Svänga med skevroder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7940

Jaka - en sak är vi i alla fall överens om och det är att inte använda skev/sida-mix. F ö vidhåller jag att man bör lära sig att flyga med alla roder och speciellt för lite långsammare modeller - om inte annat så ser det bättre ut när man svänger med hyfsat rena svängar.
    Roger

Kommentar

• Guzzten
      • okt 2006
      • 205

Det finns en STOR skillnad på att svänga med skevroder mot sidoroder, OAVSETT flygplan. Och det är att med skevroder så lägger du omkull planet i en bankning, du använder roder i ca 1 sekund, typ, svänger sedan med hjälp av höjdroder och bankar sedan tillbaka med skevroder, typ 1 sekund utslag. Med sidoroder så är rodret utslaget under hela svängen. Därför är en koppling mellan skev/sida helt förkastlig.

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1472

Jo jag håller med! Sidroder bör man naturligtvis lära sig använda. Men att försöka tota i nybörjare att det är nödvändigt att använda både sidroder och skev i en sväng är helt förkastligt.
        När jag lärde mig flyga R/C 1975 så började jag med en Lill-Johanna (Bosse Gårdstad konstruktion) och den hade bara sida, höjd och trottel . Jag upplevde att man man svängde den på samma sätt som med skevroder kärra (naturligtvis med sidroder på högerspaken där skevroder normalt ligger). Byggde en ny sån för två år sedan av nostalgiskäl.
        Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...