Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vem är intresserad av SMFF

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard Vem är intresserad av SMFF

    Vem är intresserad av SMFF?

    Ja, det är en fråga jag ställer mig ofta?
    Varför är vi så få som föreslår/klagar?
    (ja, jag vet att jag har ställt samma fråga tidigare)?

    Som sagt, det stör mig ganska mycket att inte veta varför.

    Kan det vara så att alla är nöjda? Nej, jag tror inte det.

    Min huvudteori kring det låga deltagandet är att de flesta medlemmarna är tvångsanslutna, enligt SMFF stadgar.
    Jag skall göra ett försök att ta reda på det, så se upp alla klubbar, ni får kanske ett mail från mig angående medlemsanslutning. (hoppas jag orkar)
    :-P

    Mitt förslag är att vi skriver om paragrafen om SMFF medlemskap så att det blir frivilligt att gå med i SMFF. Då tror jag att vi får ett bättre SMFF.

    Då, men inte förrän det visar sig att stora flertalet mot förmodan är nöjda, då ska jag rätta in mig i ledet.
    (dock kommer jag att betala min avgifter, eftersom jag kanske skall tävla nån gång.
    ---
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Med all rätt finns det en allvarlig förtroendekris inom SMFF! VAD FÅR VI FÖR PENGARNA? Inget som 90% av medlemmarna har någon större nytta av tycker jag.

    - Ska det kosta över 3 miljoner kr om året att administrera 7668 medlemmar?
    - Ska vi lägga nästan 400.000 kronor på startavgifter för tävlande 942.500 - 544.000 kr? (52 kr per medlem. Den summan hade exempelvis gett över 40 klubbar 10.000 kr till årsarrende av sitt flygfält)!!!?!
    - Vad får vi "söndagsflygare" ut av styrelsens resekostnader på 275.500 kr?!?
    - Är 8.250 kr i månaden rimlig lokalhyra för kansliet?!?
    - Är 1,65 heltidstjänster rimligt för att administrera medlemmarna som numera sköter den uppgiften direkt från den lokala klubben?
    - Det största argumentet för att vara medlem i SMFF sägs ju vara försäkringen! Den kostar SMFF 3 kr/medlem/år! (Premien är knappt 19.000 kr/år). Den har dessutom aldrig betalats ut - din hemförsäkring ska alltid träda in först. Sedan lär det finnas en olycksfallsförsäkring (1.50 kr/år/medlem) som kan ge dig upp till fem basbelopp och du skadar dig till- eller från modellflygfältet. (Hur många känner till den)?

    (SMFF's Ekonomiska rapport: http://www.airsport.se/modellflyg/files/{1520DD55-1976-4245-A1DD-936703B9687A}.pdf

    Nej, jag tycker fortfarande att det hade varit bättre att sätta in pengarna på banken - eller en bra fond med rimlig avkastning - och sedan hyra in jurister/konsulter att förhandla fram frekvenser och agera i klubbars ärenden runtom i landet. Då får man en redovisad faktura på antalet timmar de lagt ner på jobbet. Jag tror det är förvånande lite tid man behöver lägga på de ärendena. Samma sak med tid och pengar som läggs på resor och möten. Lägg ut medlemsservicen med utskick på entrepenad - det blir antagligen billigare.

    Sedan blir man ju fundersam när ordförande uttrycker att det är folk som missbrukar de ekonomiska siffrorna - därför ska de inte publiceras!?! M.a.o man får inte ifrågasätta SMFF's mål och medel. Demokratin inom SMFF sträcker sig inte längre än så, utan att vi ska hålla tyst och låta styrelsen arbeta i fred.

    Ge medlemmarna möjlighet att rösta direkt på SMFF's sajt om vad SMFF ska ägna sig åt. Ta fram ett antal "policy"-förslag som vi kan rösta på - städa upp i styrelsen och starta med ett nytt blankt blad i ett förnyat och effektivare SMFF.

    Är SMFF en organisation som ska administrera landets TÄVLANDE - eller är det 7500 medlemmar som vill söndagsflyga som är de viktigaste? Ett viktigt vägval. Denna fråga kan ju bara avgöras av medlemmarna - inte styrelsen. Men tyvärr medger röstningsförfarandet inom SMFF inte att alla kan komma till tals. Och så fungerar det också alltid - det är en liten klick som styr det stora flertalet. Och det faktum har hittills skyddat den verksamhet som styrelsen cementerar år efter år. Fritidsflygarna har mjölkats på pengar år efter år som gått till en ovidkommande verksamhet om man inte tävlar.

    Om jag ska tävla i framtiden är jag beredd att betala för det genom direkt medlemskap i FAI, Flygsportsförbund och vilka organisationer det nu ska vara som ägnar sig åt de tävlingar jag ägna vill mig åt.

    SMFF kom till på 30-talet då man sprang runt på ängarna med friflygsmodeller och tävlade om att hänga kvar i luften längst tid. Tyvärr har SMFF inte ändrats nämnvärt sedan dess.


    Citat:
    En viktig stöttepelare för SMFF:s verksamhet är att inspirera och utveckla svenskt modellflyg. Det åstadkoms genom flera av de nedanstende punkterna.

    Några av de saker SMFF gör är:

    SMFF arrangerar mästerskap, både nationella och internationella, i de olika tävlingsklasser som finns inom modellflyget.
    SMFF skickar iväg landslag till olika internationella tävlingar runt om i världen.
    SMFF ger ut sin egen medlemstidning Modellflygnytt ett antal gånger om året, med färska nyheter och aktuella reportage om vad som händer inom modellflygvärlden. Modellflygnytt skickas ut till alla klubbmedlemmar.
    SMFF tillhandahåller en ansvarsförsäkring för klubbar och klubbmedlemmar.
    Klubbmedlemmar åtnjuter skydd i form av en olycksfallsförsäkring.
    SMFF agerar som kontaktorgan gentemot media, svenska medborgare, myndigheter, idrottsorganisationer och det privata näringslivet.
    SMFF ger sina medlemmar möjlighet att avlägga prov för radioflygcertifikat.
    Ja, det framgår ju klart och tydligt att det är just tävlandet som är grundvalen för SMFF. Och arbetet med myndigheterna klarar vilken privatperson som helst - eller en timdebiterande jurist/konsult.

    Nej, se till att alla medlemmar får hemskickat en röstsedel med de olika "policy"-alternativen. Räkna rösterna och agera därefter!

    Duger den röstmetoden för kommun- och riksdagsval - duger den säkert åt SMFF (dvs OSS alla).

    I annat fall rekommenderar jag det "vita snittet" - Lobotomi. Starta ett "Fritidsflygarförbund" så kan SMFF fortsätta med sin fokus på tävlingsverksamhet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Bra talat (skrivet) Ove!

  4. #4

    Standard Tävlingsverksamhet

    Jag läser och jag förundras över alla inlägg.

    Jag hör till de som utöver mitt hobbyflyg/söndagsflyg även ägnar mig åt tävlingsflygning, närmare bestämt aircombat.

    Jag känner inte till alla dessa pengar som går till oss som ägnar oss åt tävlingsverksamhet.

    För att tävla inom aircombat löser man en tävlingslicens som betalas av piloten ( eller hemmaklubben om klubben tagit ett sådant beslut).
    Vid tävlingen betalar respektive pilot en tävlingsavgift på 50 kr. Denna avgift går till den arrangerande ACES-gruppen för att hålla med tävlingsmtrl (streamer, batterier till tidtagarur mm) samt till pokaler. INGEN KOSTNAD FÖR ICKE COMBATINTRESSERADE!

    WASG 2006 finansierades med anmälningsavgifter samt intäkter från försäljning. Jag känner inte till något ekonomiskt bidrag från SMFF. Vi fick dock utrymme i MFN för att göra reklam för tävlingen.

    De svenska piloterna i landslaget (3-4st av 10) fick en jacka, keps samt kortärmad skjorta (landslagsdräkt). Detta är förvisso en kostnad men jag antar att den täcks upp med intäkterna från Riksidrottsförbundet. Samtliga Svenska piloter i landslaget bekostade sitt deltagande ur egen plånbok (undantaget de som har tävlingsbidrag från sin egen klubb)

    Samtliga funktionärer bekostade sitt logi, mat samt resor själva (ingen kostnad för förbundet).

    Modellflyget i Sverige fick PR på följande sätt:
    Bland publiken fanns ett flertal besökare som avsåg börja med modellflyg.
    Vi fick inslag med modellflyg på tv.
    Vi fick ett antal tidningsartiklar i dagspressen (helsidor).
    Våra utländska gäster var mycket nöjda och kommer troligen att tala väl om svenskt modellflyg i sina hemländer!

    Hur värderar vi denna PR?

    Kommer den modellflygarna i klubbarna till godo? Jag anser det!


    Aircombaten i Sverige har även bidragit till ett flertal artiklar i MFN. Både tävlingsberättelser och byggartiklar. Många av våra utövare är mycket aktiva flygare och funktionärer i sina hemmaklubbar. Är klubbarna verkligen villiga att sparka ut dessa eldsjälar?

    Jag ser inte tävlingsverksamheten och "Söndagsflyget" som två motpoler. Jag anser att ett symbiosförhållande råder mellan söndagsflyg och tävlingsflyg. Det är inte två olika saker utan det handlar ju faktiskt om samma sak, modellflyg. Glädjen att flyga och bygga vackra flygplan och att ha roligt tillsammans!

    med modellflygarhälsningar
    Johan Rimquist
    Gruppkontakt ACES Sverige Västra gruppen.
    Huvuddomare WASG 2006;
    Huvuddomare SM aircombat 2006
    Huvuddomare SM aircombat 2005
    Huvuddomare SM aircombat 2004
    Huvuddomare RM aircombat 2003

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om nu Aircombattävlande och alla andra utövare av modellflygtävlingar betalar allt själv så undrar man ju ännu mer vad SMFF är till för - och vart går pengarna?

    Kan det vara det faktum att SMFF är en tung cementklump som egentligen inte gör speciellt mycket nytta mer än avlönar ett par kanslister och betalar resor för styrelsen som reser runt till möten man egentligen hade klarat sig utan?

    Johan skrev:

    Aircombaten i Sverige har även bidragit till ett flertal artiklar i MFN. Både tävlingsberättelser och byggartiklar. Många av våra utövare är mycket aktiva flygare och funktionärer i sina hemmaklubbar. Är klubbarna verkligen villiga att sparka ut dessa eldsjälar?
    Nej, naturligtvis inte. Det är ingen skillnad mellan en modellflygare som tävlar och en modellflygare som endast "söndagsflyger". Men eftersom 90 procent av SMFF's syssla består av tävlingsrelaterade arbeten, kan ju de över 90 procent av medlemmarna som INTE tävlar undra vad de får för sina 330 kr/år.

    Diskussionen gäller ju faktiskt om vi tycker att SMFF fungerar för ALLA medlemmar i förbundet och att vi får valuta för medlemsavgiften - inte att skapa ett DOM - och - VI-förhållande.

    SMFF är faktiskt ohemult dyrt - många andra förbund har betydligt lägre avgifter - och medlemmarna får mer för pengarna.

    Jag hade själv nöjet att delta aktivt i WASG 2006 och ett bättre genomförande och organisation får man leta efter. Föredömligt bra - raka motsatsen till skandal-VM i Norrköping.
    Tävlingar bidrar i hög grad att populärisera och värva nya medlemmar till klubbarna. Strävan att effektivisera SMFF är inte att dra undan mattan under alla tävlande, utan det handlar om att göra det så bra som möjligt för ALLA utövare.

    Är det inte ännu bättre om klubbarna hade ett bra fält med klubbstuga, telefon, 220 volt, etc. Faktum är att om man lät 200 kr av de 330 kronor vi betalar till SMFF gå direkt in i de lokala klubbarna hade man kunnat höja standarden betydligt. Det hade blivit ett tillskott i klubbarna på 1.3 miljoner kronor/år (SMFF stöttade enligt årsredovisningen klubbarna med 17.500 kr)! Om klubbarna fick 200 kr direkt av sina medlemmar skulle det ge betydligt mer "Bang for the Bucks". Dessutom utan att bli utskälld och kallad kverulant av SMFF's styrelse för att man har frågor och synpunkter.

    Det är skandalöst om det är ett faktum att alla landets tävlande betalar alla kostnader själv - Snacka om att elda för kråkorna! Jag återvänder till tanken att låta konsulter/jurister på timbasis jobba med frekvenser, bullermål etc.

    Jag blir också mer och mer övertygad om att det är en nästan omöjlig uppgift att lägga om kursen på SMFF. Det går helt enkelt inte att få tillräckligt många intresserade av att rösta aktivt.

    Så alternativet är att fortsätta betala 330 kr/år och inte förvänta sig något i gengäld. Eller att gå ur SMFF och ge den lokala klubben 200 kr direkt. Då kan det t.o.m finnas medel att stötta den lokale tävlaren också.

    ...tycker jag
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag skall inte kopiera in mitt inlägg här som jag skrivit på SMFFs Forum utan ni får en länk istället - http://www.airsport.se/modellflyg/fo...2&topicid=2301
    Och till warhawk vill jag bara tillägga att det med all sannolikhet finns avsevärt mera kostnader som är Tävlingsflygrelaterade än de som redovisas inom resp Verksamhetsområde - exempel borde vara vårt deltagande i FAI-möten som jag knappast tror har mycket relevans för oss söndagsflygare. Men mera av mina tankar finns i inlägget hos SMFF.
    Hälsningar
    Roger Eklund
    Västerås

Liknande ämnen

  1. Någon som är intresserad av FPV träff i stockholm?
    Av kamelkungen i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 11:53
  2. Fotograf intresserad av Fly-RC
    Av DunderBerra i forum Allmänt och Tips
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 21:25
  3. SMFF-forum är rätta platsen för SMFF-frågor
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •