Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: MFK Viking går med i RCFF

  1. #1
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard MFK Viking går med i RCFF

    Hej!

    MFK Viking i Löddeköpinge har beslutat sig för att gå ur SMFF och ansluta sig helt till RCFF. Detta innebär att vi snart har ca 70 nya medlemmar i RCFF från MFK Viking. Igår meddelade vi att Malmö Radioflygsällskap med 99 medlemmar också har valmöjlighet mellan RCFF och SMFF. Även en del andra klubbar har meddelat oss att de är på gång men Viking blev alltså den första klubben att helt gå över till RCFF. Nu hoppas vi bara att bollen är i rullning och fler klubbar följer efter och ser de fördelar ett medlemskap i RCFF innebär.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  2. #2

    Standard

    Ja det var en stor majoritet för detta. Detta innebär även att alla som vill komma och hälsa på oss för att flyga är hjärtligt välkomna, oavsett ifall man är kvar i SMFF eller ej. Vårt intresse ligger i modellflygandet, inte förbundstillhörighet!


    Peter Ekelund
    Helikopteransvarig och styrelsemedlem i MFK Viking

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kul o höra! Välkomna! :wave:
    Hoppas att ni vill dela med er av era synpunkter här på forumet också..
    Det ger så mycket att få ta del av andras erfarenheter!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Ja det var en stor majoritet för detta. Detta innebär även att alla som vill komma och hälsa på oss för att flyga är hjärtligt välkomna, oavsett ifall man är kvar i SMFF eller ej. Vårt intresse ligger i modellflygandet, inte förbundstillhörighet!


    Peter Ekelund
    Helikopteransvarig och styrelsemedlem i MFK Viking
    Ni är varmt välkomna!

    Det tycker jag är ett väldigt bra resonemang!

    Jag har alltid känt mig väldigt välkommen hos er trots att jag tillhör "grannklubben" PDT_Armataz_02_44
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Ja det var en stor majoritet för detta. Detta innebär även att alla som vill komma och hälsa på oss för att flyga är hjärtligt välkomna, oavsett ifall man är kvar i SMFF eller ej. Vårt intresse ligger i modellflygandet, inte förbundstillhörighet!


    Peter Ekelund
    Helikopteransvarig och styrelsemedlem i MFK Viking

    Det är just det du skriver som är det viktigaste med vår hobby. Vi vill flyga med våra flygmaskiner, ha en bra försäkring och pengarna ska gå till klubbkassan. Så klubben själv kan göra sin hobby till det de vill att de ska va.


    :up:

    Välkomna Viking med nöje!!!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  6. #6
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Fick precis reda på att även Åhus MFK kommer att låta sina medlemmar välja fritt mellan RCFF och SMFF när de betalar sin medlemsavgift till klubben. Alla är välkomna! Åhusklubben har ca 30 medlemmar.

    Roligt tycker vi i RCFF och ser fram emot att fler klubbar tar upp frågan på sina möten.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  7. #7

    Standard

    Hur blir det med tävlingslicenserna om man går med Rcff ??
    och när man skall hyra inomhus hallar ??
    Måste man inte vara med riksidrott mumel mumel ??

  8. #8
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Vi är först och främst ett förbund för den stora majoriteten som inte är så roade av att tävla utan ser modellflyget som en rekreation och en hobby.
    Är du tävlingsugen kan det vara enklare om du går med i SMFF som är mer tävlingsinriktat.

    Mer info om RCFF finner du här!

    http://www.rcuniverse.se/rcff/RCFF-Infoblad-version.pdf
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  9. #9

    Standard

    Ok men om man bara vill tävla någon gång i år då kan ni årdna med licens eller kan man få endagars licens om man är med i RCFF ??

    och hur går det med innomhus hallarna det skrev du aldrig ett svar på ?
    jag skulle gärna vilja veta detta innan jag går ur smff..

    För så vitt jag förstog måste man vara ansluten till riksidrottförbundet för att hyra hallar med mer än hälften av kostnaden.

    Och jag flyger mycket som en söndags flygare men jag kände att jag utvecklades mer som flygare när jag var med en tävling förra året.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du ambitioner att tävla så skall du vara med i SMFF - precis som Jakob svarade. RCFF är tänkt att var ett Förbund för oss övriga "slappisar" som bara flyger för att det är kul..
    Huruvida Hallhyrorna är kopplade till om Klubben är med i RF (via t ex SMFF) eller ej kan jag inte svara på men har en känsla av att detta kan variera mellan Kommunerna.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Ok men om man bara vill tävla någon gång i år då kan ni årdna med licens eller kan man få endagars licens om man är med i RCFF ??

    och hur går det med innomhus hallarna det skrev du aldrig ett svar på ?
    jag skulle gärna vilja veta detta innan jag går ur smff..
    Det brukar vara så att det är klubbar/föreningar som får rabatt på hallhyror, inte kravet på att vara knuten till RF. Vad som gäller där du bor får du kolla upp själv.

  12. #12
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Ok men om man bara vill tävla någon gång i år då kan ni årdna med licens eller kan man få endagars licens om man är med i RCFF ??

    och hur går det med innomhus hallarna det skrev du aldrig ett svar på ?
    jag skulle gärna vilja veta detta innan jag går ur smff..

    För så vitt jag förstog måste man vara ansluten till riksidrottförbundet för att hyra hallar med mer än hälften av kostnaden.

    Och jag flyger mycket som en söndags flygare men jag kände att jag utvecklades mer som flygare när jag var med en tävling förra året.
    Lokala klubbtävlinga kräver oftast inte någon tävlingslicens. Och det förekommer ofta sådana tävlingar. Internationella tävlingar, SM, EM, VM krävs det att du utfärdar en licens.

    Oftast så räcker det att man är med i en lokal klubb för att få rabatt på Kommunernas lokalhyror. Så har det varit i de flesta kommuner jag har pratat med.


    Med andra ord. Tävlar du lokalt i en klubb så är RCFF ett förbund för dig om inte tävlingen går under SMFF eller liknande. Hyran av en lokan har inget med SMFF att göra. RCFF är ett förbund liksom SMFF. Vi har bara olika inriktningar.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  13. #13
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Hej, vill också meddela att medlemmarna i Olofstöms Modelflygklubb har också möjligheten att välja mellan SMFF o RCFF.
    Mvh Mikael.D

  14. #14
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!
    Trevligt att höra att medlemmarna i Olofströms Modellflygklubb också har möjligheten att välja mellan SMFF och RCFF. Bollen verkar vara i rullning och det verkar som fler och fler klubbar följer efter och ser de fördelar ett medlemskap i RCFF innebär.

    Ni i Olofströms MFK är varmt välkomna till RCFF!
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  15. #15

    Standard

    Det låter bra med hall hyrorna.
    Men som sagt måste man inte vara med i riksidrottförbundet ??
    skall RCFF gå med i riksidrottförbundet ??
    som modellflygare är det väl viktigt att man visar komunerna att man är en seriös klubb och är med och visar förståelse för regler på fältet och runt om kring.
    inte bara betala mindre pengar och skita i allt och alla.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Det låter bra med hall hyrorna.
    Men som sagt måste man inte vara med i riksidrottförbundet ??
    skall RCFF gå med i riksidrottförbundet ??
    som modellflygare är det väl viktigt att man visar komunerna att man är en seriös klubb och är med och visar förståelse för regler på fältet och runt om kring.
    inte bara betala mindre pengar och skita i allt och alla.
    Du har fått flertalet svar angående, med samma innebörd - så varför fråga igen? Läs nu genom detta och de tidigare svaren innan du frågar igen.

    Det verkar vara viktigt för dig att vara med i RF, då ska du definitivt vara medlem i SMFF - det går t.o.m att ansluta sig dit utan att vara medlem i en klubb. RCFF är inget tävlingsförbund och därmed kan många kanske se modellflyg som rekreation - inte idrott.

    Jag kommer inte börja göra en lista över föreningar som inte är med i RF då den skulle bli väldigt lång - men det finns faktiskt föreningar som inte pysslar med idrott som hyr lokaler av kommunerna. Så det där snacket med att man inte är seriös klubb om man inte är med i RF tycker jag är struntprat.

    Så vitt jag vet så finns det ingen kommun som har något kontrollorgan som kontrollerar att reglerna efterföljs på ett modellflygfält, sådant sker i klubbens egen regi - så fungerar det även om man är ansluten till SMFF.

    Betala mindre pengar och skita i alla andra? Förstår inte påståendet, det är ju klart att man vill ha valuta för pengarna - därav en låg avgift till förbundet och mer pengar i klubbkassan, sen vem man skiter i vet jag inte?

    Jag får känslan av att du bara vill gnälla och skapa en otrevlig stämning här, därav kanske du är så pass anonym?

  17. #17
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    inte bara betala mindre pengar och skita i allt och alla.
    Det där var inte snyggt... Tycker du att RCFF gör det så får du gärna förklara hur du tänker.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  18. #18

    Standard

    Så som jag tängte är att Rcff hadde koll på detta med innomhus flygningarna gällande just att vara med i riksidrottförbundet.

    Jag vet att man kan hyra hallar hur som helst det som det gällde var till lägre pris under halva för att vara exakt.
    Det är nämligen så att jag anser att modellflygets framtid inte ligger i något förbund eller annat trams.
    När det gäller för att överleva som klubb är just att varva nya medlemmar och där är just innomhusflygningarna stor del just här i GBG har vi märkt.
    Jag bryr mig inte om 233:-lägre medlemms avgifter på ett år.
    Jag vill dock se vad RCFF står för när det gällde lite tråkiga frågor.

    som Mc77 skrev.
    Det verkar vara viktigt för dig att vara med i RF, då ska du definitivt vara medlem i SMFF - det går t.o.m att ansluta sig dit utan att vara medlem i en klubb. RCFF är inget tävlingsförbund och därmed kan många kanske se modellflyg som rekreation - inte idrott.

    Jag brinner för modellflyg och vill att denna idrott eller Rc sport får mer medlemmar.
    Och gällande vår kommun så gäller det att visa att vi har en stark ORGINSATION BAKOM OSS OAVSETT VAD DEN HETER.
    Jag vet inte om jag är anonym vad vill du ha för uppgifter ??

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jo, med "anonym" så menar jag att det inte är något ifyllt i din profil. Personligen tycker jag det är väldigt trevligt att veta lite/något om forummedlemmarna. Ett namn och ort vore trevligt, detta tycker jag alla borde fylla i.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter

    Jag brinner för modellflyg och vill att denna idrott eller Rc sport får mer medlemmar.
    Och gällande vår kommun så gäller det att visa att vi har en stark ORGINSATION BAKOM OSS OAVSETT VAD DEN HETER.
    Jag vet inte om jag är anonym vad vill du ha för uppgifter ??
    Du brinner för modellflyg, det är vi många som gör, men det är allt för få som övergripande tar sig an att utveckla modellflyget, under flera år har SMFF´s utveckling debatterats på olika forum, främst av orsaken att SMFF förlorat 26 % av medlemmarna under åren 1993 – 2005.

    Om SMFF varit ett företag hade något drastiskt gjorts för länge sedan, det går inte att öka avgifter/priser för att kompensera färre medlemmar/kunder, men det är just vad SMFF gjort
    Och varje gång/år man gjort nya avgiftshöjningar har man också tappat fler medlemmar.

    Detta påverkar givetvis även klubbarnas ekonomi, och då klubbarna har en viktig funktion att värva nya medlemmar till hobbyn, måste också rätt förutsättningar för tillväxt och välmående ordnas i den lokala klubben.

    Detta är en av orsakerna till RCFF´s bildande, det skall i sig inte finnas några motsatsförhållanden mellan RCFF och SMFF, båda förbunden har i uppgift att utveckla vår hobby, men det finns enligt mitt synsätt olika inriktning, SMFF är helt klart ett tävlingsdominerat förbund, inget fel i detta men man måste ta hänsyn till rekrytering och förändring efterhand som förutsättningar ändras och detta har man enligt mitt synsätt inte gjort inom SMFF sedan 1994.
    .
    Du skriver att er kommun främjar föreningar med en stark organisation i ”ryggen”, menar du med detta att två förbund kommer att splittra styrkan, på sikt kan kanske detta i stället innebära att förbunden kan verka under en gemensam paraplyorganisation för modellflyg med två verksamhetsområde, ett tävlingsförbund ett hobbyförbund, och då förhoppningsvis visa upp 12 000-15.000 medlemmar mot dagens knappt 7000, då kan vi prata om en stark organisation.

    Ang din anonymitet.
    När jag hälsar på en människa jag aldrig tidigare mött, tar jag i hand och talar om vad jag heter, säger motparten bara hej, ja då pratar jag med en anonym människa.
    Visst är det trevigt att veta vem man debatterar med, och var personen kommer ifrån, vilken klubb man representerar o.s.v.

    Tycker
    Mats Erlandsson

    www.ripamfk.com

Liknande ämnen

  1. RC Viking och Falcon 56
    Av pgrts i forum Nostalgica - Oldtimers
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •