handdator

Visa fullständig version : Vintage RC-bilar?



Ålänning
2023-04-16, 08:12
Hep,

Jag har någorlunda bra koll på gamla helikoptrar tex (mest tack vare VRHC.co.uk och håller på plockar ner en Schlüter Mini-Boy från 1982 som ska restaureras men söker äldre i fall nån har) och till viss del flyg (flög nyligen ett 40+ år gammalt flyg, vet ej ålder, kit-tillverkare eller nåt dock).

Men RC-bilar, hur ligger det till där? Vad är vintage och vad pratar vi för bilar och årsmodeller? Skulle va kul ha en raritet på hyllan. Jag har en gammal Jet Hopper från 1986, men det var mer leksaks-RC-bil än hobby-RC-bil.

/MickeM

Thomas
2023-04-16, 08:55
Ska du ha något riktigt Vintage, så kika på Mardave-bilar!
Det var nog där det började en gång i tiden...

https://www.google.com/search?q=Mardave+vintage+rc+car&tbm=isch&ved=2ahUKEwjWv6fG6K3-AhVYsCoKHRxPCawQ2-cCegQIABAA&oq=Mardave+vintage+rc+car&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECCMQJzoHCAAQgAQQEzoICAAQBxAeEBM 6CAgAEAUQHhATOggIABAIEB4QEzoICAAQCBAHEB5Q8w1Yqhxgg CJoAHAAeACAAW6IAboGkgEDOC4xmAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1 pbWfAAQE&sclient=img&ei=dJs7ZNa1DNjgqgGcnqXgCg&bih=937&biw=1920

McRegor
2023-04-16, 09:06
Min första RC-bil var en Tamiya XR311 - köptes runt 1977/1978. Sen blev det lite snabbare bilar - el-banbilar i skala 1:12 och metanoldrivna i skala 1:8 samt en "off road" metanoldriven också i skala 1:8. Både Tamiyan och Offfroad-bilen finns fortfarande kvar i min ägo liksom många delar till 1:12 och 1:8 banbilarna. Samt en icke helt komplett Mardave som jag fick i samband med att jag köpte ett par andra begagnade 1:10-bilar.
Roger

Ålänning
2023-04-20, 19:51
Huj, Mardave va obekant för mig. Nån mer som har nåt gammalt? Kanske bilder? Kanske nån säljer iväg sin hyllvärmare i framtiden. :-)

Halcon
2023-04-21, 13:15
Mardave Stockcar från 70-talet med en Veco 19.......say no more !!
Jag lyckades nyligen få tag i en helt orörd byggsats från Ebay, hade naturligtvis sålt min gamla för länge sedan....
Har även en helt ny Veco 19.

Thomas
2023-04-21, 16:37
Och Mardave-bilarna hade tvärmonterad motor och stel bakaxel utan diff, om jag minns rätt....

McRegor
2023-04-21, 16:42
Ja, diff var ett senare tiders påfund..:) Stel drivaxel var det som gällde initialt.
Roger

Halcon
2023-04-21, 17:33
Och med pianotråd som dämpning till bakaxeln (Stockcar)... men kul var det när den studsade runt på gräsmattan.

Thomas
2023-04-21, 18:34
Good Ol' memories....

Ålänning
2023-04-22, 09:58
Kul!

Jag kör dock inte RC-bilar längre, just nu. Jag har inte haft jättegamla grejer heller när jag körde 2005-2014 (dvs som äldst 90-tal, metanol och bensin), så det finns ingen "koppling" eller att jag skulle få nån nostalgi-tripp av att se nåt äldre än det jag haft.

Men en vintage RC-bil på hyllan hade bara vart kul ändå. Behöver inte funka eller vara hel, delar går att limma. Men vara komplett, behöver för hyllan inte ha radio och sånt externt och behöver inte lådvis med reservdelar. Det är oftast så det är idag, nån säljer allt och då är det lådvis. Det roliga hade vart att ha en som behöver tas isär, rengöras och monteras ihop ren och fin. Sliten eller inte. Det är väl "minimum-kravet" på vad jag är ute efter. Sen om det finns mer grejer/bättre skick/nåt med historia så "kan" det vara ett plus, men det blir bara liggandes tills nästa person tar över.