Lipo kontakt - vad är rätt
Sitter med skilda lipos här och undrar nu vem av dom som är kopplat rätt?
Bild 1
Bild 2
Så är det bild 1 eller 2 som är rätt?
Lipo kontakt - vad är rätt
Sitter med skilda lipos här och undrar nu vem av dom som är kopplat rätt?
Bild 1
Bild 2
Så är det bild 1 eller 2 som är rätt?
Mvh
Bjarne Kvilvang
Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.
Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.
Hej Bj.
Rätt eller fel?
Det kan ju undras? Jag skulle vela säga så här. När man isolerar kablar brukar man oftast isolera pluskabeln helt, då oftast på Bilar mm är chassiet jordat med minus. Då är det ju önskvärt att skydda plus från chassie (minus). Men i detta fall ser inte jag någon anledning till ovannämda.
Jag brukar använda honor till Batteriacken, för att skydda acken för kortslutning. och enbart hanar på reglaget.
Finner på www.airmedia.se
Mvh / Toni (tonic) Cederholm.
Mina ser ut precis som Bild 1.
Vad jag vet finns det ingen "standard", jag bara kopierade en kompis för att vi skulle kunna låna ackar av varandra.
Bara honor på acken är ju ingen höjdare, då kan man ju inte koppla ihop två ackar för att höja kapaciteten...
/\/\vh // /\/\r J.
:?: det kan man inte med hane hona heller. Man kan höja spänningen men inte kapaciteten. För det behöver man en adapter och denna går att göra till alla system.Ursprungligen postat av Mr J
Ja jag vet att jag märker ord, men ibland så måste man stoppa ut näsan för att se om det blåser....
/janne
Änmet har varit uppe förut på andra ställen.Ursprungligen postat av Bj
Jag kopplar enligt bild 1. Det sitter i "ryggraden"
Problemet är att det var (om jag kommer ihåg rätt) från england som de första bra elflygarna kom och dessa (vilka det nu var) flyger säkert bättre än vad dom kopplar el. (jag är alltså tvärt om kopplar el bättre än jag flyger) Dessa herrar kopplade enligt bild 2 (de var säkert släkt med lukas, mannen som uppfann mörkret). Så nu lever den där j**la koppling kvar och alla tycker att så skall det vara, för så har det alltid varit.
Själv har jag givit upp och bytt till MPX don dessa är märkta + och - så det är inget bekymmer.
Janne
qv, Klart det blåser, det gör det iaf alltid när jag vill ut och flyga små lätta elplan...![]()
Jag tänkte nog en smula fel där... Tackar för klargörandet, jag vill inte lura nån i onödan. Jag får skylla på värmenops:
/\/\vh // /\/\r J.
Problemet med detta är att man kan vända polariteten fel på reglaget och det brukar dom inte hålla för.Ursprungligen postat av tonic
Å andra sidan så om man har enligt bild 1 så kan man kortsluta batteriet om man kopplar ihop kontakterna med varandra. Detta problem är i viss mån borta på bild 2 pga den blå krympslangen som gör det svårare att få ihop kontakterna med varandra. Personligen skulle jag vilja att den blå krympslangen vart monterad närmare kontakterna
/janne
Använd en ykabelUrsprungligen postat av Mr J
![]()
Mvh / Toni (tonic) Cederholm.
Ursprungligen postat av tonic
Mvh / Toni (tonic) Cederholm.
Inte med de kontakter som jag visade bild påUrsprungligen postat av qv
Mvh / Toni (tonic) Cederholm.
Hej Bjarne Det verkar inte finnas någon standard,men alla som tävlar i elflyg och har 4mm guldkontakterna har bild 2 kopplingen. Själv använder jag också den för både 2 och 4mm kontakter oavsett acktyp.Anledningen är att när jag började med elflyg för 12-13 år sedan så köpte jag en begagnad elseglare där det följde med 2 st. 10cellackar med bild 2 kopplingen på 4mm kontakterna och sedan har jag fortsatt med det systemet av bara farten. Hälsningar Göran
Svårt detta, men jag lödde om acket på bild två till bild ett, då mina kompisar kör på detta sätt.
Mvh
Bjarne Kvilvang
Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.
Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.
Det är inget fel på dom kontakterna du använder så länge man håller sig inom rekomenderat max ampere (gäller alla kontakter). Tänkte faktisk mer på dom som använder två bananhonor. Med de kontakter du använder så kan man inte vända fel. Jag skulle också välja att använda honan på batteriet precis som du gör om jag hade valt denna kontakt.Ursprungligen postat av tonic
Att mitt val föll på MPX berode på att jag
Köpte en UniTest2
Kör med MPX 3030 (nu syntes) Märkestrogen?
gillar kontakten, har den som det är tänkt till batteriet
Använder den också till dom borstlösa motorerna (var kabel får då endast 2 stift var, max sjunker till typ 20A).
Kan användas för att koppla flera servon till en kontakt (ex 4 servon i vingen till bara en kontakt i kroppen)
men det är upp till var och en att välja. Men för min del blir det MPX upp till 35 A sedan får vi se. Jag kanske parallelkopplar två MPX då klarar dom 70 A![]()
Om jag skulle välja idag så skulle jag ta mera hänsyn till dom som har "wattsupp" eller motsvarande. Då finns det en möjlighet att man kan låna instrumentet för att se vad modellen förbrukar. För det är ju inte bara tillgången på batterier som spelar roll. Man skall ju inte överbelasta de heller, för det är dyrt i längden.
Janne
Man skall ha samma. så det är ett bra val att löda om batteriacket och så tycker jag att bild 1 är mer "rätt" än bild 2. Men detta är bara ett tyckande för i modellen kommer båda varianterna att fungera lika bra. Det är först när man klantar till det som det kan spela roll hur man har kopplat.Ursprungligen postat av Bj
/janne
kör med MPX, dels för att alla runt mig har det och så är det enkelt att koppla in dem, det kan liksom inte bli fel. Blir det större motorer skulle jag nog gå över på deans kontakterna.
Sen vill jag nog säga att det inte finns rätt eller fel, de som frågar brukar jag ge rådet att göra sin kontakter lika som det andra i klubben/omgivningen använder för bästa kopatibilitet.
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
Vilket är rätt på en sånhär?
Jag har Plus på den liggande och minus på stående.
![]()
Du har det rätt kopplat. Den här tråden kanske hjäpler något.Ursprungligen postat av UberFlyer
http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2
//Shark
Growing old is mandatory, growing up is optional.
Har tydligen kopplat fel.
Får kanshe ta och löda om dem nån dag.
PDT_Armataz_02_30
Du har nog gjort rätt. Jag köpte kontakter på RCSports som var märkta med + och -, där minuspolen var den liggande.Ursprungligen postat av UberFlyer
(svårt att se på bilden, men man kan ana plustecknet på den stående kontakten)
MVH
Martin
Blev texten redigerad eller läste jag fel? Det ska vara plus på den stående.Ursprungligen postat av UberFlyer
//Shark
Growing old is mandatory, growing up is optional.