Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: "Flygcert" Hur ska man förhålla sig med det?

  1. #21
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Det är tyvärr inte allt folk som förstår sig på förnuft. Finns det fasta regler och föreskrifter att följa + någon form av obligatorisk utbildning av nya piloter så kan inte komma och säga 'det visste inte jag' osv. Tror även att våra kära försäkringsbolag hade gillat sådana regler. Jag förstår att gamla piloter tycker detta verkar jobbigt och omständigt, men för dessa räcker det säkert att tala med instruktören i klubben. Som sagt, man kommer långt med sunt förnuft, men jag kan aldrig tänka mig att man kommer hela vägen i mål utan regler.



    Hmm, här snackar jag och babblar och tycker en massa, jag som inte ens är med i en klubb. Det är nog dags att ta sig i kragen! hehe

    Du behöver inte vara med i en klubb, för att ha åsikter och synpunkter. Så babbla du på

    Att fördigställa ett regelverk tar tid. Men så svårt är det inte. Det svåra i det hela är att få det så heltäcknde som möjligt. Samt att det ska fungera praktiskt för alla klubbar.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Följer spänt debatten...
    Själv började jag radioflyga på tidigt sjuttiotal, har aldrig haft, vill inte ha, och kommer inte att ta något "certifikat" om inte en MYNDIGHET bestämmer så! Alltså lagstadgat!
    PDT_Armataz_02_04
    Det har gått troll i detta med certifikat till höger och vänster, snart får man väl inte ens starta kaffebryggaren utan certifikat!!!

    Är inte ett medlemsskap (med tillhörande medlemskort) i en modellflygklubb (där man visat att man kan hantera ett modellflygplan) ett bevis att visa upp att man sysslar med sporten, och därmed kan hantera ett modellflygplan???
    Olyckor kan ALLTID hända, detta kan vi aldrig gardera oss emot.
    Slarv och nonchalans mot säkerhetsregler får dock aldrig förekomma!
    Retroholic!

  3. #23
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Litet klargörande då vi flyger på samma fält som fullskalaplan!

    Information om vad som gäller på fältets skall ha getts!
    Vill hemskt gärna vara med vid det första besöket!

    Ju mer regler å restriktioner dess färre flygare!
    Klart att vi vill att de som permanent använder fältet går med i klubben torde ses som naturligt!

    Sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  4. #24
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Följer spänt debatten...
    Själv började jag radioflyga på tidigt sjuttiotal, har aldrig haft, vill inte ha, och kommer inte att ta något "certifikat" om inte en MYNDIGHET bestämmer så! Alltså lagstadgat!
    PDT_Armataz_02_04
    Det har gått troll i detta med certifikat till höger och vänster, snart får man väl inte ens starta kaffebryggaren utan certifikat!!!

    Är inte ett medlemsskap (med tillhörande medlemskort) i en modellflygklubb (där man visat att man kan hantera ett modellflygplan) ett bevis att visa upp att man sysslar med sporten, och därmed kan hantera ett modellflygplan???
    Olyckor kan ALLTID hända, detta kan vi aldrig gardera oss emot.
    Slarv och nonchalans mot säkerhetsregler får dock aldrig förekomma!
    Thomas då! Var ju meningen om att vi skulle debattera! Inte argumentera!

    Sjuttiotal...Mmmm Auster å OS-Pet 09......He He

    Gammelsosen...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  5. #25
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Litet klargörande då vi flyger på samma fält som fullskalaplan!

    Information om vad som gäller på fältets skall ha getts!
    Vill hemskt gärna vara med vid det första besöket!

    Ju mer regler å restriktioner dess färre flygare!
    Klart att vi vill att de som permanent använder fältet går med i klubben torde ses som naturligt!

    Sosen
    Det är som både du ssn och Thomas säger. Tycker jag. Ett medlemskap i en klubb bör räcka för att andra ska veta att man har insikt i saker och ting.

    ssn. Jag kan också tycka att ett cert skrämmer nybörjare. Vi får inte motarbeta oss själva.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  6. #26
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Är inte ett medlemsskap (med tillhörande medlemskort) i en modellflygklubb (där man visat att man kan hantera ett modellflygplan) ett bevis att visa upp att man sysslar med sporten, och därmed kan hantera ett modellflygplan???
    Thomas. Som du skriver, kan ett medlemskap i en klubb klassas som ett "cert". Om man som klubb tar till sig säkerhetsregler mm. kan detta ingå i ett medlemskap. Då kan ju medlemskapet i en av landets alla klubbar "försäkra" när man gästflyger i någon annan klubb.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  7. #27

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Du visste inte hur rätt du hade, sosen, har haft både OS Pet och Auster...
    Men började med en Falcon 56! Det var tider det...
    Men handen på hjärtat, har vi inte lite för mycket av certifikats-hysteri i Sverige???
    Jag har själv UL-cert, och detta hanteras av KSAK, en mindre byråkratisk organisation som har blivit delegerat från Luftis.
    Kan bar se förlängningen med ett RC-cert:
    Certifikat -> registrering -> register hos RCFF (?) -> handläggare -> måste ha ett kansli -> hyreskostnader -> tryckning och utskick av cert -> -> osv...
    Då är vi tillbax på ruta ett, dvs Sveriges Modellflygförbund! Och dit vill vi ju INTE, eller?

    Nu målade jag i mörka färger, ska inte upprepas, jag lovar!
    Solen skiner ute, men det är för dåliga vindar för hanget...
    Retroholic!

  8. #28
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Spyr personligen på byråkrati med. Cert behöver inte tryckas och skickas. En plastmaskin kostar inte många hundralappar och det kan var klubb själva införskaffa. Som Toni nämde innan, ett medlemskap och cert kan i sig vara ett bevis för att man har genomgått grundläggande teori/uppflygning. Det behöver inte vara avancerat och det behöver inte heller kosta pengar. Det är dock en bra gest och bode kankse to.m vara ekotym när man gästflyger hos andra klubbar eller to.m utomlands att visa upp sitt kort. - Titta, jag kan flyga, ni behöver inte vara oroliga. Ni som är gamla rävar och kankse to.m lite konservativa skall det egentligen inte betyda något för, allt som förmodligen kommer hända för er är att ni får ett litet inplastat kort att ha i fickan när ni gästflyger på en annan klubb. För oss rookies (jag ser mig själv som rookie även om jag flygit sen jag va 13, men jag har bara erfarenhet av segel) hade det varit superbra att veta att man får en bra introduktion till sporten och klubben när man börjar. Det handlar ju inte bara om papper, det handlar ju om att föra över kunskap och information med.

  9. #29
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Jag tycker att de som anser att vi bör ha ett "cert" kan tillsammans knåpa på ett sådant förslag och redovisa det sedan på forumet. Då kanske vi kommer närmare ett gemensamt förslag och beslut.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  10. #30

    Standard

    Allt från sunt förnuft till cert för kaffebryggare visar ju att detta är ett område som både berör och upprör, där åsikterna går vitt isär, men vi bör kanske ändå landa (ej krascha) någonstans i allt detta här.

    Utan byråkrati, men ändå ordning är väl det som ändå framskymtar som lösningen, dvs ett medlemsskap är någon form av OK, å andra sidan blir man ju först medlem och sedan godkänd, hmmm...och däremellan?

    Man ska kanske skilja på medlem, flygande medlem, stödmedlem, familjemedlem, bidragande medlem och allt vad det kallas för. i syfte att visa på sk flygduglighet etc..

    Dock frågar jag mig varför SMFF tog bort cert-kravet?...var det för att detta skrämde nya tillskyndare till sporten, eller??
    Oavsett vilket verkar inte klubbarna hängt med, man vet ju inte ens att kravet är borttaget på vissa håll.

    /Örjan

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hävdar fortfarande att ett medlemsskap i en modellflygklubb är tillräckligt!
    Där har man skaffat sig sådana grundläggande kunskaper och värderingar att man utan tvekan är "godkänd" att flyga på andra platser än hemmafältet.
    De flesta klubbar har nog likartade säkerhetsregler vad gäller flygområde, överflygning, radiodiciplin mm.
    Sen är det väl självklart att man tar reda på vad som gäller om/när man kommer till en annan klubb. Vem vill åka hem med ett rykte att "han från den klubben flög som en kratta"?
    Kan bli "badwill" för hemmaklubben, alltså...
    F.ö. finns (fanns) det vissa piloter MED cert som har tveksamma flygkunskaper...!
    Retroholic!

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Örjan

    Dock frågar jag mig varför SMFF tog bort cert-kravet?...var det för att detta skrämde nya tillskyndare till sporten, eller??
    Oavsett vilket verkar inte klubbarna hängt med, man vet ju inte ens att kravet är borttaget på vissa håll.

    /Örjan
    Hej!

    Risken med det gamla certifikatet var att myndigheterna skulle skapa ett byråkratiskt regelverk runt detta, vilket på sikt skulle innebära mycket ideellt arbete för alla klubbar, och inte minst SMFF.

    Jag tror att detta är en av de bidragande orsakerna till att SMFF valt att ta bort nuvarande certifikat.

    Som jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd anser jag att regler skall/måste finnas, men att de också kopplas samman med en stor portion sunt förnuft, det är inga leksaker vi håller på med.

    Tycker Mats Erlandsson
    Radioflygare sedan 1967
    www.ripamfk.com

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, orsaken till att certet togs bort var nog som Mats nämnde.
    Det jobbades rätt intensivt med denna fråga inom SMFF såvitt jag förstått och jag litar faktiskt på deras bedömning. Tror att - som många redan sagt - man bör lita till sunt förnuft och genom att man är medlem i en Klubb så får man förutsätta att man har viss grundläggande kännedom. Under mina drygt 35 år i hobbyn är det få tillfällen jag kan dra mig till minnes att ett cert skulle göra någon större skillnad.
    Och vi bör inte eftersträva större administration och göra det allmänt besvärligare - denna hobbys problem är att få folk intresserade och att komma till Klubbarna. Det är nog snarare de som inte kommer till Klubbarna som kan vara problemet - dom har ofta inte fått lära sig den disciplin som Klubbkamraterna kräver. Och dessa lär vi inte nå med ett Cert-krav.
    Därmed absolut inte sagt att vi skall tumma på säkerheten men fortfarande tror jag att Klubbkamraterna sköter tillsynen väl så bra - ett Cert kan vem som helst ta men att leva efter intentionerna med Certet kräver bl a att man har respekt för andra och kan inse sina egna begränsningar - och dessa egenskaper följer inte med automatik med ett plastkort.
    Bara mina åsikter hälsar
    Roger

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extraknäcker som lokförare åt SJ.....(Sist Jämnt)
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Ja, orsaken till att certet togs bort var nog som Mats nämnde.
    Det jobbades rätt intensivt med denna fråga inom SMFF såvitt jag förstått och jag litar faktiskt på deras bedömning. Tror att - som många redan sagt - man bör lita till sunt förnuft och genom att man är medlem i en Klubb så får man förutsätta att man har viss grundläggande kännedom. Under mina drygt 35 år i hobbyn är det få tillfällen jag kan dra mig till minnes att ett cert skulle göra någon större skillnad.
    Och vi bör inte eftersträva större administration och göra det allmänt besvärligare - denna hobbys problem är att få folk intresserade och att komma till Klubbarna. Det är nog snarare de som inte kommer till Klubbarna som kan vara problemet - dom har ofta inte fått lära sig den disciplin som Klubbkamraterna kräver. Och dessa lär vi inte nå med ett Cert-krav.
    Därmed absolut inte sagt att vi skall tumma på säkerheten men fortfarande tror jag att Klubbkamraterna sköter tillsynen väl så bra - ett Cert kan vem som helst ta men att leva efter intentionerna med Certet kräver bl a att man har respekt för andra och kan inse sina egna begränsningar - och dessa egenskaper följer inte med automatik med ett plastkort.
    Bara mina åsikter hälsar
    Roger

    Håller med McR!!
    Tycker inte att vi ska vara ett Luftis i skala 1:5

  15. #35
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har alltid tyckt att ett certifikat inte tillfört modellflyget mer än att det har skrämt bort en stor potential nya medlemmar. Ofta kan man läsa följande på klubbarnas anslagstavla de har på sina fält: "DU MÅSTE HA RC-CERTIFIKAT FÖR ATT FÅ FLYGA HÄR"!

    Det är ju också ett faktum att det är först när det är mer än EN person på fältet som man kan fråga efter ett cert. M.a.o - en nybörjare vill inte ha publik när han/hon försöker ta upp sin nyinköpta modell. Och då har ju kravet på ev. cert ingen verkan.

    Nej, sundt förnuft och en bra försäkring är allt som behövs tillsammans med en uppmaning på klubbens anslagstavla att inte försöka flyga själv första gången, utan istället ringa en kontaktperson som kan hjälpa nybörjaren igång och in i hobbyn.

    Mvh
    Ove

  16. #36
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard Därför att luftfartsverket började fundera på avgift

    SMFF tog bort certifikatet modellflygdcertet därför att luftis började att fundera på att avgiftsbelägga alla cert för flyg då även modellflyg titta på vad som hände med certen för segelflyg som idag kostar 12 000. För att modellflyg skulle kunna vara en fritidssysselsättning så tog man bort certet och kommer i stället att införa ett utbildningsbevis men dom som skulle göra underlaget har arbetat lite långsamt så det har inte blivit färdigt men det kommer strax dom arbetar Idellt på detta.
    Man har lovat att det skall vara färdigt till årsmötet 2007.
    Jag tror vi skall vara tacksamma för att det vart så här jag tror ingen velat ha ett cert som skull kosta många sköna tusenlappar till luftis och med en administration som också skulle kostat massor som då alla modellflygare skulle fått betala se det som något possitivt som kommit från SMFF. Förbundet ville inte bli en myndighet utan ville ägna sig åt modellflyg både som sport och hobby.
    Flightlight

  17. #37
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Vi som redan har Cert får vi automatiskt utbildningsbeviset eller måste man "köra upp på nytt"?
    //Tobbe

  18. #38
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    SMFF var tvingad att ta bort certet för att Luftfarstsstyrelsen är den enda myndighet i Sverige som får utfärda "Flycertifikat". SMFF fick kort och gott påbackning från LFS.

    Jag har alltid tyckt att certkravet har åstadkommit mer skada än nytta. För på de flesta fälten som följt SMFF's stadgar har det stått så här på anslagstavlan de har på sina fält; "DU MÅSTE HAR CERTIFIKAT FÖR ATT FÅ FLYGA HÄR"! Det har skrämt bort nybörjarna som istället åkt till ett annat fält fritt från bebyggelse och kraschat sina modeller för att de inte fått stöd och hjälp.

    Sedan är ett "Cert" inte heller en garanti för att man inte kraschar. Vi har väl alla kraschat pga modellen inte flyger som den förväntas göra, tyngdpunktsfel, radioproblem, motorstopp, roderfladder, vingbrott, etc, etc. Antalet vådliga nybörjarkrascher tror jag faktiskt är mycket lägre än vad vi "proffs" ställer till med. (Det är iof som min svärfar sa - man får ta hänsyn till exponeringstiden! Ju fortare man kör - ju kortare tid utsätter man sig för risker)!?!

    Nej, sundt förnuft och ett öppet sinne i klubbarna är vad som behövs. Vi måste helt enkelt bli bättre på att ta emot "främlingar" på våra fält. (Detta sagt väl medveten om att de flesta klubbarna har en bra och positiv inställning till nykomlingarna). Men det kan ju bli bättre - och jag har också upplevt besök på klubbfält där man mötts av misstänksamma blickar istället för en vänlig nyfikenhet.

    Hjälps vi åt att slussa in nybörjarna i våra klubbar och i Modellflyghobbyn kan vi växa och trivas tillsammans. Medlemskapet i RCFF eller SMFF ger ju nybörjaren dessutom ett bättre försäkringsskydd.

    Mvh
    Ove

  19. #39

    Standard

    Jag och Kjell-Åke står för nybörjarutbildningen i vår klubb. Våra tankar går åt det här hållet:
    1. Det måste finnas ett mål med en utbildning.
    2. Målet ska vara att själv agera och framföra sin modell på ett säkert sätt.
    3. Efter en tids flygträning (oilka från person till person)avgör vi flyglärare när vi kan låta eleven framföra sitt plan själv utan dubbelkommando.
    4. När vi släpper eleverna fria vet vi att de kan utföra de manövrar som bla. tidigare krävdes av det gamla certet. Då kommer vi att utfärda et eget diplom som talar om att de är duktiga och att man kan låta dem framföra sin modell på egen hand.
    Hur andra klubbar värderar ett sådant diplom vet jag inte, det är upp till dem.
    Kommer det en ny och okänd kille till fältet och vill gästflyga kommer jag åtminstone att höra mig för att han verkar ha koll på vad han sysslar med. Visar det sig att han inte har det får man agera efter omständigheterna just då.
    Vår klubbs aktivitet har vuxit mycket de senaste två-tre åren. Det beror inte på att SMFF har gjort något i vår sak åtminstone. Det beror inte på att vi är med i RF och det beror inte på att man så småningom kan tävla i denna hobby. Det beror på att vi har trevligt tillsammans samt att vi jobbat hårt på att få in nybörjare som ber om hjälp på tex. fristående internetforum. För oss i MFK Viking var det en enkel sak att besluta då vi var trötta på alla de problem vi haft med medlemsregistrering mm. Vi fick helt enkelt nog. Det blev inte sämra av att den låga förbundsavgiften kommer att rätta upp vår ekonomi. Vi vill flyga och inte behöva sälja Bingolotter för att ha råd att klippa gräset på fältet!

  20. #40
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Helt rätt. Det kan vara trevligt at man ger den nya modellflygaren ett klubbdiplom. Det stärker samhörigheten.

    Det är ju viktigast att så mycket kraft som möjligt satsas PÅ LOKAL NIVÅ! Utan nya medlemmar i klubbarna dör hobbyn ut. Därför är det kul att läsa följande:
    Vår klubbs aktivitet har vuxit mycket de senaste två-tre åren. Det beror inte på att SMFF har gjort något i vår sak åtminstone. Det beror inte på att vi är med i RF och det beror inte på att man så småningom kan tävla i denna hobby. Det beror på att vi har trevligt tillsammans samt att vi jobbat hårt på att få in nybörjare som ber om hjälp på tex. fristående internetforum. För oss i MFK Viking var det en enkel sak att besluta då vi var trötta på alla de problem vi haft med medlemsregistrering mm. Vi fick helt enkelt nog. Det blev inte sämra av att den låga förbundsavgiften kommer att rätta upp vår ekonomi. Vi vill flyga och inte behöva sälja Bingolotter för att ha råd att klippa gräset på fältet!
    Keep up the good work!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •