Nostalgi i 200% – J2 från AoH 1987

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör

• nov 2009
    • 1963

Nostalgi i 200% – J2 från AoH 1987

Ibland behöver man lite omväxling i bygglokalen. Reparationen av Safiren går framåt men blev sugen på ett sidoprojekt. När Tomas Hägle var på besök i Östersund för några veckor pratade vi om möjliga modeller för ett nytt "massbygge" och kom in på J2:an. Om ni minns så var den presenterad i Allt om Hobby 1987. Det är en väldigt enkel dubbeldäckare konstruerad av Jan Karlsson-. Spännvidd 80 cm och tänkt för en motor runt 3,5-4 cc.

Men..."what if??"

I hyllan låg en Saito FG-30B. Kanske skulle gå att öka storleken på J2:an till att passa motorn. Sagt och gjort. Öppnade den gamla AoH från Allt om Hobbys web-arkiv, en guldgruva för nostalgi, och skrev ut den i dubbel storlek. Storleken blev alltså 160 cm i spv och 160 cm lång.

Storleken på Saiton såg perfekt ut jfrt med den uppskalade motorn på ritningen. Alltså inget att tveka på - bara börja bygga!

Sågade och hyvlade till lister till vingbalkarna ur en 10 x 90 mm furulist från den lokala byggmarknaden. Om man tittar igenom deras listförråd finns det ofta bra material med raka och täta fibrer. Brukar köpa när det bjuds och lägga i rumstemperatur för att låta den torka ordentligt för kommande projekt.

Spryglarna till vingen skars ur ett par skivor foam med pappersyta på fram och baksida från Flite-Test. Det är väldigt lätt och hyfsat starkt. Fungerar bra för vingspryglar om man sätter in spryglar av ply eller balsa där ökad styrka behövs för att ta upp belastning vid vingstöttor, servofästen och liknande. Jag skär med laser och då blir det sjunk i foam-kärnan så man får antingen slipa på papperskanterna eller limma med PU-lim som skummar och fyller sjunk-fåran. Jag använder capstrips av 0,4 mm plywood limmade med PU och det blir tillräckligt starkt i alla ledder.

Artikeln ur AoH 7/87

Det kommer mera.../Kjell
  • Thomas

• jun 2006
    • 7679

Härligt med ett riktigt pinnabygge!
    En sådan skulle jag kunna tänka mig också...
    Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
      • jan 2023
      • 118

Kul projekt..! Trevligt att se denna modell lyftas fram ur glömskan.
      En klubbkompis har en J2:a (i originalstorlek), som flyger fint med en OS FS20.
      Kan bara bekräfta att detta är en lyckad konstruktion, om man bara får alla kritiska vinklar rätt....

PS
      En liten reflektion: Spyglarna av foam gillar nog inte värmen från ett eventuellt klädseljärn...?
      DS
      Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-10-07, 13:49.

Kommentar

• Hägle

• okt 2007
        • 137

Kul att du är på G!
        Modellen är riktigt kul i original. Flyger den med OS 26/ 4-takt.
        Om man gör lite för många spryglar så kan det bli en Sting på samma gång.
        Nu blir det ju större grejor, så det ska bli kul att
        följa och se på fältet.

Tack till Jaka som fick till modellen.

Mvh Tomas

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör

• nov 2009
          • 1963

Snickrar vidare... Så här ser spryglarna ut när dom fått capstrips limmade med PU-lim. Jag har använt samma i flera andra vingar och det är inget problem med värmen från klädseljärnet så länge man inte parkerar det för länge på samma ställe.

Kroppen byggs med plan översida upp och ner. Väldigt enkelt. Den rundade överdelen kommer dit på slutet. Jiggarna för spanten kommer från en kakellist/hörnlist i plåt. Klipper av lagom stora båtar med en plåtsax och fixerar i byggbrädan med nålar och klämmor för spanten. Enkelt och billigt. Det går också att bocka till andra vinklar om inte 90° passar.

Undervingen har fått skevroder, gångjärn och ett gammalt skevbeslag som legar i lådan i säkert 25 år. Det blir ett mittmonterat servo på gammalt vis.

I gömmorna fanns också ett landställ som får duga.

Kroppen bllir en väldigt enkel och snabbyggd låda.

Go´kväll!
          /Kjell
          Senast redigerad av kjni; 2025-10-12, 10:42.

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1452

När jag konstruerade J2:an 1987n hade jag inte kunskapen om hur vingbalkarna skulle monteras i vingen för att få till max hållbarhet, så de ställdes på högkant. Rätt ska naturligtvis vara att de ska monteras platt i urtagen på spryglarna! -Men det kom jag på några år senare! Hoppas jag är förlåten?!
            Original J2:an har jag forrtfarande kvar.
            Klicka på bilden för större version

Namn: J2an  uppifrån 1.jpg
Visningar: 0
Storlek: 245,9 KB
ID: 608631

Kommentar

• Hägle

• okt 2007
              • 137

Hej
              Ja Jaka, du fick till en bra modell med J2.
              Kul att se ditt original med Mvvs där fram och sydda gångjärn där bak. Ödmjukt Tack till Dig????

Det ska bli kul att få se Kjells 200%! Det blir säkert en fin modell.

Tomas

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7679

Ursprungligen postat av jaka
                När jag konstruerade J2:an 1987n hade jag inte kunskapen om hur vingbalkarna skulle monteras i vingen för att få till max hållbarhet, så de ställdes på högkant. Rätt ska naturligtvis vara att de ska monteras platt i urtagen på spryglarna! -Men det kom jag på några år senare! Hoppas jag är förlåten?!
                Original J2:an har jag forrtfarande kvar.
                Klicka på bilden för större version

Namn: J2an  uppifrån 1.jpg
Visningar: 0
Storlek: 245,9 KB
ID: 608631
                Men...

En vingbalk på högkant är ju betydligt bättre än en liggande balk i och med att den kan ta upp brytkrafterna mycket bättre.
                Titta på vingstål till delade vingar, här är det inte liggande balk.
                Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
                  • jan 2023
                  • 118

Ursprungligen postat av Thomas
                  Men...
                  En vingbalk på högkant är ju betydligt bättre än en liggande balk i och med att den kan ta upp brytkrafterna mycket bättre.
                  Titta på vingstål till delade vingar, här är det inte liggande balk.
                  Jag tänkte också precis så , men om man har liggande balkar kombinerade med webbar, får man en stark T-profil.
                  Ensamma, stående o-webbade balkar, blir förstås starkare än o-webbade liggande....där instämmer jag....

Kommentar

• kjni
                    Administrator
                    RCFF - Moderator
                    RCFF - Administratör

• nov 2009
                    • 1963

Trevligt med lite bilder på originalelt! När det gäller vingbalkarna är det säkert som sägs - stående utan webb är styvare (i ledd upp/ner) än liggande. Men med webbar blir det annorlunda. Nu är det stående + webbar så det kommer att klara sig i alla väder /manövrar. Egentligen skulle nog webbarna sitta centrerade mellan balkarna och inte som här limmade på sidan men med stående balkar blir ju limytan större. Och så blir bygget enklare...Diskussionen om balkar är nog egentligen ganska komplicerad och man behöver också ta med vad som händer inuti själva balklisten med överföring av böjkraften till drag- resp kompressionskraft mm. Helt över min nivå men Jaka är förlåten!

Kunde inte hålla mig från att "torrmontera" för att se hur den tar sig ut...

/Kjell

Kommentar

• turbin

• jun 2016
                      • 368

Gummiband till vingfastsättningen!!!!!!
                      !

Kommentar

• Bosse Jansson
                        • jan 2023
                        • 118

Ursprungligen postat av turbin
                        Gummiband till vingfastsättningen!!!!!!
                        !
                        Inte bara nostalgi....det är också förbaskat praktiskt, och skonar modellen.....

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör

• nov 2009
                          • 1963

Nu är vingbaldakinen på plats...

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör

• nov 2009
                            • 1963

Klädsel på gång med Solartex/Glosstex...

Gokväll!
                            /Kjell

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7679

Det blir ju jättesnyggt!

Var hittar man Glosstex eller motsvarande idag?
                              Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...