Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Eclipse 7-laddning

  1. #1

    Standard Eclipse 7-laddning

    Jag har letat runt i lite andra trådar för att slippa göra en ny, men jag blir inte klok så jag blir tvungen att fråga här:

    Köpte en Eclipse 7 QPCM, och det är första gången jag får en sändare med Ni-MH-ackar. Medföljde ett mottagarpaket på 4,8volt, 1300 mAh och ett sändarpaket på 9,6 1300 mAh.

    Problemet uppstår nu då jag är total rookie vad gäller ackar och i manualen står "hur att ladda dina Ni-Cd-celler"... men vaddå Ni Cd?! Det var ju inte det jag fick med. Dåligt uppdaterad instruktion.

    Well, på laddaren som medföljer står följande "RX/TX 4,8/9,6DC / 130 mAh. Vad borde laddtiden landa på? I manualen står 15 timmar, men som sagt...Ni-Cd.

    Och hur var det nu, är Ni-Mh befriat från att laddas ur varje gång eller måste så göras?

    MVH // Fredrik

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ta det bara lugnt och bry dig inte för mycket om det är NiMh eller NiCd. De är väldigt lika i funktion och tål att stå nästan oändligt med "underhållsladdning". Du bör alltså inte vara för ängslig att ladda över natten även om du inte har kört slut på radion.

    MVH Patrik

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Eclipse 7-laddning

    Citat Ursprungligen postat av Craftman
    Well, på laddaren som medföljer står följande "RX/TX 4,8/9,6DC / 130 mAh. Vad borde laddtiden landa på? I manualen står 15 timmar, men som sagt...Ni-Cd.
    MVH // Fredrik
    Om batteriet är tomt (0,9V/cell = 7,2V spänning) borde det i teorin ta 10 timmar att trycka 1300 mA i batteriet. Ingen fara att låta det ladda över natten. Med 1/10C gör det knappast något om det laddar några timmar extra.

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Man brukar väl lägga på ett par timmar för att kompensera diverse förluster och sådant, så jag tycker också att det låter fullkomligt rimligt.

    Ur ladddningssynpunkt är det inte några större skillnader mellan NiCd och NiMh så det är inget att hänga upp sig på. Den enda praktiska skillnaden är minneseffekten som NiCd har, om man inte vill misshandla sina NiCd så måste man ladda ur ackarna till en lagom (kommer inte ihåg volttalet) nivå innan man laddar, annars kommer ackarna att ta åt sig mindre och mindre ström vilket är ganska trist. Så var du bara glad att Hitec har uppdaterat ackarna men inte manualen, tvärtom hade varit mycket sämre :-) Precis som nämns i föregående inlägg så är din originalladdares 0,1C mycket snäll vid ackarna och närmast att betrakta som underhållsladdning och därmed är tiden inte speciellt kritisk.
    Vill du ändå vara försiktig kan du ju alltid koppla in en timer.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    Man får tacka för svaren, börjar bli lite klok på detta nu iaf.

    MVH // Fredrik

Liknande ämnen

  1. Lunar Eclipse
    Av UndCon i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 21:01
  2. LiPo i Hitec Eclipse 7
    Av pontus i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 16:05
  3. Eclipse Q-PCM FM
    Av Glawe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 12:53
  4. Manual eclipse
    Av peiter i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 20:37
  5. Åsikter om Eclipse 7
    Av Casimir_rc i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •