, svårt att beskriva enkelt och tydligt då.
Som texten är skriven nu så är den motsägande, om det nu är OK med bara QR-kod. Andra meningen borde isåfall vara: "Alternativt kan en QR-kod användas." Men så står det faktiskt inte!
/A

Mr.Bob
2021-05-04, 12:42
Det är nog så att de menar att man måste ha sitt ID i tydligt text, alltså inte slarvigt skrivet så det ej är läsbart medans väljer man QR så står det i klartext via tel, det är väldigt lätt att skriva en siffra som en bokstav, 1 Eller I, är det svårt att utläsa en text blir det jobbigt att få rätt ID.

Har inte läst någonstans att man måste ha en datorsktivet och utprintat ID, den skulle lika gärna kunna vara handskriven.

Thomas
2021-05-04, 13:28
Jag tycker att det är ganska kristallklart,

utdrag från TS hemsida:

"Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. "

Alltså räcker det med QR-kod ISÄLLET för operatörsID...

andWho
2021-05-04, 13:50
Jag tycker att det är ganska kristallklart,

utdrag från TS hemsida:

"Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. "

Alltså räcker det med QR-kod ISÄLLET för operatörsID...

Nej, det står varken "istället för" eller "alternativt". Det står bara "kan användas", otydligt och oklart om det är menat som komplement eller supplement.
Bara det faktum att sådana här trådar med frågor uppstår indikerar ju hur otydligt man uttryckt sej. Myndighetsregler borde inte vara öppna för tolkningar.
/A

Balcke
2021-05-04, 17:25
Nej, det står varken "istället för" eller "alternativt". Det står bara "kan användas", otydligt och oklart om det är menat som komplement eller supplement.
Bara det faktum att sådana här trådar med frågor uppstår indikerar ju hur otydligt man uttryckt sej. Myndighetsregler borde inte vara öppna för tolkningar.
/A

"Kan användas" är glasklart, kan QR-kod användas så kan det - kristallklart. Motsatsen är kan/får "inte" användas. Tycker man något annat eller gör en annan tolkning är det väl enklast att INTE använda en QR-kod och flyga vidare.

//R

TobiasJ
2021-05-04, 19:14
Det här är ju kanon! Min telefon klarar av att läsa QR-koden som är ca 15x15mm. Enkelt att tejpa fast den lite överallt. Gjorde den online, bara googla qr generator. Jag la in namn, mobilnr och operatörsid. Det dyker upp i klartext på telefonen när jag scannar med en QR-app. Bra teknik!

andWho
2021-05-04, 19:20
"Kan användas" är glasklart, kan QR-kod användas så kan det - kristallklart. Motsatsen är kan/får "inte" användas. Tycker man något annat eller gör en annan tolkning är det väl enklast att INTE använda en QR-kod och flyga vidare.

//R

Visst, glasklart att QR-kod "kan användas". Men detta tar INTE bort kravet på att OP-id ska vara "läsbart utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser.". Lite svårt att läsa en QR-kod med bara glasögon eller linser...

TS menar nog väl och man tillåter nog QR-koder utan klartext, det är nog bara illa skrivet och öppet för tolkningar, vilket är lite sorgligt i ett regelverk från en myndighet. Finns andra exempel på olyckliga ordval och formuleringar, "Drönare" etc etc .
/A, språkpolis

Thomas
2021-05-04, 19:35
/A, språkpolis

:sarcastic::sarcastic::applouse::dance3:

Ålänning
2021-05-04, 20:43
Inte i helsike sätter jag endast en QR-kod på flyget om jag vill ha det tillbaks!!! På varje modell har jag namn och telefonnummer på en lapp som folk kan läsa. Om gammel-pensionären utan smartphone hittar mitt flyg i sin träddunge vill jag att han ska kunna ringa mig på sin hemtelefon.

McRegor
2021-05-04, 22:16
Förstår inte heller finessen med att använda QR-kod - det är ju inte svårare att låta framställa små etiketter med allt i klartext. Så - jag håller med Ålänning till fullo.
Roger

Mr.Bob
2021-05-05, 05:03
Allt handlar ju om att modellerna ska vara märkta, precis som en bil har regskylt.

Det låter som flygen försvinner för er titt som tätt iom att det måste stå i klartext med nummer och allt. För några år sen fanns inga krav på märkning av modeller och hur många märkte upp sina flyg då?

Jag valde QR pga att jag rent estetiskt inte vill ha en massa onödigt(fult) på mina kärror och troligtvis kommer ingen någonsin behöva läsa av mina QR i framtiden men pga att myndigheten har satt ett krav att alla modeller ska vara märkta så är det bara att följa sen hur varje person väljer att märka är upp till var o en.

Thomas
2021-05-05, 05:35
Inte i helsike sätter jag endast en QR-kod på flyget om jag vill ha det tillbaks!!! På varje modell har jag namn och telefonnummer på en lapp som folk kan läsa. Om gammel-pensionären utan smartphone hittar mitt flyg i sin träddunge vill jag att han ska kunna ringa mig på sin hemtelefon.

Namn och telefonnummer är ju självklart en bättre märkning för att spåra ägaren om kärran flyger bort, vem har nytta av ett oförståerligt operatörs-ID?
Egentligen??

McRegor
2021-05-05, 09:09
Förstår fortfarande inte varför det är bättre och "vackrare" med en QR-kod än med en liten etikett med motsvarande uppgifter i klartext ? Och av nån anledning så är inte heller registreringsskyltarna på våra bilar ersatta av en QR-kod ännu. Känns lite som att det bara känns lite "modernare" och därför bättre/fräckare ? Nåja - detta är ju ett fritt val så var och en gör som denne vill.
Och mina flygmaskiner försvinner vanligtvis inte men OM det skulle inträffa så är det ju bra att en ev upphittare enkelt kan hitta kärrans ägare. Men det kräver ju att man har i vart fall sitt telefon-nr tillsammans med sitt OP-id.
Roger

Daniel Ahlin
2021-05-05, 10:02
OperatörsID är ändå en obegriplig kombination av siffror och bokstäver som är helt oanvändbar för alla utom transportstyrelsen alltså gör jag mitt klistermärke så litet och obskyrt som möjligt.

Namn och tel för att hitta ett borttappat plan är givetvis lämpligast att ha i klartext men det är en helt annan fråga.

Danne1700
2021-05-05, 10:16
Varför ska vi hobbyflygare behöva ha en operatörslicens öht? Kommersiella aktörer, det kan jag förstå, men vi?
Det skulle väl räcka med pilotlicensen, om den nu ska vara så nödvändig?

Balcke
2021-05-05, 12:53
72838

Thomas
2021-05-05, 15:01
72838

Perfekt!
:applouse:

Men...
där var ju ingen operatörs-ID!

Balcke
2021-05-05, 15:21
Perfekt!
:applouse:

Men...
där var ju ingen operatörs-ID!

Den jag har tryckt upp som klistermärken har OP-ID namn och telefon nr. Problemet är om jag flyger bort ett plan så hamnar det i Öresund. Men vi har en i klubben som blev av med ett plan i sundet som hittades vid en strand någon mil bort 6 veckor senare.

72839

//R

Ålänning
2021-05-05, 17:55
Det låter som flygen försvinner för er titt som tätt iom att det måste stå i klartext med nummer och allt. För några år sen fanns inga krav på märkning av modeller och hur många märkte upp sina flyg då?
Har du en point där? Jag har aldrig tappat bort ett flyg, så varför ska jag märka modellerna? :-)


Skämtåsido, jag har hållit på med självflygande modeller sedan 2014 och det var väl då jag började märka dem för inte litade jag då 100% på controllers som kunde få fnatt, vem vet. Jag vet inte hur många av er som pysslar med sånt.

Men jag vet att flera av er pysslar med FPV och när/om man slarvar bort sin flygande vinge och inte hittar den, så skulle de ju vara kul om nån som hittar den hör av sig.

Hur känsliga är QR-koderna mot tex revor av trädgrenar och dylikt som kan skada den lilla bilden vid en krasch? Räcker det med att en del av lappen går att "tyda"?

Jag har oftast min lapp på undersidan, ingen ser dem där när flyget står på bordet eller marken på fältet. Vill inte ha någon lapp på ovansidan eller sidorna.

Operatörs-ID är väl bra om man vill anmäla personen för bakom operatörs-ID finns så mycket mer än bara namn och telefonnummer. MEN... om jag skriver ut endast operatörs-ID i tydliga siffror (eller gör det svårare med en QR-kod) och sätter det på ett flyg, hur sjutton ska en människa som inte vet vad det är komma fram till något med det? Lite bokstäver och siffror som inte säger ett jota. Man får nog räkna med att flyget är väck i så fall, såvida personen inte lägger ut på något socialt medium och eller går ut i media. Finns nog säkert krångligare sätt att få tillbaks sin modell på.

shark
2021-05-06, 17:57
72838

Vettigaste inlägget i hela tråden.....