Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kugg/planetväxel 1:10

  1. #1

    Standard Kugg/planetväxel 1:10

    Hej!
    Erkänner med en gång att mitt ärende inte direkt berör något RC-projekt. Det verkar dock som att det finns en hel del samlad kunskap inom området här på forumet så jag ställer min fråga och hoppas att någon kan svara =).
    Jag är på jakt efter en liten kugg/planetväxel med förhållande 1:10 som ska klara av hastigheter på 12000 v/m i "10-ändan" den kommer inte att belastas särskilt tungt så högt vridmoment är inget krav. Tänkte att detta inte skulle vara något problem att få tag i men det visade sig att jag hade fel så efter en timmes googlande så vänder jag mig nu till er RC-fantaster. Vet inte så mycket om RC men jag antar att det i vissa RC-sammanhang borde vara intressant med växlar av denna typ.

    Tack och förlåt mig för mitt inkräktande.

  2. #2

    Standard

    Hej!
    Kan man inte ta en 10:1 växel och köra den baklänges så får du ju rätt utväxling, motorn på "utågende" axel och tvärtom. Bara en tanke som slog mig, vet inte om det fungerar men jag skulle tro det!
    /Magnus

  3. #3

    Standard Tack för svaret

    Jo, jag ser inget hinder till att det skulle fungera så länge växeln i fråga klarar av de höga varvtal som jag vill ha. Men vart hittar man då 10:1-växlar? En länk skulle sitta fint =)
    Tack

  4. #4

    Standard

    Hej!
    Vad skall grejorna vara till?? Blir lättare och säga vad du behöver om man vet vad det skall vara till!
    /Magnus

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Jo du får nog precisera dig.,Så löser det nog sig! Svårt att tipsa när man inte vet vad för krafter man snackar om.

  6. #6

    Standard ok

    Ska försöka precisera lite till då. I "10-ändan" så är tanken att degt ska sitta en motor med varvtal från 12000v/min och neråt. "1-ändan" ska sedan få snurra fritt, sånär på att den har en "skiva" på kanske 10 gram som ska sitta på den ur växeln utgående axeln.
    Med andra ord: belastningen är mycket liten men växeln ska tåla ganka höga varvtal.
    Tack för engagemanget!

    PS: Behöver inte en direktlänk till exakt den växel jag vill ha utan bara lite tipps om tillverkare av dylika attiraljer och kanske en länk till hemsidan duger finfint. DS

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Hej Graupner har en hel del växel låder för båt modeller,Eller köp reservdels låda till en radio styrd bil.Varför en växel låda??Det finns ju vridtransformator,Fart regelage,E det likström eller växelströms motor?Svår nöt när du inte vill säga mer!Men du fråga faktiskt bara efter en växel låda.Men Goggla Graupner Och titta på båt tillbehör!Lycka till

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •