handdator

Visa fullständig version : Frsky V8fr-II glitchar med bensinmotorer



the_storm
2021-06-02, 16:31
Tjenare!

Har under vintern byggt tre stycken bensin flyg som alla tre har utrustats med frsky V8fr-II mottagare.

Vid premiärflygningen av den största kärran (30cc) var jag otroligt nära att sätta den i backen direkt efter start då jag för ett kort ögonblick tappade all kontroll från radion, planet fortsatte med servon i fasta lägen. Återfick kontrollen, flög bort och vände för att sedan landa.

Efter en lång tids googlande valde jag att försöka lösa problemet med en ny radio (radiomaster tx16s).

Idag premiärflög jag min minsta bensinare (10cc) och samma sak hände igen. Kom flygandes på hög höjd och planet slutade svara i ca 1-2 sekunder för att sedan återfå kontrollen.

Jag har inte upplevt detta fenomen med eldrivna flygplan varför jag misstänker att dessa mottagare är väldigt känsliga för störningar från motorns tändsystem.

Någon som varit med om liknande? Bör jag byta ut samtliga mottagare i mina bensinare och sätta dit mottagare av annat märke? Spektrum kanske?

Mvh
Mattias

peso
2021-06-02, 17:12
Jag tycker du skall göra räckviddsprov med och utan motor för att se om tändsystemet påverkar räckvidden. Om det inverkar så finns vissa installationsregler att följa. Jag antar att du tex har separat batteri för tändsystemet. En annan regel att ha stort avstånd mellan mottagarinstallation och tändsystem.
PO

the_storm
2021-06-02, 17:21
Hej PO, tack för svaret! På 30cc'n är det långt mellan mottagare och tändning. Separata ackar till tändning på samtliga kärror. Har ingen telemetri med dessa mottagare, men hade full kontroll från över 50 meter med radion i rangecheckläge

the_storm
2021-06-02, 17:27
72973

Rosa ringar visar plats för mottagare och tändning

McRegor
2021-06-02, 18:18
Du kanske skulle prova med mottagare med lite nyare system - ACCST/D16 eller Access. Den du kör är ju i grunden en "gammal" D8-mottagare om jag minns rätt.
Roger

peso
2021-06-02, 18:30
Om du har 50 m med motorn igång så är det knappast störningar från tändsystemet.
/PO

the_storm
2021-06-02, 18:34
Jo det är ju en accst d8, inte senaste modellen direkt. Men då jag kör med en radiomaster sändare kan jag ju skippa frsky helt och använda något som är lite mer välbeprövat. Har läst en lång tråd på rcgroups om folk som haft stora problem med x8r där de helt plötsligt tappar kontakten även på nära håll

peso
2021-06-02, 19:02
Om du har 50 m med motorn igång så är det knappast störningar från tändsystemet.
/PO

the_storm
2021-06-02, 19:39
Om du har 50 m med motorn igång så är det knappast störningar från tändsystemet.
/PO

Jag är inte superkunnig på detta, men det kan inte vara så att det blir någon momentan störning som kommer sporadiskt som triggar mottagaren att starta om, vilket i sin tur lämnar alla servon i dess senaste läge, tills dess att omstarten är klar och jag återfår kontrollen.

Det är svårt att avgöra till 100% om det sker en omstart när jag gjorde min rangecheck då jag inte får rssi från dessa mottagare..

Jag tror jag provar att köpa en nyare Rx8r och kombinerar denna med en xm+ för redundans. Håller tummarna att detta löser problemet!

Flygsmurfen
2021-06-02, 19:46
Ryck i alla kontakter till servon mm.
Det är sjukt känsligt med vibrationer i bensinare.
Jag sätter en klutta Epoxy på alla kontakter för att verkligen låsa stiften i sina resp plasthöljen för att undvika
konstigheter.
Men det låter ju som du får en störning av något slag??
Kanske idé att prova med helt annan radio om det går?
Hoppas det löser sig?
Klart tris anledning att förlora en maskin (och ganska farligt också).

// Mats W

the_storm
2021-06-02, 20:03
faktum är att jag efter första glitchen med min 30cc åkte raka vägen hem och köpte en ny radio. Hade en taranis innan som jag använt i flera år. Och nu då en radiomaster. Men då felet alltså dykt upp i två olika plan, med två olika radios där de enda gemensamma nämnarna är att båda planen har identiska mottagare och identiska optiska killswitchar (rcexl), så misstänker jag ändå mottagarna.

Epoxy på alla kontakter är något att överväga dock.. Hängslen och livrem :D

Mr.Bob
2021-06-03, 05:11
Kör Frsky, haft en sån mottagare och åkt i backen med två kärror pga den, satte den då mellan hammare och betonggolv direkt efter jag fick markkänning andra gången och fått flertalet tappande av mottagning.

Kör x8r mest och de har fungerat felfritt med Frsky sändare

the_storm
2021-06-03, 07:29
Mr.bob, syftar du på V8fr-II som fick smaka storsläggan?

No4
2021-06-03, 10:09
Du har väl inte monterat antennerna nära kolfiber röret som är vingbalk? Kolfiber skärmar radiosignaler mycket. Det gäller att hålla antennerna en bit ifrån kolfiber.

the_storm
2021-06-03, 14:05
Nejdå på stora kärran går antennerna längs sidan. 10cc-kärran har inhögen kolfiber öht. Uppdaterar här när jag testat Rx8r-pro. Beställde igår från rcflight

Mr.Bob
2021-06-03, 17:50
Mr.bob, syftar du på V8fr-II som fick smaka storsläggan?
Javisst! Rena skräpet tyvärr.. vet/sett flera som är supernöjda med dom, tyvärr inte jag !
är lite trist att X8R/Rx8R blivit så dyrt.. svårt att hitta bra anpassade mottagare tycker jag men gjorde ett jefla bra köp för inte så länge sen, radiomaster R86 6ch som har RSSI telemetri, 120kr ! Dock har valutan blivit galen nu så 175kr kostar de idag..! Men de har funkat kalasbra med Frsky sändare.

Ålänning
2021-06-03, 18:08
Kanske är matningen? Dvs att mottagaren råkar ut för brownout och rebootar, tar väl max nån sekund.
Dvs att spänningen glappar (pga vibrationer), dra i så fall fler matningskablar till mottagaren (löda Y eller använda tex DPSI-liknande fundering med dubbla matningskablar.
Eller att spänningsnivån sjunker snabbt under gränsen av nån anledning.
Har du har skild matning för tändsystemet?
Eller att du har för långa matningskablar.
Dessa glitchar ovan borde du kunna få på marken också.

Tvinna alla kablar, använd elektrolytkondensatorer, ferrit-kärnor o filter, använd inte mekaniska switchar, osv.

the_storm
2021-06-03, 18:40
På 30cc-kärran matas mottagaren med dubbla 1450mah 2s life-ackar och tändningen med en egen 1450 life ack. Optisk killswitch till tändningen. Nya mottagare kommer imorgon. Förhoppningsvis provflygning i helgen

peso
2021-06-03, 20:32
Själv har jag bara goda erfarenheter av X8R men har bara haft den i el och segelkärror. Har för mig att det kom en efterföljare som skulle vara okänsligare för tändningsstörningar. Och det fanns väl en anledning till det.
Vad som förbryllar är att det inte märks när du gör räckviddsprov på marken med motorn snurrande. Har alltid ansett det som ett bra prov att göra på ny modell men bensinmotor.
Hoppas det går bra med nya mottagaren. Och glöm inte att berätta för oss som sitter på läktaren.
/PO

the_storm
2021-06-08, 21:52
Ikväll fick jag chans att prova den nya mottagarsetupen i min 10cc-kärra. Förutom att den ville gå i failsafe när jag höll radion väldigt nära modellen från vissa vinklar (inom en meter) så funkade det galant. Range check såg bra ut och med ca 7 flygningar så hade jag inte en enda glitch i luften.

Blir mer testning imorgon, men detta ser lovande ut. V8fr-II passar nog bättre i metanolare och elkärror.

Mr.Bob
2021-06-08, 21:57
Tappar nästan alltid mottagning när jag kommer för nära mina kärror(0-1m), är tydligen inget ovanligt.

vore jag dig skulle jag kasta den där v8fr mottagaren, du kommer troligtvis alltid ha problem med den.

the_storm
2021-06-08, 22:14
Mja, kasta dom vette sjutton. Dom har ju funkat fint i flera år i mina metanol kärror och elflyg, det är nog just tillsammans med tändningen till bensinmotorer som det strular..


Ska läsa på lite om varför man tappar mottagning när man står nära modellen

McRegor
2021-06-09, 08:44
Att du "tappar mottagningen" när mottagaren befinner sig väldigt nära sändaren behöver du inte oroa dig för. Gissar på att ingångssteget i mottagaren inte riktigt förmår att hantera den höga insignal som det blir i detta fall. Har hänt även mig många gånger men inget som påverkat funktionen i normal drift.
Roger

peso
2021-06-09, 09:06
Fast visst är det obehagligt när man skall kasta iväg en något instabil sak när rodren plötsligt börjar fladdra vilt. Möjligtvis kan man undvika det genom att ställa in failsafe på visst sätt. Det borde man faktiskt undersöka.
Bra veta att nya mottagaren inte överstyrs lika lätt. Dock tror jag inte att det är överstyrning som vållat dina tidigare problem.
PO

McRegor
2021-06-09, 10:43
Fast jag har aldrig upplevt att rodren "fladdrar vilt" när man skall starta modellen utan har fått låg RSSI-indikation när man startat upp modellen med sändaren precis bredvid. När den sen är typ 0,5 m ifrån modellen så har det upphört. Finns ju även flera märken som påpekar att man gärna skall ha ett par meter mellan modell och sändare när man skall binda mottagaren.
Roger

peso
2021-06-09, 12:32
Jag har en XM+ som lätt överstyrs. Måhända är det bara den individen. Bindning inget problem.
PO

Ålänning
2021-06-09, 17:55
Om modellerna är värda en del skulle jag uppgradera radio och mottagare till något annat. Tråkigt när det ska strula med sånt här för vissa flygare/viss utrustning, inte värt pengarna att snåla fast flera säger "funkar bra för mig".

McRegor
2021-06-09, 18:10
Då är det nog i många fall mest en psykologisk uppgradering - alltså att nåt dyrare per automatik för vissa upplevs som "bättre". När det gäller FrSky så har det fungerat utmärkt för mig - liksom Futaba/Assan och Spektrum.
Roger

the_storm
2021-06-09, 21:11
Tillbringade 5 timmar på fältet idag med massor av flygtid både med min 10cc och min 30cc. Noll problem, perfekt mottagning och lysande väder.

73006

Åberg
2021-06-11, 06:29
Kraschade en Yak54 med en twin bensinare, använde en rx8. Googlade och hittade info om att mottagaren var känslig och kunde hänga sig vi störningar från tändsystemet. Använder bara rx8pro som master och en RS mottagare som slav i mina bensinare utan några problem. Har fortsatt förtroende för frsky. Använd din Taranis eftersom mottagaren matchar automatiskt mot den. Använd minst accst ver 2.1.
/ Ola.

thoabr
2021-06-11, 09:53
Hej

Ett problem kan vara att mottagarens kretskort inte sitter fast i den. Skramlar lite när man skakar den.

Har jag märkt på många frsky. Alldrig krashat för det men kan ju va nåt att tänka på.

Prova en gång att lägga tändsystemet på mottagaren med den igång märkte inget funka som vanligt.

Även på 35 med en Graupner/jr Zenoha 62cc med magnettändning funka klander fritt.

Förmodligen mottagaren Va den hv kan ju det va det som ställde till det, vad vet jag.

Thomas

Gasman
2021-06-13, 11:02
Glöm inte att temporärt utesluta all övrig elektronik, såsom ON/OFF-switchar, BEC:ar, gyron mm. Koppla förbi allt sådant. Inte ovanligt att vibrationerna från motorn med tiden orsakar internt glapp.

Mr.Bob
2021-06-22, 21:10
Lite fel placerad information MEN det tillhör lite ämnet! Och känns onödigt att skapa en ny tråd!

Nämnde tidigare i tråden att jag införskaffat radiomaster R86 mottagare som funkar kalasbra, ja en har gjort det iaf sen har jag 4st till som efter en stund tappar signal och rebootar, så fort jag ger signal/utslag.
Efter lite funderande och felsökande inser jag att de blir överhettade, upptäckte att IN spänning helt plötsligt steg från 6v till 8.6-9v trots att det inte var mer än 6v in(uppmätt), kände att mottagaren blev ruskigt varm och troligtvis är orsaken överhettning som skyddar mottagaren genom att slå ifrån!
Testat tejpa en liten aluminium bit på undersidan(direkt emot microchipet) för att avleda värmen, fungera felfritt efter det!

En teori är att IOM att de blir så pass varma får de felvärde på IN spänning och differensen mellan den faktiska spänningen och mottagarens högre avlästa värde gör att den rebootar, IOM att den enda mottagaren jag kör med som fungerar felfritt har jag 7.2v IN, känns overkligt att 4/5 nya mottagare failar varav en är från en helt annan batch(inte den som fungerar felfritt).

Detta är bara lite vilda gissningar i min skalle varför det krånglat :)

OlleG
2021-06-23, 12:26
Min erfarenhet är att Frsky har problem med överstyrning av mottagaren på nära håll, under metern.
/OlleG

OlleG
2021-06-23, 16:39
Min erfarenhet med Frsky är att mottagarna lätt blir överstyrda när sändaren är närmare än 1 m. På X8R, S6R har jag sett fenomenet.

Mr.Bob
2021-07-28, 12:48
R86 radiomaster mottagare

Lite kylpasta

73202


Och sedan en liten 2mm aluminiumbit fastlimmade i ena kanten med CA

73203 73204

Nu håller de sig svala!

/MrBob

the_storm
2021-07-28, 15:15
Snyggt!

Gasman
2021-07-28, 16:36
Jag har haft åtskilliga V8FR II i drift i många år nu på bensinare utan problem. Det stämmer också att ingångssteget blockeras om man håller sändaren för nära mottagaren (typ mindre än en meter) men det har jag aldrig upplevt som ett problem utom om man har sändaren liggandes invid planet när man slår på mottagaren.

Det finns dock en annan egenhet hos V8:an. Frsky anger spänningsområdet 3 - 16V och den funkar också inom dessa gränser. Utom vid bindning! Då krävs minst 4,8 - 5V. Det tog mig någon timme att klura ut! Använde temporärt ett 3S NiMH när jag skulle binda vilket inte funkade. Bytte till ett 5S och då funkade det. Provade några andra V8-mottagare och de betedde sig likadant.

the_storm
2021-07-29, 09:41
Sedan jag avvecklade mitt v8fr-ii bestånd i bensinkörrorna så har jag inte haft en glitch på hela sommaren. Konstigt att det funkar för dig Mange

AlveH
2022-06-30, 12:05
Jag har haft åtskilliga V8FR II i drift i många år nu på bensinare utan problem.
Instämmer, samma erfarenhet.