Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: FAIL-SAFE...roderlägen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard FAIL-SAFE...roderlägen

    Hej.
    Den eminenta (tror jag) funktionen Fail-Safe som säkert många av er är bekanta med...lär ju kunna hindra från "obotliga" skador om man tappar radiokontakten och man ställt in funktionen på rätt sätt.

    Kan max höjdroder vara en variant???...detta tillämpade jag på mina friflygande segelmodeller för "100 år sedan", dock var det hela "stabben" som åkte upp i ca 45 graders vinkel och effekten blev att planet dalade sakta ner när timern utlöst.

    Har ni förslag på bra roderlägen förutom avstängd motor. Mina modeller har "full house" och flaps. ...och mottagare med denna funktion, förstås.

    Örjan
    "ombörjare"

  2. #2
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Detta är ofta diskuterat och det finns olika idéer om detta. Men jag tror de flesta har ställt in så motorn stannar och alla roder går till neutralläge.
    En del lägger in ytterst lite höjdroder. Jag tror inte det är någon bra idé med fulllt höjdroder.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  3. #3

    Standard

    Nej, egentligen tror jag inte det heller, dvs fullt höjdroder. Låter mest sannolikt med neutrala utslag, men kanske en "skvätt" höjdroder.

    ...men minns så väl hur stillsamt och säkert segelkärrorna dalade ner...bara att hämta och börja om...såvida inte det var en stubbåker...då såg det ut som man varit utsatt för k-pisteld
    /Örjan

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4
    Jobb
    Civ. ing.
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Mina motoriserade modeller flyger väldigt dåligt på egen hand. Det enda vettiga är nog avstängd motor och neutrala roder. Då finns en chans att den inte är inne i en "dödsspiral" redan när man får kontroll igen.

  5. #5

    Standard

    Failsafe är väl till för att undvika skador/dödsfall på omgivningen, inte i möjligaste mån förhindra stora skador på flygplanet? Isf är neutrala roder det sämsta på ett flygplan däremot att föredra på en helikopter kanske..

    Finns väl fördelar och nackdelar hur man än ställer in antar jag.... :roll:

  6. #6

    Standard

    Kan man inte ställa in failsafe som kyoshos trainer40 i reflex xtr. Halv gas, lite höjd, lite sidoroder till höger. Kanske lite skev åt vänster också?

  7. #7

    Standard

    Man kan nog ställa in som man själv vill...men det du skriver verkar vara en aning farligt med tanke på om avbrottet blir en längre stund, dock har jag noll erfarenhet av den typen av inställningar...kanske någon annan vet/Örjan

  8. #8

    Standard

    En drastisk inställning är: motor av, full skev, full höjd och full sida. Det räddar ingen modell men modellen tar snabbaste vägen mot marken och riskerar inte människor eller annat genom en lång glidbana...

    Jag säger inte att det är rätt, men kanske ett uppvisnings-fail-safe-läge för att förhindra allvarliga olyckor.

    Glöm inte att testa inställningen när ni väl gjort det, att t.ex motorn verkligen stannar, om nu det är avsikten.
    __________________
    Peter Schmidt
    IMAC-Sverige
    www.mini-iac.se

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 16:42
  2. Fail Safe
    Av Sickan i forum Nybörjare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 16:04
  3. GP Pro foam safe CA som inte härdar?
    Av Ludde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •