Citat Ursprungligen postat av Mr J
Citat Ursprungligen postat av hakank
De va nån PI-nånting förkorting det pratatdes mycket om då JAS:en gick i backen andra gången. Tror man kan använda den förkortningen här också:-)/Håkan
Pilot Induced Oscillation tror jag snacket gick när det begav sig.

Och jag är ganska övertygad om att du har rätt, med ovan pilot och för stora utslag kommer det som ett brev på posten (eller kanske lite tidigare) :-)

Men i det fallet var det väl så att Lars Rådström var en så pass erfaren pilot att han rent instinktivt jobbade emot Fly By Wire-systemet istället för att låta mjukvaran och datorn styra. Förmodligen hade det inte hänt med ett blåbär vid spakarna...
Fick förklaringen en gång när jag gick på FTS...då pratade man i svenska termer och då var det nånting med hysteres dvs. signalerna hann inte utföras av styrsystemet utan lagrades och sedan fick systemet helt enkelt frisläpp till slut.

Såsom Mr J beskriver har jag också uppfattat det, hade Herr Rådström släppt spaken så hade det gått "bra". Iallafall så verkar systemet idag vara klanderfritt - det är väldigt sällarn jag är med om att det är fel på styrsystemet.

Flög ofta med Skyways mellan Halmstad - Arlanda för ett par år sedan...då satt Rådström vid spakarna vid ett par tillfällen.