Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Radio-kristaller

  1. #1

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Radio-kristaller

    Hej alla erfarna radioflygare.
    Är det någon som vet var man kan hitta information om kristaller och kompabilitet mellan olika fabrikat?

    Det jag vet är :
    Sändarkristall skiljer sig från mottagarkristaller.

    Mottagarkristaller finns i Single och Double conversion.

    Kristaller finns i storleksformaten normal och micro.

    Det finns enheter utan kristaller (syntes).


    Det jag hört är:
    En mottagarkristall för Multiplex fungerar inte (bra) till andra mottagare.

    Det säljs "standardkristaller" av bl a Hobbyfixaren - ingen spec på vilken radio de passar till.

    Det finns ingen polarisering (plus-minus) på stiften.

    Det finns olika kodning men det bör väl inte skilja på kristallerna för det.

    Alltså - finns det någon med tips på var jag hittar en bra artikel som har en sammanställning - det finns säkert.

    MVH Patrik

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det finns två typer av kristaller för mottagarna - Single Conversion och Double Conversion. I den förstnämnda (SC) alstras EN frekvens som används för att blanda ner den mottagna frekvensen och "tvätta ut" signalen (pulståget). I DC alstras TVÅ frekvenser som har samma uppgift fast med den skillnaden att man har två filtersteg istället.

    Ofta anses DC-mottagarna var lite mer selektiva, MEN SC-mottagare av nyare modell har ofta ett bättre filter, vilket jämnar ut oddsen betydligt och gör skillnaden minimal.

    De flesta SC- och DC-mottagare använder samma typ av kristaller och då går det bra att använda vilken som helst SC-kristall till en SC-mottagare. och vilken som helst DC-kristall till en DC-mottagare. Det finns visst några få undantag - vilket fabrikat på mottagare det är vet jag inte. Det kan kanske någon annan svara på.

    I sändarna kan man alstra sändarfrekvensen på olika sätt och då gäller samma sak att det kan finnas en tre, fyra varianter på kristaller. Då är det oftast lättare att helt enkelt använda fabrikatets egna kristaller.

    Alla kristaller - märkeskristaller eller "No-Name" tillverkas enligt samma krav och specifikationer. Dvs, att de ska ha en viss frekvensnoggranhet och fysisk tolerans. Så egentligen är det väldigt små skillnader på kvalitén på de kristaller man köper - billigt eller dyrt.

    Mvh
    Ove

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Utan att kunna svara med 100 % säkerhet så vill jag minnas att det finns (fanns) Graupner-utrustning med annan mellanfrekvens än den vanliga på 455 kHz - vill minnas att den låg på 460 kHz. Men det är antagligen äldre utrustning.
    Dessa frågor har ju diskuterats in absurdum på andra Forum så den generella regeln får väl anses gälla - samma fabrikat på kristall som den del den skall sitta i - mottagare resp sändare. Sen som AM säger är det ju skillnad på SC och DC-mottagare.
    Sen att det kan fungera med andra kombinationer är säkert sant men jag tycker att man för enkelhetens skull skall hålla sig till ovannämnda huvudregel. En liten, lätt Shockflyer kan man väl kosta på sig att experimentera i men jag skulle knappast chansa på en stor, tung kärra.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tackar för infon.
    Vi har en del krockar så jag var inne hos handlarna i stan och ville köpa ett par av en frekvens som inte är en av de tre vanligast i klubben. Den ena butiken som vet vad RC är hade inget par Sändare + SC medan den andra butiken som är väldigt duktiga på modelljärnvägar hade ett "noname" par. Problemet var att alla servon flaxade helt hysteriskt så uppenbart sakandes något i kompatibilitet.

    Nu på lördag får vi flyga i skift.

    Ove lär ha något på gång så det löser sig väl framöver hoppas jag.

    MVH Patrik

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Javisst. Jag har tagit hem nya fräscha kvalitetskristaller både till sändare och både SC- och DC-mottagare kanal 60-82. Passar till Futaba, Hitec och då fungerar nog även JR m.fl märken.

    Mvh
    Ove

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Hej!
    Jag är helt ny vad gäller modellplan, jag och en kompis köpte varsin Walkera GM 058 hydrofoam (inget riktigt plan, men det flyger )
    Problemet är dock att båda planen går på samma frekvens (35.040mhz), vilket betyder att vi inte kan flyga på samma gång.

    Vad jag undrar är:
    1. Finns det kristaller som sänder ut en annan 35mhz frekvens, t.ex. 35.055mhz?
    2. Om dessa kristaller finns, kommer det att förhindra att våra plans sändningar "kolliderar".

    Tack.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns många olika frekvenser/kanaler att välja mellan.

    Du behöver köpa ett kristallpar med en ny till din sändare (TX) och motsvarande frekvens till din mottagare (RX).

    Vilka frekvenser som finns står troligen i manualen som du fick med din Walkera.
    Annars så hittar du kanalnummer med frekvenser på :
    http://www.mfksnobben.se/frekvenser.htm

    Kolla gäran upp om det finns andra flygare i närheten och försök att undvika deras kanaler också.

    /Patrik

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Tackar för svaret.
    Det var till stor hjälp.
    Walkeras manual var tyvärr ganska obefintlig.
    Eller rättare sagt, det var ingen manual. Det var en halvtaskig monteringsguide (som de skickar med en RTF modell).

Liknande ämnen

  1. Val av ny radio ???
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 17:48
  2. kristaller mottagre och sändare
    Av LAMEandre i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 18:19
  3. Ny radio
    Av Amorphic i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 11:03
  4. Kristaller
    Av sjondin i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:44
  5. Radio
    Av klampe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •