Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Styrelsen och målsättning med det nya förbundet RCFF

  1. #21
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Björn, trivs man inte med ledningen i föreningen som har tillsatt sig själva så behöver man ju inte gå med..
    Svårare är det ju inte! & eftersom det är en förening där medlemmarna ska bestämma så är det ju bara att välja nytt styre allt eftersom. (om man nu inte trivs med styrelsen dvs)
    Taget ur min mun :supz:
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  2. #22
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Björn, jag tar tilbaka mitt påhopp om din önskan att det skulle dröja med bildandet av RCFF och ber om ursäkt för det.

    Det var dumt och förhastat. Men jag blev lika konfys som de övriga som skrivit på denna tråd.

    Hur som helst är du lika hjärtligt välkommen som medlem i RCFF som alla andra. Vi ska alla tillsammans försöka göra förbundet till det vi vill ha ut av det. Men det blir ju med nödvändighet så att en liten styrelse hela tiden får hålla örat till marken och fånga upp önskemål och idéer från medlemmarna och sedan försöka förverkliga dem. Den dag vi misslyckas med det blir vi helt enkelt inte omvalda. Det sker i demokratisk ordning - kanske redan på årsmötet första halvan av 2007.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!

    En viktig fråga som det nya förbundet snarast måste ta tag i är det krav som många modellflygklubbar har att man måste vara SMFF-medlem för att få flyga på deras fält (oftast motiverat av försäkringsskäl).
    Detta medför att många potentiella medlemmar i RCFF måste vara med i bägge förbunden vilket kan verka hämmande på medlemsantalet.

    Så fort försäkringsfrågan är klar (och gärna innan så att frågan hinner tas upp på klubbarnas årsmöten) bör man därför tillskriva landets klubbar med en förfrågan om att tillåta medlemmar i RCFF att flyga från klubbarnas fält på samma villkor som SMFF-medlemmar.

    /Michael

  4. #24
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael
    Hej!

    En viktig fråga som det nya förbundet snarast måste ta tag i är det krav som många modellflygklubbar har att man måste vara SMFF-medlem för att få flyga på deras fält (oftast motiverat av försäkringsskäl).
    Detta medför att många potentiella medlemmar i RCFF måste vara med i bägge förbunden vilket kan verka hämmande på medlemsantalet.

    Så fort försäkringsfrågan är klar (och gärna innan så att frågan hinner tas upp på klubbarnas årsmöten) bör man därför tillskriva landets klubbar med en förfrågan om att tillåta medlemmar i RCFF att flyga från klubbarnas fält på samma villkor som SMFF-medlemmar.

    /Michael
    Tack Michael!

    Detta ska vi utföra, fortast möjligt.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  5. #25
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Om jag mailar över en lista med adresser till medlemmar i våran klubb kan ni då se till att skicka ut information om att ni "finns".

    Skulle även vilja ha svar på den här frågan: (Inte i brevlådan utan här i forumet)
    Citat från Glider:
    Ove! Har du räknat med Klubbregistreringsavgiften till FSF om ni lyckas gå med där? SMFF pröjsar 100.000:-/år

    Mvh. Johan
    Det är inte troligt att min klubb byter förbund nästa år men visar ni att ni är att räkna med så kanske vi överväger det till årsmötet 2008. Men i vilket fall som helst så vill jag att frågan kommer upp redan på nästa årsmöte.

    PS, varför har ni inte gjort nån "egen" hemsida utan snyltar på RCU istället?

    /MVH Eric Palmborg, sekreterare MFK Oskarshamnseskadern
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  6. #26
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BeFaster


    PS, varför har ni inte gjort nån "egen" hemsida utan snyltar på RCU istället?

    /MVH Eric Palmborg, sekreterare MFK Oskarshamnseskadern
    Vi vill inte ha flertalet olika forum. Utan en plattform som är lätt att administrera!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  7. #27
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Idén med RCU - numera RCFF's hemsida - är ENKELT, FRITT och LEVANDE. Därför är det ett nöje för oss som startade Rcuniverse.se att låta hemsidan övergå till att bli det nya förbundets hemsida. Det kommer inte att bli någon större skillnad mot hur den hittills sett ut. Det som tillkommit är medlemssidor som endast registrerade - och betalande - medlemmar kommer åt.

    Personerna bakom RCU är samma personer som tagit initiativet till det nya förbundet. Och som Toni uttrycker det - vi behöver inte ytterligare ett forum.

    Angående Glider's 100.000 kr i registreringsavgift till FSF. Nu är det ju så att Svenska RC-Flygförbundet - RCFF - INTE satsar på tävlingsverksamhet. Vi satsar på våra medlemmar så att de får ut så mycket Nöje och Rekreation som möjligt med hjälp av sitt förbund och för sina medlemsavgifter. OM flertalet medlemmar skulle tycka att vi ska stötta RCFF-piloter som tävlar - är det mer kostnadseffektivt att i så fall ge direkta bidrag till piloten i fråga. Då kan han - eller hon - lösa sin tävlingslicens antingen direkt från CIAM för Internationella tävlingar eller via SMFF för nationella tävlingar.

    SMFF har 6000 medlemmar som INTE tävlar - jag är övertygad om att många av dessa modellflygare saknar ett förbund som tar DERAS parti.

    En annan sak är att RCFF's grundidé står i rak motsats till SMFF's. Hur ofta talas det inte om att medlemmarna ska stötta SMFF för att förbundet ska överleva. Aldrig har det sagts att man kanske skulle tänka tvärtom. Att SMFF skulle stötta sina MEDLEMMAR så att de får den service de betalar för.

    Svenska RC-Flygförbundet skall göra precis motsatsen till SMFF - vi ska arbeta för att återföra så mycket av medlemsavgifterna som möjligt till medlemmarna. Och framför allt - endast ha en medlemsavgift som står i proportion till vad förbundet ger tillbaka till sina medlemmar. För en hundring per medlem och år kan vi ge ideellt arbete, bra försäkringar, information och stöd till enskilda medlemmar samt de klubbar de tillhör. Vi kan hjälpa enskilda modellflygare och klubbar att växa sig starka.

    Det är också viktigt att bibehålla en enkel och effektiv struktur i RCFF. Det är alldeles för lätt att halka in i ett mönster med stora kommittéer, utskott, resor till onödiga möten och till slut ett fokus som ligger milsvitt från den ursprungliga tanken med förbundet. Viktigt är helt enkelt att följa med tiden och vara lyhörd för sina medlemmar.

    Många tycker även att det hade varit bättre att försöka ändra SMFF inifrån. Vad jag minns så fanns det ett "Nöjesflygarförbund" som för många år sedan till slut slogs ihop med SMFF - och dog. Inte ens då gick det att rubba den cementerade strukturen i SMFF. En "Nöjes"-representant som representerade 90 procent av medlemmarna stog sig slätt mot tio andra tävlingssugna styrelseledamöter. Därför fungerar inte SMFF som ett heltäckande förbund.

    För att avliva myten om det "hårda" arbete SMFF påstår sig ha lagt ner på fler frekvenser och att bevaka Luftfartslagarna: Det finns inga registrerade handlingar hos vare sig PTS eller Luftfartsstyrelsen gällande SMFF eller modellflygärenden de senaste åren! Luftfartsstyrelsen visste inte ens vilken myndighet det skulle vara som handhar Modellflygsärenden gentemot luftfartslagen. Det var enligt det svar jag fick definitivt INTE Luftfartsstyrelsen.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #28

    Standard

    Ove Skrev:
    ”För att avliva myten om det "hårda" arbete SMFF påstår sig ha lagt ner på fler frekvenser och att bevaka Luftfartslagarna: Det finns inga registrerade handlingar hos vare sig PTS eller Luftfartsstyrelsen gällande SMFF eller modellflygärenden de senaste åren! Luftfartsstyrelsen visste inte ens vilken myndighet det skulle vara som handhar Modellflygsärenden gentemot luftfartslagen. Det var enligt det svar jag fick definitivt INTE Luftfartsstyrelsen.”

    Det Ove skriver är rena lögner!

    SMFF har under många år fört dialog med PTS via formella skriverlser, e-mail och telefonsamtal.
    Jag har kopior på 10 formella skrivelser, fem från SMFF till PTS och fem från PTS till SMFF som är utväxlade de sista åren. 8 av dom torde återfinnas under PTS diarienummer 05-249, 05-8959/11 och 06-6665. De två andra har jag inte diarienummer på.

    I samband med dessa och andra ärenden har utväxlats ett antal e-mail som inte är diarieförda samt ett större antal telefonsamtal.

    Resultatet hittills är att det svenska 35 MHz-bandet har utökats till att omfatta EU-bandet, vilket gav 5 nya frekvenser. PTS har vidare på begäran av SMFF allokerat ytterligare 5 frekvenser ovanför EU-bandet för modellflyg, dessa är dock ännu ej tillståndsbefriade men efter begäran från SMFF är det på gång.

    I samband med frekvensutökningarna har SMFF dessutom förhandlat med Försvarsmakten, detta resulterade i att Försvarsmakten nu ej använder modellflygfrekvenserna för fixfrekvenssändare som ger svåra störningar. Efter prov gjorda av SMFF och Försvarsmakten gemensamt konstaterades att frekvenshoppande sändare ej stör RC-mottagare. Frekvenshoppande sändare använder därför fortfarande 35 MHz-bandet.

    När det gäller luftfartens myndigheter vet jag att SMFF har haft många kontakter för att säkerställa att modellflygets önskemål tillgodoses, men e-mail, möten och telefonsamtal brukar inte diarieföras. SMFFs kontaktman kan bättre redogöra för dessa kontakter.

    Ingemar Ljung
    Frekvensansvarig SMFF

  9. #29
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du kan inte gärna säga att Ove har ljugit,det han har redogjort för är det han har fått veta utav resp. myndighet..
    Och är det inte så att våra tilldelade frekvenser följer eu-direktiv?
    Så ljuga tycker jag är ett ganska hårt ord,om det redogjordes någonstans inom SMFF vad som har gjorts så kanske det skulle vara enklare för oss att se vad som händer men det verkar ju inte hända på SMFF:s hemsida eller?
    Det intressanta är att det enda som framkallar någon form av respons från förbundet är den här typen av inlägg o det är ju alltid något...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #30

    Standard

    Tack Ove!

    Jag accepterar med glädje din ursäkt!

    Bokis!

    Du skriver:
    "Spirit ,när jag läser ditt inlägg så funderar jag om inte ordet "diktatur"
    är lite väl magstarkt... "

    Ja, vi har två alternativ, det ena är demokrati (av grekiskans Deimos=folk och Kratein= styre). Är RCFF bildat på ett demokratiskt sätt?

    Är det inte bildat på ett demokratiskt sätt så blir det kvar, som jag skrev "utan det har väl närmast blivit en diktatur av några inom RCFF".

    Som du ser så påstår jag inte att det är en diktatur, utan att det liknar en diktatur, och det är något annat. Den som känner sig träffad får gärna göra det, jag gör det inte.

    Ha det bra och glöm inte att flyga också!
    Det finns ett ord som är bra att använda varje dag:
    Lustoptimering! Med andra ord, gör allt du tycker är roligt, så länge du inte skadar någon annan inklusive dig själv. Pippi Långstrump är expert. Det skulle aldrig falla henne in att knäskura köksgolvet. Och hon laddar sockerdricksträdet.

    Vänligen
    Björn
    Stallinnertaksbyggare denna vecka

  11. #31

    Standard

    Det hade räckt med att läsa SMFFs hemsida. Information om vad SMFF har gjort finns på nya hemsidan i verksamhetsberättelsen från senaste årsmötet. Det mesta har också publicerats i Modellflygnytt.

    Tyvärr har inte all den frekvensinformation som fanns på den gamla hemsidan blivit uppdaterad och överförd ännu.

    EU-direktiv, EU-harmonisering, EU-koordinering och EU-notificering är skilda begrepp som används i frekvensplaneringsarbetet. Frekvensplanerna skiljer sig ganska mycket från land till land inom EU, t ex använder fransmännen 35 MHz-bandet för landmobil trafik. En del av vårt 35MHz-band är harmoniserat, de högsta 5 frekvenserna kommer att notificeras när PTS arbetat färdigt med uppdatering av relevanta bestämmelser.

    Ingemar Ljung
    Frekvensansvarig SMFF

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat"
    SMFF har under många år fört dialog med PTS via formella skriverlser, e-mail och telefonsamtal.
    Jag har kopior på 10 formella skrivelser, fem från SMFF till PTS och fem från PTS till SMFF som är utväxlade de sista åren. 8 av dom torde återfinnas under PTS diarienummer 05-249, 05-8959/11 och 06-6665. De två andra har jag inte diarienummer på. "

    Kan man bli annat än stum av beundran för den aktivitet som
    redovisas....hela fem skrivelser från SMFF till PTS de sista åren.

    Förstår att en sådan febril verksamhet behöver mycket pengar,
    det är ju naturligtvis både löjligt och infantilt att inbilla sig
    att ett nytt förbund skulle kunna klara att göra liknande
    epokgörande insatser för RC-flyget för en lägre peng!
    (OBS IRONI).
    MVH Kent Gunnarsson

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tja,det är väl bara att inse att man får lägga ner det här med internet
    o gå ut å flyga istället,har för mig att enl. de upphöjda o bättre vetande på
    det officiella förbundet har sagt att det finns bättre saker att göra än att sitta framför datorn...

    O ang. användningen av ord som diktatur o liknande så tycker jag att man ska vara försiktig med att använda dessa,oavsett vad den exakta
    enl. svenska ordlistan betydelsen är så använder du det ordet på helt fel sätt,jag förknippar det ordet med något väldigt obehagligt...
    Och att jämföra detta med slikt tycker jag inte är särskilt trevligt..

    Jag antar att du Spirit, inte läser något i de övriga forumdelarna,för annars så tror jag inte att påpekandet om att vi ska ut o flyga o ha kul istället skulle ha kommit..

    Men som jag konstaterade tidigare så brukar De Upphöjda I Den
    Perfekta Demokratin gå ut o hugga på olika forum när de anses ha trampats på tårna,att svara på frågor på deras eget plank är inget
    som Herrarna har tid med...
    Vilket jag tycker är synd då många frågetecken kunde ha rätats ut..
    Heder åt Mange S: ,han gjorde det under sin tid i alla fall!
    Idag så händer det inte...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. RCFF - Frågor till Styrelsen
    Av McRegor i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •