Identifiera modellelyg. Gårdstad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the_storm
    • apr 2013
    • 363

Identifiera modellelyg. Gårdstad?

Dessa två "vrak" räddade jag från återvinningscentralen.
    Då jag gillar att renovera flygplan så tänkte jag ge dessa en chans till.

Är det någon som vet vad det är för modeller? Kanske till och med har en ritning som man kan få se? Behöver ju egentligen bara veta om nåt saknas på den gula, samt hur nospartiet ska se ut på den gröna.

Båda har flugits på metanol av tidigare ägare, min plan är att avlägsna all klädsel, byta ut oljedränkt balsa, laga det som är trasigt/saknas, montera el-drivlina och ny fräsch klädsel.
  • Thomas

• jun 2006
    • 7649

Den gula ser ut som en A4, dock med dubbla fenor.
    Den gröna är väl en Viggen, vet inte om det är en BG-konstruktion, men med hjälp av lite bilder (från nätet) kan man nog knåpa ihop en nos.
    Retroholic!

Kommentar

• John_Eriksson
      • maj 2007
      • 32

Hej.
      Jag har ett bestämt minne att det fanns en modell som kallades för Spiggen, vilket skulle kunna vara den gröna. Vet inte vem som låg bakom denna. Den gula har jag ingen information om.
      Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
        • 599

Gula ser ut att vara Bosses Stealth Fighter och inte A4.. A4 hade/har en fena och rovan monterad på ett annat sätt. Den andra ser helt klart ut som Spiggen, hittade i AoH att det var/är en herr vid namn Leif Thelin som kallades för Spiggen, gissar på att det är konstruktören.

Kommentar

• Per P
          • jun 2007
          • 1281

Gula ser ut som Bosse Brädgårds SF-121.
          A4 hade väl enkel fena för att mer likna Draken har jag för mig.
          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• the_storm
            • apr 2013
            • 363

Tack för alla svar än så länge!
            Stealth fighter / SF-121 verkar vara rätt när jag sneglar på ritningsminiatyren på mbs hemsida!

När jag kollat på spiggen verkar det som att den har vingprofil? Den vingarna på den gröna är bara ~5mm balsaflak, dvs byggd på liknande sätt som stealth fightern.

Kommentar

• Pöstmästarns pöjk
              • jun 2023
              • 19

Den "riktiga" Spiggen byggdes i år 1969/70.Det var en man med namnet Segerbaden?Det var en 60 modell och en 61:a tvåtakt

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7949

Postis - jag gissar att du syftar på Jesper von Segebaden men jag tror att det är son Ken1skriver alltså att Spiggen konstruerades av Leif Thelin runt 1966/1967 - sen publicerades tydligen hans ritningar i både MFN och inte minst i anrika RC Modeler i maj 1967.
                Roger

Kommentar

• BJS
                  • mar 2018
                  • 627

A-4 var det väl någon modell som hette ? Kanske något bättre än Raymond Nilssons stoppskylt rent aerodynamiskt, det senare som var menat som ett skämt, mer eller mindre. Haha.

Kommentar

Arbetssätt...