Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: ang frekvenser, lagstadagt?

  1. #21
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Så mycket värre om det är syftet med SMFF's arbete.

    Och hur har SMFF tänkt sig att PTS ska kunna kontrollera att de som flyger på de "nya" frekvenserna är medlemmar i SMFF?

    Det faller på sin orimlighet. Man begär ett generellt tillstånd att utnyttja ett visst frekvensband för modellflyg, bil eller båt - avgiftsfritt. SMFF må formulera sig så att det gäller deras medlemmar, men PTS tolkar det med största sannnolikhet inte så. Ett tillstånd - om det är en utökning av antaler RC-kanaler - gäller alla då det ska vara befriat från avgift.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #22
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Så mycket värre om det är syftet med SMFF's arbete.

    Och hur har SMFF tänkt sig att PTS ska kunna kontrollera att de som flyger på de "nya" frekvenserna är medlemmar i SMFF?

    Det faller på sin orimlighet. Man begär ett generellt tillstånd att utnyttja ett visst frekvensband för modellflyg, bil eller båt - avgiftsfritt. SMFF må formulera sig så att det gäller deras medlemmar, men PTS tolkar det med största sannnolikhet inte så. Ett tillstånd - om det är en utökning av antaler RC-kanaler - gäller alla då det ska vara befriat från avgift.

    Mvh
    Ove
    Det kan inte vara på ett annat vis än det du säger Ove. Inte kan någon ha ensamrätt till frekvenser, förutom stat, försvar, säpo mm.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Såvitt jag förstått så är jag den enda av mig, Ove resp Tonic som var närvarande på SMFFs Årsstämma 2006 - och alltså hört uttalandet.
    Jag må ha missuppfattat det men jag uppfattade uttalandet precis som jag nämnt tidigare.
    Mitt inlägg skrevs endast för att berätta om vad som informerades om på Stämman i detta ärende.
    Sen om det är bra eller inte är en helt annan sak.
    Och så unikt kan det väl inte vara att en organisation jobbar primärt för sina egna medlemmar...
    Hälsningar
    Roger

  4. #24
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Jisses!

    Spectrum DX7 lösningen på problemen?

    Sosen...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  5. #25

    Standard

    Jag kan bekräfta att jag uppfattade det precis som Roger.
    Som jag uppfattadet det är inte bara kommande frekvenser utan även nuvarande kanal 60, 61, 81 och 82 inte generellt tillåtna utan SMFF har betalat för för att dess medlemmar ska får dispens att utnyttja frekvensområdena.
    Jag uppfattade det däremot inte som att SMFF försökt tillskansa sig dessa frekvenser för eget bruk utan snarare att det var enda möjligheten att få PTS ge dispens i väntan på ett beslut om en generell frekvenstilldelning.

    /Göran

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Göran,
    Då tror jag att vi uppfattade det rätt lika. Nån exklusiv kidnappning av frekvenserna hörde väl inte jag heller att det var tal om utan det kan mycket väl vara som du säger. Men skall man dra det till sin spets så är det väl faktiskt bara SMFF-medlemmar som f n får nyttja dessa frekvenser. Men det är säkert ingen som har nåt att vinna på att dra det till sin spets så Ove kan nog lugnt flyga vidare på de "nya" frekvenserna..
    Hälsningar
    Roger

  7. #27
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag klagade inte på dig McRegor, jag uttryckte snarare min förvåning över att SMFF verkligen uttalat sig så.

    Då finns det ju en enorm skillnad mellan RCFF's och SMFF's policy! RCFF arbetar för modellflyget - att göra det tillgängligt och så bra som möjligt för alla till en så låg kostnad som möjligt. SMFF arbetar på att valla in så många modellflygare som möjligt i sin fålla.

    De utökade kanalerna ska naturligtvis vara avgiftsbefriade precis som de redan existerande.

    Mvh
    Ove

  8. #28

    Standard

    Eftersom det diskuteras på detta forum bl a vad SMFF gjort eller inte gjort tar jag mig friheten att här komplettera med att berätta en del om vad SMFF gjort:

    - SMFF har redan 2001 begärt hos PTS att det i Sverige för modellflyg avsatta bandet på 35MHz skulle utökas så att det inkluderade alla frekvenser i det för Europa harmoniserade bandet. Detta resulterade så småningom i att 5 nya frekvenser lades till det tidigare bandet, som numera alltså omfattar kanalerna 60 – 82. Alla dessa är avgiftsfria för alla och kräver inga tillstånd.


    - SMFF har vidare begärt att ytterligare fem frekvenser, nämligen kanalerna 83 – 87, också skulle inkluderas i det tillstånds- och avgiftsbefriade bandet. PTS svarade då att de avsatte även dessa frekvenser för modellflyget, men att tills vidare måste tillstånd sökas och avgift betalas. SMFF, som organisation, ansökte då om tillstånd för 2006 för att frekvenserna åtminstone skulle kunna användas av SMFF
    medlemmar intill PTS kunde avgifts- och tillståndsbefria för alla. Tillståndet skulle då komma att omfatta alla medlemmar i SMFF. SMFF har ännu ej fått formellt svar på ansökan från PTS, således är frågan på sätt och vis överspelad när det gäller tillståndsansökan. Underhandsdiskussioner gav vid handen att PTS nu kommit igång med arbetet med att avgiftsbefria och tillståndsbefria även dessa frekvenser. SMFF har ej ansökt om tillstånd för år 2007, förhoppningen är att utökningen sker innan sommaren. Det är en omfattande europeisk byråkrati när ett ärende av detta slag kommer upp. I vart fall räknar jag med att byråkratin arbetet färdigt innan år 2007 är slut. De personer som redan nu vill använda dessa frekvenser måste alltså fortfarande söka individuella tillstånd.


    - Försvarsmakten använder fortfarande i stort sett alla frekvenser mellan 30 MHz och 87,5 MHz för olika typer av sändning. SMFF förde en dialog med Försvarsmakten som resulterade i att Försvarsmakten utfärdade nya bestämmelser för frekvensanvändningen där 35,000 / 35,100 / 35,200 MHz förbjöds för användning vid fastfrekvenssändning. Sändning med frekvenshoppande högeffektsändare förekommer fortfarande men vid de prov SMFF företagit i samarbete med Försvarsmakten har inga störningar kunnat påvisas även om den militära sändaren stod på 50 m avstånd och sände med full effekt.

    SMFF har som framgår ovan arbetat för avgifts- och tillståndsfrihet för alla.
    Om något företag eller organisation får ett tillstånd gäller tillståndet per definition endast för det företaget eller den organisationen i enlighet med de tillståndsvillkor som finns i tillståndet.

    På SMFF hemsida finns aktuella frekvenslistor.

    Ingemar Ljung
    Frekvensansvarig SMFF

  9. #29
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Tack Ingemar för att du tar dig tid att komma in på RCFF's forum och berätta om det arbete som du har lagt ner angående fler kanaler.

    Jag arbetar också, för alla modellflygares räkning, på att få till fler - avgiftsbefriade - kanaler och har vid flera tillfällen varit i kontakt med PTS. Jag hoppas att vårt gemensamma arbete ger utdelning inom en snar framtid.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Räckvidd med olika frekvenser och sändareffekt?
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 23:39
  2. Tillåtna frekvenser utomlands
    Av shark i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 16:17
  3. Nya frekvenser på 35
    Av Bosse G i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 11:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •