Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad ska vi göra?

Antal röster
82. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Försöka omstrukturera SMFF

    20 24,39%
  • Starta det egna RC-Flygförbundet

    55 67,07%
  • Gå ur SMFF

    3 3,66%
  • Ingenting SMFF är bra som det är

    4 4,88%
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Omröstning - Ska vi skapa ett RC-Flygförbund?

  1. #41

    Standard

    Några nattliga tankar...

    Nått som jag tycker saknas helt i dagens SMFF är ungdomsverksamheten, det är viktigt att fånga upp dem!

    Skapa bra avtal med butiker för nybörjare (dvs om man är med i RCFF så får man 15% på start kit).

    RCFF medlem kan ansöka om RCFF kortet med räntefria betalningar, kortet kan givetvis användas hos våra svenska butiker, men även utomlands.

    I stadgarna skall stå "Styrelsen arbetar ideellt"

    RCFF kan bistå de som vill tävla med en sponsors pool, dvs man kan förmedla kontakter med företag, tillika klubb. Jag skulle inte ha nått emot att det stod på gräsklipparen "Köpt hos XX". Detta finns idag inom idrottsrörelsen.

    några tankar som sagt...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #42

    Standard

    Jag har följt denna debatt sen den startade och funderat lite.
    Första intrycket jag får är att det skulle vara många (=flera tusen) bakom RCFF.
    Men då jag tittar efter hur många som har röstat i undersökningarna här och på SMF så är det inte ens 10% av dessa 6000 hobbyflygare som har röstat. Det är väl inte ens(rätta mig om jag har fel) 6000 unika medlemmar på RC-universe och SMF tillsammans.
    Internet är bra men ska ni ha den breda massan med er så måste det nog till andra metoder för att nå ut med informationen.

    För mig skulle RCFF innebära en ökning av medlemsavgiften då jag vill ha Modellflygnytt även i fortsättningen så därför betalar jag min avgift till SMFF nästa år också.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  3. #43
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Mats,
    Naturligtvis ska du följa din egen linje angående medlemskap.

    MFN är ju SMFF's förbundstidning, så det blir kanske svårt att kunna erbjuda den billigt. Men den säljs i pressbyrån och via den organisationen skulle det finnas en chans att få tag i MFN. Annars har vi AoH som skulle kunna bli billigare genom RCFF.

    Det visar sig gång på gång att de flesta medlemmarna vill ha försäkringen och en bevakning av frekvenserna och Luftfartslagarna - allt annat är ointressant. Det finns ingen organisation som tar vara på de kraven till en rimlig kostnad. Därför arbetar vi med idéen att starta ett förbund för fritidsflygarna. Växer det förbundet sig starkt kommer det att finnas ekonomiska möjligheter att ha en bra medlemstidning. Det finns många lösningar - kanske någon utlänsk tidning typ RCME el. dyl.

    Hankes idé om rabattsystem för medlemmar o.dyl är ju något att jobba på i förbundet. Det är ju mycket uipp till handlarna att erbjuda detta. Men alla idéer om hur ett RCFF skulle fungera är välkomna och det ska naturligtvis vara möjligt för alla att få sin röst hörd.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #44

    Standard

    Hej Ove o ni andra!

    Nu är jag i farten igen! Inte för att jävlas utan tipsa om ”käppar i hjulet” detaljer!

    Följande urklipp är hämtade från SMFF


    Luftfartsmyndigheter

    Under året har det hållits fortlöpande kontakter med företrädare för Luftfartsinspektionen. Vid samrådsmöte gällande distinktion mellan modellflyg och UAV har förbundet varit representerat av två styrelseledamöter.

    Uppvisning

    På flyguppvisning enligt BCL kommer, enligt lag, Display Permit (uppvisningstillstånd) att krävas (implementeringsdatum okänt).
    Utfärdanderätten för DP för modellflygare kommer enligt indikation, från LFS, att delegerats SMFF. DP utfärdas av SMFF centralt efter att enskild pilot rekommenderats av sin lokala Usa för detta. DP är en behörighet som hanteras av SMFF centralt på uppdrag av LFS DP kan såväl som utfärdas även återkallas.

    Frekvenser
    Dialogen med PTS har under året fortsatt såväl skriftligt, genom skrivelser och e-mail, som muntligt.Under hösten skedde på SMFF:s begäran samråd mellan PTS och Högkvarterets frekvensavdelning. Osv………….


    Det har nämnts vid flertal tillfällen att det nya förbundet kommer kontakta div myndigheter ang ”modellflygärenden”

    Men tror ni verkligen att tex Luftis, PTS med flera är intresserade att föra dialog med ytterligare ett förbund inom samma område?

    Ser man under ”uppvisning” så kommer troligtvis det behövas tillstånd för att uppvisningsflyga framöver och det kommer att bli SMFF som utfärdar tillstånd till de sina vilket betyder att någon utanför inte kommer att kunna uppvisningsflyga ”legalt”

    Ja du Ove o ni andra, det är nog inte så lätt att skapa ett ”fullvärdigt” nytt förbund när det redan finns ett! Jag beundrar era försök att få till något, men är det inte lättare att banta alla planer till tex ”Modellflygsällskapet” eller något annat i den stilen?

    Mvh. Johan

  5. #45
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Johan,
    Bra synpunkter. Jag tycker vi ska försöka se det hela "utifrån" utan kopplingar till SMFF.

    Luftfartsmyndigheter
    Fortlöpande kontakter med Lfv är inget annat än att man har varit i kontakt med en eller flera tjänstemän på Lfv. De svara på frågor vem som än kontaktar dem. Du måste inte tillhöra ett förbund eller förening för att kunna ha en dialog med Lfv. Om ett språkrör från RCFF kontaktar Lfv och vill ha reda på vad som gäller för RC-flyg och modeller får de exakt samma besked och synpunkter som SMFF's lefarmöter. Därvidlag ingen som helst skillnad. Skulle Lfv vägra kontakt med ett annat förbund gör de tjänstefel - så enkelt är det.

    Uppvisning
    Vad gäller uppvisningstillstånden kommer Lfv att delegera den funktionen precis lika självklart som till SMFF. Att Lfv indikerar att SMFF ska sköta och utfärda uppvisningstillstånden beror enbart på att det helt enkelt inte finns fler modellflygförbund - ÄNNU.
    Självklart delegeras den rätten till en organisation eller person som anses uppfylla kraven. Lika självklart som att det utbildas och godkänns uppvisningsledare för "fullskala" - enskilda personer - runtom i landet.
    Så det kommer - om det i framtiden ska krävas uppvisningstillstånd - att finnas personer inom RCFF som kan utfärda dylika.

    Frekvenser
    I likhet med Lfv är PTS en myndighet där man måste vara öppen för allmänhet och föreningar. Det är alltså ingen skillnad på privatperson eller förening som har en dialog med PTS. Det arbetet går ut på är att påvisa att Sverige faktiskt har färre frekvenser än våra Europeiska grannar. Viktigt är också arbetet med att få frekvenserna avgiftsbefriade.

    Så Luftis, PTS och alla myndigheter har bara att se till att svara på de frågor och dialoger som uppstår. En myndighet kan inte negligera eller vägra en dialog med privatpersoner eller föreningar/förbund hur många de än är.

    Myndigheterna kan delegera frågor till ett förbund - Exempelvis SMFF - så länge det inte finns flera alternativ. Skulle RCFF komma in i bilden blir det lika villkor för bägge förbunden som får gälla.

    Så att skapa ett nytt förbund vad gäller myndigheter är lättare än du tror.

    Sedan om vi kallar det ett förbund, förening, sällskap eller grupp är egalt. Syftet är att ge alla nöjesflygare valuta för sina medlemsavgifter - vilket SMFF inte gör.

    Jag läste igenom försäkringsvillkoren på SMFF. Den olycksfallsförsäkring som SMFF har gäller funktionärer och tävlande. Så om du kör handen i propellern - om du inte skolflyger eller tävlar - gäller inte den försäkringen.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #46

    Standard

    Hej,

    jag har hållit uppe med modellflyget under tio år men är engagerat tillbaka. Har följt diskussionerna kring SMFF och tycker att RCFF är en utomordentligt bra idé.
    SMFF fyller inte den funktion som de tvångsanslutnamedlemmarna önskar. Valet är ju enkelt.

    Diskussioner med PTS och Luftfartsverket torde inte vara något problem då de är statliga myndigheter som inte får särbehandla aktörer såvida det inte är lagstadgat.

    Har också en fundering rörande timingen för att starta RCFF. När debiterar SMFF årsavgiften till klubbarna?
    Om det är den 1/1 varje år så är detta lite brottomt.

    Om jag på något sätt kan bidra så är det bara att höra av sig så berättar jag mer om min bakgrund. Kan kort säga att jag har fört en del förhandlingar med PTS rörande frekvenstillstånd.

    Att jag skulle gå med i en klubb och därigenom SMFF är helt uteslutet. Då fortsätter jag hellre mitt privatflygande på lämpliga platser.
    Rätt skoj om ni lyckas med detta. Då kan SMFF gå under rätt snabbt och istället för omstrukturering av SMFF så tog nytt blod över och indirekt genomförde omstruktureringen.
    Det mesta som lyckas väl startar i ett stort missnöje. Detta kommer att bli succe!

    Väl mött och tack för ett underbart initiativ!

    /Christer
    PS.

  7. #47
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Christer, och hjärtligt välkommen till våra födslovåndor.

    Det låter som om du hade kunnat bli ett bra språkrör i ett nytt nöjesflygarförbund. Du kunde ju fokusera på PTS-frågorna.

    Vi är i dagsläget tillräckligt många peroner som vill ställa upp som språkrör för att få ihop en interimstyrelse till RCFF, så det är "bara" att trycka på startknappen.

    Jag tror att svårigheterna med att bilda ett nytt förbund närmast ligger på det arbetet att få till bra stadgar, en bra hemsida och ta fram information till de nyanländande medlemmarna. "Kampen" med myndigheterna är troligen ett lättare jobb.

    Och mycket riktigt - det är bråttom att komma igång om vi ska hinna få klar en struktur som skulle kunna locka medlemmar till förbundet före årsskiftet.

    Än en gång välkommen Christer.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #48

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej
    Nedan hittar ni lite info om regler som gäller hos oss i Skellefteå.
    Tror inte det är så stor skillnad i andra kommuner.
    Det stöd /bidrag som kan komma i fråga är kommunalt-och/eller
    statligt bidrag.
    Det statliga bidraget är högre än det kommunala.
    Jag skall inte inveckla mig i detta nåt mer eftersom det nya
    förbundet ändå måste kolla upp denna detalj.
    Om jag inte missminner mig var SMFF bidragsberättigad från
    http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/u...Bidrag2005.pdf innan dom gick med i FSF,
    (SMFF hade problem med att hålla ålderskriterier, för få ungdomar helt enkelt).

    /Ville

    "citerad text"
    Bidragsberättigad är förening med ungdoms- eller handikappverksamhet som:

    1 Valt styrelse
    2 Antagit stadgar
    3 Är verksam inom Skellefteå kommun
    4 Har planerad och ledarledd verksamhet
    5 Utbildar sina ledare
    6 Utvecklar demokratin
    7 Stimulerar till samhällsengagemang
    8 Tillhör distrikts- eller riksorganisation

    Godkända riksorganisationer hittar du under

    www.rf.se Idrottsorganisationer
    http://www.hso.se/start.asp?sida=308 Handikapporganisationer
    http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/u...Bidrag2005.pdf

    Övriga ungdomsorganisationer (som fått organisationsstöd av Ungdomssstyrelsen).
    Hittar du inte aktuell organisation på denna lista, kontakta då Ungdomsstyrelsen, 08-462 53 50.
    ---

    Bidrag kan också ges till:

    Aktivitetsstöd för övriga föreningar och handikappföreningar
    (Föreningar som ej är anslutna till Riksidrottsförbundet)
    7 - 25 år
    kommunalt bidrag/sammankomst Maximalt 25 kronor/sammankomst
    Åldern räknas från och med det år deltagaren fyller 7 år och till och med det år deltagaren fyller 25 år.
    "citerad text"
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  9. #49
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Lysande Ville,

    Det är just det arbete du lagt ner som våra språkrör bl.a får ägna sig åt.

    Det är alltså inte omöjligt att få stöd och bidrag utan att vara med i RF.

    Ett problem många klubbar har är att genomsnittsåldern är ganska hög - oftast över 25 år. Men det går nog att ändra den siffran om vi lyckas nå de unga målgrupperna med anpassad verksamhet och lägre avgifter.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  10. #50

    Standard

    Verkar som det kan variera mellan olika kommuner vilka regler som gäller. Kollade lite snabbt på vad som gäller i Piteå Kommun och där verkar det vara åldrarna 7-20år som gäller för att få bidrag.

  11. #51

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    6
    Klubb
    Linde Modellflygklubb

    Standard

    Ett RC-Flygförbund för oss hobby- och söndagsflygare är något som jag tänker stötta till 100% och gärna betalar för. SMFF kommer inte att få en enda krona mer av mig. De som vill tävlingsflyga får gärna göra detta för mig under vilka former som helst men inte på hela min bekostnad. Att 10% av medlemsavgifterna går tillbaks till klubbarna är helt oacceptabelt. Tävlingsverksamhet är inget som driver teknikutvecklingen framåt inom det övriga modellflyget, trots att vissa inom förbundet hävdar det. Däremot är tävlingsverksamheten inom idrotter såsom fotboll, hockey och friidrott nödvändigt och nyttigt. Modellflyg är dock ingen idrott i den bemärkelsen utan är snarare ett fritidsnöje för utövarna.

    /Hektor

  12. #52

    Standard

    hur går det med rcff?
    Om ni behöver någon som skriver ihop en bra hemsida så läser ni just dennes inlägg.
    P.s jag fixar mer än gärna en hemsida

  13. #53
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Anton,
    Det går bra, vi håller som bäst på att samla ihop språkrör som vill arbeta i styrelsen. Förhoppningsvis är förbundet startat runt månadsskiftet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #54

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    1
    Jobb
    Drift-chef Phonera AB
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Hej alla.
    Tack för mycket intressant läsning.
    Jag har försökt varit tyst så länge jag kunnat. Men nu måste jag få säga något.
    Kom igen så kör vi…!!!
    Vi registrerar hemsidan. Lägger upp alla våra förslag osv på den.
    behövs lite hjälp ifrån personer som kan bygga hemsidor. Asp.net c# har jag tänkt vi skulle bygga den i.
    Sen tar vi det ifrån den punkten och se hur långt vi kommer.
    det vi behöver är en tillfällig styrelse för att kunna registrera våran verksamhet.
    och sen när vi är klara med det och har en grund att stå på så kan en styrelse väljas av medlemmarna.

    // Lennie
    Malmö MRFS

  15. #55

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    6
    Klubb
    Linde Modellflygklubb

    Standard

    Hektor som HectorRektor på Svenskt Modellflyg:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=105942

Liknande ämnen

  1. Hur skapar man en omröstning??????
    Av kajakmannen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 15:59
  2. Skapa en prenumeration på ett ämne
    Av DrHanke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:40
  3. Tävling: Omröstning
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 23:33
  4. Hur skapa snygga texter till skalamodeller?
    Av Rc-flygare i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:06
  5. Vad surfar du med? Omröstning.
    Av Poteta i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •