I december förra året (2024) avslutade jag en tråd kallad Återvinningsmodell. Nu gör jag en ny återvinningsmodell, men den blir helt annorlunda, och därför tycker jag det är värt att göra en ny tråd. Jag kallar den för Återvinningsmodell.2
Så här ser utgångsläget ut

Vingar och kabinhuv från en Slik, stabbe från en Mytho, och en hög virke och kolfiberbalkar från MBS som skall bli en kropp med fena och sidoroder. Det som fattas är en motorhuv, och den måste jag gjuta först efter att det mesta är färdigt för en preliminär avvägning för TP så jag vet hur långt fram motorn skall placeras.
Kabinhuven kommer att styra kroppsformen, och eftersom huvens sidor lutar mycket kommer kroppens sidor att bli välvda. Vingen kommer vid montering att skjutas in en bit i kroppen. Från vingen bakåt är sidorna välvda upp-ned men är raka längs med, så där kan jag planka med 1,5 mm balsaflak. Men från vingen framåt är det dubbelkrökt, så jag kan inte planka med balsaflak där. Hur jag skall göra vet jag inte ännu.
Jag börjar som vanligt med att bygga ett skelett av fyrkantsrör av kolfiber. Jag hade velat ha 6x6 mm rör, men då jag får ett par krökta skarvar så väljer jag 4x4 mm för att enkelt kunna stoppa in 3 mm ståltråd i skarven, säg 4-5 cm långa.
Först ruggar jag upp rörens sidor för att få bort ev släppmedel och ge bra fäste för epoxin och sedan klär jag alla rören med 1 mm balsa och epoxilim så att de blir som träbalkar så att jag kan använda vitlim genomgående. Det förenklar mycket.

Jag limmar balsa på tre sidor av rören, sedan hyvlar jag av så 4:e sidan blir plan och limmar på balsa. Slipar av allt överskott på en bandslip.
Nu gör jag ett skelett av kolfiberrören, det behövs ingen monteringsfixtur eftersom kolfiberrören är helt raka.

Under kabinhuven har jag inte kolfiberrören utan kraftigare balkar gjorda av i mitten 5 mm balsa, glasfiber på bägge sidor, 2 mm lättply på ovansidan och undersidan. Det är i grunden samma princip som en I-balk, ju längre ifrån varandra flänsarna är ju styvare blir balken. I-balkens liv är nu 5 mm balsa och flänsarna är glasfiberskikten. Jag skall visa lite senare hur jag har gjort riktiga I-balkar.
Skelettet ser fyrkantigt ut, men jag skall fylla på med rundade former. Tanken är att kroppen skall bli lite torped-lik, inte riktigt men lite åt det hållet.

Jag har förlängt kabinhuven. Jag vill ha större öppen yta inne i planet så att jag har större val att placera drivbatterierna. Jag har dålig koll i detta läge på TP-balansering, nu kan jag placera batterierna från brandväggen ända till bakom vingröret, så något bra läge kommer jag att hitta.
Framför huven ligger de två delar som vingarna skall ligga an mot. Även dessa är gjorda som I-balkar med 5 mm balsa i mitten, glasfiber på bägge sidor och 1,5 mm balsa utanpå. Polyester att binda glasfibern, sedan lägger jag dem i press mellan 2 plana skivor och skruvtvingar. På delarna är vingprofilen inritad med infästningsvinkeln 1,5 grader. Hål för en främre och en bakre styrpinne.
Under ligger den enkla ritning jag gjort med kroppens konturlinje och placering av spant, vinge, landn-ställ, motor etc, gjord på bänken där den ligger.
Fortsättning följer.
Så här ser utgångsläget ut
Vingar och kabinhuv från en Slik, stabbe från en Mytho, och en hög virke och kolfiberbalkar från MBS som skall bli en kropp med fena och sidoroder. Det som fattas är en motorhuv, och den måste jag gjuta först efter att det mesta är färdigt för en preliminär avvägning för TP så jag vet hur långt fram motorn skall placeras.
Kabinhuven kommer att styra kroppsformen, och eftersom huvens sidor lutar mycket kommer kroppens sidor att bli välvda. Vingen kommer vid montering att skjutas in en bit i kroppen. Från vingen bakåt är sidorna välvda upp-ned men är raka längs med, så där kan jag planka med 1,5 mm balsaflak. Men från vingen framåt är det dubbelkrökt, så jag kan inte planka med balsaflak där. Hur jag skall göra vet jag inte ännu.
Jag börjar som vanligt med att bygga ett skelett av fyrkantsrör av kolfiber. Jag hade velat ha 6x6 mm rör, men då jag får ett par krökta skarvar så väljer jag 4x4 mm för att enkelt kunna stoppa in 3 mm ståltråd i skarven, säg 4-5 cm långa.
Först ruggar jag upp rörens sidor för att få bort ev släppmedel och ge bra fäste för epoxin och sedan klär jag alla rören med 1 mm balsa och epoxilim så att de blir som träbalkar så att jag kan använda vitlim genomgående. Det förenklar mycket.
Jag limmar balsa på tre sidor av rören, sedan hyvlar jag av så 4:e sidan blir plan och limmar på balsa. Slipar av allt överskott på en bandslip.
Nu gör jag ett skelett av kolfiberrören, det behövs ingen monteringsfixtur eftersom kolfiberrören är helt raka.
Under kabinhuven har jag inte kolfiberrören utan kraftigare balkar gjorda av i mitten 5 mm balsa, glasfiber på bägge sidor, 2 mm lättply på ovansidan och undersidan. Det är i grunden samma princip som en I-balk, ju längre ifrån varandra flänsarna är ju styvare blir balken. I-balkens liv är nu 5 mm balsa och flänsarna är glasfiberskikten. Jag skall visa lite senare hur jag har gjort riktiga I-balkar.
Skelettet ser fyrkantigt ut, men jag skall fylla på med rundade former. Tanken är att kroppen skall bli lite torped-lik, inte riktigt men lite åt det hållet.
Jag har förlängt kabinhuven. Jag vill ha större öppen yta inne i planet så att jag har större val att placera drivbatterierna. Jag har dålig koll i detta läge på TP-balansering, nu kan jag placera batterierna från brandväggen ända till bakom vingröret, så något bra läge kommer jag att hitta.
Framför huven ligger de två delar som vingarna skall ligga an mot. Även dessa är gjorda som I-balkar med 5 mm balsa i mitten, glasfiber på bägge sidor och 1,5 mm balsa utanpå. Polyester att binda glasfibern, sedan lägger jag dem i press mellan 2 plana skivor och skruvtvingar. På delarna är vingprofilen inritad med infästningsvinkeln 1,5 grader. Hål för en främre och en bakre styrpinne.
Under ligger den enkla ritning jag gjort med kroppens konturlinje och placering av spant, vinge, landn-ställ, motor etc, gjord på bänken där den ligger.
Fortsättning följer.
Kommentar