Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: SY 120

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard SY 120

    Hallå på er! jag funderar på om någon kan svara på hur grund inställningarna ska vara på denna motor?
    Andreas

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Att ställa in den är standardformulär 1 A ,det man ska tänka på är att tomgångsnålen är fett ställd från början så den kan man få skruva in ganska mycket..Men börja med 1 3/4 på huvudnålen o starta den..Låt glöden sitta på o dra ner den så att den går på tomgång..Fortsätt sen att i små steg (1/4varv) minska,skruva in tomgångsnålen,den kan behöva upp till ett par varv in..Stannar den,ut med nålen 1/2 varv ca. så brukar den bli snäll..Kolla att den går på fullvarv,om du behöver,skruva in huvudnålen så att den går trevligt på fullgas..Försök inte snåla den för mycket så att den spikar,den ska gå lite fett de första tankarna..
    Air Media har på sin hemsida en förtjusande skrift om hur man går till väga oxå!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Tjenare Bokis!
    Har du några tips på inkörnings procedur också,
    en manual på Tyska är inte min grej kan man säga.
    Andreas

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Tomgångsnålen står som standard vid leverans 13,5 varv ut, om någon skulle "skruva bort sig".
    / Christian Olsson

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Inkörning??
    Kolla så att den går å ut o flyg..Håll det simpelt o låt den gå liite fett bara..
    Som jag tidigare skrev så står den ofta fett på tomgångsnålen så kollla
    innan du flyger att den inte surar igen.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Nu har jag justerat in min SY 1.20Fs..
    APC 15x6
    Tomgång 2500 varv
    Fullvarv 8800 varv

    Lyckades inte få ner tomgången mer så jag får vara nöjd med det. Hursomhelst så går den väldigt bra. Kanske får man ner tomgången med en tyngre propp. (Master Air)
    / Christian Olsson

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Nu har jag en annan fråga!
    om man sätter alu spinner på en fyrtaktare, räcker det då med propeller
    muttern och spinner muttern?
    För den speciella låsmuttern får inte plats på axeln då?

  8. #8
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag gör så Adde och det funkar för mig men tänk på att dra innermuttern ordentligt...Hur gick det i övrigt,har du startat den?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Jepp har kört den lite går som en klocka!
    Men jag har inte använt något specialverktyg för att borra upp hålet i proppen, så jag vet inte om jag har hamnat exakt i sentrum för det vibrerar en del på tomgång men inte på högre varv.
    Är det ny propp som gäller eller går det att balansera den så det blir ok?
    Andreas

  10. #10
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adde
    Nu har jag en annan fråga!
    om man sätter alu spinner på en fyrtaktare, räcker det då med propeller
    muttern och spinner muttern?
    För den speciella låsmuttern får inte plats på axeln då?
    Det problemet löste jag på en motor med att byta ut proppelermuttern mot en nyloc mutter och sen spinnermuttern utanpå. funkar kanon!
    / Christian Olsson

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Nu har jag justerat in min SY 1.20Fs..
    APC 15x6
    Tomgång 2500 varv
    Fullvarv 8800 varv

    Lyckades inte få ner tomgången mer så jag får vara nöjd med det. Hursomhelst så går den väldigt bra. Kanske får man ner tomgången med en tyngre propp. (Master Air)

    Hur mycket fick du skruva in tomgångsnålen innan den gick bra?
    jag skulle starta min i dag men den var svårstartad och verkade bli sur,
    så det slutade med en trasig propeller! efter ex antal bakslag sprack den!
    Det kommer mycket bränsle ur förgasaren också.
    Glad för tips så fort som möjligt.
    MVH / Andreas

  12. #12
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adde
    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Nu har jag justerat in min SY 1.20Fs..
    APC 15x6
    Tomgång 2500 varv
    Fullvarv 8800 varv

    Lyckades inte få ner tomgången mer så jag får vara nöjd med det. Hursomhelst så går den väldigt bra. Kanske får man ner tomgången med en tyngre propp. (Master Air)

    Hur mycket fick du skruva in tomgångsnålen innan den gick bra?
    jag skulle starta min i dag men den var svårstartad och verkade bli sur,
    så det slutade med en trasig propeller! efter ex antal bakslag sprack den!
    Det kommer mycket bränsle ur förgasaren också.
    Glad för tips så fort som möjligt.
    MVH / Andreas
    Makalöst! Precis samma sak hände mig! I mitt fall så var 12V batteriet till min starter kass, så jag var tvungen att handstarta motorn. För att den skulle tända fick jag choka den riktigt sur och då baktände den och slog itu min nya propp.. :evil: Jag skruvade inte in tomgångsnålen så mycket, kanske 0,5 varv eller så. Jag kommer inte handstarta den igen iallfall. Propparna är för dyra..
    / Christian Olsson

  13. #13
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Citat Ursprungligen postat av Adde
    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Nu har jag justerat in min SY 1.20Fs..
    APC 15x6
    Tomgång 2500 varv
    Fullvarv 8800 varv

    Lyckades inte få ner tomgången mer så jag får vara nöjd med det. Hursomhelst så går den väldigt bra. Kanske får man ner tomgången med en tyngre propp. (Master Air)

    Hur mycket fick du skruva in tomgångsnålen innan den gick bra?
    jag skulle starta min i dag men den var svårstartad och verkade bli sur,
    så det slutade med en trasig propeller! efter ex antal bakslag sprack den!
    Det kommer mycket bränsle ur förgasaren också.
    Glad för tips så fort som möjligt.
    MVH / Andreas
    Makalöst! Precis samma sak hände mig! I mitt fall så var 12V batteriet till min starter kass, så jag var tvungen att handstarta motorn. För att den skulle tända fick jag choka den riktigt sur och då baktände den och slog itu min nya propp.. :evil: Jag skruvade inte in tomgångsnålen så mycket, kanske 0,5 varv eller så. Jag kommer inte handstarta den igen iallfall. Propparna är för dyra..
    Hmmm Kan bara inte låta bli....
    2-Stroke for ever!
    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  14. #14
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    AAH! :evil: Ge dig gubbe!
    / Christian Olsson

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Har nu fått motorn att gå som en klocka.
    lite choke, på med glöd, en snärt och den är igång!!

  16. #16
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Samma för mig!
    / Christian Olsson

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Vad vore livet utan fyr taktare!!

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Fråga Sosen! han vet!!
    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Asp 120 eller os 120
    Av vire i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-08-09, 21:31
  2. SY-61 renovering!
    Av Kamikaze i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 11:58
  3. Manual till SY-61 och SY-80 4-stånkare
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 12:08
  4. SY 61
    Av torleif i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 17:37
  5. Fyrtakt-SY 80
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •