handdator

Visa fullständig version : Tänkvärt



uffe_46
2023-06-04, 09:02
Den video är väl värd att titta på och även fundera lite över
https://www.youtube.com/watch?v=1NJWIj5zQNs

Mr.Bob
2023-06-04, 10:55
Jag håller med till 100% !
Viktigaste är att alla ska ha roligt och man delar kunskap och intresse med likasinnade, det är tyvärr något som jag själv sett och märkt av alldeles för lite utav i denna sport/hobby.. Gärna besserwissrar som vet bäst och inte är intresserade av att ta in ny/annan information av, framförallt, den yngre generationen. Är själv 35 och är inne på mitt 7e år med denna hobby.
Hör ofta att hobbyn/sporten krymper och varför det tro? Jo, besserwissrar som tror sig veta allt och är egentligen väldigt egotrippade och bryr sig inte ett skit om andra intresserade av hobbyn/sporten! Även att det verkar vara svårt att vilja dela med sig av grundegenskaper som kan vara väldigt nyttigt för nya piloter, eller så enkelt som var man kan anskaffa specifika delar som inte finns i de vanliga hobbyshoppar.

Man ska få använda vad man vill, flyga med vad man vill, manövrera hur man vill.. utan att någon ska behöva negativt kritisera hur personen i fråga utövar SIN hobby på SITT sätt!

Och om vi ska peta in något om ämnet för filmen, gyro, så personligen ogillar jag det för mina egna manövrar, har testat det vid tillfälle och gillar inte alls hur jag inte känner att jag själv har 100 kontroll på min kärra, men det gäller ju som sagt mig och mina flyg, inte andras :D gyro är säkerligen svinbra för många olika kärror som tex Jetplan kan jag tänka mig det är en stor fördel, eller om man konstruerat något eget som har märklig form och flygegenskaper!


Bra inlägg Uffe!
/MrBob

McRegor
2023-06-04, 13:19
Mr.Bob - ett bra gyro rätt inställt märker du inte av i normalt bruk. Sen är inställningarna tämligen olika för t ex en nybörjarkärra resp en mera manövrerbar kärra. Sen är det ju som sagt att man måste inte gilla gyro...
Roger

Mr.Bob
2023-06-04, 16:06
McRegor - Så som jag kastar mina kärror är det väldigt kännbart med gyro även om låg gain är inställd :D om jag inte var så ADHD i luften skulle det nog vara en annan femma! Har en kärra som är ev gjord för gyro men den leker jag också alldeles för aggressivt med haha! Så för egen del hoppar jag gyro :) om den inte förvisso kommer från grillen ! Med stark sås på

Graff70
2023-06-04, 18:52
Som en som lärde sig flyga RC 1983, så kan jag säga att om det funnits AS3X/SAFE och gyron som det finns nu, då hade vi använt dem!
Finns dessutom en mängd skalakärror som flyger bra mycket bättre med ett gyro.

McRegor
2023-06-04, 19:26
Det största problemet som de tveksamma har är nog att gyrot inte är optimerat för den kärra man flyger och för deras egna krav. Med det sagt så är det helt OK att inte vilja använda det hjälpmedlet för egen del men jag tycker inte det är OK att "snacka ner" dessa hjälpmedel och närmast håna dom inför andra - bara för att man själv av nån orsak inte gillar funktionen. Speciellt inte inför nybörjare.
Håller f ö helt med Graff70 - och hade detta funnits 1970 när mitt RC-flygande startade så hade det varit ett givet hjälpmedel.
Roger

Kawa
2023-06-04, 19:58
Kan ju också tillägga att det går bra att ha ett gyro i planet för det det är ju lätt att stänga av det i luften om man vill det.

Ålänning
2023-06-04, 21:09
Flyger både med och utan gyron. Beror lite på vad det är förstås. Gillar bägge eftersom ändamålen är olika.

Det roliga är ju att vissa som bygger tokfina detaljerade stora skalaflyg blir så insnöade i byggandet att de flyger för lite och DÅ behöver dom gyro för att få flyget att flyga OK för att de är så ringrostiga. Se på alla filmer på YouTube där knappt nån Giant WW2-bird landas hel av dessa duktiga byggare. :-D

turbin
2023-06-04, 21:19
Gyro är kanon och fans det på 70 talet hade jag kört med det. Var ju svårt ibland när man skulle hålla rak linje i starten och få bra poäng av domarna. I landningen och stark sidvind var det jäkligt jobbigt att också hålla rakt efter mittlinjen. Sen när man började med HKP så var det himla bra att ha gyro på stjärtrotorn så den höll sig lugn. Tror nog att HKP proffsen håller med. Hade en jet som var nästan hopplös i starten om man inte hade gyro på sidoroder/noshjul för den hade väldigt litet avstånd mellan nosställ och huvudställ. Hade också möjlighet att stänga av gyrot efter take off. Att snacka ner dom som använder gyro tror jag beror på lite erfarenhet om hobbyn.
/Matti

pernstig
2023-06-04, 21:44
Jag gör som Ålänning och de flesta av mina modellflygkompisar, gyro eller inte beroende på ändamål.

McRegor
2023-06-05, 11:51
Har gyro eller gyromottagare i stort sett i alla mina modeller, Om gyrot har en "Safe-funktion" så har jag även denna valbar via switch - inte för att använda den aktivt men den är bra att ha aktiverad när man skall kolla så att gyro-kompensationen går åt rätt håll. Men kan nog vara användbar vid start och landning om man har en kärra som är lite besvärlig i dessa situationer. Trots både hängslen och livrem när det gäller kompensations-riktningen så provflyger jag alltid en ny modell utan gyrot aktivt - sen testar jag när jag kommit upp på höjd med gyrot aktivt. Och sen får switchen i regel stå i den positionen så länge jag har kvar kärran.
Roger

Fredrik_W
2023-06-05, 13:40
De som snackar skit om de som använder gyro, är nog samma personer som snackade skit om elmotorerna när borstlöst började bli populärt - rädda för ny teknik.

Själv så använder jag gyro i allt numera. Underbart att slippa vindkytt och turbulens. Gyro är verkligen en positiv utveckling.

// Fredrik W

numnutchris
2023-06-05, 16:58
Samma här, har använt gyro i bilar och flygplan och som någon sade så går gyrot stänga av via radion. :-D

McRegor
2023-06-05, 17:08
Samma här, har använt gyro i bilar och flygplan och som någon sade så går gyrot stänga av via radion. :-D
Att det går att stänga av är en sanning med viss modifiering och det gäller BNF-kärror med AR636-mottagare. E-Flight/Spektrum har tydligen bestämt att där är AS3X (gyro-funktionen) alltid aktiv. Det går att åtgärda men då måste man programmera om mottagaren vilket få tycks göra - lite pyssel att sätta sig in i hur man gör. Själv har jag gjort detta på alla mina Spektrum-mottagare men så är det som sagt inte i BNF-modellerna. FMS-gyrot som numera är standard i alla nya FMS-kärror (?) har som standard 3 lägen och med Spektrums terminologi är detta AS3X - Off - Safe. Styrs normalt via en switch på kanal 5.
Roger

Mr.Bob
2023-06-05, 17:52
Ni som använder gyro, vilken/vad är att rekommendera? Har en Frsky mottagare med inbyggt gyro. OCH en DR1 triplane, typ 80cm spännvidd, kan tänka mig att den blir en betydligt trevligare maskin med ett litet gyro i sig när den väl blir färdigbyggd:D

FlyHigh
2023-06-06, 13:30
Jag är definitivt anhängare av gyro, till vissa typer av modeller men inte alla. jag har tidigare använt Cortex, mycket bra gyro men tyvärr alldeles för dyrt. Jag har numera övergått till att enbart använda mottagare med inbyggt gyro. Den stora fördelen med detta är att man slipper alla extra ledningar och kontakter som blir resultatet vid separata gyron. Jag hatar extra kontakter och extra ledningar som komplicerar och utgör extra felkällor.

Själv flyger jag med Jeti och använder deras gyromottagare. En sak jag upptäckt är att själva programmeringen av Jeti gyromottagare är mer komplicerad än man först kan ana. Förutom Gain ska man nämligen även ställa in progressiviteten mellan givet spakutslag och gyrots procentuella inverkan. Det är detta som har fått en del piloter att tycka att dom förlorar känslan i att flyga modellen. Generellt ska gyrots inverkan på roderutslaget vara störst vid små roderutslag och sedan minska för att bli noll vid fulla roderutslag. Detta måste också ställas in och det är högst individuellt mellan olika modeller och piloter. När det gäller Jeti kan man gå in på Youtube och läsa Carsson:s utmärkta beskrivningar på hur man gör dessa inställningar och förklaringar till dess orsaker och verkan.

/Robban

uffe_46
2023-06-06, 16:42
Robban, vill inte vara petig, men tror du menar Harry Curzon och har är en länk till hans Youtube spellista om assist
https://www.youtube.com/playlist?list=PLha6i-db8rlru2nMUd3VTUQMWbUnLhz4E

McRegor
2023-06-06, 20:08
Som FlyHigh beskriver så finns nog dessa inställningsmöjligheter på de flesta aningen bättre gyron - t ex i Spektrums gyromottagare och även i de "gamla" AR636-mottagarna även om det blir lite pyssel vid datorn med att justera bl a progressiviteten. Precis som FlyHigh skriver så är det runt mittläget som den mesta korrigeringen bör ske och vid stora utslag ingen eller liten korrigering - mycket beroende på typ av kärra.
Roger

FlyHigh
2023-06-08, 10:35
Rätt, Harry Curzon ska det vara, vet inte vart jag fick Carsson ifrån, men nu finns länken också för alla som vill fördjupa sig i detta med gyron. Det är ju viktigt att förstå att det inte är "bara" att införa ett gyro, inställningarna är mycket viktiga om man ska få ut allt det positiva ur gyrot. Och som sagt, allt är individuellt, från typ av kärra till pilotens egna uppfattning om känsla och respons i spakarna.

/Robban

rwr43
2023-06-08, 13:30
Jag var motståndare till gyro tidigare men började pröva på mindre kärror och insåg att det blev roligare att flyga när det blåser mycket och nu kör jag det även i stora kärror för hur man än vänder och vrider på det så är ett gyro snabbare i reaktionen än piloten och om det kan rädda en endaste maskin för 40 tusen så är det värt det....... för hur många som flyger när det blåser hårt och lite sidvind har inte upplevt en kastvind som rycker iväg hela planet och vips ligger man där med hjulen i vädret!

Ålänning
2023-06-08, 19:08
För 10+ år sedan använde jag enkom gyron för flyg. Men sedan 2014 har jag bara använt APM och Pixhawk i samband med UAV-ändamål. Men även i vanliga flyg och det har funkat fint, dock lite overkill om man endast är ute efter stabilisering. ;-)

Men att flyga vanliga flyg utan gyro gillar jag bäst. Man lär sig parera bra i hårdare vind. :-D

BJS
2024-01-08, 22:56
Jag blev så glad när jag kunde flyga modellflygplan själv, utan att förstöra dem.

Det tog många år och jag hade till att bli en vuxen man först, för att kunna det.

Min ena son kunde dock, efter min träning med honom.

På samma sätt, har jag helt lärt mig att simma, helt, och har i alla fall lärt mina söner att simma delvis.

Ingen har lärt mig att simma, utom jag själv.

Jag är så stolt över att ha lärt mig att simma själv och utan särskild hjälp.

Bröstsim, ryggsim, under vattnet, över vattnet.

freddan_6
2024-01-10, 18:26
Om det blåser 7 m/s eller mer i blåsiga Skåne får man snällt flyga med antingen stora tunga plan (som jag inte har några) eller mindre plan med gyro. Det gäller dock att följa manualen noga för åt vilket håll gyrot ska vrida rodren. Fråga inte hur jag vet.

Thomas
2024-01-10, 18:44
Om det blåser 7 m/s eller mer i blåsiga Skåne får man snällt flyga med antingen stora tunga plan (som jag inte har några) eller mindre plan med gyro. Det gäller dock att följa manualen noga för åt vilket håll gyrot ska vrida rodren. Fråga inte hur jag vet.


Been there, done that....

BJS
2024-01-29, 23:27
Mitt f.d ex kunde icke simma, så hon fick tvingas att lära sig att simma i skolan. Jag kunde redan simma, självlärd. Vilken enkel lycka det var att tvingas simma 800 meter, när jag redan kunde, dock med litet kramp i händerna. Gymnastikläraren sade: Du får simma 800 meter, eller tills du sjunker.

Jag simmade 800 meter, men sjönk icke.

Hon som var en söt liten flicka, behövde nog icke simma lika så värst långt som 800 meter.

Snarare 100 meter.