Så... nu kan jag inte hålla tyst längre utan är tvungen att dela med mig av mina tankar.
Jag är INGEN helikopterpilot utan flyger flygplan och har gjort det ett par år nu. Framför datorn flyger jag Real Flight G3 men där flyger jag både helikopter och vanliga plan.
För ett par veckor sedan fick jag ett ryck och köpte en helt ny Walkera 22e med kollektiv pitch på tradera. Jag fick den helt komplett med radio, två accar, laddare osv. för 1150:- så jag var nöjd!
I simulatorn flyger jag åttor, hovrar till tanken är tom, flyger inverterat osv utan större problem. Hursomhelst så köpte jag 2mm kolfiberstänger och limmade pingisbollar i ändarna på dessa. monterade allt på helikoptern & sen "flög jag"....
Innan jag packade ner helikoptern i en kartong så räknade jag till 950:- i reservdelar som jag skulle vara tvungen att köpa för att få den flygklar igen. Rotorbladen går sönder direkt om man smäller och det gör man!! Ofta! Paddelstänger kroknade, länkar brast osv...osv...osv.. INGENTING går att limma, allting måste bytas och reservdelarna är faktisk skitdyra om du verkligen tittar på dem och betänker hur mycket material det är i dem.
Slutsats: Dessa små helikoptar är otroligt billiga i inköp och de är väldigt trevliga att titta på med all sin fina mekanik. Var dock beredd på att lägga en tusenlapp i reservdelar innan du lärt flyga den. Även om du kan flyga heli i din simulator så är det en helt annan grej att flyga en liten elhelikopter från Walkera. Efter varje rejäl smäll kan du också vara beredd på att behöva justera om swashplattan, länkarna osv..
Jag skrev inte det här för att avskräcka någon nybörjare från att köpa utan för att upplysa er om hur det gick för mig och kanske få er att tänka till två gånger innan ni klickar på "köp" knappen.
Om det var kul att flyga den? Självklart!!!!!!!!!!!!![]()