Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Magnum 4-taktare?

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Magnum 4-taktare?

    Äger inga fyrtaktsmotorer (tycker de är så dyra - är litet gnidig av mig :-) Men nästa modell blir väl nog med 4-taktsmotor.

    Här i Finland kostar en 1.20 fyrtaktare från 312 euro (Super Custom) upp mot 600 euro (OS, Saito)

    Nu råkade jag få syn på denna motor
    https://www.unitedhobbies.com/UNITED...p?idProduct=34

    192,78 USD + 14,25USD frakt = 207,03 USD

    Det betyder att jag kunde få en 120-fyrtaktare för 160 euro skickad från Hong Kong

    Någon som har en sådan? Är det billigt "skräp" eller en bra motor? Får man tag i reservdelar? (har inte hittat Magnum i de finska hobbyaffärerna)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Det har varit många disskussioner om hur bra dessa motorer är på SMF - om du söker lite på ASP och MAGNUM så kan du läsa en del. Jag har ingen själv, men det jag läst mig till är att dessa fungerar mestadels kanonfint, det finns ju måndagsexemplar även bland dom dyrare märkena.

    Som ett rykte säger så kan det ligga till såhär:

    SC, ASP och MAGNUM är samma motorer med olika märkning.

    - SC ska vara tillverkad för den asiatiska marknaden
    - ASP ska vara tillverkad för den europeiska marknaden
    - Magnum ska vara tillverkad för den amerikanska marknaden

    Dessa ska enligt rykte endast skilja sig genom att Magnum ska ha mindre toleranser, sedan ska ASP ha något större tolerans och SC ska ha störst toleranser.

    Nåja, personligen tycker jag det är mycket motor för pengarna!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    SC = Super Custom - säljs i Sverige av Minicars och tydligen också i Finland som jag förstått det. Alltså stämmer nog inte detta med vilken marknad dom är tillverkade för - liksom detta med toleranser som jag inte heller tror på.
    SC säljs t ex också i England och deras lilla 0.30 4T testades i senaste RCM&E med utmärkt resultat - mycket trevlig, välbyggd och med bra prestanda.
    Sen kan du f ö köpa S.Y FS 120 AR från AirMedia för 2.100 kr - är antagligen samma motor det med..
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag har tre stycken ASP/SC/SY/Magnum.. (Kärt barn har fyra namn..)
    och alla går som klockor. Du behöver inte vara rädd för att köpa en. Kolla med Airmedia, Ove skicka säkert motor till dig så slipper du köpa från U.S.A.
    / Christian Olsson

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Jag har tre stycken ASP/SC/SY/Magnum.. (Kärt barn har fyra namn..)
    och alla går som klockor. Du behöver inte vara rädd för att köpa en. Kolla med Airmedia, Ove skicka säkert motor till dig så slipper du köpa från U.S.A.
    Fem, Ove kallar dom ju för "Kinesmotor" PDT_Armataz_02_43
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Jag har tre stycken ASP/SC/SY/Magnum.. (Kärt barn har fyra namn..)
    och alla går som klockor. Du behöver inte vara rädd för att köpa en. Kolla med Airmedia, Ove skicka säkert motor till dig så slipper du köpa från U.S.A.
    Jag trodde också unitedhobbies.com var i amerikat, men det verkar vara ett hong-kong företag.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Här finns dom ännu billigare! -> http://www.peakmodel.com/index.php?m...dex&cPath=7_37

    Whops! Såg att dom inte hade 120-storleken, lite knepigt. Kan vara värt att spotta iväg ett mail

  8. #8
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    PM:a AM om info ang. frakt. Han hjälper dig säker. Här är en länk till hans sida www.airmedia.se
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Här finns dom ännu billigare! -> Whops! Såg att dom inte hade 120-storleken, lite knepigt. Kan vara värt att spotta iväg ett mail
    Har inte bestämt vilken modell jag ska ha som nästa ännu, en 180:a är väl inte helt fel heller :-)

  10. #10

    Standard

    Tjena
    Jag har en Magnum .52fs och den går kanonbra.
    Skillnaden jämfört med mina OS'ar är att den tog lite längre tid att köra in samt att OS är lite starkare på toppvarv.
    OS ser också lite trevligare ut och om man gillar motorer känns den lite lyxigare att titta på, men det spelar ju ingen praktisk roll.´(Va? Motorfetishism?..Nähä )

    Hursomhels är Magnum klart prisvärt och bra kvalitet.
    Jag skulle utan tvekan kunna köpa en Magnum/asp/Super custom fyrtaktare nästa gång! (Den nya 1.80-fs verkar helt suveränt niiice!)
    http://www.justengines.unseen.org/ASP180FSr.htm
    http://www.justengines.unseen.org/ASP180FSr2.htm

    ps. Givet du ska flyga fyrtakt.

    .....Once you go fyrtakt, you never turn back




    Edit: Sen skulle jag sätta ett par korvbröd på att det inte är någon som helst skillnad på alla dessa SY varianter.
    Svårt att tro att de skulle kalibrera om verktygen eller processer för att göra ett "annat" märke.
    I min mening stöps: ASP/SC/SY/Magnum.. I precis samma form, med samma material och med samma verktyg.

    -T5- / Finland

  11. #11
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Edit: Sen skulle jag sätta ett par korvbröd på att det inte är någon som helst skillnad på alla dessa SY varianter.
    Svårt att tro att de skulle kalibrera om verktygen eller processer för att göra ett "annat" märke.
    I min mening stöps: ASP/SC/SY/Magnum.. I precis samma form, med samma material och med samma verktyg.

    -T5- / Finland
    Det tror jag med.
    / Christian Olsson

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Enligt Just Engines så görs även RCV-motorerna i samma fabrik.
    Fast dom är ju inte stöpta i samma formar givetvis, dom har väl patent på designen där tror jag. Så vi lär nog inte se något priskrig tyvärr

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Edit: Sen skulle jag sätta ett par korvbröd på att det inte är någon som helst skillnad på alla dessa SY varianter.
    Svårt att tro att de skulle kalibrera om verktygen eller processer för att göra ett "annat" märke.
    I min mening stöps: ASP/SC/SY/Magnum.. I precis samma form, med samma material och med samma verktyg.

    -T5- / Finland
    Det jag tror menades med toleranser är att efter dom tillverkats med samma verktyg, material, formar så mäter man dom - de skulle därefter sorteras beroende på toleranserna.

    Det kan ju vara så också så som med andra tillverkningsprocesser - saker som skall hålla högre kvalitet stickprovskontrolleras ofta. Om man gissar att ett billigare märke stickprovskontrollerar var 20 motor och ett dyrare märke kontrollerar var 10 så är ju kontrollen dubbelt så säker.

    OBS! DETTA VAR DOCK ETT RYKTE, SKRÖNA?, URBAN LEGEND, men ibland kan det vara så ingen rök utan eld

    Jag skulle definitivt kunna köpa en sådan motor utan att vara orolig på något sätt, man kan ju reklamera dom precis som vilken annan motor. Det som jag tycker är viktigt är att det finns reservdelar att köpa och det är ju inga problem för dessa motorer.

Liknande ämnen

  1. fpv på flygplan med 4 taktare?
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 19:25
  2. Inverterad 2- eller 4-taktare i Kyosho´s Hien 50?
    Av McLund i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 11:58
  3. Tyst 2-taktare
    Av Palleman i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 22:25
  4. 2-taktare som går baklänges
    Av mailman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 22:44
  5. Kör 4-taktare utan lyftarlock?
    Av zeno i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •