handdator

Visa fullständig version : Vad kör ni för bushflyer (Ersätta Multiplex Funcub)?

freddan_6
2024-01-08, 17:52
Har varit borta från hobbyn 2 1/2 år men känner att nu måste jag flyga igen.
Jag har störst intresse av att lära mig 3d, så jag köpte en Durafly Ugly Stick och en Hangar 9 Ultra Stick 10. Men ibland vill jag bushflyga och landa kort. Jag har en något begagnad Multiplex Fun Cub (original), och kan tänka mig att laga landstället eller köpa något nytt liknande. Jag gillar att den är lätt så jag kan flyga långsamt och lågt med en 3S2200 ack. Vad har ni för något liknande FunCub som ni gillar?
Sidofråga, är Multiplex ParkMaster NG nåt bra? Hade den första o gillade den.

McRegor
2024-01-08, 19:10
Jag har flugit mycket med Funcub NG som i mina ögon är överlägsen den ursprungliga Funcub-modellen. Betydligt stabilare byggd men därmed också tyngre. Men en bra flygmaskin är det helt klart. Men det finns ju mängder av EPO-kärror som man kan bus-flyga med i storleksklassen 120--150 cm spv. Tyvärr så har ju priserna stigit en hel del de allra senaste åren och tillgången är ibland också ytterst begränsad. Kolla på t ex FMS sortiment. Denna är både välflygande och snygg för att ta ett exempel - https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=60600
Roger

BJS
2024-01-08, 19:51
Jag har inget bra svar som kan passa dig, men jag skulle kunna tänka mig att bygga en annan vinge för en Graupner-Taxi med skevningsroder, reducerad dihedral och Fowler-Flaps, så att jag teoretiskt sett, skulle kunna springa fort vid sidan av den, vid landningen i vindstilla. Nåja, jag tänker mig mer ~20..25 km/h. Den väger något under 2 kg. med en spännvidd av 150 cm.

Nu är landningshastigheten moderata 30..35 km /h.

BJS
2024-01-08, 20:05
Om du vill flyga extremt långsamt, men med adekvat gaspådrag för hastighet, då skall du satsa på en 3D-modell.

Min kan landa i springfart, eller ~ 20 km/h, med en Thunder-Tiger .40 kubiktum tvåtaktsmotor.

Enorma skevningsroder med riktigt stora roderutslag (30°) av genomskinlig klädsel, som fälls ned som klaffar / flaperons.

Den stiger enkelt vertikalt rakt upp i luften och kan hängas i propellern och hovra.

Bräcklig som en fågel dock.

Ett litet misstag vid landningen, och du bryter av flygkroppen och får sitta och limma.

BJS
2024-01-08, 20:21
Jag skulle vilja bygga en Stork i skala 1:10, men jag vet inte hur.

En riktig buskfllygare om den är byggd lätt, skalenlig och vacker. (ja, de anses ju vara fula för all del)

Det jag vet att den skulle ha en elektrisk motor och vara väldigt lätt, och ganska skalenlig.

freddan_6
2024-01-08, 21:58
Tack för svar @BJS & @McRegor. Det kanske blir både och. Beställde till att börja med ett kit FunCub NG från MBS + lite smågodis. Hade redan 4 vingservo, mottagare, fartreglage och motor sen tidigare i braatthalådan.

Per P
2024-01-08, 22:47
Ta dig en titt på Multiplex Tommy JR eller Multiplex FunCub XL. Tommyn är en liten snäll välflygande maskin med överkapacitet i setupen redan från fabrik. Den har inga som helst elakheter och är snygg i luften.
FunCub XL, ja vad ska man säga om den?! Alla borde ha en kanske =)
Jag har båda dessa maskiner och gillar dem skarpt.

Pelleflygare
2024-01-10, 22:13
En gammal Funcub duger bra för bus och "Bush-flyg". si=JHiBagPu7vZOE20f
https://youtu.be/4sEbLCEvDCM?si=JHiBagPu7vZOE20f

andWho
2024-01-12, 18:12
Meijers Lil'Cub är väl det mest extrema bushplanet med riktiga STOL egenskaper man kan hitta.
https://youtu.be/b2PxjXFSrAA?si=QFMm7IAySh_gYBss

Den stora varianten blev väl aldrig någon byggsats, bara den lilla. https://rc-shoppen.se/byggsatser-flyg-1/lil-cub-c0-klass

turbin
2024-01-12, 20:40
Jag skulle vilja bygga en Stork i skala 1:10, men jag vet inte hur.

En riktig buskfllygare om den är byggd lätt, skalenlig och vacker. (ja, de anses ju vara fula för all del)

Det jag vet att den skulle ha en elektrisk motor och vara väldigt lätt, och ganska skalenlig.

Har byggt en storck 160 cm spännvid och en FS20 Os som drivkälla. Flyger väldigt bra i lugna väder och platsar hyfsat som skalamaskin. Flygen nu 12 gånger och är nöjd med den och tas fram när lugnet infinner sig på metings.
Mvh
Matti
77106

Per P
2024-01-15, 08:21
Tjusigt bygge!!