Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Mäta hastigheten med doppleranalys

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Mäta hastigheten med doppleranalys

    Säkert många här som sedan länge har mätt flygplanshastigheten med hjälp av dopplereffekten, själv visste jag inte att det var vanligt inom modellflyg tills jag senaste vecka började grubbla på saken.

    Dopplereffekten är det som gör att ljudet av ett fordon som åker förbi en stillastående lyssnare tycks ha högre frekvens innan fordonet passerat
    Sukhoien har jag klockat till 157 km/h i medvind med GPS-navigator, den borde alltså gå drygt 130 km/h i vindstilla. Igår var det så gott som vindstilla så då gjorde jag min första dopplermätning.

    Så här gjorde jag igår på fältet:

    1. Hade en kompis att banda ljudet av en förbiflygning (med min mobiltelefon). [ame=http://media.putfile.com/Sukhoi]Klicka här för att höra ljudet av Sukhoien[/ame]

    2. Märkte när jag kom hem att mobiltelefonen sparar ljudklippen i .amr-format. Jag behövde ljudklippet i .wav-format så jag laddade ner följande program http://www.miksoft.net/mobileAMRconverter.htm

    3. Jag laddade ner WAVEosSCOPE härifrån http://www.sprut.de/electronic/soft/scope.htm
    körde min wav-fil i det programmet

    4. Högerklickade på "S-kurvan" där frekvensen var som högst och vänsterklickade där frekvensen var som lägst så kom hastigheten automatiskt uträknad i km/h. Det tycks stämma bra med mitt antagande (drygt 130 km/h).
    Det spelar ingen roll vilken av "S-kurvorna" man använder till mätningen - man får samma hastighet vilken av deltonerna man än använder.



    Min Twist (3D-flygplan) kommer tydligen upp i 80 km/h
    [ame=http://media.putfile.com/Twist-79-85]Klicka här för att höra min Twist[/ame]


    Enkel och pålitlig hastighetsmätning om man flyger hyfsat nära mikrofonen. Sluta läs här om du inte gillar fysik och matematik

    Vill man räkna själv (inte använda dataprogrammet) kan man använda följande formel:
    vs = v * ( f1 - f2 ) / ( f1 +f2 )

    Michael Österlund på "svensktmodellflyg" hjälpte mig med formeln, själv hade jag gjort ett felaktigt antagande att grundfrekvensen (det riktiga motorljudets frekvens) ligger exakt mellan f1 och f2.

    v=ljudets hastighet (sätt t.ex. in 343 istället för v i formeln=ljudets hastighet vid 20 grader Celsius angivet i m/s)

    f1= frekvensen innan planet har passerat dig (eller mikrofonen)
    f2= frekvensen när planet har passerat dig
    Och ja, dessa frekvenser kan man lyssna sig till om man har bra gehör.

    vs=flygplanets hastighet i enheten meter/s. Multiplicera med 3,6 för att få km/h.

  2. #2

    Standard

    Han var smart han, Doppler:-)
    /Håkan

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    110
    Klubb
    Mfk Albatross

    Standard

    April April

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av |mix
    April April
    Inget aprilskämt - en helt fungerande metod som pylonflygare använder för att klocka hastighet.

  5. #5
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Hur gör man med segelplan?


    Peter

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Borttaget, det blev en dublett!
    /Michael

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Ja , jag finns på det här forumet också.
    Dopplermätningar fungerar bra så länge som föremålet som rör sig sänder ut något ljud med konstant frekvens. Allra bäst blir det med förbränningsmotor som har distinkta avgaspuffar.

    Segelplan, ja det blir lite knepigare, möjligtvis kan man sätta fast en liten visselpipa eller likande som ger ljud ifrån sig med konstant frekvens.

    /Michael

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael
    Hej!
    Dopplermätningar fungerar bra så länge som föremålet som rör sig sänder ut något ljud med konstant frekvens.
    Ja, tänkte på att man kan fuska också. Dra av gasen litet precis då du passerat mikrofonen, så får du en betydlig ökning i hastighetsmätningen

Liknande ämnen

  1. Sänka hastigheten på servo
    Av Lelle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 20:34
  2. Hur mäta C ??
    Av jocke1963 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 18:33
  3. Hur mäta med tångamperemätaren?
    Av jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 17:45
  4. Hur mäta?
    Av Delta i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 20:05
  5. Hur sänka hastigheten på Eurokit-ställ?
    Av zeno i forum Allmänt om flyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 07:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •