Curare 60 från MK ritning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Curare 60 från MK ritning

Laddade för en tid sedan ner en ritning på en Curare från Outerzone och i höst kom jag så till skott och började bygga. Just nu håller jag som mest på med servoinstallationen. Många servon blir det, nämligen åtta stycken med både infällbara landningställ och klaffar. Till skillnad från originalet blir det ett servo till varje skevroder. Landningställen manövreras av servon, ett till huvudställen och ett till noshjulet. Motorn blir en gammal men oanvänd OS.60 FSR från 70-talet.
    Klicka på bilden för större version  Namn: PXL_20251230_120034598.jpg Visningar: 0 Storlek: 504,9 KB ID: 609042

Aj då! Tanken var att det här skulle in under "Vad byggs?" tråden. Men nu blev det en egen tråd.
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1982

Kul med alla nostalgibyggen, Det verkar som byggandet har fått rn renässans. Blit fint och med en klassiak motor!

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Jag har länge velat ha en klassisk F3A modell och Hannu Prettner som vann VM med modellen hade man lite koll på från diverse modellflygtidningar för sådär 30 år sedan. Det här blir min första modell med infällbara ställ. Jag är lite orolig då det hänt mer än en gång att landningsstället räddat mig när jag varit nära att tappa orienteringen på modellen. Då vet man i alla fall vad som är upp eller ner. Men jag får se till att ha riktigt avvikande färgcheman på över och undersida av vingen.

Kommentar

• Elgstrand
        • maj 2011
        • 365

Ursprungligen postat av senmathal
        Laddade för en tid sedan ner en ritning på en Curare från Outerzone och i höst kom jag så till skott och började bygga. Just nu håller jag som mest på med servoinstallationen. Många servon blir det, nämligen åtta stycken med både infällbara landningställ och klaffar. Till skillnad från originalet blir det ett servo till varje skevroder. Landningställen manövreras av servon, ett till huvudställen och ett till noshjulet. Motorn blir en gammal men oanvänd OS.60 FSR från 70-talet.
        Vilken trevlig modell! Flyger säkert fantastiskt

Mvh Elgstrand

Flyger helst segel

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1458

Jag började också bygga en .60 Curare för 5 år sedan, ja det blev faktiskt två stycken av någon anledning. Skar vingar i cellplast och plankade med 1,5 mm balsa. Köpte ritning från ett företag i England.
          Ställen köpte jag från Kina ,elektriska . Tror de kostade runt 350:-
          Motorer blir en ringad Rossi .60 sidblås med pipa. Motorn var begagnad som jag fått av Torleif Hansen (motocrossföraren) men motorn saknade kolvring så en sådan beställde jag av en firma i USA och efter montering gick motorn perfekt. I samma veva byttes kullagren. Den andra Curarenförses med en MVVS 15cc eller 10cc ABC motor, också med pipa.
          Kropparna är inte klara ännu ,bara klädda med 25g glasfiberväv /gjutepoxy, sprutspacklade och lackade med vit Spies-Hecker 2komp billack . Dekor återstår att fixa till i sommar.
          Vingarna är inte heller de helt färdiga ,bara undersidan på dem är klädda med Oracover i olika nyanser men inte helst klara.

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Klicka på bilden för större version  Namn: PXL_20260107_212813843.jpg Visningar: 0 Storlek: 401,7 KB ID: 609099

Nu är den så gott som träfärdig förutom lite spackling och slipning. Sedan bilden togs har jag gjort en överliggare på fenan som sträcker sig hela vägen över rodret. Lite orolig att den ska knäckas vid första bästa sammanstötning med något. Jag tog den hårdaste balsan jag hade och sedan får jag hoppas att den håller ett tag i alla fall. Nästa steg blir att tillverka en canopy. Funderar lite på vad jag ska tillverka pluggen till den av. Sedan måste jag snickra ihop en ny vacuumlåda då den förra är förvunnen sedan länge.

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1458

Jag skippade plasthuven och gjorde huv i balsa som jag limmade fast på kroppen. Kroppen blir lite stadigare på det viset. Tanken förs in bakifrån.

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Ja det är ju ett alternativ med en balsahuv särskilt när det inte är ngn skalamodell. Även på min variant av Curare förs tanken in bakifrån, vet att det finns lite olika varianter där. Jag har även dom långa motorbockarna av hårdträ, som jag förstått var det så på den ursprungliga modellen. Jag hade stora bekymmer att hitta rätt tank som passade genom kroppsspantet. Men när vi skulle städa ur klubblokalen hittade jag av en händelse en tank märkt MK, samma märke som på ritningen. Den passade perfekt i formen.

/Mats

Kommentar

• jaka
                  • maj 2007
                  • 1458

Ja det är trångt som tusan att få plats med en 14 oz tank i Curaren. På mina båda Curare har jag motorfäste i i aluminium , den ena gjord för Rossi .60 och den andra för MVVS 15cc motor. Jag gjorden av Curare kropparna lite bredare (någon centimeter)för att lättare få plats med tanken. Mina båda kroppar är klädda med 25g glasfiberväv /gjutepoxy och vingarna av cellplast plankade med 1,5mm balsa och inlägg av (balk ) 2mm plywood.

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Har man inte de längsgående motorbockarna av trä så blir det ju lite mera utrymme för tanken. Jag har en uppdaterad version av ritning där dom motorbockarna saknas och istället används ett traditionellt motorfäste som på din. Men blir den inte framtung med en 15 cc motor. Tycker att av det jag läst så får många vikta ner den baktill får att få tyngdpunkten rätt. Även min tenderar att bli lite framtung med en gammal OS 60 motor. I och för sig krävs det ju i mindre vikt för att väga upp en tung nos än tvärt om.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...