Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: För den som undrar!

  1. #1
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard För den som undrar!

    Hej!

    På Svenskt Modellflyg har det ställts en del frågor riktade till oss här på RCFF. Varför frågorna inte ställts här kan jag inte svara på men jag har nu svarat frågeställaren. För de som är intresserade av att läsa mitt svar finns detta nedan. Alla läser kanske inte på SMF men har samma funderingar. Tack alla ni andra som också svarat på SMF.


    Hej!

    Jag vill börja med att tacka dig för den fina gratisreklamen för RCFF. Egentligen föredrar vi i RCFF att besvara frågor om vår verksamhet på vårt forum www.rcflyg.se och jag förstår inte varför du inte ställer frågan där men något skäl finns det säkert.
    Men eftersom denna tråd nu börjar bli riktigt lång så kände vi att det var dags att gå ut med lite tillrättaläggande.

    Som svar på dina frågor så vill jag börja med att upplysa dig om att självrisken på vår försäkring i if är 3000 kr och att denna gäller i hela Norden. RCFF:s försäkring gäller inte bara på modellflygfält utan även på platser som ängar, hangställen och idrottsplatser och dessutom när man flyger inomhus i idrottshallar. Många är de som också flyger helikoptrar hemmavid och kanske vill vara försäkrade. Antal hangflygare har också ökat på senare tid.
    Enda kravet för att försäkringen ska gälla är att man håller sig till de regler som RCFF satt upp. Dessa regler kommer att publiceras i veckan för våra medlemmar på vårt forum.

    Vi kommer även inom det snaraste att gå ut med ett paketerbjudande där medlemskap, försäkring och prenumeration på Allt om Hobby ingår för 360 kr. En förbättring eftersom Allt om Hobby utkommer med 8 nummer per år mot Modellflygnytts 6 nummer. Genom att skicka in egna bidrag är ambitionen att det även ska bli fler flygrelaterade artiklar i tidningen framöver. Samtidigt slipper man alla tabeller över tävlingsresultat.

    Naturligtvis går det även i fortsättningen att betala endast 100 kr för medlemskap och försäkring för dem som inte vill ha en tidning.

    Vad gäller medlemsantalet i RCFF så ökar det dagligen och ett antal klubbar har också upplyst oss om att de kommer att ansluta sina medlemmar till RCFF framöver. Detta som ett sätt att bättra på sin ekonomi. Vårt medlemsantal kommer då att öka drastiskt.
    Vi är därför inte på något sätt oroliga, och i nästa nummer av Allt om Hobby kommer det att finnas en stor artikel om varför vi bildats och våra idéer framöver. Men ni som anmält intresse och fortfarande inte betalt får gärna göra detta.

    Vi tävlar inte heller med SMFF om att få flest medlemmar utan vill vara ett alternativ för dem som nöjesflyger och inte bryr sig om Modellflygnytt eller tävlar, vilket är det stora flertalet.

    Vi ger klubbar möjlighet att stärka sin ekonomi då vår avgift är betydligt lägre. Naturligtvis kommer de klubbar som är anslutna till RCFF då inte att få Modellflygnytt längre, men som sagt en betydligt bättre ekonomi.

    Under Kristi Himmelsfärdshelgen kommer vi att ha årsmöte tillsammans med en riktigt rolig träff för alla som vill vara med. Vi förhandlar just nu med fd F 10 i Ängelholm och F 5 i Ljungbyhed om att lägga träffen hos dem. Det är i nuläget inte bestämt var det blir.
    Våra träffar kommer i vilket fall som helst att innebära en massa roligheter med modellflyg i alla former. På dessa platser finns det även möjligheter till att bo billigt på vandrarhem eller ställa upp husvagnar. Vi kommer att ha workshops och visa modellflygfilmer. Men det viktigaste är att vi ska lära känna varandra och få oss en rejäl dos flyg i alla dess former under hela den 4 dagar långa helgen. Vi kommer att ha en hel hangar för oss själva.
    Asfaltbanor gör det möjligt att flyga jet och vi hoppas att de långa betongbanorna ska uppskattas. Vi kommer även ha uppvisningar med fullskala-aerobatic och kanske möjlighet att få åka med för en billig penning. En J 28 Vampire står även i Ljungbyhed och kanske kommer det finnas möjlighet att även få flyga med i denna till självkostnadspris. Som upplysning kan jag nämna att det också kommer att vara en träningshelg för fullskala-aerobaticpiloter på Ljungbyhed denna helg. Flottiljernas samlingar av flygplan kommer också att visas. På F 10 finns det även en bra simulator som man kan få prova.

    Tanken är att vi ska försöka boka bussar som går från Stockholm och Göteborg neråt till meetinget och tar upp medlemmar på vägen. Detta blir inte gratis men vi ska försöka hålla priset så lågt som möjligt. Tanken är att vi framöver ska ha ett stort meeting varje år på en nedlagd flottilj någonstans i Sverige. Detta är planerna vi har så långt angående vår träff med årsmöte under Kristi Himmelsfärdshelgen men som sagt allt är inte klart ännu.

    Detta var lite om mycket och vill ni ha mer information framöver så titta in på vårt forum så kan ni där läsa om vad som är på gång. Det går även att ställa frågor till styrelsen i RCFF och få ett snabbt svar.

    Hoppas detta gjorde att det klarnade lite! Till sist vill jag säga att det är helt frivilligt att gå med i RCFF. Vi tvingar inte någon.



    Ha det så bra så länge och flyg lågt och sakta.

    Jakob Rydinger
    Styrelsen
    RCFF
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  2. #2

    Standard

    :wave:

    Vilken bra text ! Flertalet delar man kan använda till en info folder... ett par "sura gubbar" till och vår info folder e klar PDT_Armataz_02_44 skämt å sido, bra material hursom!!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Måste instämma Jakob,stiligt skrivet..
    Jag blev mest bara lessen o irriterad för "den modige" har skrivit tidigare
    i samma ärende på SMF o inte varit så särskilt intresserad av svar varken nu eller då...
    Så jag bugar mig inför din skrivelse,mycket klargörande!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Håller med de andra! Välldans welldone!
    / Christian Olsson

  5. #5
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jag säger inget. För mina inlägg är ju osynliga ändå.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Sade du nåt, det syns väldigt dåligt... PDT_Armataz_02_05
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Tack för era uppmuntrande kommentarer

    Var precis inne på SMF och såg då att frågeställarens sista inlägg också blivit osynligt :?:
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Än en gång har RCFF bevisat behovet av ett FRITT forum!

    RCFF är frivilligt. Vi startades för att vara ett alternativ till SMFF och den höga kostnaden det är att vara medlem där. Förvisso ingår 70 kr MFN, men det är många som köper andra tidningar och som kan undvara MFN.

    RCFF kan nu erbjuda medlemskap i RCFF inklusive Allt om Hobby för 360 kr/år. Det är alltid något. Vi har även kontakt med utländska förlag angående prenumerationer på deras skrifter. Vi får se vad det leder fram till.

    Det är ju alltid svårt att starta ett nytt förbund eller företag och komma med nya idéer. TV4 förespåddes ingen större framgång i mediebranchen. Idag ser vi resultatet. De tjänar bra och är framgångsrika. Det finns säker lika många om inte fler exempel på det motsatta. (Det sista sagt för att hålla med belackarna).

    RCFF startades för att det fanns ett behov av ett förbund som enbart arbetar för den största gruppen modellflygare i landet. Det innebär att RCFF inte försöker tillgodose alla intressen inom modellflyget, utan det är NÖJESFLYGARNA som står i fokus - den absolut största gruppen.

    Statistiken talar sitt tydliga språk. I en typisk modellflygklubb är det ett fåtal medlemmar (ca 10 - 20 procent) som gör omkring 100 starter per år. Sedan är det en STORT gap ner till den stora gruppen 80 procent av medlemmarna - den "vanlige" modellflygaren som gör 10 - 30 starter per år. Flyger man 10 starter per år kan en årsavgift till SMFF utöver klubbavgiften vara väldigt hög mot vad den ger i utbyte. SMFF har också tappat tretusen medlemmar sedan 1994 och det talar sitt tydliga språk. Detta trots tvingande kollektivanslutning.

    Vi ser på RCFF en stadig ström av nya medlemmar och inte minst klubbar som hör av sig och som vill byta förbund. Det stärker vår tanke om att ett Nöjesflygarförbund har sitt existensberättigande.

    RCFF's policy är att i hög grad finnas representerad på LOKAL nivå genom våra talesmän runtom i landet. Det ska vara så korta avstånd som möjligt mellan förbundet och dess medlemmar. En annan viktig hörnsten är att vara så kostnadseffektiv som möjligt - med ett enda syfte: Att kunna återföra medel och hjälp ut på lokal nivå. På så sätt främjas det lokala klubbflygandet och modellflyget som helhet.

    RCFF har en stor fördel genom att vi har sprängt ramarna med vår unika medlemsförsäkring som täcker allt modellflyg i Norden. Som medlem i RCFF är du bra försäkrad när du flyger inomhus, i parker, på idrottsplatser och på klubbfälten. Återigen en himmelsvid skillnad på förbundspolicy där RCFF vill spränga ramarna och öppna upp möjligheter istället för att valla in medlemmarna i ett förbund genom kollektivanslutning och begränsningar i rörlighet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9

    Standard

    Hej, en fråga angående försäkringen.

    Är det rätt uppfattat att eran försäkring gäller om sin egna hemförsäkring INTE gäller? I princip alla har ju en egen hemförsäkring som täcker flyg hemma, ängar och idrottshallar och förstås på fältet.
    Finns det något i eran försäkring som är speciellt?

    Är verkligen självrisken så hög som 3000 kr?

    /fLa
    T-Rex 450XL CDE
    Blaster DLG
    PCM 9X II

    Blir det flygväder kommande veckan? Kolla in vädret
    http://knasurf.silverskar.se

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Självrisken är upp till 3000 kr beroende på skadan. Det är i sammanhanget en förhållande låg självrisk.

    Det är en "förstahands"-försäkring. Den är m.a.o. fristående från eventuella hemförsäkringar. Den innehåller Olycksfall och ansvar. Om du exempelvis skadar dig i samband med modellflyg får du bl.a ersättning för tandvård-, ersättning för förlorad arbetsinkomst, etc.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jag tycker det är skitbra med ett förbund som riktar sig till den modellflygaren som inte har några ambitioner att tävla.
    Men jag stör mig ganska rejält på att ni kallar det för ett "radioflygförbund" varför kan ni inte heta nåt i stil med "Det inofficiella svenska modellflygförbundet" eller nåt? Det finns folk där ute som flyger lina och sånt också.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Alla är naturligtvis välkomna i RCFF. Namnet är valt med tanke på att den största gruppen flygare är just RC-flygare.

    Flyger du lina eller friflyg är du lika välkommen i RCFF. Alla modellflygare är välkomna förstås.

    Mvh
    Ove

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag upptäckte nu på morgonen att denna RCFF tråd på SMF har gått hädan den med ..
    Rotweilern Poteta o Konstapel Bokis:fel skulle jag tippa..
    Det är sällan jag blir förvånad numera men den tråden fick mig o undra vad som snurrar i folks huvuden..
    Nåja..om jag får,kan jag kopiera ditt inlägg Jakob?..
    Känner att det skulle vara bra att ha på fler ställen.. :roll:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Ja jag såg det också! Det är tydligt att SMF vill att RCFF syns så lite som möjligt på deras forum.

    Du kan kopiera vad jag skrivit Bokis!
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Missuppfatta inte det Jakob! Det är inte SMF som har gjort något,det är den "modige" som har plockat bort sin egen tråd..
    Det är jag 99% säker på..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Okej då missuppfattade jag dig! Det kan naturligtvis vara så också.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  17. #17
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej har bara en still undran. Vad ger RCFF oss norr om Stockholm Ville bor ju i Skelefteå både han och Ånge vill väl också vara med ni skall ha allt i skåne, ja det kan vi förstå ni bor ju där, men Ville du som bor i norra delen vad blir det för Rcff's medlemmar i den landsändan eller blir vi stälda på undantag, det brukar bli så Sverige slutar ju tyvärr inte i Stockholm och det är inte ens halva Sverige. Torpshammar nästan i Ånge är ju mitt i Sverige så Rcff får se till att skaffa en karta som inte slutar i Uppsala som det ofta blir för dom som bor söder ut. Om man erbjuder buss så torde det skulle vara ända ifrån Luleå eller Kiruna för att det skulle vara rättvist. Det kommer att bli något att fundera på Rcff ger sig ju ut för att gagna alla hobbyflygare och vi är säkert många norr om Stockholm och våra resor är inte billigare bara längre.
    Flightlight

  18. #18
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    På intet vis blir norra sverige behandlat annorlunda än övriga landet.
    Det är ju det som är vitsen med RCFF's struktur. Förbundet har Internet som plattform - sedan har vi Talesmän i HELA LANDET som kan representera och arbeta på LOKAL nivå för landets alla medlemmar.

    Att vi i den nuvarande styrelsen sitter i Skåne (och Stockholm) beror mer på att var vi bor - inte på att RCFF är tänkt som ett "Skåne"-förbund.

    Ville har valt att hoppa av sitt uppdrag pga hälsosjäl och det har vi all respekt för. Hälsan kommer alltid i första hand.

    Vi letar hela tiden efter talesmän i landet. Du kanske kan ge oss tips på någon som vill arbeta för RCFF?

    Självklart ska vi arrangera transporter från norra Sverige till årsmötet om det skulle behövas. Att jag skrev Stockholm & Göteborg var ju bara ett exempel, Helge.

    Som läget är nu kan vi inte erbjuda mycket ekonomisk hjälp, men med ökande medlemsantal blir det pengar över till detta.

    Tanken är att vi gör RCFF tillsammans. Det måste komma inputs från landets alla hörn på saker som är angelägna att hanteras. Sedan kan vi "centralt" ställa upp på mycket, men vi är som sagt i hög grad beroende av våra talesmän.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. I bland undrar man?
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 15:19
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 17:50
  3. Undrar om motor?
    Av bogieboy i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 17:46
  4. Ny på FPV, undrar över tillstånd etc
    Av Lenny i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 11:39
  5. Nybörjare o undrar om denna kärra verkar ok?
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 23:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •