Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tomgång vid vertikalstigning

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Tomgång vid vertikalstigning

    Har ett problem som gör att jag inte kan utföra alla manövrar när jag tränar F3A.

    Kanske Sosen kan lösa problemet, han som är tvåtaktsfrälst :-)

    Har en Super Tigre G2300 i min Sukhoi (1.41 kubiktum), motorn går helt bra både på tomgång och på höga varv. Planet klarar vertikalstigningar och går t.o.m. att hovra trots att det inte är ett 3D-plan.

    Problemet är att trycket i tanken tycks bli för litet när jag drar av på gasen med nosen rakt uppåt. Detta gör att jag inte kan göra t.ex. en stallturn utan att motorn stannar. Råkade ut för detta senaste gång och det är ganska obehagligt att landa planet utan motor (gick bra denna gång).

    Finns det något sätt att få min tvåtaktare att hållas igång på tomgång när nosen pekar rakt uppåt? Skulle gärna öva stallturn och andra manövrar som kräver låga varv med hög nos. Vågar inte detta då jag inte kan lita på motorn.

    Trodde att en fyrtaktare var bättre på att suga bränsle, men tydligen har T5 råkat ut för samma sak med sin boxermotor idag.

    Tacksam för hjälp, Johan

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Prova ställa högtre tomgång och ha en så kallad "flygtomgång" brukar ibland jag göra när jag inte vill riskera att en motor stannar.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Kanske att montera pump eller prova med en backventil (typ den YS använder) på tryckslangen funkar.
    //Tobbe

  4. #4

    Standard

    Att min motor stannade var mitt eget fel... Jag gjorde flera landningsförsök men planet gick för fort hela tiden och till slut drog jag trotteltrimmen i botten för att få ner planet.

    Startade upp igen och justerade inte tillbaka tomgången, så när jag gjorde min stallturn stängde jag trotteltrumman helt... Motor/linkage/radio/nålar är inte 100% samspelt ännu, det tar ett tag innan allt är matchat.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Sundqvistjohan,

    Just my two bits worth:

    Kolla också om clunken i tanken kan råka att tryckas mot tankens baksida! Om så stryps gärna soppaflödet, med motordöd som resultat (läste om nåt liknande i RCM för några år sen...). Lösningen blir att såga eller fila en (större?) skåra i clunken, så oavsett om den trycks mot tankväggen kan det fortfarande komma in soppa.

    Lycka till min vän!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    Sundqvistjohan,

    Just my two bits worth:

    Kolla också om clunken i tanken kan råka att tryckas mot tankens baksida! Om så stryps gärna soppaflödet, med motordöd som resultat (läste om nåt liknande i RCM för några år sen...). Lösningen blir att såga eller fila en (större?) skåra i clunken, så oavsett om den trycks mot tankväggen kan det fortfarande komma in soppa.

    Lycka till min vän!

    Mvh
    Jag gör alltid klunkslangen 10mm kortare än tankens längd.
    / Christian Olsson

  7. #7

    Standard

    Jag gör alltid klunkslangen 10mm kortare än tankens längd.
    Precis, den ska hänga och dingla helt fritt. *oupss*...

Liknande ämnen

  1. Problem att få en OSFS70S att gå bra på Tomgång
    Av JUTA i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 19:52
  2. Få ner tomgång på roto 35
    Av Zekee i forum Bensinmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •