Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad sades på mötet med SMFF i Kristianstad?

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Vad sades på mötet med SMFF i Kristianstad?

    SMFF's representant kallade ju två medlemmar från varje klubb till en informationsträff och "Shoot-Out" i Kristianstad förra söndagen. Jag kunde inte närvara, men är oliiidligt intresserad av att höra vad som sades på mötet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2

    Standard

    Hej Ove och alla andra!

    Mötet föranleddes av att jag fick vetskap om att SMFF´s ordförande hade för avsikt att besöka Upplevelse och Hobbymässan i Kristianstad.

    Vad hans avsikt var med med inviten har vi inte fått svar på,
    (en upplevelseresa bekostad av SMFF, det finns pengar anslagna för denna typ av resor) dock bokade han upp en lokal för möte, varför jag tog initiativ att kontakta Skånes 24 klubbar för att vi skulle få möjlighet att ställa frågor ang SMFF.

    Av 24 klubbar deltog 7 med totalt 12 representanter.

    Frågorna var många och oftast raka, svaren inte lika många och oftast mycket krokiga. (anm. Min egen uppfattaning och beroende av hur frälst man är i SMFF).

    Mötesdeltagare har fått presentationen som en fil med SMFF´s övergripande syn på nutid och framtid, samt SMFF`s svar på mina i förhand aviserade frågor.

    Det finns anledning att återkomma till flera av frågeställningarna, vilket jag också har för avsikt att göra.

    Vill ni ta del av SMFF´s Power Point presentation, skicka mig ett mail med returadress så skickar jag den vidare

    Mvh
    Mats

    www.ripamfk.com

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Mina synpunkter på mötet...

    ...
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=1116

    Jag var där!
    Mats Erlandsson I Ripa MFK had egjort ett hästjobb och plockat fram medlemsstatistik, kostnader mm inför mötet. Stort tack Mats!

    Blev dock inte mycket klokare på SMFF:s policy. Samma inställning som tidigare, det är de tävlande som kommer i första rummet.
    Enligt Bengt Lindgren (ordf) är SMFF en sammanslutning av och för SMFF-medlemmar, och dessa medlemmar är de som ska göra SMFF till en organisation. Nu är det ju dock så att majoriteten, "söndagsflygarna", är de som betalar in medlemsavgifter till bl.a tävlingsverksamheten. Min uppfatnning är att ca 10-15 % av medlemmarna tävlar, och då vore det väl rimligt att de bär sina egna kostnader genom startavgifter mm...eller?
    Önskemålet från "vår" sida var att renodla all tävlingsverksamhet i en del av SMFF och "hobbyflygningen" i en annan. Låt alltså varje del bära sina egna kostnader! Låt hobbyflygarna få tillbaka en del, kanske genom rabatter mm.

    Försäkringen var en annan bit. SMFF "tittar över" möjligheterna att teckna ny försäkring med bättre villkor än den som finns idag. Skulle vara roligt att vet hur många gånger försäkringen har behövt anlitas. SMFF: Titta inte för länge bara...

    Hemsidan är under all kritik!
    Varför ska vi ha flikar till övriga flygsporter? Inte för att det är ointressant, men renodla innehållet även här. Byt internetsideleverantör och lös problemet. Lite mer "flashig", mer lättnavigerad sida drar fler läsare och gör inte folk så frustrerade som idag.
    Mer problem med hemsidan är att det idag inte finns varken webmaster (han som tillverkar sidan) eller webredaktör (han som skriver och fyller sidan med innehåll)! Någon som känner sig hugad att bli webredaktör? Behövs nog en entusiast med intresse för ALLA grenarna inom SMFF.

    Personligen anser jag dessutom att anslutningen till SMFF ska vara frivillig, inte kollektivansklutning som idag. Då kommer de som verkligen är intresserade av SMFF (tävlande m.fl.) att bli medlemmar, vi övriga får nog bilda någon parallellorganisation som tillvaratar söndagsflygarnas intressen på ett bättre sätt.

    Vi som var på mötet har också fått en pdf-fil med en Powerpoint-presentation från Bengt Lindgren, där han försöker svara på Mats' (och våra) frågor. Om någon vill läsa, skickar jag gärna över dennna. Skicka mej bara ett mail med din epost-adress.

    M v h
    Thomas Berggren

    För övrigt har det varit en underbar helg för hangflyg... mellan 10-15 m/s vid Hammars backar/Kåseberga! Perfekt!

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har tagit del av Bengts Lindgrens presentation.

    En nyckelfråga inför att "omdana" SMFF att passa majoriteten av medlemmarna är:

    Hur ska man kunna göra en 180-graderssväng på en organisation som i dagsläget använder 90 procent av pengarna till mindre än 10 procent av medlemmarna? Det är 10-90 istället för 90-10.

    Det är ett jobb mycket värre än att byta regering! "Fritidsflygarna" har allt att vinna - tävlingsivrarna har allt att förlora. Och i grund och botten får vi ju inte glömma bort att SMFF är just ett "Tävlingsförbund". Jag tror det blir mycket svårt att få till en ändring som ger en rättvis fördelning av medlemmarnas pengar. Vi behöver ta reda på hur ett helt nytt SMFF skulle vara organiserat. Exempelvis genom att ta reda på vad klubbarna i landet behöver och vill ha ut av SMFF. Sedan utifrån de svaren formulera en omorganisation av SMFF;

    Ett SMFF för landets "fritidsflygare" ska vara en kostnadseffektiv organisation som ger tak över huvudet på landets 6500 fritidsflygare i form av juridisk-, ekonomisk- och informativ hjälp och stöd.

    Klubbarna behöver bra "mylla" att växa i. Dvs, hjälp och råd att söka bidrag på lokal nivå, hjälp och råd i juridiska ärenden (buller, miljö etc), hjälp och råd att värva nya medlemmar PÅ LOKAL NIVÅ.

    Med medlemsavgiften betalar man för en service - exemplevis en jurist som omedelbart träder in i bullerärenden och tar över förhandlingarna med den lokala Miljönämnden. Mycket för att få en likhet inför lagen hos alla landets klubbar. Med en expert som motpart som har kunskap om landets alla bullerärenden är det svårare att "köra över" en lokal klubb.

    Fritidsflygarna behöver inte så mycket från förbundet:

    - Försäkringarna (5 kr/år / medlem) ca 30.000kr
    - Juridisk hjälp (20 kr/år/medlem) ca 120.000 kr (100 tim)
    - Medlemsregistrering (10 kr/år /medlem) ca 55.000 kr (Webbaserat)
    - Modellflygnytt inkl. utskick (80 kr/år / medlem) ca 420.000 kr
    - Övrigt styrelsearbete - möten etc. (10 kr/år /medlem) ca 55.000 kr

    Totalt 125 kr/år per medlem utan bidrag från staten.

    Utan Modellflygnytt skulle det bli 45 kr/år

    Det finns många sätt att räkna - detta är ett.

    Vad som är helt klart är dock att något måste göras åt SMFF. Det är oacceptabelt att medlemsavgifterna inte kommer majoriteten tillgodo.

    ....tycker jag
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Standard Tävlingsverksamhet

    Jag läser och jag förundras över alla inlägg.

    Jag hör till de som utöver mitt hobbyflyg/söndagsflyg även ägnar mig åt tävlingsflygning, närmare bestämt aircombat.

    Jag känner inte till alla dessa pengar som går till oss som ägnar oss åt tävlingsverksamhet.

    För att tävla inom aircombat löser man en tävlingslicens som betalas av piloten ( eller hemmaklubben om klubben tagit ett sådant beslut).
    Vid tävlingen betalar respektive pilot en tävlingsavgift på 50 kr. Denna avgift går till den arrangerande ACES-gruppen för att hålla med tävlingsmtrl (streamer, batterier till tidtagarur mm) samt till pokaler. INGEN KOSTNAD FÖR ICKE COMBATINTRESSERADE!

    WASG 2006 finansierades med anmälningsavgifter samt intäkter från försäljning. Jag känner inte till något ekonomiskt bidrag från SMFF. Vi fick dock utrymme i MFN för att göra reklam för tävlingen.

    De svenska piloterna i landslaget (3-4st av 10) fick en jacka, keps samt kortärmad skjorta (landslagsdräkt). Detta är förvisso en kostnad men jag antar att den täcks upp med intäkterna från Riksidrottsförbundet. Samtliga Svenska piloter i landslaget bekostade sitt deltagande ur egen plånbok (undantaget de som har tävlingsbidrag från sin egen klubb)

    Samtliga funktionärer bekostade sitt logi, mat samt resor själva (ingen kostnad för förbundet).

    Modellflyget i Sverige fick PR på följande sätt:
    Bland publiken fanns ett flertal besökare som avsåg börja med modellflyg.
    Vi fick inslag med modellflyg på tv.
    Vi fick ett antal tidningsartiklar i dagspressen (helsidor).
    Våra utländska gäster var mycket nöjda och kommer troligen att tala väl om svenskt modellflyg i sina hemländer!

    Hur värderar vi denna PR?

    Kommer den modellflygarna i klubbarna till godo?
    Jag anser det!


    Aircombaten i Sverige har även bidragit till ett flertal artiklar i MFN. Både tävlingsberättelser och byggartiklar. Många av våra utövare är mycket aktiva flygare och funktionärer i sina hemmaklubbar. Är klubbarna verkligen villiga att sparka ut dessa eldsjälar?

    Jag ser inte tävlingsverksamheten och "Söndagsflyget" som två motpoler. Jag anser att ett symbiosförhållande råder mellan söndagsflyg och tävlingsflyg. Det är inte två olika saker utan det handlar ju faktiskt om samma sak, modellflyg. Glädjen att flyga och bygga vackra flygplan och att ha roligt tillsammans!

    med modellflygarhälsningar
    Johan Rimquist
    Gruppkontakt ACES Sverige Västra gruppen.
    Huvuddomare WASG 2006;
    Huvuddomare SM aircombat 2006
    Huvuddomare SM aircombat 2005
    Huvuddomare SM aircombat 2004
    Huvuddomare RM aircombat 2003

Liknande ämnen

  1. Inomhusflyg i Kristianstad
    Av Dragon i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 16:30
  2. Innomhusflyg i Kristianstad
    Av Dragon i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 06:00
  3. Inomhusflyg i Kristianstad
    Av Dragon i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 17:59
  4. Hur gick mötet med luftis ?
    Av Wulfman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 19:04
  5. SMFF-forum är rätta platsen för SMFF-frågor
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •