PHP Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976

PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976

PHP Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976

PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976
Motor koppling

Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Motor koppling

  1. #1

    Standard Motor koppling

    Hej, har fått denna gammla motor till skänks. Den har 6 kontakter men så vitt jag kan se direkt så är 2+2 samma, går till kolet. Så isf är det 4 kontakt ytor. 5 av de 6 kontakterna har varit använda (löd tenn kvar).

    Vad är de små lödörorna på sidorna till?
    Antar att de inte ska/behövs användas med vad är det och varför har de varit använda.
    Det ena har varit använd, lödtenn kvar (syns på näst översta kortet).

    Vad är siffermarkeringen till, 0 ,2, 4, 6?






    /fLa

  2. #2
    Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 507
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är en vanlig "borstad" motor. Du ansluter plus och minus på de två lödöronen närmast kabelskon med kopparsladden. De andra två mindre lödöronen är säkert till att kunna skärma höljet på motorn. Man kan lägga minuspolen på dem och kanske få bort lite gniststörningar. Jag är ingen expert på likströmsmotorer, men så ser det ut på bilden iaf.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 186
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Är ingen expert men vad jag vet så är siffrorna till för "tändningen" på motorn. Alltså du kan trimma motorn lite där genom att vrida och på så sätt få motorn att bli vassare/slöare.

    Tror att det är så att vrider man den på t.ex 6 så varvar den mer. blir starkare på höga varv men har mindre vridmoment å är slö på låga varv. Nått sånt funkar det

    Lite ungefär som att ställa tändningen på en bensinmotor.

    Lödöronen på sidan är nog för att man ska kunna koppla avstörnings satser till höljet på motorn. Men man fäster dom i öronen istället för höljet eftersom det ändras när man vrider på den.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med koppling!
    Av Mjezperrr i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-04, 23:17
  2. Motor (x4): Coreless Motor
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 18:05
  3. Koppling mellan LiPo-spänning och förbrukning?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 23:32
  4. Fartreglage utan koppling till motor
    Av Örjan i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 16:35
  5. Tvåmotorig koppling
    Av Bosse G i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •