Vad är GPS-triangel-flygning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • maj 2006
    • 481

Enkelt uttryckt handlar det om att flyga segelflygplan runt en triangulär bana där vändpunkterna inte är markerade av pyloner eller flaggmän utan av förprogrammerade GPS-koordinater. Det går ut på att flyga så många varv runt triangelbanan som möjligt inom 20 minuters arbetstid (light-klassen).
    Man kan flyga GPS-Triangel på flera sätt men jag ska skriva om flygning enligt de regler som man tävlar efter, t.ex. https://gps-triangle.net/competition-classes/light/ men jag ska också i något inlägg helt kort presentera OLC-triangelflygning, vilken utrustning med mera.

Jag ska försöka beskriva GPS-Triangelflygning med RC Electronics utrustning, vilka hårdvaror, dataprogram och webbsidor som man använder.
    • Hårdvara
      I nästa inlägg beskrivs lite grann om utrustning och inkopplingsmetoder.
    • Dataprogram
      Du behöver också Albatross programvara installerad på din mobil eller surfplatta. Du betalar en årlig prenumeration för Albatross.
    • Webbsidor
      www.rcmodelspot.com är en viktig webbsida eftersom Albatross v3.x kräver ett konto på www.rcmodelspot.com, som länkar till
      prenumeration till samma konto.
      På webbsidan kan du ladda upp dina egna flygningar, men även tävlingsarrangörer använder sidan.
      Det finns flera "leagues" du på ett enkelt sätt kan delta i när du laddar upp dina flygningar. Det beskrivs bra på "Ranking" sidan.
    • gps-triangle.net är en annan viktig och bra sida som beskriver tävlingsregler med mera

Läs mera om det jag tidigare har skrivit på https://svensktmodellflyg.org/forum/svenskt-modellflyg/ämnesforum/segel-hang/8763-gps-triangel-en-spännande-flygsport
    Delar av texten är gammalt men mycket info gäller än idag.
    Jag startade också en Facebookgrupp en gång om GPS-Triangel-Flygning, Sveriges GPS-Triangelflygare, (har numera gått ur Facebook) men där kan du också läsa.

Här kan du läsa om anslutningsmöjligheter för GPS-triangelenheter/uppsättningar, https://www.rc-electronics.eu/wp-con...ptions_v21.pdf Se bildexempel.

Klicka på bilden för större version  Namn: Graupner_GPS_connection.png Visningar: 56 Storlek: 768,8 KB ID: 607504
    Slutligen vill jag återigen länka till https://gps-triangle.net/competition-classes/light/ där det finns mycket att läsa om GPS-triangelflygning.

/Ville
    Senast redigerad av Ville; 2025-04-08, 13:12.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -
    • maj 2006
    • 481

Det finns 2 olika metoder att ansluta RC Electronic´s GPS navigeringsutrustning.
    Jag hoppas att mesta av nedanstående stämmer då manualerna inte alltid är uppdaterade och då Andrej på RC Electronics ständigt utvecklar och verkar kombinera funktioner i prylarna.
    För att vara på säkra sidan, kontakta RC Electronics innan du beställer.

1. Radiosystem-oberoende uppkoppling. Då använder man ombordenheter och markenheter med 433 MHz antenner.
    • Markenheterna Finch RF eller Snipe, båda markenheterna är kombinerade, radioberoende eller via 433 MHz.
    • Ombordenheterna Eagle 2 Pro, Raven 2 och Raven 2 Pro. Man kan också använda de numera utfasade Swift och Sparrow.
      Eagle 2 Pro är avsedda för "Lightklassen" då de slutar sända telemetridata om du flyger högre än 350 meter, vilken är maxhöjden för klassen. Sparrow är också mest tänkt för "Lightklassen" men den har ingen höjdbegränsning.

2. Sen har vi Radiosystem-beroende uppkoppling där systemet jobbar över radions telemetri-returkanal. I dags läget stöds PowerBox Core/ATOM, Jeti och Graupners nyare radiomodeller.
    • Markenheterna Finch RF eller Snipe, båda markenheterna är kombinerade radioberoende eller via 433 MHz.
      Man kan också använde den utfasade Finch Serial
    • Ombordenheterna Eagle, Eagle 2.
      Man kan också använda den numera utfasade Raven.
      Eagle, Eagle 2 är avsedda för "Lightklassen" då de slutar sända telemetridata om du flyger högre än 350 meter, vilken är maxhöjden för klassen.

Läs om anslutningsmöjligheter för GPS-triangelenheter/uppsättningar, https://www.rc-electronics.eu/wp-con...ptions_v21.pdf

ps.
      Innan jag köpte mina nya radiosystem-beroende prylar så fick jag den uppfattningen av Andrej att han förordade 433MHz, alltså den radiosystem-oberoende uppkopplingen. Om jag förstod rätt så menar han att om man är många piloter samtidigt så är radiosystem-beroende uppkoppling långsammare, men att det fungerar bra om man flyger ensam eller bara ett fåtal piloter. Tyvärr kan jag inte bekräfta detta då jag endast använt 433 MHZ varianten, hoppas kunna testa min nya utrustning snart.

pps.
      Det finns 2 varianter av Finch RF, jag har båda varianterna, den nya varianten syns till höger i bilden. I stället för SD-kort används intern lagring i enheten. Du koppar upp med micro-usb till mobilens/surfplattans app RcElectronics.
      RC Electronics håller på att utveckla en ersättningsenhet för Finch RF men ligger lite efter med utvecklingen, därför är den "slut i lager"
      Klicka på bilden för större version  Namn: Gamla_nya_Finch.jpg Visningar: 37 Storlek: 127,2 KB ID: 607554

/Ville
    Senast redigerad av Ville; 2025-04-15, 15:58. Anledning: Uppdaterad info om Finch RF.
    /Ville

Kommentar

• maj 2006
      • 481

GPS-klasser på ett överskådligt sätt.
      /Ville

Klicka på bilden för större version

Namn: GPS-klasser .jpg
Visningar: 86
Storlek: 387,4 KB
ID: 607520
      Bifogade filer
      /Ville

Kommentar

• David_C
        • jun 2006
        • 68

Låter intressant/kul. Skall läsa på länkarna nu
        /Dave

Kommentar

• maj 2006
          • 481

OLC (On Line Contest), ett annat sätt att flyga GPS-Triangelflygning.

Det är säkert flera av er som vet vad OLC-triangelflygning är, men för den som inte vet så är det en triangelbaneflygning enligt OLC reglerna, samma som för fullskala-segelflyget men anpassat för modellsegelflyget. Det finns en väldigt bra "How To" på OLC´s hemsida som beskriver "Vad handlar RC-OLC om?"
          I princip behöver man bara en godkänd GPS-logger som skapar igc-filer när den används, dessa filer laddas upp på OLC server som automatiskt analyserar och poängsätter dina flygningar. Problemet med att bara använda en GPS-logger är att i realtid veta vart i lufthavet du flyger, veta att du verkligen flyger en triangel enligt regelverket.

Man kan med fördel använda navigeringsutrustning jag tidigare beskrivit även för OLC-triangelflygning, MEN, Om du använder Multiplex M-Link, Graupner HOTT eller FrSky så finns det ett billigare alternativ till RC Electronic´s prylar, nämligen utrustning från iMSB, Avancerad RC telemetri display. Detta system är anpassat för iPhone, iPad and iPod touch och passar mycket bra för OLC-Triangelflygning.
          Du behöver en iMSB bluetoothmodul, en SM-Modellbau GPS-logger 2/3 och en iMSB-app. Systemet jobbar över radions 2,4 GHz returkanal.

Nu har jag gått igenom en del basic om GPS-Triangelflygning enligt https://gps-triangle.net och OLC reglerna, vilken utrustning som finns att köpa med mera.
          Men, när och var flyger man, finns det tävlingar i sporten?
          Ni som redan klickat på mina länkar och förkovrat er vet att man kan flyga när man vill och att det finns tävlingar att delta i om man vill det.
          Hur ser det då ut i Sverige med triangelflygandet? Tyvärr måste jag väl svara att vi är ganska få som flyger GPS-Triangel men det går ju att ändra på, eller hur!

Klicka på bilden för större version  Namn: parameters_rc_olc_2023-09-26a.png Visningar: 0 Storlek: 171,6 KB ID: 607556
          Klicka på bilden för större version  Namn: mc2020_imsb_liten.jpg Visningar: 0 Storlek: 291,3 KB ID: 607557
          iMSB bluetoothmodulen i min Mpx mc 2020.

/Ville
          Senast redigerad av Ville; 2025-04-10, 15:05.
          /Ville

Kommentar

Arbetssätt...