Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Säkerhetsregler

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard Säkerhetsregler

    Regler för att försäkringen ska gälla.
    Jag ska inte gnälla om detta är bra eller dåligt, eller bättrer än min hemförsäkring, men några diskutabla formuleringar tycker jag mig funnit.


    Säkerheten enligt reglerna nedan får aldrig åsidosättas.


    Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige. Sker flygning på annan plats skall denna jämställas med ett godkänt modellflygfält.
    På gårdenflygning??

    Flyg aldrig i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel.
    Säkerställ att all flygning sker inom tillåtet flygområde.

    Här behövs ju ingen försäkring!


    Slå inte på sändaren förrän du säkerställt att ingen annan flyger på din frekvens.
    Naturligtvis inte, men försäkringen behövs ju när man gör misstag.

    För att eliminera olyckrisk skall sändarantennen alltid vara inskjuten när du inte flyger.
    Se ovan

    Start och första sväng bör alltid göras i riktning från eventuella åskådare.
    Flyg aldrig över eller mot åskådare, depå, parkering eller andra piloter.

    Bör eller skall, jag är inte något ess, jag kan bara garantera att jag försöker.


    Kontrollera alltid att banan är fri innan du startar och landar.


    Använd sunt förnuft Exclamation



    Inomhusflygning

    Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel.

    Försäkringen gäller modeller som är lämpliga för inomhusflyg.

    Före flygning skall modellen kontrolleras så den är flygsäker. Är du osäker så be en erfaren modellflygare titta över din modell innan start.
    Flygsäker, hänger motorn kvar går den åtmindstånde framåt, gränsfall.

    Flyg aldrig över eller mot publiken som tittar på.
    Håller med, men va f. man bara hamnar ju där.

    Slå inte på sändaren förrän du säkerställt att ingen annan flyger på din frekvens.
    Det gör man inte frivilligt, men det händer.



    Före flygning skall modellen kontrolleras så den är flygsäker vilket bland annat innebär att man kontrollerar att modellen är hel och radion är laddad.
    Ja, misstag sker fast man kollar.

    Räckviddsprov ska genomföras.
    Jag gjorde mitt i förrgår?

    Sändaren skall vara försedd med frekvensflagga för aktuell frekvens.
    Syntesradio. jag har inte sett någon med annat än orange färg( kanal 35mHz)

    Rodernas linkage ska vara felfria och gå lätt samt vara rätt kopplade. Är du osäker så be en erfaren modellflygare titta över din modell innan start.

    Före varje start, kontrollera att rätt modell är inprogrammerad och att mottagarbatteriet har tillräckligt med ström.

    Fråga dig alltid om du har tillräcklig rutin för att flyga en avancerad modell eller om du bör be om hjälp.

    Det här liknar disclaimers

    Jag påstår inte att er förs. är fel eller sämre än något annat. Kanske första gången jag läser förs.villkor

    Men hjälp mig gärna med tolkningen.

    Blir förmodligen medlem ändå, när jag gick med i rcff vistte jag ännu mindre.

  2. #2
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Hej och tack för din fråga!

    Ha detta i åtanke, att vi i RCFF styrelse har startat detta förbund för alla modellflygare som vill utöva sin hobby på ett enkelt och säkert sätt till ett billigt och motiverat pris. Klubben ska ha mer pengar till egna visioner och idéer de vill förverkliga.


    Ang. Försäkringsreglerna. Detta är inga försäkringsvillkor utan säkerhetsregler som vi anser vara viktiga att följa för att förhindra olyckor. Om dessa regler följs, anser vi att vi har minimerat olycksrisken. Givetvis kan alla vara oaktsamma. Men det betyder inte att man kan flyga vart man vill och hur man vill och ändå ha en försäkring som täcker ens dumheter. ”Det är sunt förnuft som gäller”

    Jag tror att vi är ense om att en olycka inte bör uppstå och därför har dessa regler utarbetats. Vi vill inte på något sätt göra det svårare för våra medlemmar att utöva sin hobby. Och givetvis ska försäkringen täcka eventuella skador som uppstår. Det är just därför vi har tecknat en försäkring till alla medlemmar i RCFF.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #3

    Standard

    I "vanligt" flygplan finns checklistor, för start, landning, motorbortfall etc ändå händer olyckor. Se reglerna som en checklista för att minimera risken för olycka, dvs vid normal flygning sker inga olyckor. Sen kan det vara så att man för ivrigt slår på sändaren, roder lossnar mm det är då försäkringen är bra att ha.

    Samt som Tonic skriver, sunt förnuft. Går du ut i parken och 30pers spelar fotboll, 15st solar & badar så uteblir din flygning, men om det i parken är 5 som badar kan du ju flyga osv... Jag tror du förstår!

    "Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige. Sker flygning på annan plats skall denna jämställas med ett godkänt modellflygfält. "

    RCFF rekomenderar i första hand, har du inte den möjligheten använd sunt förnuft å flyg på gården. På modellflygfält finns oftast utrymme för krascher mm, naturligtvis är det bäst att flyga på ett för modellflyg avsett område. Har man inte den möjligheten vill vi kunna ge dig som fritidsflygare möjligheten att flyga hemma på gräsmattan försäkrat! "Frihet under ansvar"

    "Flyg aldrig i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel.
    Säkerställ att all flygning sker inom tillåtet flygområde. "

    Checklista, det kan vara dumt även för planets skull att trixa runt gatlyktor, cycklister mfl. Hittar du en stor äng vid en gång & cyckelbana så ställ dig på motsatt sida av fältet för att komma så lång ifrån som möjligt. Har kennel klubben möte på ängen, så uteblir din flygning på den ängen, inte bara för hundarnas skull utan även för att hundar kan reagera aggresivt mot ljud och rörelsen så även du själv kan komma i fara.

    "Slå inte på sändaren förrän du säkerställt att ingen annan flyger på din frekvens."
    Även om man kollar kan olyckan vara framme, om vi normalt kollar detta sker inga olyckor. Det kan hända att man "råkar"...

    "Start och första sväng bör alltid göras i riktning från eventuella åskådare.
    Flyg aldrig över eller mot åskådare, depå, parkering eller andra piloter. "

    Nej ibland går inte allt som de ska, men det viktiga är att din intention är.

    "Före flygning skall modellen kontrolleras så den är flygsäker. Är du osäker så be en erfaren modellflygare titta över din modell innan start. "
    Du har krachat 15 gånger och din modell är ihoptejpad, alla ropar och hojar att du skall flyga... Känner du att hanterar de förändrade flygegenskaperna och att du vill flyga, så flyg då! Gör du bedömmningen att den är flygsäker och med sunt förnuft flyger kommer troligen inga olyckor ske, sannolikheten att modellen flyger en längre sträcka är föga troligt...

    "Före flygning skall modellen kontrolleras så den är flygsäker vilket bland annat innebär att man kontrollerar att modellen är hel och radion är laddad."

    Ja misstag sker, därför har vi en fösäkring.

    "Räckviddsprov ska genomföras. Jag gjorde mitt i förrgår?"
    Checklista igen...
    1, har du ändrat installationen gör ett nytt räckvidds prov
    2, flyger du på ett nytt fält kan det vara bra att kolla ev störningar
    3, flyger andra på platsen kolla med dem om det finns kända störningar
    4, ta för vana att kolla din radio installation minst 1gg i månaden för din och andras skull.

    "Före varje start, kontrollera att rätt modell är inprogrammerad och att mottagarbatteriet har tillräckligt med ström. "
    Sunt förnuft, med fel modell inprogramerad kan dina roder och servon gå sönder, motorn kan rusa vid start och äta din fingar osv...

    "Fråga dig alltid om du har tillräcklig rutin för att flyga en avancerad modell eller om du bör be om hjälp."
    Sunf förnuft, har du en ny modell och går ut i parken, inomhushallen eller på fältet säkerställ att du klara flyga modellen. Alla är "rookies" och nån gång måste man ju få lära sig? Sen finns kategorin erfarna flygare som blir ombedda av en flyg kompis att ta upp en avancerad modell och gör det för att inte verka "oerfaren" eller för imponera, dvs känner man själv inte att man hanterar modellen säg hellre nej än ja. Dvs vi känner oss själv bäst, har man inte flygit en viss modell eller känner att det är "fel dag", det kan vara mkt folk som hejar på så kan man säga att "Vi tar upp modellen en annan dag då det är mindre med folk" eller "Jag känner mig inte så pass erfaren för denna typ av modell"

    Hoppas det klarar ut en del?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Bra förklarat! Jag tror inte det behövs mer info för att förstå syftet
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om villkoren är som det skrivs - att RCFFs medlemmar skall följa de Säkerhetsregler som publicerats för att försäkringen skall gälla - så är det min uppfattning att Försäkringen är av inget eller ringa värde.
    Är det ett krav att dessa regler skall följas - och så har jag uppfattat det - så kommer Försäkringsbolaget vid åberopande av Försäkringen alltid att hitta någon av de uppsatta reglerna som inte följdes.
    Min uppfattning är att man mycket väl kan ha (snarare skall ha) nån form av rekommendationer hur man skall uppträda men att dessa rekommendationer INTE skall kopplas ihop med Försäkringen som ett "Krav" - gör vi detta så tappar med all sannolikhet Försäkringen sitt värde. Och det är ju när det går fel som vi behöver Försäkringen - kan t ex vara att en kärra "ramlat ner" på en parkerad bil. Har vi då i våra egna "försäkringsvillkor" t ex sagt att ingen flygning skall förekomma över depå och parkering - ja, då finns en uppenbar risk att Försäkringsbolaget kan slinga sig ur ersättningskravet.
    Med detta vill jag bara säga att vi skall vara ytterst försiktiga att koppla våra egna rekommendationer till nån form av "försäkringskrav" - de enda krav vi skall publicera är de som finns i Försäkringsbrevet.
    Sen skall vi givetvis ha en allmän "uppförandekod" inom RCFF men den skall INTE kopplas till Försäkringsvillkoren !
    Hälsningar
    Roger

    PS: Såg i Tonics inlägg ovan att reglerna inte är ett villkor - men i en annan tråd avseende Villkoren står bl a
    "Olycksfallsförsäkring
    Gäller vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under utövning av modellflygning i RCFF’s regi (Det betyder att man ska vara medlem i RCFF samt att man ska följa de säkerhetsregler som RCFF har satt upp). Försäkringen gäller i hela Norden och inte bara på modellflygfält utan även i parker, idrottsplatser och vid inomhusflyg.
    Mer detaljerade regler är under utarbetande om vad som ska gälla den som flyger med sitt modellflygplan. "

    Jag kan tyckas kinkig men då det gäller Försäkringsvillkor måste man vara mycket noga med sina formuleringar. Jag tycker att det enda som skall publiceras här på RCFF avseende Försäkringsvillkor är de som står i Försäkringsbrevet. Bara för att undvika framtida tvister.
    //Roger

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är enkelt att slå hål på ditt argument McRegor. På din hemförsäkring skrivs det inte ett ord om hur du ska modellflyga för att ansvarsförsäkringen/Drulleförsäkringen ska gälla. Det görs ju en utredning från fall till fall oavsett vad som hänt; Fotboll genom rutan, trampat sönder kompisens modellplan, nyårsraket genom grannens fönster etc.

    Försäkringsbolagen har mycket dålig kunskap om modellflyg, så deras riskbedömning vad gäller modellflyg skiljer sig inte från andra försäkringars riskbedömning.

    RCFF's säkerhetsregler är till för att vi ska flyga säkert och ha en "Checklista" som Hanke beskriver den. Dessutom är det en bra bas att utgå ifrån OM olyckan skulle vara framme. Uppfyllde du de kriterier som säkerhetsföreskriften satt upp? I ett tvisteärende kommer RCFF's styrelse att ställa upp för sin medlem om han/hon agerat under ansvar och sunt förnuft - dvs följt Säkerhetsföreskrifterna.

    Mvh
    Ove

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ove,
    Tycker inte vi skall syssla med att slå hål på varandras argument - är det inte bättre att vi försöker göra nåt bra gemensamt istället ?
    Jag vill inte att RCFF sätter upp och publicerar ett eget regelverk som kopplas till Försäkringsvillkoren - och det skrev jag också. Såvida inte Försäkringsbolaget har detta som krav i sina Försäkringsvillkor givetvis. Men i så fall måste vi vara ytterst noggranna i våra formuleringar.
    Om du läst hela mitt inlägg så framgår klart att vi givetvis skall ha rekommendationer avseende hur vi utövar vår verksamhet - Regelverket alltså - men den enda skillnaden är att det enligt min åsikt inte officiellt från RCFFs sida skall kopplas som ett Försäkringsvillkor.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nej, naturligtvis var inte mitt syfte att "bräcka" dig. Jag menade bara att försäkringsbolagen utreder varje enskilt fall separat.

    Det är kanske en olycklig formulering att påstå att man måste följa RCFF's säkerhetsföreskrifter om försäkringen ska gälla. Men det är ju så - indirekt förvisso. "Gäller vid olycksfallskada som drabbar den försäkrade under utövning av modellflygning i försäkringstagarens regi". Dvs, som medlem i RCFF.

    Här är försäkringen i detalj:

    http://www.rcuniverse.se/rcff/Forsak...Forsakring.pdf



    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •