En klubbkamrat påstår att han tycker planet får mkt bättre lågfartsegenskaper vid landningen om han ger en 5 grader flaps via sina skevroder. Jaja säger ni, det var väl inget nytt!? Jo han ger flaps uppåt istället för neråt! Hur hänger det här ihop?
En klubbkamrat påstår att han tycker planet får mkt bättre lågfartsegenskaper vid landningen om han ger en 5 grader flaps via sina skevroder. Jaja säger ni, det var väl inget nytt!? Jo han ger flaps uppåt istället för neråt! Hur hänger det här ihop?
Det är inget nytt och han har helt rätt! Med lite skevroder uppåt kan man likna det vid att skränka vingspetsen. På så sätt stallar inte hela vingen på en gång och man får bättre lågfartsegenskaper.
Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se
____________________
ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!
www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler
Hur många mm skulle då vara lagom att dra upp skevorna på tex en 40 el 60 kärra?
/ Christian Olsson
använder det på segelkärran när jag ska precitionslanda i en ruta. skeven upp om man kommer för fort = den sjunker fortare. flaps ner om man kommer för långstamt = får några extra meter i luften![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Det handlar om ett par mm till att börja med. Ca 5mm.