Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Försäkringar-SMFF

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qv
    eller så kan man gå över till el-flyg och flyga på IP. Då behöver man inte vara med i en klubb och så slipper man klippa gräset och måla klubbstugan!
    Vill man sedan prata med likasinnade så kan man chatta på något forum.
    Då får man ännu mer pengar över till flyget. :twisted:

    /Janne
    Hehe, det där är ju jag
    Men det är mest av lathet och "brist på tid" som gör att jag inte är med i lokala klubben

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard SMFF:s försäkring!

    Ville bara lägga till att SMFF:s försäkring är en s.k. "andrahandsförsäkring", vilket innebär att den träder i kraft om du inte har någon annan försäkring, typ hemförsäkring, som täcker eventuell skada.
    Jag har kollat med MITT hemförsäkringsbolag, och där är inga problem. Min hemförsäkring (ansvarsförsäkring) täcker även skador orsakade av modellflygplan, så jag har absolut ingen nytta av argumentet "du är försäkrad" när diskussionen om medlemsskap kommer upp.
    Själv har jag flugit modellflyg sedan slutet av 60-talet och aldrig behövt anlita försäkringsbolaget i något fall. Hoppas det inte behövs i framtiden heller...

  3. #23

    Standard Re: SMFF:s försäkring!

    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Ville bara lägga till att SMFF:s försäkring är en s.k. "andrahandsförsäkring", vilket innebär att den träder i kraft om du inte har någon annan försäkring, typ hemförsäkring, som täcker eventuell skada.
    Nu har jag inte läst noggrant på försäkringarna men jag betvivlar att din hemföräkring gäller vid ev tävlande om så bara en liten lokal klubb tävling, det finns mycket finstilt i en försäkring.

    /janne

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard SMFF Försäkring

    Har personligen kollat med mitt försäkringsbolag, TryggHansa. Ansvarsförsäkringen i min hemförsäkring täcker både skada mot "tredje-man" (gamla drulleförsäkringen) samt att hemförsäkringen täcker skador på egna planet. Här finns dock (givetvis!) en viss självrisk, men en dyrbar kärra är alltså försäkrad! Fint va!?!? Behöver alltså INTE SMFF:s försäkring... har inte nytta av SMFF i övrigt heller, då jag är en glad söndagsflygare som inte tävlar.
    Som med alla andra försäkringar, kan man vara försäkrad i hur många bolag som helst, men du får bara ersättning från ETT vid skada/olycka! Snopet...
    Dessutom är jag emot "kollektivanslutningen" via klubben till ett förbund. Det måste var upp till individen att bestämma själv!

    Thomas

  5. #25

    Standard

    glöm bara inte å kolla att ni som bor i villa har plus tillägget, jag som bor i bostadsrätt måste ha den men villa människor kan teckna den som tillägg. Kan utan att tala för mycket säga att det fungerar med ersättning, var bara beredda på att försäkringsbolagen inte vet vad modellflyg är och att ni kommer få strida lite, men väl värt mödan!

    PDT_Armataz_02_52
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Jag vill återkomma till denna tråd för att "berätta vad som sker". Vi har nu en process inom vår klubb och den allmäna stämningen är inte positiv till SMFF. Vi har utlyst ett extra årsmöte för att kunna ta ställning i SMFF frågan. För att inte gå bak ryggen på SMFF så har jag sänt nedanstående mail. Jag har inte fått något svar och jag förväntade inte detta heller.

    Stig

    Mailet till SMFF

    Hej

    Vill med detta mail tala om vad som försiggår i vår klubb och berätta om den väntande utveckling som vi står inför.

    Jag är ordförande i Marks Modell FlygKlubb och har varit med o bildat denna klubb 1973. Vi är idag strax över 50 medlemmar. Alla tillhör SMFF. Jag har själv varit medlem i SMFF sedan denna tid (SE122).

    Självklart har vi alltid sagt att vi skall tillhöra SMFF eftersom detta innebar att vi stöttar ett förbund som vi då uppfattade som en stark förhandlingspartner mot myndigheter o andra yttre "fiender".

    Idag finns det en mycket tydlig missnöjesyttring på fältet och inom klubben och en mycket berättigad fråga: Varför skall vi lägga 330 kr per år till ett förbund som vi uppfattar som fullständigt slutet och inte ens är kapabla till att få upp ett forum där medlemmarna skriver.
    De forum som idag är aktiva är på intet sätt knutna till SMFF utan helt fristående intressenter. På dessa forum diskuteras det modellflyg.
    Vi upplever även att allt strulet med Modellflygnytt och registreringen av medlemmar är ett problem som allvarligt eroderat förtroendet för förbundet.
    Vi kommer att ha ett extra årsmöte under hösten (om det inte sker en svängning av attityden inom klubben. Just nu för vi en tydlig diskussion om vad det kommer att innebära för och emot.) där ett förslag kommer att läggas fram som innebär att det är frivilligt att vara med i SMFF. Klubben kommer inte att ha ett krav på medlemskap för att få flyga på fältet.

    De medlemmar som vill vara med skall givetvis vara detta och får då registrera sig själva. Vi är medvetna om att detta innebär vissa saker för oss men eftersom vi är en klubb där inget tävlande förekommer så ser vi inte den delen som ett bekymmer. Självklart så inser vi att detta är en "osolidarisk" utveckling men förtroendet för SMFF är idag så lågt att man inte tror att det spelar någon roll om vi är med eller ej.
    Vad gäller försäkringar o annat så kommer vi att teckna en sådan i klubbens regi utifrån den händelse att någon inte skulle ha en hemförsäkring.

    Som sagt det är med sorg i hjärtat som jag mailar detta men vi ser ingen anledning att "mörka" vår ståndpunkt.

    Stig Johansson
    Ordf. Marks Modellflygklubb.

  7. #27
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Fritidsflygarförbund - och tidning = sant?

    Jag var delaktig i marginalen på VM i Aircombat nu i helgen i Sjöbo.

    Ett fantastiskt bra och välarrangerat evenemang - där VM i Skala utgör ett skrämmande exempel på hur allt görs fel. Förbaskat bra jobbat av ACE (Aircombatföreningen i Sverige), Acroflyers i Sjöbo, Malmö Segelflygklubb och Sjöbo Flygklubb. Parkering, mat, skithus och Aircombatfält samlat och välordnat. Svenska Aircombatföreningen (ACE) ska ha all heder åt tävlingen. I sanningen ett föredöme!

    Nog om det. Jag träffade Mats från Kristianstad, ordförande i Ripa, och vi diskuterade också problemet med SMFF där det blir allt svårare att motivera sitt medlemskap. Som fritidsflygare är jag inte i behov av ett antal styrelsemedlemmar som reser land och rike runt på möten som handlar om tävlingsregler och tävlingar och där de för övrigt beviljar varandra bidrag till resorna.

    Om man leker med tanken på ett "eget" fritidsflygarförbund":

    1. TIDNING: Du köper MFN frivilligt eller prenumererar privat på den. Man måste inte vara SMFF-ansluten för att få tag på tidningen.

    2. KLUBBARNA: Med en medlemsavgift på 200 - 300 kr som oavkortat går in i klubbarna hade man kunnat bygga upp ett kapital och exempelvis bygga rejäla klubbstugor typ en enplansvilla med bygglokal , telefon, vatten och avlopp. Då öppnar sig ju också andra möjligheter för rekrytering av medlemmar och därigenom också kommunalt stöd. Man blir sk. "seriös" som vilken fotbollsklubb som helst.

    3. INFORMATION: Istället för ett trögt och icke fungerande kansli skulle det antagligen vara billigare och effektivare att köpa in den servicen av Posten eller liknande företag. Där kan få ut den information man vill. Företaget trycker och distribuerar informationen - exempelvis årsberättelsen samt inbetalningskort.

    4. MYNDIGHETERNA: En stridskassa skulle kunna byggas upp av medlemmarna. Denna kassa kan betala en jurist som kan processa med kommuner och myndigheter i buller- och tillståndsärenden. Att vara representant för alla Sveriges fritidsflygare smäller nog lika högt som att vara SMFF-representant.

    5. GEMENSAMHET: Via internet och en SFMF (Sveriges- Fritids-Modell-Flygare) sajt, kan vi förena oss och tipsa om evenemang och träffar. OM vi öppnar dörrarna för andra klubbar via träffar och utbyte av information, blir vi oerhört mycket starkare än SMFF någonsin skulle kunna göra oss.

    6. DATABAS: Vi kan bygga upp en gemensam databas där klubbarna hittar information och tips och råd om kommunala bidrag, regler, ekonomi, byggnad, materialinköp etc, etc. Exempelvis ska alla klubbar ha klart för sig att det är Naturvårdsverkets rekommendationer för motorsport som gäller ALLA modellflygklubbar i landet. Endast synnerliga skäl skulle kunna förmå en lokal Miljönämnd att införa hårdare regler. Denna hjälp skulle vi haft för 30 år sedan från SMFF - den finns inte tillgänglig ännu! Skandal!

    7. EKONOMI: Om vi blir 5000 medlemmar som var och en satsar 100 - 200 kr "centralt" varje år får vi in 500.000 kr till 1 miljon kronor om året. Det räcker länge, länge, länge. Det hade antagligen räckt med 100 kr/medlem. Resten hade kunnat gå direkt in i de lokala klubbarna.

    8. TÄVLANDE: De medlemmar i Fritidsklubbarna som vil tävla kan bli sponsrade av antingen "centrala" medel eller via den lokala klubben. En "direkt" sponsring av medlemmen hade varit effektivare än SMFF-vägen där endast några få procent av medlemsavgifterna kommer tillbaka till de aktiva tävlande. (Tanken går osökt till de suspekta hjälporganisationerna där mindre än 5 procent av intäkterna når de behövande).

    SMFF och Svenska Flygsportförbundet hade förlorat på det. Men den lokala klubbmedlemmen hade haft mycket att vinna.

    Nästa variant vi diskuterade i Sövde var att samla upp medlemmar från Norr till Söder längs vägen till Norrköping och årsmötet. Detta för att rösta fram det SMFF vi vill ha.

    Alternativet skulle vara att vi inför Internetröstning - det är ju faktiskt mer demokratiskt. Alla får lika långt till årsmötet.

    Tycker jag....

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #28
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Det låter inte dumt Ove.

    Kan kanske bli värklighet, eller?
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  9. #29
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ett mycket vettigt och genomtänkt inlägg Ove! Enda problemet jag ser är att hitta personer som har tid och ork att administrera det hela. Fast det finns säkert.

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  10. #30
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tror inte det behövs så många personer att administrera det hela.

    STYRELSE: 3 till 7 personer som konfererar via Internet med exempelvis Skype. Alla protokoll tillgängliga och en fullständig öppenhet till alla medlemmar. Försvinner jobbet med resor och möten för att bestämma tävlingsregler och tävlingar är det faktiskt inte mycket arbete kvar att administrera. Lite ekonomi och logistik med medlemstidning och information. Har vi en bra hemsida kan all diskussion och information skötas där.

    ÅRSMÖTE: Varje år arrangeras exempelvis två stora möten: "Sjöslaget" och "Sommarlandet". På vintern "Sjöslaget"- i Februari/Mars tar man en båttur eller träffas på en gemensam plats i landet för föreningens årsmöte.

    På sommaren - "Sommarlandet" hittar vi ett bra fält där under en vecka kan campa och umgås med flygning, Workshops, föredrag, försäljning etc. Kanske ett redan befintligt ställe typ Arvika, Barkarby, Helsingborg, Ripa eller annat.

    Med "Modellflygarnas Fritidsförbund" kan vi bli starka och platsa in precis som alla andra intresseförbund typ Järnvägarnas Fritidsförbund, Vägverkets Fritidsförbund etc, etc. Då kan det finnas bidrag att hämta hos företag, kommuner och landsting.

    EKONOMI: En annan idé är att skapa ett kapital genom en gemensam sparkassa. Exempelvis typ JAK - Du sparar 50% och får låna det dubbla. På så sätt skulle klubbarna få ihop kapital till ny klubbstuga etc. Det kan kanske fungera. Det vet ekonomer mer om.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  11. #31
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ove... Det du skriver känns helt genomförbart rakt av. Föreslår att du jobbar vidare på detta. Behöver kanske inte vara så tungt att hantera trots allt. Riktigt intressant faktiskt.

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard Försäkringsfrågor SMFF

    Detta låter som en mycket intressant ide, ett obyråkratiskt,
    avskalat och transparent system.

    Är själv ordf i MFK Genlanda, vi har valt att inte gå med i SMFF.
    Vi har hittills inte lidit på ngt sätt av detta tvärtom har vi
    klarat oss mkt bra ändå.
    Vi har en egen försäkring i Länsförsäkringar (Småföretagsförsäkring)
    som ger nödvändigt försäkringsskydd.

    Tror dock att om det kunde komma till stånd ngt
    enl de riktlinjer som föreslagits så skulle jag o säkert flera av mina klubbkompisar gå med!
    Hoppas det kan kan bli realitet av detta!!

    Känns som att SMFF har överlevt sig själv.
    En skuta som håller på att försvinna in i dimman
    o på väg att sjunka som Titanic.
    Men orkestern spelar på med "Stiff upper Lip" som Engelsmännen säger....

    Mvh Kent Gunnarsson

  13. #33

    Standard Liten företagsförsäkring

    Kolla! Klubben kan redan vara försäkrad.
    Vi har sedan fem-sex år tillbaka betalat 4000 kr om året för en "Liten företagsförsäkring" hos Länsförsäkringar. Vi tog den för att försäkra klubbhus, gräsklipparbod och åkgräsklippare. I år upptäckte vi att den har också en ansvarsdel med ca 3000 kr i självrisk... Har inte alla summor noggrant tillhands men ungefär så där är det.

    Så nu är vi rejält försäkrade i VMFK:
    1. Hemförsäkringen
    2. Klubbens försäkring
    3. SMFF

    Sedan har jag själv för säkerhets skull en Liten företagsförsäkring själv för att jag gör så pass många kommersiella jobb och då gäller ju inte de ovanstående tre...

    Jo, jag kan försäkra att vi är rejält försäkrade. Det kanske ni är också?
    Bosse G

  14. #34

    Standard

    Alltså småföretagarförsäkring är nog bra om man är en liten klubb... men läs detta utdrag från länsförsäkringar sthlm "Småföretagsförsäkringen passar mindre företag med högst fem anställda". Man kan anta att det går att utverka någon slags garanti att tex 15 medlemmar skall täckas i ansvarsfrågan men för oss med lite större klubbar duger småföretagarförsäkring helt enkelt inte.

    Glöm inte heller att när ni beskriver er verksamhet för försäkringsbolaget klart ange vad det är ni pysslar med om de vid avtalsundertecknandet fått en felaktig bild av vad modellflyg betyder tex inte 300 km/h jetkärra kan det ställa till med problem.



    MVH Mange

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej igen

    Vill fullfölja den tråd jag själv startade och tala om att vi nu fullföljt vår process och nu belutat oss, inom Marks Modell Flyg Klubb, för att släppa den obligatoriska anslutningen till SMFF.
    Orsaken till detta är att vi anser oss inte fått valuta för de 11000 kr vi betalt 2006 och inte heller för de pengar vi betalt under alla år. Vi har varit ca 50 medlemmar från det att vår klubb bildades 1973 och tills nu.
    Man kan fråga sig vad vi fått för de pengar vi betalt under alla dessa år.

    Framförallt har frågan kommit att ställas på sin spets senaste året i och med att vi får uppfattningen att ingen från SMFF är intresserad av medlemmarna utan endast deras pengar. Vi anser att det fanns vissa ljusningar under 2005 med rappa, konstruktiva, positiva svar på webben och en viss aktivitet men under 2006 anser vi att vi endast mötts av arrogans och ointresse.

    Det senaste som hänt är att vår kassör inte ens kan få ett adekvat svar på vilket underlag som ligger till grund för faktureringen under 2006. Vår kassör är gift med en revisor och dessa två tillsammans bestämde sig för att verkligen få rätt på debiteringen från SMFF och vår uppfattning om vad vi borde betalt.
    Vi uppfattar inte att SMFF är det förbund som vi har råd att "sponsra för ingenting" och därför hoppas vi att kunna ansluta klubben till något alternativ i framtiden. Om inte det skulle finnas ett bra alternativ så ser vi inte detta som någon katastrof!
    Vi är alla lite sorgsna för den utveckling som sker. Inte för att vi saknar SMFF men för det faktum att vi tror oss behöva ett förbund som verkligen jobbar med klubbarna för något bra i framtiden. Vi har i över 30 år trott att SMFF skulle vara detta förbund och under en lång tid har det nog varit så men inte nu!

    Stig Johansson
    Ordf. MMFK

  16. #36
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tror ni har gjort ett bra val i Er klubb. Kollektivanslutning hör inte hemma i dagens föreningsliv. Samma sak gäller att man måste känna att man får valuta för sina pengarna. Man kan inte gå in i en affär och betala för en liter mjölk och på sin höjd få en bild av en ko i retur.

    Vi är på RCFF har nu fått fram bra försäkringar (ansvar & olycksfall) och öppnar ett bankgiro nu i veckan så att medlemmarna kan börja betala in sin hundring.

    Jag tycker ni ska gå med i RCFF för att få ett bra försäkringsskydd, information, hjälp med olika frågor och ärenden, och bidra till att bygga upp ett kostnadseffektivt och modernt modellflygförbund värd sitt namn. Vi vill förena alla nöjesflygare i landet så att vi alla får nytta och NÖJE av vår hobby.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. RCFF Försäkringar?
    Av Pelle Plutt i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 19:04
  2. SMFF-forum är rätta platsen för SMFF-frågor
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •