Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Disaster

  1. #1
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard Disaster

    I dag skulle jag flyga premiärturen! Det blev en total katastrof :? Jag drog på full gas i ungefär 15 meter sen drog jag på full stigning! Då steg planet nästan rakt upp! Tappade fart! Vek av ner mot höger! Rollade runt mot höger och ner i leråkern! Kan nämna att det var en svag vind snett bakifrån! Va tusan gjorde jag för fel! Hade alla roder i neutralt läge! Har någon en teori om vad jag har gjort fel :roll:

  2. #2

    Standard

    Två vad jag kunde läsa mig till..

    1: Startade i medvind?
    2: Full höjd, kanske lite för mycket? (Har du exponetial på sändaren?)

    /Håkan

  3. #3
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Visste om de där med vinden ! Men jag tänkte att d sku gå bra ändå! Då d bara va en svag vind! Jag har en hightech laser 4 Vet ej om den har exponetial. Ska tillägga att flyget är en Trainer i 40 storlek 8)

  4. #4

    Standard

    Ok. Tror att det hade gått bättre om du provat i motvind samt bara gett aningen höjd. har du flygit förr?

    /Håkan

  5. #5
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Bara i simulatorn Realflight 3.5! Å d går ju bra! Så jag tänkte att......Ähumm ops: Det skulle gå!Har hört att det ska va lite lättare i verkligheten än i simulatorn! Så här ser! Eller såg flyget ut!


    Har limmat i hop det i dag! Men lika fint är det ju inte Så Nu är ett nytt på flyg på väg

  6. #6
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Har du inte någon som har flugit tidigare som kan visa dig första gången. Eller ta kontakt med den närmaste klubb.

    Du behöver förmodligen bara lite hjälp i början eftersom du flugit i simulator.

    PS.. jag tyckte det var svår i simulator när jag prova det för första gången. Men, på 80-talet fanns det inga simulatorer. Så det vart bara att prova själv.

    Så frågar du mig så tycker jag fortfarande det är lättare i värkligheten. Men frågar du någon som lärt sig med simulator så får du förmodligen ett annat svar.

    Ge inte upp hoppet. Ta kontakt med en polare som kan flyga. Sedan fixar du det själv efter några flygningar!!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  7. #7

    Standard

    Kan bara hålla med Tony. Billigast blir det nog om du hittar ngn annan flygkunnig. Kanske finns ngn på detta forum som bor i dina krokar?

    /Håkan

  8. #8
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Japp! Den vägen får jag nog lov att gå 8)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Att flyga en "otrimmad", ny metanoltrainer utan annan träning än i simulatorn tror jag inte lyckas så bra.
    Dessutom gjorde du det besvärligare för dig själv än nödvändigt genom att starta i medvind - visst går det om man är en hyfsat erfaren flygare men man måste öka farten.
    Och du skall INTE dra på "full stigning" - smyg upp försiktigt så går det nog bättre.
    Men det enda vettiga rådet är att du får hjälp av någon erfaren som dels kan trimma in kärran men även träna lite med dig - t ex starta och landa första gångerna medan du försöker flyga när den är hyfsat högt upp. Tror du kommer att ha tillräckligt med utmaning även på det sättet.: Och det är alltid roligare att flyga än att laga....
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ett litet tips som kankse kan hjälpa dig med som kankse inte många tänker på eller vet i början. Lägg 2 fingrar på varje spak, dvs både och pekpinger. Kör man bara med tummarna så är det 'lättare' att göra stora utslag.

    Ge inte upp och kolla om du inte har en klubb nära dig som kan hjälpa dig på traven tills du får lite rutin på det.

    (I början är de to.m ganska svårt att se åt vilket håll man flyger, är man inte van så händer det lätt en olycka. Se därför till att du har en flygkunning med dig)

    /Glawe

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Disaster

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Jag drog på full gas i ungefär 15 meter sen drog jag på full stigning!
    Du ska absolut inte ge "fulla" roderutslag. Små spakrörelser utan häftigt "vispande" med spakarna lyckas mycket bättre. Öva gärna med små spakrörelser i simulatorn.

    Har du kollat roderutslagen i manualen. Brukar finnas angivet hur stora de ska vara, använd de minsta rekommenderade utslagen i början.

    Din Laser4 har inte exponential, eller dual-rates. Men du kan ställa ner utslagen elektroniskt på kanal 1 och 2 (skev och höjd) med de två "skruvarna" som finns nere till vänster. Använd en liten kryssmejsel. När du vrider "skruven" motsols så långt det går har du inget utslag alls, skruven medsols så långt det går ger fullt servoutslag. Kan kanske vara en idé att dämpa utslagen litet med dessa skruvar under de första flygningarna.

    Ytterligare tips för simulatorflyg. Be någon annan trimma skev och höjd åt skogen på simulatorsändaren. Sätt dig vid simulatorn utan att titta på trimknapparna, ta upp modellen på säker höjd och trimma in den. Gör detta några gånger så du lär dig flyga en otrimmad modell. Men jag håller med tidigare inlägg - är det möjligt ska du ta en erfaren RC-flygar med som hjälp de första gångerna.

    Ett litet "räkneexempel" angående den lilla medvinden. Säg att det blåser t.ex. 4 m/s = 14,4 km/h. Jag vet ju inte hur långsamt din trainer kan flyga, men om jag gissar att den stallar vid 35 km/h har du följande minimihastighet i förhållande till marken vid start och landning.

    Motvind 4 m/s = 35km/h - 14,4 km/h = 20,6 km/h
    Medvind 4 m/s = 35km/h + 14,4 km/h = 49,4 km/h

    Denna svaga vind ger alltså en skillnad på närmare 30 km/h i start och landningshastighet. Och det är stor skillnad på att komma inflygande för landning i över 50 km/h och att komma in med drygt 20 km/h. Samma gäller givetvis starten.

  12. #12
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Hittade felet Jag hade vänt servot som sitter under vingen fel väg!
    Så Aileron gick tvärtom! Sen kan ni ju förstå varför det gick som det gick! Nu vet jag att det inte va min flygning det var fel på Man tackar för alla vänliga svar 8)

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man ska alltid göra "korstecknet" innan man drar på gas och lättar!

    Korstecknet är innebär att alla roderytor du "pekar" på med spakarna ska röra sig uppåt. (Tummen upp - OK)

    Dvs att när du står bakom modellen - exempelvis när du taxar ut - kolla då:

    "Peka" åt vänster med skevroderspaken - vänster skevroder ska röra sig uppåt. Höger skevroder upp om du pekar höger...

    "Peka" på Höjdrodret med spaken (dvs bakåt - mot dig) - höjdrodret ska röra sig uppåt

    "Peka" åt vänster med sidroderspaken - Sidrodret ska röra sig åt det håll du "pekar" med spaken.

    Lätt som en plätt - bra att göra varje gång du ska flyga - man kan ju ha råkat programmera om sändaren... (har sett kompisen krascha just pga detta fenomen - drog höjd - dök i backen)

    Detta är ett tips från en flygare som alltid predikat detta - och som själv kvaddade en 2m Extra pga reverserade skevroder den gången jag var för stressad för att göra "korstecknet"...

    Mvh
    Ove

  14. #14
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Re: Disaster

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Hittade felet Jag hade vänt servot som sitter under vingen fel väg!
    Så Aileron gick tvärtom! Sen kan ni ju förstå varför det gick som det gick! Nu vet jag att det inte va min flygning det var fel på

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    I dag skulle jag flyga premiärturen! Det blev en total katastrof :? Jag drog på full gas i ungefär 15 meter sen drog jag på full stigning! Då steg planet nästan rakt upp!
    Berodde det här också på det felvända skevservot menar du?
    Mtt tips är också att du tar hjälp av någon flygkunnig.
    / Christian Olsson

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Måste nog hålla med Christian - det var nog inte bara ett servo som gick åt "fel" håll som var orsaken. Som flera påpekat så är det SMÅ rörelser med spaken som gäller. Och som jag sa i mitt förra inlägg - ta hjälp av någon erfaren att trimma in kärran innan du försöker själv. Och starta och landa INTE i medvind !
    Är man total nybörjare och dessutom försöker flyga en otrimmmad kärra så är sannolikheten att lyckas rätt liten - eller omvänt - sannolikheten för kvadd mycket stor.
    Att trimma in kärran är inte bara att få den att gå rakt med neutrala spakutslag utan dessutom att tyngdpunkten ligger rätt samt inte minst att man har rätt storlek på roderutslagen så att kärran har en harmoni i rörelserna. En kärra kan gå spikrakt med spakarna neutralt men bli i stort sett oflygbar så fort du rör spaken beroende på felaktiga maximala roderutslag - kanske t o m i kombination med felaktig tyngdpunkt.
    Simulatorträning är en bra start men verkligheten är inte lika förlåtande, tyvärr. Där kan man inte bara trycka på "reset" och göra ett nytt försök..
    Lycka till med dina fortsatta försök hälsar
    Roger

  16. #16
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Tack för alla fina tips! Blir till att anmäla sig till en kurs ser jag 8)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •