Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: "Farliga" radiokanaler

  1. #1

    Standard "Farliga" radiokanaler

    I vissa områden bör man (så vitt jag förstår) undvika vissa kanaler. Jag har för mig att kanal 64 bör undvikas i Stockholmsområdet pga störningar från FM-sändare för typ P2/P3.

    Är det någon som vet/har erfarenhet av vilken/vilka kanaler som bör undvikas i Skåne?? Kanske varierar dessa beroende på var man är. I mitt fall handlar det om Ystad/Sjöbo/Blentarp.

    /Örjan

  2. #2
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Hej Örjan.

    Iblan så har jag upplevt stärningar på 73:an i Eslöv. Jag gör alltid räckviddskontroll vid ankomst till fältet. Jag har inte funnit vad som orsakar störningarna. Och ibland har samtliga kanaler haft störning.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #3

    Standard

    Hej Örjan, jag och min polare flyger i Fredriksberg på kanal 70 och 73 men vi har inte upplevt mer än normala störningar där. Sen vet jag att en annan äldre herre flyger på kanal 67. Sövde vet jag inte, har inte flygit där än.

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är väldigt få modellflygare som har klart för sig hur känsligt 27 - 50 MHz-bandet egentligen är. Under VM i skala i Norrköping förra året fick tävlingen stoppas pga störningar som gick in med full effekt på ALLA KANALER. Trots att piloten stod bredvid kärran med full utdragen antenn stördes radion ut. Ni som haft PR-radio (27 MHz) vet att varma sommardagar kan det formligen spruta spanska och italienska röster ur PR-apparaterna. T.o.m TV går då och då ut med information om "Atmosfäriska störningar" när det är extremt varm. Det beror på att radiovågorna studsar sig upp till våra breddgrader mellan jonosfärsskikten och marken.

    35MHz-bandet är i stort sett lika känsligt för detta fenomen som 27 MHz-bandet. Det är få som tänkt på detta. Så vill du flyga säkert ska du undvika riktigt varma sommardagar då det fladdrar i servona. Så varma sommardagar med "nervös radio" får kanske sin förklaring av detta fenomen.

    Här är en länk till en förklaring kring jonosfärskikten: http://www.esr.se/esraktiviteter/esr...psounding.html

    En annan orsak kan vara spegelfrekvenser. Kortfattat kan man förklara detta exempelvis med att om din radio sänder på 35 MHz och vi istället kallar den frekvensen för ett "normal A" inom musiken, så är det 440 Hz (svängningar) per sekund. Då är denna frekvens känslig för multiplar av grundfrekvensen 440 Hz. Dvs, 220 Hz, 880 Hz, 1320 Hz osv. Men också "tonerna" mellan. Exempelvis om man tänker sig ett C-ackord. Då är "grundtonen/frekvensen C. Då kan även "kvinter och kvarter", tonen E och G i detta exempel också störa.

    Ett tredje fenomen är att två olika kanaler som sänder samtidigt kan störa ut en tredje. Detta är exempelvis vanligt på 72 MHz bandet där det t.o.m förekommer tabeller över vilka frekvenser man kan ha igång samtidigt.

    Ett bra skydd skulle egentligen vara en scanner med högtalare som klarar 35 MHz-bandet så att man kan höra om det finns några störsignaler (utländska röster eller signaler).

    Mvh
    Ove

  5. #5
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Vi kanske borde täcka hela Sverige!

    Är det någon som vet med sig att man bör undvika någon kanal där ni bor så skriv detta. Hade varit bra för de som står i valet och kvalet att välja ny frekvens.

    PÅ vårt Malmöfält flyger vi på alla frekvenser och vad jag vet så är det inte någon frekvens som man bör undvika.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  6. #6

    Standard

    MFK Skvaderns fält bör man inte flyga med kanal 65 om du flyger med el.

    I diket finns dessutom något som irriterar planen.

    Den magnetiska skogsdungen är belägen på höger sida i riktning mot IKEA - gult är en speciellt magnetsk färg har vi märkt.

    /J

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Tjenixen jag måste vara den enda som inte haft några störningar över huvudtaget,,inte som jag har märkt av iallafall.Därför funderar man i mellan åt om det där med dubbla mottagare,PCM PPM ja allt vad det heter.Och jag har flugit i fyra år ungefär, rätt så flitigt.,Kanal 79,63.Men det kan ju bero på att jag använder FUTABA!!6EXA.(Detta får man väl äta upp en dag men det får jag ta då)

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kanske detta inte hör hemma här...

    72 MHz

    Det är en frekvens som finns bland annat i USA och Frankrike.
    Jag förutsätter att inga försäkringar gäller om man skulle använda de apparaterna här men det finns uppenbarligen importerade anläggningar.

    Finns det någon här i forumet som har erfarenhet av denna frekvensen?

    Kan man någorlunda enkelt bygga om till exempel en HITEC som är köpt i USA till att bli 35 MHz?

    /Patrik

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Patrik,
    Detta frekvensband är som du nog känner till inte tillåtet för oss att använda.
    Generellt kan man säga Nej på frågan om du kan bygga om en anläggning.
    Mottagaren går definitivt inte men har du en sändare med modulsystem för HF-delen - t ex Futaba FF-9 (känner inte till Hitec, tyvärr) - så borde det vara OK att köpa en CE-godkänd modul på 35 MHz bandet och stoppa in den i sändaren istället. Bara att komplettera med en 35 MHz mottagare - sen kan du åka för fullt..
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Hej alla och tack för svaren/inläggen

    Alltså är det så som jag har hört av vissa, dvs risk för störningar.

    Jag använder kanal 72 och har Multiplex Synth. sändare/mottagare med sk IPD (Intelligent Pulse Decoding) vilket tydligen innebär att alla signaler kontrolleras i mottagaren innan de vidrarebefordras till servorna till skillnad mot vad som görs i en konventionell PPM-mottagare.

    Om detta innebär mindre strörningskänslighet har jag ingen aning om, men det påstås i alla falla vara säkrare. Återstår att se.
    Flyger på ett eget fält i närheten av Snogeholm/Bellinga än så länge, men Fredriksberg blir nog aktuellt snart.

    /Örjan

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Örjan,
    finns Fredriksbergsfältet kvar???
    Har varit där för många år sen,
    kankse man ska göra ett besök där igen...

    F.ö. har jag radioanläggningar på både 27, 35, 40 och 72 MHz-banden och har inte haft några större problem med störningar.
    Jo, lite förresten... inte så bra att passera på låg höjd över elstängsel...!
    Retroholic!

  12. #12

    Standard

    Jadå, Fredriksbergsfältet finns kvar
    Det är defenetivt inget vidare dock, väldigt liten yta att landa och starta på, och väldigt hålig och guppig gräsmatta, men det är ju inte på marken man ska vara

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    ...
    Och om jag inte minns helt fel så är det en irriterande trädridå på ena sidan.
    Inga problem där med störningar, nu sedan militären muckade??
    Retroholic!

  14. #14

    Standard

    Japp, där är en träridå samt en ganska stor kräftdamm som min polare har lyckats krascha 2 plan i

    Nä, jag märkte inga större störningar sommaren 06, och jag lovar, vi var där OFTA

  15. #15
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM

    En annan orsak kan vara spegelfrekvenser. Kortfattat kan man förklara detta exempelvis med att om din radio sänder på 35 MHz och vi istället kallar den frekvensen för ett "normal A" inom musiken, så är det 440 Hz (svängningar) per sekund. Då är denna frekvens känslig för multiplar av grundfrekvensen 440 Hz. Dvs, 220 Hz, 880 Hz, 1320 Hz osv. Men också "tonerna" mellan. Exempelvis om man tänker sig ett C-ackord. Då är "grundtonen/frekvensen C. Då kan även "kvinter och kvarter", tonen E och G i detta exempel också störa.

    Mvh
    Ove
    Tror nog att ditt resonemang stämmer, som musiker vet jag hur övertonerna påverkar, t.ex. då man med höger pedal frigör strängarna på ett piano gör övertonerna (deltonerna) så att de andra strängarna som ligger i övertonsserien börjar vibrera då man anslår en ton. Därför klingar en enda ton annorlunda med eller utan pedal.

    Måste bara rätta en liten detalj. Tonen E i C-durackordet du tar som exempel är tersen i ackordet och G är kvinten. (Tonen F ligger en kvart över C). Ursäkta pedanteriet

    Intervallerna i övertonsserien dyker upp i följande ordning: (oktav, kvint, kvart, stor ters, liten ters osv.) blir hela tiden mindre intervall ju längre från "grundfrekvensen" vi kommer. Dvs. om vi utgår från ett C blir det C-C-G-C-E-G-Bb-C... Ni märker att C återkommer (delton 2, 4, 8 osv.)

    Mer off topic än så här kan det knappast bli, men...

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Helt rætt, det var bara ett exempel Helge. Tack før upplysningen. Jag hoppas det ændå blev begripligt trots fel toner i ackordet...

    ...sæger en ny-SPA'ad Ove i Varberg

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Men Ove, om man har varit och SPAat med frugan är det inte helt just att dra iväg till närmsta internetcafé för att checka inläggen på diverse forum. Mysig middag med lite vin vore förmodligen mer uppskattat
    /Christian

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    ...Och jag som trodde du gått över till SPAD-kärror...(Simple Plastic Airplane Design)
    PDT_Armataz_02_08 PDT_Armataz_02_10
    Retroholic!

  19. #19
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    ...Och jag som trodde du gått över till SPAD-kärror...(Simple Plastic Airplane Design)
    PDT_Armataz_02_08 PDT_Armataz_02_10
    Så läste jag det också först :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej igen pågar,
    Tyværr kan jag inte rekommendera detta SPA. Hotell Fregatten i Varberg...

    SPA's bestod av två duschar med kallt vatten och en bubbelpool før 6 personer.... tolv personer i kø som væntade på sin tur...

    Trerætters middag efter en 700 meters promenad...

    Tre busslaster med høgljudda turister i frukostbuffèn - kø ænda ut i foajen...

    Just nu checkar vi ut. Kicki ær uppe på SPA't och førsøker reda ut varfør de la på moms på priser som angetts inklusive moms....

    Det regnar ute....

    ...fattas bara att bil-j - en inte startar...

    Mvh
    Ove

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •