Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad ska vi göra?

Antal röster
82. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Försöka omstrukturera SMFF

    20 24,39%
  • Starta det egna RC-Flygförbundet

    55 67,07%
  • Gå ur SMFF

    3 3,66%
  • Ingenting SMFF är bra som det är

    4 4,88%
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: Omröstning - Ska vi skapa ett RC-Flygförbund?

  1. #21

    Standard

    Börjar bli intressant detta! Nejdå, jag är absolut ingen tävlingsnörd utan till 90% fritidsflygare, jag tycker inte heller att SMFF är fullkomligt på något sätt! Jag är själv stor förespråkare för olika alternativ och dom som känner till mig vet att jag gjort mer för ”söndagsflygaren” i praktiken än dom flesta debattörerna som vill ha förändring!

    Jag tycker också att det borde satsas på majoriteten av modellflygarna och grundtanken med ett sk ”hobbyförbund” för oss kanske verkar bra på pappret? Men det kan inte hjälpas att jag är tveksam till om ett nytt förbund blir så mycket bättre för fotfolket än SMFF?

    På vilket sätt skulle det hjälpa mig i praktiken? Blir mitt hobbyflygande märkbart bättre? Jag håller bara på med RC-Segel och vad skulle det nya förbundet göra för min gren? Och dom alla andra grenar inom modellflyget?

    Det lockas med tex ” Planera ett stort årligt veckoslutsmeeting med Workshops, föredrag, fest och glam och inte minst att avhålla RCFF's årsmöte.” Jaha, låter väl trevligt, men vad är det som säger att 8000 modellflygare har möjlighet att besöka/ta del av sådan träff?

    Det diskuteras mycket om att SMFF inte ger så mycket tillbaka till ”fritidsflygaren”/klubbarna. Vad skulle det nya förbundet ge tillbaka som gör det så mycket mer värt? Visst kan det vara positivt för dom klubbar som tar hand om mellanskillnaden på en lägre medlemsavgift, men den enskilde betalar ev den ”vanliga” summan! Alltså ingen ”förbättring” för den enskilde ”fritidsflygaren” just den som ni vill värva! Och någon tidning blir det inte heller!

    Nä, gräset är inte alltid grönare på andra sidan utan försök istället vara lite realistiska i era storslagna ”nytt förbundsfunderingar”! Ta gärna en riktig och ärlig funderare på om ett nytt förbund verkligen blir så mycket bättre i praktiken för oss alla ”fritidsflygare”?

    Nejdå, jag är inte i mot alternativ till SMFF, men jag vill gärna ifrågasätta om vissa alternativ verkligen blir så mycket bättre för mig själv och alla andra!

    Mvh. Johan

  2. #22
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är bra att du ventillerar dina synpunkter Johan.

    En enkel motfråga; Vad ger SMFF tillbaka till fritidsflygarna?

    En omedelbar förbättring för fotfolket (nöjesflygarna) är att hela deras medlemsavgift oavkortat går till att ge dem den service de vill ha. Inte föda den organisatoriskt gigantiska klumpen dödkött som finns i SMFF i form av tävlingsgrenar, kommittéresor, möten och kansli med heltidstjänster osv.

    Ett RC-förbund med en medlemsavgift på exempelvis 100 kr skulle täcka försäkring, juristhjälp, webbsida, information, bevakning av frekvenser och luftfartslagarna - precis samma service som SMFF skryter över idag.
    Det skulle t.o.m. kanske bli pengar över till direkt stöd till projekt i klubbarna. Du hade nog också märkt en förbättring med att ha fri tillgång till all information, korta beslutsvägar och en genomskinlighet SMFF hittills inte visat upp.

    KLUBBARNA i sin tur skulle mer än fördubbla sina intäkter och t.o.m. kunna sänka sina avgifter om de ville det. Så du hade nog märkt att din klubb hade fått bättre ekonomi och fått större möjlighet att värva fler medlemmar eller förvärva bättre klubblokaler, klippare, etc.

    Det finns väl ingen begränsning i vilken typ av modellflygare som kan vara med i ett nöjesflygarförbund. Det måste inte vara RC-styrt. Alla är välkomna. Det handlar om att få ett förbund som skapar en bra mylla för sina modellflygande medlemmar i form av försäkring, hjälp, råd och information och ha en lättillgänglig organisation med korta avstånd.

    Det är frivilligt att delta på årsmötet/meetinghelgen. Blir det 8000 som kommer dit är ju succén ett faktum. Det finns många andra evenemang och aktiviteter som skulle kunna genomföras. Det är medlemmarna som styr i hög grad. Men förbundets webbsida blir plattformen dit modellflygare kan söka sig för information och hjälp.

    Vill du tävla kan du lösa FAI-licens antingen via SMFF eller direkt i FAI's underförbund CIAM.

    Det känns lite underligt att över 6000 modellflygare som flyger för sitt nöjes skull ska vara organiserade i ett idrottsförbund.

    SMFF har - trots högljudda klagomål de senaste åren - inte visat minsta tecken på att ha förändrat sin struktur. SMFF är ett idrottsförbund - och nöjesflygarna står milsvitt från det begreppet.

    Det nya förbundet utformas av medlemmarna - precis som SMFF - men där varje medlem får rösta. Förbundets kansli består av en webbsajt där alla har tillgång till alla dokument. Det ska vara en enkel och effektiv organisation som fokuserar på nöjesflygarnas behov.

    Så jag är övertygad om att ett nytt modellflygförbund för nöjesflygarna har ett existensberättigande och att det hade åstadkommit betydligt mer än SMFF gjort och dessutom till en bråkdel av pengarna.

    Om vi startar förbundet och erbjuder den service vi talat om här - kan man ju bara välja vilket förbund man vill tillhöra - eller bägge. Skulle det visa sig att det inte finns intresse eller att det nya förbundet inte lyckas leva upp till förväntningarna självdör det och SMFF kan säga "vad var det vi sa". (Det finns f.ö. människor som väntat en livstid på att få yttra de orden).

    Det finns tusentals föreningar och förbund i Sverige, många gånger dubbla förbund inom samma gren. Det fungerar och lever i högsta välmåga. Är SMFF så unikt att det inte skulle gå att genomföra för modellflygarna?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #23
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej Ove och övriga. ops:
    Som jag ser det så är det inte svårt att starta ett RCflygförbund men nu till det viktigaste VAD VILL FRITIDSFLYGAREN HA som punkt ett så skall man inte starta ett förbund utan inriktning i detta fall R/C flyg.
    Men vad vill nu alla hobbyflygare ha ut av sitt nya eller gamla förbund?
    Man vill ha en billig medlemsavgift det är ok. man vill ha en fin och fungerande hemsida också ok. Men sedan vad vill man ha ut av sitt förbund jag har läst både på Svenskt modellflyg och Rcuniverse samt Villes inlägg och alla andra på SMFF. Det finns ingen stans uttalat vad man vill ha av respekticve organisation bara att SMFF har för dyra medlemsavgifter skulle max vara 100kr och en dålig hemsida. Jag har varit med både om SRI och div andra saker inom modellflyget och det har varit samma sak. Sätt er ner och lägg förslag till vad ni vill ha ut av den organisation som ni är medlemm i lägg gärna ut dom här så vi andra får ta del av era önskningar. Vi är många som kan tänka oss att vara med och dra lasset. Men inte utan riktlinjer vad vill vi ha?
    Tyvärr vart det långt sten
    Flightlight

  4. #24
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag blir lite förvånad över att du inte förstått vad vi fritidsflygare vill ha Sten?

    - Billigare medlemskap - som står i paritet med vad vi får av förbundet
    - En bra webbsida som förenar hela förbundet och dess medlemmar
    - Bra sammankomster, trevliga evenemang, exempelvis gruppresor till utställningar och arrangemang, etc
    - Juridiskt bistånd i lokala tvisteärenden typ bullerklagomål, arrenden etc.
    - Försäkringar som skyddar person och egendom
    - Hjälp med information att söka bidrag från kommun och landsting
    - Hjälp med information och service i klubbarna - ekonomiska tips, hjälp med utskick
    - Fler frekvenser

    Detta är bara några av de bitar fritidsflygarna - (och tävlande med för den delen) - vill ha ut av sitt förbund. Detta är också mycket mer än vad SMFF erbjuder i dagsläget.

    Sätt er ner och lägg förslag till vad ni vill ha ut av den organisation som ni är medlem i lägg gärna ut dom här så vi andra får ta del av era önskningar.
    Även du måste väl inse det faktum att Fritidsflygarna i SMFF har motsvarande EN röst mot tiotals röster för "idrottarna". I all synnerhet när SMFF's stadgar klart uttalar att SMFF är ett idrottsförbund och målet är att främja tävlingsflyget och att få fram nya världsmästare!

    Tror du då verkligen själv på att det går att ändra SMFF's policy så att fritidsflygarna betalar sin del av kakan och de tävlande betalar det de vill ha? För att uppnå en kostnadseffektivitet hade SMFF blivit tvunget till en lobotomi och klyvas i två organisationer - med medlemsregistret som ENDA gemensamma nämnare.

    Nej, då är vägen mycket mycket kortare att starta ett nytt förbund som skräddarsyr sina stadgar att uppfylla medlemmarnas behov och önskemål.

    Nöjesflygarna är inga idrottsmän och av SMFF's 6500 medlemmar är det endast 230 personer som betraktar sig som idrottsmän. Talar inte de siffrorna sitt tydliga språk?

    Angående medlemstidning så finns det väl inget hinder för att antingen dela MFN mellan förbunden eller starta en egen tidning. Om några tusen av SMFF's missnöjda medlemmar skulle gå över till RCFlygförbundet går det att få ekonomi även i en egen tidning. Eller varför inte förhandla fram ett mycket bra prenumerationspris på en stor internationell tidning/ar där en folder med information från förbundet kan följa med som en bilaga.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag hör till den skara som ställer mig i Ove´s led. Dom ideérna passar mig som handen i handsken.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Angående medlemstidning så finns det väl inget hinder för att antingen dela MFN mellan förbunden eller starta en egen tidning. Om några tusen av SMFF's missnöjda medlemmar skulle gå över till RCFlygförbundet går det att få ekonomi även i en egen tidning. Eller varför inte förhandla fram ett mycket bra prenumerationspris på en stor internationell tidning/ar där en folder med information från förbundet kan följa med som en bilaga.
    Det vore ju ett jättebra argument att gå med i det nya förbundet om man fick en helårspreumeneration på tex RCM&E.
    Extra bra vore det om förbundsårsavgiften var lägre än om man skulle teckna en vanlig premenuation.

  7. #27
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Henke,
    jag det är ju EN av alla idéer vi arbetar med. Och att årsavgiften ska vara anpassad till de verkliga kostnaderna. Då blir det kanske pengar över antingen till din klubb eller exempelvis prenumerationer.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #28

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flightlight
    Hej Ove och övriga. ops:
    Som jag ser det så är det inte svårt att starta ett RCflygförbund men nu till det viktigaste VAD VILL FRITIDSFLYGAREN HA som punkt ett så skall man inte starta ett förbund utan inriktning i detta fall R/C flyg.
    Men vad vill nu alla hobbyflygare ha ut av sitt nya eller gamla förbund?
    Man vill ha en billig medlemsavgift det är ok. man vill ha en fin och fungerande hemsida också ok. Men sedan vad vill man ha ut av sitt förbund jag har läst både på Svenskt modellflyg och Rcuniverse samt Villes inlägg och alla andra på SMFF. Det finns ingen stans uttalat vad man vill ha av respekticve organisation bara att SMFF har för dyra medlemsavgifter skulle max vara 100kr och en dålig hemsida. Jag har varit med både om SRI och div andra saker inom modellflyget och det har varit samma sak. Sätt er ner och lägg förslag till vad ni vill ha ut av den organisation som ni är medlemm i lägg gärna ut dom här så vi andra får ta del av era önskningar. Vi är många som kan tänka oss att vara med och dra lasset. Men inte utan riktlinjer vad vill vi ha?
    Tyvärr vart det långt sten
    Hej Sten och alla andra.

    Kan inte hålla med dig Sten att vi inte uttalat "vad vi vill ha" av SMFF.
    Jag har läst massor med mer eller mindre kreativa förslag på olika forum.
    Själv har jag t.ex. gång på gång under flera år föreslagit frivilligt medlemskap i SMFF, dock utan att lämna in motion i ärendet. Och anledningen till utebliven motion, har varit dåligt gensvar på mina lobbingförsök, (sen är man lite slö också).

    Jag håller med Glider-Johan, många är 10-90-medlem (10% tävlare-90% söndagsflygare), så självklart hade det varit bra om vi hade kunnat tävla i det nya förbundet, och då menar jag i dom tävlingar som idag utlyses av SMFF. Med FAI-tävlandet är det (vad jag fattar) inget problem.
    Visst hade det varit bra om vi bara behövt lösa en medlemsavgift i något förbund. Ett förbund som tillvaratar 90% flygarens intressen bättre.

    Detta med tävlandet i befintliga klasser är väl nåt man får undersöka?

    Tyvärr är det väl försent att få SMFF ändra ståndpunkt i t.ex. medlemsfrågan, varför jag är för ett nytt förbund, dock skulle jag vilja se en satsning även tävlingsflyget, men det får väl lösa sig med tiden.

    Jag är alltså för bildandet av ett nytt förbund, bära eller brista.
    ---
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  9. #29

    Standard

    Hej Ville!

    Kan ha fel men jag är ganska säker på följande: SMFF är Sveriges modellflygförbund och med det ”ombud” för FAI vilket betyder att om man inte är med i något, ursäkta ”legalt” förbund typ SMFF så får man inte heller tävla i någon FAI klass! Och att ett nytt förbund, eller rättare sagt ett till skulle få FAI-Status är nog bara att glömma. Jag är också tveksam till om RF/FSF tar i mot ett nytt ”modellflygförbund” som inte har några ”tävlingsrättigheter”

    Tja, ovanstående är bara att acceptera! Nu verkar det ändå kvitta för dom flesta förespråkare!

    Sen måste jag även kommentera Tobbes åsikt ”Att försöka reformera SMFF skulle garanterat bara skapa stora konflikter mellan tävlingsflygare och fritidsflygare vilket ingendera av grenarna skulle vinna något på”

    Är det inte stor risk att det kan bli konflikter i vissa klubbar med majoritet ”fritidsflygare” och ett fåtal tävlande och tvärtom? En klubb som lämnar SMFF finns inte längre inom SMFF vilket betyder att den medlem som kanske vill tävla eller helt enkelt vill vara med i båda ”förbunden” måste byta klubb? Ett alternativ kanske kan va vara medlem direkt i SMFF, men jag är inte helt säker på att man får vara med i nationella tävlingar eftersom man inte har någon klubb man tävlar för.

    Nu tycker säkert många att jag bara tjatar om ”tävlingar” men det är faktisk såna detaljer som kan skapa osämja och splittring!


    Mvh. Johan

    Ps. Kan det nya förbundet fixa en helårsprenumeration på RCME och en vettig försäkring för 100:-/år så ska jag överväga att bli medlem!

  10. #30
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Enligt vad jag funnit på FAI's hemsida kan man lösa sportlicens direkt i FAI eller CIAM utan att gå via sitt hemlands organisation. Annars är det väl inget hinder att vara dubbelansluten? Eller skulle SMFF vägra medlemskap för en person som är medlem i ett nytt RC-flygförbund?

    Skulle sedan RF vägra att ta med ett nytt förbund? Om det nya förbundet uppfyller kraven för medlemskap finns det väl inget hinder? RC-Flygförbundet blir ju ett förbund som tar vara på alla Sveriges fritidsflygare. I RF INGÅR EXEMPELVIS FLYGSPORT MED 17 FÖRBUND! (Dalarnas- och Örebro läns Flygsportförbund, Gävleborgs Flygsportförbund, Hallands Flygsportförbund, etc)
    SMFF går inte ens att hitta vid sökning på RF.

    http://www.rf.se/Organisation.asp?WCI=wiStart

    Självklart är alla förbund - nya som gamla - välkomna till RF om de uppfyller antagningskraven.

    Men nu var ju huvudsyftet med ett nytt RC-Flygförbund att organisera landets alla nöjesflygare - och om intresse finns kan vi då välja att ansluta oss till RF och FAI. Annars kan ju SMFF komma upp till bevis och fullfölja sina mål - att organisera landets TÄVLANDE modellflygare - och detta på ett kostnadseffektivt sätt.

    Och tror du att klubbarna skulle få konflikter med sina tävlande piloter? Nej, klubbarna skulle ha betydligt mer i kassan och därmed ha möjlighet att stötta sina tävlande kamrater med SMFF-avgiften för att komma åt sportlicensen!

    Helårsprenumeration på RCM&E och liknande tidskrifter borde kunna förhandlas fram och ge viss rabatt, men naturligtvis kan de inte täckas av de 100 kr medlemsavgiften skulle ligga på. Då skulle SMFF's 370 kr ha större möjlighet för att låta en sådan prenumeration ingå i medlemsavgiften - eller hur?

    Nej - jag förespråkar ett nytt förbund för fritidsflygarna - och låta medlemmarna bli vinnare istället för SMFF.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  11. #31
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hej Johan

    Konflikter mellan söndags resp tävlingsflygare inom klubbarna åtgärdas hur lätt som helst om SMFF släpper tvånget att ALLA i klubben måste vara anslutna till SMFF. Typ alla LO-medlemmar skall vara tvångsanslutna till Socialdemokraterna. En inställning som jag personligen tycker hör forntiden till. Låt de som vill betala medlemsskap i SMFF och därmed kunna tävla på högsta nivå göra det och de som endast flyger för avkopplings skull få tillhöra ett annat föbund.
    Skulle det mot förmodan gå att reformera SMFF till söndagsflygarnas förmån så tvivlar jag på att tävlingsflygarna skulle sitta tysta i ett hörn och acceptera detta. Troligen en ständig dragkamp mellan de olika sektionerna till ingen glädje för någondera parten.

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  12. #32
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hmmm.. En tanke slog mig. Om det bildas ett nytt förbund för enbart fritidsflygande R/C-piloter. Var skall då de som friflyger eller linflyger idag, utan att tävla, ta vägen??

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  13. #33
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ALLA modellutövare är naturligtvis välkomna till RCFF. Även om arbetsnamnet är "RC-Flygförbundet" är det ett förbund öppet för alla. Vi är ju många som flyger motorflygplan, segelplan, helikopter, linstyrt, t.o.m kör båt och bil. Men det ska finnas plats för alla i RCFF tycker jag. Det kan ju tänkas att en medlem som bara kör bil inte får så stort utbyte av RCFF, men om han både kör bil och flyger har han ju försäkringarna och kontaktnätet.

    Angående att starta ett nytt förbund. Det framkommer här och där felaktigt att det endast får finnas ETT förbund för varje idrottsgren i landet. FEL! RF har exemplevis 17 Flygsportsförbund anslutna från Dalarna, Skåne, Halland etc. Inom fotbollen finns det ännu fler förbund.
    Skulle SMFF hålla fast vid att ALLA medlemmarna i en klubb ska vara anslutna till SMFF har de ju grävt sin egen grav. Sådana hot och villkor hör forntiden till. "Om inte alla hushållen i ditt kvarter handlar i denna butik - får ingen handla"!!! Hör hur dumt det låter!

    Så det är dags att byta ut den 50 år gamla bilen till en ny och modern - anpassad för jobbet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #34
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej Ove det var ju bra det du skrev om vad vi vill ha av ett nytt förbund men i mina öron så finns det där redan i SMFF så det är bara att utverka.
    Det enda som Smff inte ställer upp med är ju 100spänn i medlemmsavgift.
    Att tro att flygsportförbundet och Rf skulle godta ett nytt förbund kan du nog glömma. Detta eftersom Ciam och Fai ligger på just FSF bord och om du tittar efter i deras stadgar så finns det bara ett modellflygförbund. Därtill så består FSF styrelse till största delen av Smff-folk. Enda riksorganisation som kan tänkas taga reda på oss i så fall är Korpen det är enda chansen att vi skall få riksstatus och rätt att få ut komun och landstingsbidrag. Om vi inte är medlemm i en riksorganisation så har vi inte rätt till dessa bidrag och ni får ju räkna med att alla klubbar vill ha dom. Idag får säkert många klubbar komunbidrag men om någon vill fråga efter en riksanslutning så har man inte rätt till detta enl RRV.Tänk om din klubb har ett fält som ägs av komunen då kan det gå så långt att SMFF sätter sig på tvären och deras anslutna klubb får bestämanderätten över fältet detta var en hypotes men möjligt senario.
    Jag är inte emot att man bildar ett nytt förbund men man skall ha klart för sig att det finns en stor del arbete som väntar. Att vi skulle få ex rätt om frekvenser är heller ingen självklarhet här har man också bundit sig med SMFF och PTS detta gjordes för många år sedan men är vad jag vet inte ändrat. Att ett nytt förbund skulle få förhandlingsrätt med luftfartsverket tror jag heller inte är möjligt så man bör nog sondera terängen om det slutar att allt dras till sin spets.
    Flightlight

  15. #35
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du har fel på många punkter.
    Om föreningssverige skulle fungera som du beskriver att SMFF-medlemskap är den ENDA möjligheten för att få bidrag och ha rätt att förhandla frekvenser, etc är det ju rena diktaturen. Naturligtvis förhåller det sig inte så.

    Jag kan som privatperson förhandla om frekvenser och lösa sportlicens utan att vara medlem någonstans.

    Skulle FSF neka ett förbund tillträde är det ju bara FSF som förlorar på det. Nej, låt då SMFF organisera alla som vill tävla, så kan övriga nöjesflygare vara med i RCFF.

    BIDRAG - ett litet räkneexempel:

    Var når man då "Break-Even"? Hur stora bidrag skulle man behöva från RF, stat och kommun för att komma upp i den nivå som en sänkt medlemsavgift till sitt förbund innebär? Jo det skulle krävas bidrag på uppemot 300 kr/medlem/år från RF, stat och kommun! För det är ju kort och gott skillnaden på nuvarande förbundsavgift till SMFF och avgiften på 100 kr till RCFF! Och det finns inte många modellflygklubbar som kommer upp i nästan 300kr/medlem och år i stöd från RF, Stat och kommun - eller hur? ....tänkte inte på det.... ops:
    Klubbarna fick visst dela på 17.500 kr i bidrag förra året! Det blir 2.69 kr per medlem i stöd! Det vill inte jag kalla en effektiv organisation. RCFF ville automatiskt öka det stödet 100 gånger!

    RCFF MÅSTE inte heller vara anslutet till RF för att få bidrag. RCFF är ett fritidsflygarförbund - inte ett idrottsförbund. Det finns väl hur många tusen föreningar och förbund som helst som inte är medlem i RF. Jag tvivlar också på att kommun och landsting skulle neka bidrag för att man inte är med i ett idrottsförbund. Det utgår väl aktivitetsstöd till schackklubbar, släktforskare, frimärksklubbar etc, etc. Ingen av dessa organisationer är idrottsföreningar.

    Så hur du än försöker vrida och vända på det med tvingande regler och stenåldersvillkor från SMFF-, FSF- och RF's sida, vinner RCFF's koncept direkt. Innan man ens startat har RCFF ett försprång på uppemot 300 kr/medlem! Utan konster och krumbukter.

    Hur kan du försvara att 230 medlemmar ska diktera villkoren för majoriteten av förbundets 6500 medlemmar? Det är ju något som är fullständigt galet i resonemanget.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  16. #36
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Ja Ove det vart säkert inte som du tog det.
    Att RCFF skulle ge 300 per medlem i försprång är ju heller inte rätt det kan bara bli 200 för RCFF ville ju ha en hundring.
    Skämt åsido jag är ingen motsträvare till RCFF men jag vill att man skall ta allt med i beräkningarna.
    Som du påpekar så finns det många förbund och föreningar som får bidrag ex schackförbundet som är en riksorganisation under RF. Om du läser till vilka komuner och landsting får dela ut bidrag till så måste det finnas en riksorganisation bakom men det vet jag att många komuner inte frågar efter jag vill bara att vi skall kunna komma så långt som möjligt utan en massa bekymmer jag vet av egen erfarenhet hur det kan bli. Jag var med när SUR fanns och försvarade modellflygets vara på riksnivå efter att några inte tyckte som förbundet och gjorde anmälningar lite hit och dit. För att undvika dessa mycket arbetskrävande historier så säger jag än en gång fundera lite hur vi skall nå dit vi vill för det blir någon som skall dra lasset ideelt eller annat vet vi inte idag Kan vi då undvika fällor så varför inte?
    Jag tror också att om det blir strid så måste man ha torrt på fötterna och därför så skall man kolla vad som gäller innan det kan bli både arbetssamt och dyrt.
    Flightlight

  17. #37

    Standard

    Ove! Har du räknat med Klubbregistreringsavgiften till FSF om ni lyckas gå med där? SMFF pröjsar 100.000:-/år

    Mvh. Johan

  18. #38
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Helt rätt Sten - man ska kolla upp allt så att man inte blir överraskad.

    270 kr ska försprånget ju vara för att vara exakt. Pengar som kan tillföras klubbarna direkt vid en övergång till RCFF.

    Jag hävdar fortfarande att de som tävlar ska bära sina egna kostnader.

    Och då är kanske ett medlemskap i SMFF den bästa lösningen. Men det gäller f.n. endast 230 av 6500 medlemmar! Avgifterna till FSF hade ju sjunkit drastiskt för SMFF om de endast organiserade de 230 som vill tävla....

    Angående bidragen - RCFF hade blivit en riksorganisation - och då enligt ditt synsätt berättigat att söka bidrag.

    Jag kan inte hitta några uppgifter om att en förening eller förbund MÅSTE vara anslutet i en större organisation - hittar du det?

    Vägen är lång - men inte omöjlig - att få igång ett skräddarsytt förbund för hobbyflygarna. Jag är beredd att prova - och tydligen många andra.

    Sedan kan man alltid överväga medlemskap i andra större organisationer om det ger valuta för pengarna tycker jag.

    Men tänk på att den absolut största andelen medlemmar och modellflygare i landet deltar sällan eller aldrig i klubbmöten, årsmöten eller annan aktivitet i klubben - de vill bara "göra rätt för sig" och flyga i lugn och ro.


    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  19. #39
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Jag tror både Ville och jag med flera tycker att det skall växa fram det är som du säger det enda som kan taga hobbyflygarnas intressen tillvara.
    Jag vet som jag skrev att det kan bli lite krångliga vägar så därför skulle det kollas upp hur tillvida vi kan bli riksorganisation det finns säker ett ställe där man skall få inträde i finrummet för att få vara med.
    Det går säkert att kolla med RRv eller liknande vart man skall få inträde.
    Annars tror jag inte Korpen skulle säga nej och vad jag vet så har dom bara försäkringskostnad för inträde så kolla.
    Flightlight

  20. #40
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Absolut. Alla möjligheter ska kollas upp.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Hur skapar man en omröstning??????
    Av kajakmannen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 15:59
  2. Skapa en prenumeration på ett ämne
    Av DrHanke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:40
  3. Tävling: Omröstning
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 23:33
  4. Hur skapa snygga texter till skalamodeller?
    Av Rc-flygare i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:06
  5. Vad surfar du med? Omröstning.
    Av Poteta i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •