Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Att handla från USA

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    2
    Klubb
    Jönköping RF klubb

    Standard Att handla från USA

    Är det någon som vet om man behöver betala tullavgifter mm när man får grejorna hemskickade ifrån USA men observera inte direkt ifrån hobbyhandlaren utan ifrån en privat person.
    Dvs man skickar paketet till en privatperson i USA och denne skickar vidare paketet till en i Sverige.
    Det borde fungera att slippa ifrån tullen på detta sätt eller?

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    ja
    / Christian Olsson

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej Georg o välkommen hit!

    Ok,det här kanske inte gör någon glad men:
    för mig så är denna typ av frågeställningar något som jag har glatt mig
    över att vi inte har haft här tidigare...
    Tycker att frågor huruvida man "slipper" div avgifter är mer än trista,
    på "det andra forumet" så regnar det av frågor om hur är det med
    den firman,kommer deras paket igenom tullen?
    Hur kan jag slippa betala sveriges horribla avgifter på mina köp?

    Jag handlar en hel del i just USA p.g.a att de finns saker där jag inte hittar någon annan stans.
    Och jag räknar alltid på ett pris av ca 10 kr dollarn i handen på mig här hemma när avgifterna betalts..
    O det stör inte mig ett dugg......
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Bokis - du gör mig glad - jag är inte ensam verkar det som.

    Jag tar alltid med i kalkylen att det kan gå illa så att
    - man får betala avgifter
    - det tar extra lång tid beroende på detta eller annat.
    - att det kan försvinna eller bli trasigt i transporten.

    Vill man inte ta denna risken så gäller full deklararation och alla tänkbara försäkringar - eller bättre köpa lokalt om möjligt.

    Självklart blir jag inte ledsen om det kommer på 3 dagar utan extra avgifter ;-)
    /Patrik

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    2
    Klubb
    Jönköping RF klubb

    Standard Tack, jag ställer inte frågan någon mer gång men...

    Jag köper rätt mycket RC prylar här hemma i Sverige. Har bara köpt ett par små saker utomlands och det är ok så men när prylar som motorer kostar dubbelt så mycket här i Sverige jämfört med USA, då har jag faktiskt lust att köpa dem utomlands och dessutom försöka komma undan skatten mm.
    Jag betalar ändå väldigt mycket skatt varje månad.

  6. #6

    Standard Re: Tack, jag ställer inte frågan någon mer gång men...

    Citat Ursprungligen postat av georg
    Jag köper rätt mycket RC prylar här hemma i Sverige. Har bara köpt ett par små saker utomlands och det är ok så men när prylar som motorer kostar dubbelt så mycket här i Sverige jämfört med USA, då har jag faktiskt lust att köpa dem utomlands och dessutom försöka komma undan skatten mm.
    Jag betalar ändå väldigt mycket skatt varje månad.
    Och desto mer du skriver om det här, desto mindre är chansen att du klarar dig. Sköt sånt här via PM eller i samtal med likasinnade på fältet då vi konsumenter bevisligen inte är de enda som finns på forum likt detta.

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jaså tullen finns på forumet? Det var en nyhet för mig...

    Eller tänker du på att vi handlare skulle må dåligt av att läsa hur man som privatperson kan få in varor i landet utan att göra "rätt" för sig?

    Ärligt talar bryr jag mig inte. Det står var och en fritt att handla precis där han/hon vill.

    Vad gäller priserna så är det klart att det blir dyrare i Sverige. Fler mellanhänder, mindre omsättning, höga skatter och avgifter. Det är väl få handlare som är intresserade av att bara växla pengar. Lägger man ner tid, pengar och arbete ska det ju gärna ge någon liten avkastning. Det är ju det som ger mat på bordet både för handlarna och för de som åker iväg till sina arbeten dagligen.

    Mvh
    Ove

  8. #8
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag handlade nyss lite prylar från Tower Hobbies och tullen släppte genom mitt paket och jag slapp avgifterna. Ska jag skämmas för det? Tullverket hade chansen att suga mig på pengar men gjorde det inte.

    Jag kan förstå att handlarna ogillar att folk handlar från utlandet. Det är väl en ganska naturlig reaktion men att i princip påstå att man gärna betalar dyra pengar för att det känns bra och för att man vill göra rätt för sig det tror jag inte ett smack på. Hobbyn är väl dyr nog som den är och det är väl ingen som handlar dyrt för att de tycker det är roligt?

    Personligen gynnar jag helst de svenska handlarna. Det är bara i specialfall jag beställer från utlandet. Oftast om produkten inte finns i Sverige.
    / Christian Olsson

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Självklart ska du vara glad att du slapp lindrigt undan.

    Som jag skrev bryr jag mig inte. Det är ju lika dumt som att bli förbannad på grannen för att han har bytt bil.

    Jag har själv handlat från utlandet privat. Det är ju inte den enskilde personen som ansvarar för om försändelsen ska förtullas eller ej. Det får tullen själv ta hand om. Så lyckas man få hem grejorna utan tull och moms är det väl bara att gratulera.

    Det finns ett flertal produkter som inte lönar sig att importera som handlare. Många företag säljer billigt direkt till kund och de rabatter man får som handlare är marginella och äts snabbt upp av frakter, tull och moms. USA är ett bra exempel på ett sådant land där man sällan får bra handlarpriser.

    Man får också räkna på hur mycket pengar man vill lägga på lagerhyllan - speciellt om marginalerna sammanräknat är minst sagt marginella.

    Mvh
    Ove

Liknande ämnen

  1. Handla från Alibaba/Aliexpress
    Av Timtimtim i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 21:06
  2. Handla från Hobby King!??
    Av Pelleflygare i forum Hobbyshoppar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 16:09
  3. Handla från Just Engines
    Av roggie_49 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 01:28
  4. Handla från England!
    Av mageri i forum Allmänt och Tips
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 19:45
  5. Om att handla från Amerikat...en lång historia..
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •