Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Starter till 50cc motorer?

  1. #1
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard Starter till 50cc motorer?

    Hej!

    Jag behöver hjälp med att hitta rätt Elstarter.

    Den ska inte kosta mer än 1500:- och klara av 50cc bensinmotorer.

    Är det någon som har erfarenhet av en sådan starter?
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  2. #2
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Ingen som vet något??
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ett tips kankse kan vara att kolla på skroten om det finns en gammal eu-moppe starter... ? Du är ju händig så det borde ju inte vara så svårt att bygga om.

  4. #4
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Toni jag har ingen erfarenhet av denna men den uppfyller nog dina krav.

    http://www.alshobbies.com/shop/looku...366d948b1cacf5
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  5. #5
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Har du provat en sån här?

    Fungerar utmärkt, dock svårt att få tag på bra begagnade ex.

    Peter

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Inte för 1500 Toni men jag har en sullivan megatron som fixar det mesta..
    Ett par kronor till bara,jag tog min från USA..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Hej Toni!
    Jag vet att det finns en i Eslövs klubben som har en och den klarar säkert av en 50cc. Kommer inte ihåg vem det är men jag återkommer snart!
    /Magnus

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Här är den jag har Toni..
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXADJ2&P=ML
    O eftersom det i deras erbjudanden jag får i mailen ständigt erbjuds rabatter som täcker frakten så kostade den mig runt 1800 inkl moms..
    O den är bra!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja den är grym - jag har sett den. Ser ut som en starter man använder till dragsters...
    Kommer du ut till fältet med en sådan knäcker du alla Toni! :supz:

    Mvh
    Ove

  10. #10
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Hej Toni!
    Jag vet att det finns en i Eslövs klubben som har en och den klarar säkert av en 50cc. Kommer inte ihåg vem det är men jag återkommer snart!
    /Magnus

    Hej Magnus. Jo det är Jonny Saynor. Jag har lånat de. Då insåg jag att jag behöver en sådan när motorerna är nya eller inte inställda ordentligt.

    Tack!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  11. #11
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Här är den jag har Toni..
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXADJ2&P=ML
    O eftersom det i deras erbjudanden jag får i mailen ständigt erbjuds rabatter som täcker frakten så kostade den mig runt 1800 inkl moms..
    O den är bra!
    Oj,oj,oj! Med en sådan är man King Of The Hill . Jo det tål att tänka på. Vill inte de ska vara så stora, men det kanske inte finns andra alternativ. Jag tittade på den som Jakob tipsade om. Undrar hur de kan vara? Pilotkalle vart ute i det senaste laget med sitt förslag. Har provat den metoden. Och det gjorde fruktansvärt ont.

    Tack Bokis!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja som killen sa som välte ut gulkdfiskskålen (och fisken låg där på golvet och kippade efter luft); - Vafan hugger du efter husse!

    Eller som den skolläraren sa; - Envisas ni med att sitta och smälla med bänklocken ska jag minsann inte vara den som lägger fingrarna emellan!

    Ställ ner tändningen lite, så får du en from motor som startar åt rätt håll utan att bitas...

    Lycka till!

    Mvh
    Ove

  13. #13

    Standard

    hmm dyra starters... Med en sådan här på fingret då?
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4810
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #14
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM

    Ställ ner tändningen lite, så får du en from motor som startar åt rätt håll utan att bitas...

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Jo, Det kommer jag att göra så fort jag får motorn att gå. Just nu så är det hopplöst att veva för hand. Jag får inte alls rätt på den. Men jag har god hjälp av Baronen här på nätet. Vi kommer inte ge oss i första taget.

    Efter att jag fått den att gå som den ska. kommer jag ställa in den så jag kan starta den för hand. Det är "lättare" på det viset. Slippa en masa saker inför start.

    Och drhenke! En liten 8*3,8 kan hjälpa mot ditt förslag artyman: Jag har en 22*10
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  15. #15

    Standard

    Vad gör att den inte startar för hand nu då? Suger den inte soppa utan att du måste ha en starter för att få den å suga? Ge oss lite kött på benen.. PDT_Armataz_02_12

    Har själv lite nya saker på g.. bokis hävdar annat...

    hehe hittade ingen 22x10 så en 23x10" fick agera statist... 28 ska sitta på en annan motor...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Det vart större än mina

    Jag har problem med förgasaren och sedan så ska jag göra om fästet till givaren, så jag kan ställa den lättare.

    Men i huvudsak har jag problem med soppatillförseln som du säger.

    1. Jag måste fixa den förgasare som satt på motorn. Har provat med en annan, men det gick inte då det vart en annan modell.

    2. När tillförseln är ok. måste jag ställa tändningen.

    Jag hoppas att jag kan få liv i förgasaren som följde med. Sen återkommer jag med mera info.

    Har ni fler ideer så är det bara att skicka in dem.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  17. #17

    Standard

    Du har inte vänt förgasaren för att linkaget till trotteln passar bättre så? Hursom skruva loss förgasaren och kolla att den sitter åt rätt håll, finns ett litet hål som skall passa mot ett hål på motorn för att få pumptryck från vevhuset. Eller har du sep slang från vevhuset? Kolla sådanna fall att slangen inte är skadad? Kolla likaså pump membranet så det inte har sprickor i sig.

    Har du haft isär förgasaren? Om inte kan det vara värt det och se så att du inte har skräp i kanalerna, bokis å ja fick in en roto som inte gick och det visade sig ligga skräp i kanalen mellan hög-låg. (Efter rensning så gick den som en klocka.)

    Vissa walbro har dålig packning, kontrollera att packningen inte torkat eller hamnat snett vid monteringen i fabriken, ev knacka till en ny packning. Sidan mittemot pump sidan har jag för mig har en sådan??

    Backa till noll på nålarna om du varit å skruvat, 1 1/2 på båda är fabriks inställningen.

    Start:
    Full choke, full gas, tändning av, flippa proppen tills du ser att den suger soppa. 7-10 "flippar" skulle jag gissa. Gör inga "fjös" fkippar, utan ta tag i proppen och svinga till ordentligt, många gör för mjuka flippar nästintill vevar runt och då kommer inget hända... Stadiga distinkta flippar så man skapar trycket direkt, därav att du upplever startmotorn bättre då den orkar flippa motorn jämnare (och länge....)

    Ställ gasen strax ovan tomgång, låt choken vara stängd, slå på tändningen och på första eller andra flippen borde den nu hoppa igång men kan dö inom 1-3s, öppna då choken och flippa igen och när den startat behåll strax över tomgång och låt motorn värma upp lite innan du sänker trotteln.

    vad jag kommer på so far....
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #18
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    Du har inte vänt förgasaren för att linkaget till trotteln passar bättre så? Hursom skruva loss förgasaren och kolla att den sitter åt rätt håll, finns ett litet hål som skall passa mot ett hål på motorn för att få pumptryck från vevhuset. Eller har du sep slang från vevhuset? Kolla sådanna fall att slangen inte är skadad? Kolla likaså pump membranet så det inte har sprickor i sig.

    Har du haft isär förgasaren? Om inte kan det vara värt det och se så att du inte har skräp i kanalerna, bokis å ja fick in en roto som inte gick och det visade sig ligga skräp i kanalen mellan hög-låg. (Efter rensning så gick den som en klocka.)

    Vissa walbro har dålig packning, kontrollera att packningen inte torkat eller hamnat snett vid monteringen i fabriken, ev knacka till en ny packning. Sidan mittemot pump sidan har jag för mig har en sådan??

    Backa till noll på nålarna om du varit å skruvat, 1 1/2 på båda är fabriks inställningen.

    Start:
    Full choke, full gas, tändning av, flippa proppen tills du ser att den suger soppa. 7-10 "flippar" skulle jag gissa

    Ställ gasen strax ovan tomgång, låt choken vara stängd, slå på tändningen och på första eller andra flippen borde den nu hoppa igång men kan dö inom 1-3s, öppna då choken och flippa igen och när den startat behåll strax över tomgång och låt motorn värma upp lite innan du sänker trotteln.

    vad jag kommer på so far....

    Tack för alla dina bra tips drhanke. Jag har kollat allt som du beskriver. Nya packningar till förknasaren (Walbro). Nu väntar jag bara på bra väder.

    Jag har haft motorn igång, då ville den bara spotta ut en massa soppa från förgasarinsuget. Det ver då jag köpte en ny packningsats. Efter bytet ville inte motorn gå mer än några varv. Jag har haft isär hela förgasaren och rensat vad jag kan. Kollat så att packningarna tätar och sitter på rätt plats. även kollat membranetså de fungerar som det ska.

    Jag misstänker att ventilen till membranet inte fungerade som det ska när den bara spottade ut soppa. Efter packningsbytet, tror jag att den inte ville öppna ventilen tillräckligt. Men jag har haft isär den och hoppas jag fått rätt på den nu.

    Det som återstår är att montera dit förgasaren och ställa tändningen.

    Jag får hoppas att den kommer att tillföra rätt mängd soppa.

    Tidigare när motorn spottade ut soppa vart det dåligt med varvtal. Den gick mycket dålig och jag var tvungan att öppna H-nålen extremt mycket för att hålla trotteln på knappt fullgas. Men som sagt, då vart det förmodligen fel på ventilen som membranet öppnar och stänger.

    Lite bilder på moroten!





    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Liknande ämnen

  1. Storlek på pilot till Extra 50CC / servoarmar till Graupner ?
    Av Flygsmurfen i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 10:09
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 21:42
  3. lite starter aluminium huvud till stora spinner ???
    Av Werner_Molder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 15:44
  4. Nimh till starter?
    Av Frippe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 22:50
  5. Propeller till e-starter orginal
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •