Auster Autocrat från SEMO 1963

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hägle

• okt 2007
    • 137

Auster Autocrat från SEMO 1963

Liten blänkare från byggbordet.
    Jag har petat på denna modell med jämna mellanrum men nu ska den bli flygbar.
    Istället för en metanolare så blir det en liten borstlös; helgerån kanske men nu får det bli så. I övrigt ska jag i möjligaste mån följa ritningen.
    Notera byggråden om att använda en modern 1-kanalare…..utveckling sedan 1963.

Ser fram emot en varm sommarkväll.

Ta vara på mörkret och byggbrädan så möts vi med nya färdiga projekt.

Tomas
    Bifogade filer
  • Bussige-Benke
    • sep 2025
    • 16

Skulle vara intressant att se hur du löser utrymmet för motorn, tätt mellan motorbockarna.
    Håller själv på med samma modell och planerar ha eldrift.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7961

Alltid varit förvånad över frånvaron av Auster-modeller när det gäller eldrivna EPO-kärror i hygglig storlek. Kul att du bygger en klassisk byggsats och hoppas att den kommer att flyga bra.
      Roger

Kommentar

• Hägle

• okt 2007
        • 137

Motorspantet har ett större hål så jag har bara lagt en rödbokslist på diagonalen bakom. Då täcker jag inte alla hål för kylning. Då blir dragkraften omhändertagen och listen stagar upp och håller allt rakt.
        Gjorde listen snedfasad och lite kortare än utrymmet. Inte så snyggt men lätt att vrida in motorn exakt i hålet och sedan limma fast listen.
        Synpunkter och tips tas gärna emot.
        Det är inte putsat och klart än…

Tomas
        Bifogade filer

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7961

Sen antar jag att det är en Semo-kärra...
          Roger

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
            • 1291

Trevligt litet projekt.
            Skall bli kul at se den ta form.
            Hur löser du batteriluckan?
            Dessa äldre konstruktioner är ju sällan anpassade för batterimontage?

// Mats W
            Flygsmurfen

Kommentar

• Hägle

• okt 2007
              • 137

Steg för steg…
              Glas i dörrar och tak.
              Provmonterat vingar och stöttor.
              Tyngdpunkt testad, så med ett batteri mot motorbalkarna så blir det perfekt.
              Batteriet med velcroband och luckan under med sprint och magnet så ska det fungera.
              Ställ och rätt propeller ska dit senare.
              Givetvis menade jag Semo, för det andra har koll på dom som ibland flyger fram, men på 2 hjul.
              Bifogade filer

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör

• nov 2009
                • 1963

Trevligt med flera nostalgimodeller. Jag byggde just en SEMO Auster som en av mina första RC-modeller. Mitten av 60-talet och om jag minns rätt drevs den av en Webra Record 1,5 cc disel. Styrdes (eller stördes...) av en Telepilot enkanalsradio. Flygtid ca 5 sekunder innan den återgick till stickor och strån. Säker på att dina förutsättningar är mycket bättre.

Mera nostalgimodeller på våra fält och i byggtrådar....

/Kjell

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                  • 497

Hade också en Telepilotanläggning som pojk. Kvaddade två motormodeller, också med Webra Record och också på första flygningen. Utan vare sig höjd eller motorkontroll kan det nästan bara sluta på ett sätt om det är första gången även för piloten.
                  Telepilot Gyron underlättade inte heller. Hade nog gjort sig bättre på en båt.
                  En Robbe Röhnadler med Bonner Varicomp gick bättre, flög flera gånger med den innan vinden blev för stark en dag. Linstart och glida sakta och fint nån minut kanske.
                  Om man lät bli sändaren så gick den rakt fram. En stor fördel.
                  Telepiloten ligger på vinden sedan många år, tillsammans med resterna av diverse flygplan.

Kommentar

• andWho
                    • nov 2007
                    • 551

Går alldeles utmärkt att prova på styrning a'la Telepilot även med modernare grejor.

Kommer ihåg som grabb hur jag stod och dreglade över Semos Auster i ett skyltfönster. Tror det var Grunds järnhandel i Kristinehamn i början på 60-talet, eller om det var sportaffären. Någon riktig hobbyaffär fanns inte.
                    /A

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                      • 497

Snyggt!
                      En sak fattas dock!
                      Min Telepilot var superregenerativ, inte superheterodyn (?)så den tog in allt som fanns i etern. Jag fick åka till släktingar på landet för att ha en chans att vara ostörd.

Kommentar

• Bosse Jansson
                        • jan 2023
                        • 118

Denna Auster är en riktigt fin skalamodell, ritad av Erik Hammar.
                        På Modellflygmuséet finns Hammars originalmodell utställd, och kan ses HÄR. Vet inte om jag kan lita på mitt ögonmått (?), men jag tycker mig se att stabben på Hammars original har skalenlig storlek, vilket inte är fallet på byggsatsens ritning, där den förstorats, för att göra modellen mer lättrimmad som friflygande- eller 1-kanalsstyrd modell. En vanlig modifikation på skalamodeller, som gör trimning och flygning betydligt enklare.

Jag har de två ritningsarken, som har legat i åratal och väntat på "rätt ögonblick". Kan bara inte bestämma om den skall bli eldriven, eller förses med en liten förbränningsmotor....

Tummen upp för detta fina projekt...!

Kommentar

• Hägle

• okt 2007
                          • 137

Hej Alla,
                          Jag hade inte räknat med denna reaktion på en enkel byggtråd; Tack.
                          Jag återkommer med fler bilder när den är klädd. Jagar inte perfektion utan
                          bygg o flygglädje.
                          Kul i alla fall att sitta och pyssla och fundera på ditt o datt.

Tomas

Kommentar

Arbetssätt...