Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Radio problem...störning

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard Radio problem...störning

    Hej!

    Jag hade lite problem på min flygning idag och jag hoppas någon kan ha några ideer om vad som kan vara fel.

    Det som hände några gånger under flygningen var att mitt Funtana drog full höjd av sig själv under ett ögonblick, eventuellt hände det på skeven en gång också.

    All radio utrustning är ny: sändare Sanwa VG6000 kanal 76, servon 5 st Hitec HS-635HB och sanwa standard till trottel. 6v batteri. Skeven är mixad i radion, höjden kopplad med y-kabel samt ett reverserat servo (+ & - skiftat på motor och potensiometer)

    Möjliga felorsaker som jag kan tänka mig är:
    1: Tändsystemet (runtronic) stör, tror dock inte det är fallet då alla komponenter till det är monterade vid motorn samt att jag körde motorn på backen under en timma utan att se några störningar.

    2: De långa kablarna bak i kroppen kanske fångar upp störningar, ska testa ferritaringar men hur många och var? Funderar även på att dra kablarna genom ett kolfiberrör som extra störskydd.

    3: Fyll på...skulle bli väldigt glad om någon vet någon lösning på problemet så det inte slutar värre än det gjorde idag.
    Mattias Svensson

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Jag vet liksom ingenting om såna saker, men har reverserat ett servo likadant som du och har märkt att detta servo är mycket känsligare än andra... När jag trycker lite imot servoarmen då börjar den röra sig konstigt... den liksom sparkar tillbaka, och ganska hårt, inte alls likadant som "vanlig" servo... Som tur, mitt servo styr bara luckan för landningstället, inte höjdrodern...
    Kolla det reverserade servot i.a.f...

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Kolla att det inte är ett fel i sändarens potentiometer. Rör spaken låååååångsamt mellan ändlägena och se om det rycker konstigt. (Ovanligt fel).

    Det kan vara tändstörning. Även om det fungerar bra på marken kan det bero på att du har en stark signal från sändaren så att störningen "överröstas" (undantrycks) av sändaren. Men när modellen är längre ifrån sändaren kan störningarna uppstå.

    Prova med inskjuten antenn och se vilken räckvidd du har. Surra fast modellen och testa och se vad som händer med motorn igång när du närmar dig gränsen för räckvidden med inskjuten antenn.

    Om du monterar ferritkärnor ska de placeras så nära mottagaren som möjligt.

    Lycka till
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4

    Standard

    Klipp ur ett tidigare inlägg i RCHELI som jag gjorde.

    Jag som många andra har bytt radio alla servon och gyro i tron att få bort problemen.

    Om man kör med el-maskin så finns det mycket mer att tänka på, motorn skapar starka magnetfält runt sig och fartreglaget skapar störningar av olika slag. Tro det eller ej men det skiljer mycket på mottagre hur känsliga dom är för störnningar till mottagaren via spänningsmatningen (4.8v eller 6v). Om ni har signalledaren kvar på kabeln från brytare/batteri så klipp av den utanför mottagarkontakten.
    (Se länken nedan i kolumnen "Noise tolerance at power wire") Värdet skall vara så högt som möjligt för bästa förhållande. Läs även under kolumnen "RF Sensitivity". Om du har en mottagare med med en känslighet på 90 dBm så har du en räckvidd på ungefär 500-800 meter. Skillnaden mellan 100dBm och 106dBm är 6dBm vilket i praktiken betyder att räckvidden är den dubbla med 106dBm.

    Det är mycket att tänka på.
    Alla kablar, speciellt långa, tar emot störningar. Låt inga kablar gå i närheten av motor eller fartregalage. Digitalservon skapar mer störningar än analoga. Dåliga (torra) kullager skapar störningar.

    Själv kör jag nu i min EL-Rappy med ferritringar på gyro, fartreglage och batterikabeln placerade när mottagaren.

    Det finns även yttre störningar t.ex. elstängsel som ligger och ger gnistbildning mot vått gräs.

    Däremot så har det visat sig att fält som har 3G master i sin närhet inte har störningar från dom så dessa kan vi nog utesluta.

    Läs även all text nedanför tabelluppställningen i länken.

    Hoppas att detta hjälper någon, jag tycker att det skrivs för lite i detta ämne. Efterlyser hur alla lösningar ser ut. Det har kostat mig många tusenlappar efter markkänningarna.

    Ett litet tillägg. Tänk på att aldrig peka med sändarantennen mot helin när ni flyger, antennloben gör att svagaste signalen är i antennens längdriktning.

    http://www.webx.dk/rc/RX-measurement...let-listen.htm

    P.S.
    Läs Bosse Gårdstads inlägg i senase Modellflyg nytt, sid 42, om störningar
    på mottagarens spänningskabel.

  5. #5
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Saxat från tidigare inlägg!


    Hej… Jag har ett separat batteri till tändsystemet.

    Jag provade att linda in modulen i aluminium och det blev mycket bättre. Eftersom jag har 2st servo alldeles intill motorn, kan kanske de vara bekymret.

    Jag har inhandlat ferritkärnor. Ska prova med dessa i morgon, så får vi se vad som händer.

    Jag tror säkert det finns bättre system som är mer kapslade och störningsskyddade än det som följer med motorn. Men de kostar också där efter.

    Om de nu använder sig av ett ”switchat” system(troligtvis så är det switchat), så uppstår det oftast mycket störningar med elektroniken. Det som oftast hjälper är att man isolerar de komponenter som ger ifrån sig störningar.


    Efter att jag lindat aluminiumfolie och använt feritringar har jag inte haft dessa störningar. Jag "twistade" (flätade) mina servokablar också för att minimera störning.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Liknande ämnen

  1. Problem med radio/mottagare!?
    Av Fatlou i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 21:36
  2. Störning
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 15:51
  3. Problem med radio till depron flyg!
    Av AndreasWadell i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 23:48
  4. Störning
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 10:01
  5. Risk för störning
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •