Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tips & Trix. Landställ i kolfiber

  1. #1
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Tips & Trix. Landställ i kolfiber

    Jag tröttnade på att rikta stället till min CAP .40 och tillverkade därför ett nytt i kolfiber/glasfiberlaminat.. Jag blandade in glasfiber bara för att kolfiber är så dyrt. Du kan välja att göra stället helt i kolfiber om du vill det. Polyesterplast eller epoxi funkar lika bra. Jag har testat båda.

    Så här har jag laminerat.


    Jag har använt svart brytfärg i polyestern när jag plastade glasfibern för att det inte skulle bli färgskiftningar i stället. Då blir det helt svart. Använd INTE brytfärg i plasten när du lägger på kolfibern eftersom du förmodligen vill att den ska synas. (och den är ju redan svart)

    Vill du så kan du ju göra stället helt i glasfiber och blanda rosa färg i plasten om du nu känner för det. Prova dig fram!

    Du behöver det här..
    Roller, epoxy eller polyester, glasfiber, kolfiber, brytfärg, skyddmask osv.. resten kan ni nog räkna ut.. det är inte kärnfysik.



    Så här gör du!

    1. Mät upp ditt ställ och tillverka/bocka ett likadant i 1-1.5 Rostfritt eller annan blank plåt. (Du kan även plasta direkt på insidan av ditt bef ställ men det nya blir då aningen mindre.)

    2. Polera & vaxa plåtmallen ordentligt!



    3. Limma med smältlim eller CA mallen på en kloss och spänn den i ett städ så blir det lättare att jobba med den.



    4. Lägg på en remsa tunn glasfiber och rolla på plasten. Se till att pressa väven in i hörnorna så att det blir en bra vinkel. Rolla noga och pressa ut så mycket luft det bara går ur väven. Lägg på en remsa till och låt härda. Nu kan du lägga lite tjockare väv och lägga lager efter lager tills du har c.a 4mm tjocklek på stället. Lägg då på en remsa kolfiber sist när du är nöjd med tjockleken och låt härda. Ta nu loss stället och lägg en remsa kolfiber på ställets utsida. Låt härda. Bryt nu försiktigt loss stället och renslipa alla kanterna (mask på!) samt borra hål för hjulaxlar & infästning. Jag har valt att avsluta med att våtslipa + 2 lager golvlack men det gör du som du vill!

    Lycka till!



    / Christian Olsson

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Klockren instruktion! PDT_Armataz_02_44

    Den här läggs väl upp som "Artikel" sen!?

  3. #3
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mac77
    Klockren instruktion! PDT_Armataz_02_44

    Den här läggs väl upp som "Artikel" sen!?
    Abslolut!!

    Den är mycket bra!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Liknande ämnen

  1. St-FW-190 landställ.
    Av mogge i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 05:41
  2. Wesse try to do a magic trix
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 08:42
  3. Mikroballonger tips & trix
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 21:00
  4. landställ
    Av TOBBE2 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 18:58
  5. Landställ i kolfiber
    Av Palmpilot i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •