Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mina erfarenheter av Walkera.

  1. #1
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Mina erfarenheter av Walkera.

    Så... nu kan jag inte hålla tyst längre utan är tvungen att dela med mig av mina tankar.

    Jag är INGEN helikopterpilot utan flyger flygplan och har gjort det ett par år nu. Framför datorn flyger jag Real Flight G3 men där flyger jag både helikopter och vanliga plan.

    För ett par veckor sedan fick jag ett ryck och köpte en helt ny Walkera 22e med kollektiv pitch på tradera. Jag fick den helt komplett med radio, två accar, laddare osv. för 1150:- så jag var nöjd!

    I simulatorn flyger jag åttor, hovrar till tanken är tom, flyger inverterat osv utan större problem. Hursomhelst så köpte jag 2mm kolfiberstänger och limmade pingisbollar i ändarna på dessa. monterade allt på helikoptern & sen "flög jag"....

    Innan jag packade ner helikoptern i en kartong så räknade jag till 950:- i reservdelar som jag skulle vara tvungen att köpa för att få den flygklar igen. Rotorbladen går sönder direkt om man smäller och det gör man!! Ofta! Paddelstänger kroknade, länkar brast osv...osv...osv.. INGENTING går att limma, allting måste bytas och reservdelarna är faktisk skitdyra om du verkligen tittar på dem och betänker hur mycket material det är i dem.

    Slutsats: Dessa små helikoptar är otroligt billiga i inköp och de är väldigt trevliga att titta på med all sin fina mekanik. Var dock beredd på att lägga en tusenlapp i reservdelar innan du lärt flyga den. Även om du kan flyga heli i din simulator så är det en helt annan grej att flyga en liten elhelikopter från Walkera. Efter varje rejäl smäll kan du också vara beredd på att behöva justera om swashplattan, länkarna osv..

    Jag skrev inte det här för att avskräcka någon nybörjare från att köpa utan för att upplysa er om hur det gick för mig och kanske få er att tänka till två gånger innan ni klickar på "köp" knappen.

    Om det var kul att flyga den? Självklart!!!!!!!!!!!!
    / Christian Olsson

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ja såna här trådar finns det gott om på rcheli.se

    När nybörjare frågar om dessa walkeror brukar nästan alla direkt påpeka att spara några hundringar extra å köpa en blade CP.

    Men allra hälst ska man spara ännu lite mer å köpa t-rex. dom funkar faktiskt
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Standard

    Hehe, håller med. Walker-helisar är långt ifrån de bästa där finns. Dock så ska en heli ALDRIG nudda marken på ett sätt som den inte är avsedd för. Då går den sönder. Axlar böjs och grejor bryts. Så är det med alla helisar, bara det att oftast så slutar en felaktig kontakt med marken mycket dyrare än så (på mina helisar i.a.f) Och nej, det ska inte limmas och riktas på en heli. Nya grejor eller inget alls.

    Med ett plan så kan man ju göra...halvt lyckade landningar, men inte med en heli .

    Jaja, synd att det gick så dåligt för dig. En underbar hobby annars om man tar sig tid att lära sig lungt och sansat. När man känner att man har koll, flyg iväg då, annars...stå och hovra och öva lungt...

    Om du på allvar vill testa helikopterflyg så rekommenderar jag en 50:a. Stabill och stark, du kommer långt med den. Dock så går den absolut inte att "fel-landa" heller. Då kostar det mer än Walkeran, och man fel-landar bara en gång innan det är dags att pröjsa.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Vad jag kan se är en Blade CP samma som en Walkera... OK, byggkvaliteten kanske inte är densamma, men plast är plast och går sönder i bägge maskinerna. Byggkvaliteten går ju att fixa, man tar isär och sätter ihop igen med några droppar Loctite. Jag har en Walkera #22E och tycker att den duger utmärkt för en nybörjare som vill känna på hobbyn innan man bestämmer sig för att köpa riktiga, dyra grejer. Jag har lyckats få till en kraftig boomstrike på min på grund av alltför stor ivrighet (flög på en för liten plats första gången), men det var inte särskilt mycket som behövdes bytas, en del i rotorn plus naturligtvis bom och ett blad.
    Jag hade aldrig flugit heli innan men klarar nu att hovra den mycket stabilt efter bara några laddningar, detta helt utan hjälp från någon annan, kunnig pilot (google är suveränt...).
    Walkeran har fått mig att fastna för hobbyn, jag kommer köpa mig en TREX så fort ekonomin tillåter. Walkeran behåller jag för att flyga med lite då och då när andan faller på...

    /Fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Cert. Drifttekniker Kraft/Värme

    Standard

    Man bör se till vad man är ute efter,

    Walkeran o T-Rexen blir snabbt lika dyra som en Raptor 50 för delarna skiljer inte sådär värst mkt. i pris.

    Ett par blad till en R50 kostar idag ca: 350 spänn i glas o kolfiber, samma till T-rexen o walkeran, rotoraxlar o spindelaxlar kostar några tior till dom alla o går nästan alltid sönder dom oxå.
    Remmar o bommar blir ett par hundringar till alla helisarna och som CO säger så är reparationer inte o tänka på så det är nya delar som gäller.

    MEN om man vill ha en liten el heli som man kan ha inomhus och utomhus utan kladd o väsen så är ju inte en R50 det rätta valet och vill man ha en stabil någorlunda stor o lite stabilare modell så är ju inte T-Rexen det lämpligaste.

    Man bör ju oxå vara på det säkra med att en T-Rex är mindre o därmed snabbare i rörelserna och mindre stabil än en större heli så visst en fördel finns med dom nybörjar helisar, kan du flyga din rex eller walkera så är det inte svårt att gå vidare med en större heli men inte alltid det går att gå omvänd väg.

    Jag lärde mig själv flyga med en T-Rex o sålde den när den började kosta runt 10 lax (köpte 1:a modellen som kom ut o inget funkade på den som det skulle) för att det blev för dyrt i förhållande till vad jag igentligen ville göra.

    Numera kör jag med R50 som jag modifierat efter egen smak o tycke o den funkar kanon men det gjorde min rex oxå, det var bara inte vad jag igentligen var ute efter.

    Håller med CO att man skall veta att dom små helisarn ofatst inte är billigare utan det handlar nog mest om vad man är ute efter och man skall inte luras av storleken och tro att ju mindre ju lättare o billigare.
    ----- Det som åker upp kommer alltid ner igen -----

  6. #6

    Standard Re: Mina erfarenheter av Walkera.

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Så... nu kan jag inte hålla tyst längre utan är tvungen att dela med mig av mina tankar.

    Jag är INGEN helikopterpilot utan flyger flygplan och har gjort det ett par år nu. Framför datorn flyger jag Real Flight G3 men där flyger jag både helikopter och vanliga plan.

    För ett par veckor sedan fick jag ett ryck och köpte en helt ny Walkera 22e med kollektiv pitch på tradera. Jag fick den helt komplett med radio, två accar, laddare osv. för 1150:- så jag var nöjd!

    I simulatorn flyger jag åttor, hovrar till tanken är tom, flyger inverterat osv utan större problem. Hursomhelst så köpte jag 2mm kolfiberstänger och limmade pingisbollar i ändarna på dessa. monterade allt på helikoptern & sen "flög jag"....

    Innan jag packade ner helikoptern i en kartong så räknade jag till 950:- i reservdelar som jag skulle vara tvungen att köpa för att få den flygklar igen. Rotorbladen går sönder direkt om man smäller och det gör man!! Ofta! Paddelstänger kroknade, länkar brast osv...osv...osv.. INGENTING går att limma, allting måste bytas och reservdelarna är faktisk skitdyra om du verkligen tittar på dem och betänker hur mycket material det är i dem.

    Slutsats: Dessa små helikoptar är otroligt billiga i inköp och de är väldigt trevliga att titta på med all sin fina mekanik. Var dock beredd på att lägga en tusenlapp i reservdelar innan du lärt flyga den. Även om du kan flyga heli i din simulator så är det en helt annan grej att flyga en liten elhelikopter från Walkera. Efter varje rejäl smäll kan du också vara beredd på att behöva justera om swashplattan, länkarna osv..

    Jag skrev inte det här för att avskräcka någon nybörjare från att köpa utan för att upplysa er om hur det gick för mig och kanske få er att tänka till två gånger innan ni klickar på "köp" knappen.

    Om det var kul att flyga den? Självklart!!!!!!!!!!!! :D
    Hej Christian

    Jag är ny på Helisar och undrar:
    Var köpte du 2mm kolfiberstänger någonstans
    och vad kostatde dom ?

  7. #7
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös
    / Christian Olsson

  8. #8

    Standard

    Hej igen Christian

    Jag var inne där men hittade det inte

  9. #9

    Standard

    Hej igen Christian

    Jag har fixat det.
    Jag ringde upp till dom i Östersund och beställde.

    Tack än en gång.

Liknande ämnen

  1. Walkera V120D05 flybarless erfarenheter
    Av JonasVV i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 10:19
  2. Mina filmer ni saknar.
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 20:57
  3. Bilder på mina bilar
    Av Casimir_rc i forum Bilar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 05:54
  4. Mina artiklar i MFN
    Av J3-cub i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 19:06
  5. Erfarenheter Dl50, erfarenheter peakmodels
    Av Magoozi i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •