Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Roto 25 bensin(montering)

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7
    Jobb
    Lager medarbeider

    Standard Roto 25 bensin(montering)

    Hei alle modellfly venner!!!!!!!

    Jeg kjøpte for litt siden en Roto 25ccm, jeg har aldrig drevet med bensin motorer før. Det jeg lurer på er om noen sitter med noen gode tips og bilder av hvordan man monterer schok og og tennings batteri. Hva slags batteri man bør bruke, ja alt som kan hvere av gode tips for en så god som mulig instalasjon av motoren. HÅPER NOEN KAN HJELPE MEG MED DETTTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Mvh
    B-25 :?: :?: :? :?

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej! Använder mig av 4-cells ack från 900 MaH o uppåt,tändningen drar inte speciellt mycket ström..Vad det gäller chocken:
    det enklaste är att dra ut en bit vanlig pianotråd rakt ut genom kåpan från chokespjället,funkat bra för mig! Gasa lite,tryck in tråden o dra av gasen så "hänger" den upp sig... Nu hör det till saken att jag använder inte choken sen jag började köra med elstarter,det går lysande utan choke då!
    Monteringen av motorn är enkel,använd ett par vanliga motorbockar i plast,e.x Great Planes eller de som följer med i ARF:en om de inte är för klena o skruva fast den som vilken metanolmotor som helst..
    Lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Spinner vidare på den här tråden...

    Jag har köpt en ROTO25 av en här på forumet.
    Bokis har genom PM gett mig en hel påse med goda råd, men genom att ta diskutionen öppet i forumet istället för PM kanske andra kan ta del av informationen eller chippa in med egna erfarenheter....





    ....ROTO 25...
    Peppra på med allt ni vet, tips, trix, RPM, proppar, soppa, motorfästen....

    -Kommer ROTO25 med annan propinfästning än dendär med 4 bultar? För en vanlig 16-17" prop känns det onödigt krångligt att använda annat än en vanlig bult+mutterinfästning.

    -Jag läste på RCU.com att förgasaren inte kommer med infästningar för gasen, alltså ingenstans att fästa pushrodden för trotteln?
    Sant/falskt, vad göra?

    -Ska man köra på miljöbränsle, eller är det OK att blanda eget 1:50?
    Shell har en soppa som heter V-power som har högre oktantal än vanlig bensin, den borde ge lite extra effekt

    -Kräver bensinmotorer inkörning eller är det bara att flyga? Om man tänker att Svensson köper en motorsåg eller gräsklippare river han bara igång den. Kör fulla spjäll, vårdar den aldrig och rör absolut inte förgasarnålarna.

    -Att metanolflygare får fler brudar än elflygare vet ju alla... Men hur blir det nu när man kör bensin? Fler eller färre brudar? (Behåller några metanolmotorer för säkerhets skull )

  4. #4

    Standard

    Ska försöka svara på dina frågor..

    -Kommer ROTO25 med annan propinfästning än dendär med 4 bultar? För en vanlig 16-17" prop känns det onödigt krångligt att använda annat än en vanlig bult+mutterinfästning.

    Tyvärr inte.

    -Jag läste på RCU.com att förgasaren inte kommer med infästningar för gasen, alltså ingenstans att fästa pushrodden för trotteln?
    Sant/falskt, vad göra?


    Korrekt, enklast gör du som på motorsågen -montera vajer till servot! Vad du än gör så ta inte bort fjädern!! Då kommer vibrationerna att ha sönder din throttel och garantin gäller ej (2år med kvitto).

    -Ska man köra på miljöbränsle, eller är det OK att blanda eget 1:50?
    Shell har en soppa som heter V-power som har högre oktantal än vanlig bensin, den borde ge lite extra effekt.


    Vi kör med framgång på Statoils/OKQ8/Aspen, men det funkar lika bra att blanda själv. Ang v-power kan jag inte svara men som säkerhet undvik det. Dock skall tilläggas att lagren kan behövas bytas om man kör färdigblandat bränsle, exakt varför vet vi inte men kan inträffa. Ingen garanti dock att det händer.

    -Kräver bensinmotorer inkörning eller är det bara att flyga? Om man tänker att Svensson köper en motorsåg eller gräsklippare river han bara igång den. Kör fulla spjäll, vårdar den aldrig och rör absolut inte förgasarnålarna.

    Ungefär så ja... Kör första tankarna lungt, flygrunt med varierad gas å flyg inte med full gas mer än kort "stötar". Du märker när den är lagom inkörd och kan börja plåga den.


    -Att metanolflygare får fler brudar än elflygare vet ju alla... Men hur blir det nu när man kör bensin? Fler eller färre brudar? (Behåller några metanolmotorer för säkerhets skull )


    Fler! Om du visste vilket helsike bokis å ja har på meetings...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vi tar det en sak i taget:
    Dem bästa lösningen jag har för gasen o som funkar strålande för mig är tunn vajer,oket har en returfjäder så servot får dra o fjädern tar hand om återgången!
    När du har motorn i din hand så ser du bättre,jag har använt mig av plåthylsa,d.v.s stuckit vajer igenom ett lämpligt hål o sen låst den med ett par varv igenom hylsan o klämt till..Ta gärna lite ca lim o klicka i hylsan så ska det mycket till innan det släpper!
    Sen har jag på servot satt en vanlig insex infästning o justerat den lagom..Med denna variant så får du oxå en mycket exakt trottelkurva till skillnad från om du använder linkage..En Wallbroförgasare regaerar mycket mer på små rörelser än vad man är van med från metanolmotorer..

    TA ALDRIG BORT RETURFJÄDERN!!
    Av flera orsaker men den viktigaste är att tar du bort den o använder vanligt linkage så förlora spjällaxeln det som håller den an mot mässingsbussningarna o dessa kommer att glappa upp på nolltid..
    O när en Wallbro börjar dra tjuvluft så är den inte skoj längre..

    VÄND INTE FÖRGASAREN!!!
    Fick hem en sån motor under parollen:sicket skit,den går ju inte..
    Då hade nån haft godheten o vända förgasaren så att vevhusventilationens kanaler till förgasaren inte längre stämde o den funkade inte..
    Tycker du att det fattas pulver i den så blir det till o använda cannisterburk som säljes separat,enl. utsago så blir det ett jämrans drag i den då..
    Börja du med 19x8 propp på den o se vad du tycker,proppar är individuellt för flygplanet mer än för motorn tycker jag,på min sea fury så har jag 20x8 för o få ner varvet o ljudet o det funkar bra för mig..

    Proppinfästning: Gör det simpelt,hitta en borr som passar i centrumhålet på brickan,borra proppen efter den,låt det hela sitta ihop o märk upp småhålen,borra dessa..
    Inga problem o denna fastsättning är trevlig o hålla på med tycker jag,o den sitter på nästan alla bensinmotorer..
    O glöm inte att anpassa allt till bränslet för bensin,vanliga slangar blir konstiga annars..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Spinner vidare på den här tråden...

    Jag har köpt en ROTO25 av en här på forumet.
    Bokis har genom PM gett mig en hel påse med goda råd, men genom att ta diskutionen öppet i forumet istället för PM kanske andra kan ta del av informationen eller chippa in med egna erfarenheter....





    ....ROTO 25...
    Peppra på med allt ni vet, tips, trix, RPM, proppar, soppa, motorfästen....

    -Kommer ROTO25 med annan propinfästning än dendär med 4 bultar? För en vanlig 16-17" prop känns det onödigt krångligt att använda annat än en vanlig bult+mutterinfästning.

    -Jag läste på RCU.com att förgasaren inte kommer med infästningar för gasen, alltså ingenstans att fästa pushrodden för trotteln?
    Sant/falskt, vad göra?

    -Ska man köra på miljöbränsle, eller är det OK att blanda eget 1:50?
    Shell har en soppa som heter V-power som har högre oktantal än vanlig bensin, den borde ge lite extra effekt

    -Kräver bensinmotorer inkörning eller är det bara att flyga? Om man tänker att Svensson köper en motorsåg eller gräsklippare river han bara igång den. Kör fulla spjäll, vårdar den aldrig och rör absolut inte förgasarnålarna.

    -Att metanolflygare får fler brudar än elflygare vet ju alla... Men hur blir det nu när man kör bensin? Fler eller färre brudar? (Behåller några metanolmotorer för säkerhets skull )
    Hej Hej jag ser att den var snyggen var du köpte den hos en firma ??

    Hörs av dig gärna !!

    MVH Steve !!


  7. #7

    Standard

    Ok, många bra tips, jag är sportfiskare och gör egna taffsar så wire och wirelås finns i mängder.
    Låter riktigt smart att låte returfjädern jobba hem och servot åt andra hållet.
    Ska gå till hobbybutiken och köpa motorbock, tygonslang, tank + tankplugg och bensin på macken...
    Har ett 1000mah ni-cd tändningen, Nått annat man behöver?


    ps. Jag tycker propparna låter riktigt stora.
    Jag kör 16X8 på FT160 twinnen och jag hade för mig att ROTO25'an var samma kraft, men i min perormace table of science ser jag ju att ROTO'n bör vara starkare. Den har fler fördelar


    FT160 26.5cc
    -----------------
    +metanol
    -tvåcylindrig
    -fyrtaktsteknik

    ROTO25 25cc
    ----------------
    +Encylindrig
    +tvåtaktare
    -bensin

  8. #8

    Standard

    NEXUS:
    Motorn har jag köpt second hand av en medlem här på forumet, men ROTO säljs annars av www.modellhobby.com

  9. #9
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.
    På min FT 160 kjörte jag en 18-6 2blader.
    Rotor 25 som du kjöpte av meg tenkte jag å bruke 18-8 2bladig eller
    16-10 3bladig.
    Jeg blander bensin selv til min roto 50.
    jeg bruker Swepco 313 2takts olje.
    Jävlig bra. Fyller 98 oktan bensin hos Statoil. INTE SHELL: Havari.
    www.swepnor.no
    Det finnes inte bedre olje.

    Mvh. Johnny.

  10. #10

    Standard

    Jag tycker det låter som om ni proppar 25'an ganska högt.
    Är det så att man får bättre drag på bensinaren om man kör lite tyngre prop på lägre varv? Jag söker gärna 8500-9000 varv på metanolaren, men det kommer inte ROTO25'an upp i med en 18x8.

    Vill gärna veta vilken propp som ger maximalt drag då de här stora snurrorna är lite för dyra för att exprimentera med.

    Är tex 18x8 @ 7000rpm bättre än 16x8 @ 9000rpm?

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Hej. Jag kör med 3bladig 18/6 på min 25a o den varvar ut hur fint som helst. Men efter en hård landning i lördags var jag "tvungen" att sätta dit den enda propellern jag hade så det vart o prova en 16/6 2bladig för att "rädda" flygningen... Är det någon som vet om det sitter nått inbyggt övervarvnings skydd på dom? Med 16/6an som är aldeles aldeles aldeles för liten så gick motorn fint med nyladdat batteri första flygningen, men andra var det som att den bröt tändningen bara på full gas korta stunder :? Tog ner den o kollade på "tändingdioden" (ni förstår vad jag menar) och den slocknade då den "blödrade till"... Eller håller tändningen på att paja??? Vad tror ni?
    Mvh Tobias

  12. #12

    Standard

    Kan ni som har lite erfarenhet ta en titt på min installation?
    Jag fick nya ROTO25'an idag på posten och började montera den... Hojta till om ni ser något som är helfel!

    Fick såga sönder Great Planes motorbocken för att få motorn så långt bakåt som möjligt. ¨å här i efterhand hade en motor med förgasare framför cylindern varit att föredra..


    Ser installationen OK ut? (dioden framtil är för att se om tändningen är igång och för att kolla max rpm efter flygning.)


    Kåpa på, ser bra ut


    Så här tänkte jag mig tankinstallationen. (14oz, Tyngre klunk, fuel dot från H9, trevägskorsning, allt säkrat med kattstrypare.)

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ser skitbra ut! Tänk bara på att den behöver garanterat nålas både på hög o lågfartsnålen så bry dig inte om kåpan..
    Ställ den liiite surt på högfartsnålen första flygningen o nåla in den försynt vartefter tills du hittar rätt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Standard

    Hur gör jag med chokespjället?
    Om man har 0 gas så hakar ju chokespjället upp sig, men om jag har trimmat radion att ha lite tomgång, då hakar inte spjället upp sig, eller?


    Ang nålarna: Jag antar att de funkar som på en metanolare?

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Anledningen till att du inte har tomgång så att du måste gasa mera är att tomgångsnålen står för rikt..Börja med att starta den o sen så skruvar du in nålen så ska du se att den går upp i varv o du får trimma ner tomgången på radion..
    Den kommer att gå bra på lägsta gas,dvs när trotteln står mot stoppet..
    Alla jag har kört har stått mycket rikt från början.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Standard

    Den kommer att gå bra på lägsta gas,dvs när trotteln står mot stoppet..
    Så då kan man inte stänga av motorn genom att fimpa trotteln som på en metanolare?
    Har inte haft igång ROTO'n ännu, men det är bra om man vet vad som kommer att hända när den väl är igång

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kan o kan..Är den taskigt inställd så kommer den att stanna på lägsta gas..
    Men annars..Tänk motorsåg.. det är så den ska funka..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18

    Standard

    Förtydligande: Jag har skruvat ur stoppskruven och låter alltså trotteln gå helt till ändläget. Trotteln hålls alltså inte upp sista millimetern av stoppskruven.
    En annan grej ang. gasen. Jag har monterat en loop av stålwire till andra hålet från vänster i trottelspaken, har lite svårt att fåservot att dra 100% gas. Blir max 85-90% med lite kvar att ge... Har du en bild på ditt montage man kan flukta på?

    ...Nåväl, nu är det nästan klart. Ska bara montera on/off knappen för tändningsbatteriet.
    Idag har man mekat på en bensinspis helt enkelt

  19. #19

    Standard

    Bokis; du behöver inte svara eller posta bild, jag har fått till det och allt är klart för start :up:

  20. #20

    Standard

    Testkörde idag:
    6700rpm på 18X6 träpropp?!? Det är ju ganska lite, speciellt nu när man tänkt att "bensin, det blir grejer det!"!
    Har kört en halvliter, kommer motorn öppna upp och ge mer när den är körd mera?
    (FT160'n gjorde också 6700 på samma prop efter initial inkörning och jag hade förväntat mig mera av ROTO'n...)

    I övrigt hade jag stora problem att få igång motorn. Rev ut hela tankinstallationen, dubbelkollade att jag hade gnista, men inget hände.
    Kändes som om det inte kom soppa till förgasaren och jag slog nog 150 slag på choken och utan choke utan tillstymmelse till tändning.

    Bytte ut batteriet (1050mah Ni-mh) till ett 1500mah Ni-cd och det gjorde hela skillnaden.
    Nu gick motorn igång och blev helt plötsligt befodrad från "Tjeckiskt jävla skit" till "skön gång på den här..."

    Fick använda startern för att få igång den ibland, även då den var varmkörd? Det kändes skumt men blev enklare att handstarta när nålarna skruvats lite.

    I alla fulla fall, bensin verkar bra. Hoppas på enklare handhavande när jag jobbat bort småfelen och fått bättre rutin på hur den funkar.
    Motorn går superlågt på tomgång och inte en susning att den ska lägga av, tändningen gör hela skillnaden mot metanolare som inte har den där gnistan att slå ett slag till och ett till...och ett till.

    OS FT160 till salu )
    ---------------------------

Liknande ämnen

  1. Roto 35 FS
    Av Kamikaze i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 00:30
  2. roto 35
    Av mikael 54 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 06:38
  3. Roto
    Av pilotkalle i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 22:44
  4. ROTO 25 V + ROTO - Standard
    Av magnuswrang i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 21:54
  5. Roto 70 V2
    Av Ekis i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •