Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad gör man med gamla medlemar som vägrar återlämna nycklar?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    3
    Jobb
    Modellbyggare
    Klubb
    Engeholms MFK

    Standard Vad gör man med gamla medlemar som vägrar återlämna nycklar?

    Vi i våran klubb har en person som ej vait medlem de vå sista åren, men vägrar återlämna nycklar. Har andra haft samma problem? Vi vill ej ha personen som medlem i EMFK. Kom med tips. :roll:

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Lite bryskt men...

    Hos Kronofogden kan man begära "handräckning", det torde vara en effektiv åtgärd om han nu vägrar lämna ifrån sig nycklarna. Om jag inte missminner mig så är det en avgift till fogden på 300kr för detta.

    Sen att man inte vill ha medlemen kvar i klubben är en helt annan sak, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Det är nog svårt...

    Det är nog svårt att göra något åt egentligen...

    Finns alltid idioter som är svåra att komma tillrätta med, och den enda lösningen som jag ser det är att byta låscylindrar och låta honom behålla sina nycklar...

    Dock förstår jag att det medför kostnad iochmed att alla nycklar måste bytas ut, men om personen trots "påpekanden" vägrar lämna tillbaka nyklarna så är det nog det enda sättet.

    Tråkigt hursomhelst att det ska behöva gå så långt! :evil:

  4. #4

    Standard

    Ifall det inte är någon jättekostnad att byta låscylindrar så är den smidigaste vägen att bara byta ut dem. Det är inte värt allt bekymmer med sån här skit. Detta är en hobby, den ska vara avslappnande. Även ifall ni får tillbaks nyckeln så kan han ha kopierat den. Eller borttappad. Efter en tid så brukar det driva runt lite nycklar i dessa sammanhang. Det är bra att byta låscylindrar ibland.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag känner delvis igen problemet men kanske inte för att medlemmar vägrar lämna tillbaka nyckeln utan snarare p g a att man kanske inte "hittar igen" den f d medlemmen eller att den f d medlemmen inte hittar igen nyckeln.
    Att rekommendera cylinderbyte är lätt att göra men att genomföra detta resulterar tyvärr i en icke föraktlig kostnad.
    För en klubb med 75 medlemmar vilka alla har nycklar och - som i vårt fall minst 5 låscylindrar - torde totalkostnaden för nya cylindrar och nycklar bli uppskattningsvis minst 8.000 kr... Vår driftbudget klarar definitivt inte den extrakostnaden så alternativet blir nog ändå att låta nycklarna vara "på drift".
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Re: Vad gör man med gamla medlemar som vägrar återlämna nyck

    Citat Ursprungligen postat av Kent Nilsson
    Vi i våran klubb har en person som ej vait medlem de vå sista åren, men vägrar återlämna nycklar. Har andra haft samma problem? Vi vill ej ha personen som medlem i EMFK. Kom med tips. :roll:
    Varför inte köra hem till den forna medlemmen och be att han lämnar över nycklarna. Jag har svårt att tänka mig att han skulle neka er då. Nekar han på plats, ring polisen.
    / Christian Olsson

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    3
    Jobb
    Modellbyggare
    Klubb
    Engeholms MFK

    Standard Vad gör man med gamla medlemar som vägrar återlämna nycklar?

    Vi har gjort detta flera i styrelsen, men han har vägrat att öppna dörren, men nu tog det tydligen skruv när jag skrev om det på forumet. Då kom han självmant och skamset återlämnade nycklarna.

  8. #8
    leoktvs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    21
    Jobb
    Certifierings lärare för Routrar/Brandväggar
    Klubb
    Åhus modelflyg klubb

    Standard

    annars kan man ju installera kodlås det blir nog billigare i längden kör man med kortläsare kan medlemmerna registrera sina bensinkort med kod och så är det ju bara att blockera dem när de går ur klubben.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av leoktv
    annars kan man ju installera kodlås det blir nog billigare i längden kör man med kortläsare kan medlemmerna registrera sina bensinkort med kod och så är det ju bara att blockera dem när de går ur klubben.
    Hej,
    Teoretiskt kanske men knappast praktiskt då man t ex saknar 230 V - och då det sitter hänglås på t ex bommar på vägen och även på andra utrymmen.
    Sen torde kostnaden vara rätt avsevärd gissar jag...
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    leoktvs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    21
    Jobb
    Certifierings lärare för Routrar/Brandväggar
    Klubb
    Åhus modelflyg klubb

    Standard

    alla kod system går på 12v! och kostnaden för kodlås ligger på ca 2000 vilket då blir en engångs kostnad. mindre sol celler kostar inte så mycket numera. men vist det blir problem med bommar och liknande. men till hus och bodar är det inga prblem att lösa till.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    3
    Jobb
    Modellbyggare
    Klubb
    Engeholms MFK

    Standard Vad gör man med gamla medlemar som vägrar återlämna nycklar?

    Intresant men kodlås på 12v, då vi om några år måste flytta fältet, vem s
    äljer sådant.

  12. #12
    leoktvs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    21
    Jobb
    Certifierings lärare för Routrar/Brandväggar
    Klubb
    Åhus modelflyg klubb

    Standard

    alla låsfirmorna har sådana. det är standard i larm útrutningar.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej.

    Det har tidigare funnits mekaniska kodlås där man enkelt kan byta koden. Då blir du helt oberoende av elektricitet. Kommer inte ihåg något produkt namn men lås och larm företag borde känna till detta. Det blir enkelt att byta koden och meddela den nya till alla medlemmar.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Liknande ämnen

  1. vägrar starta
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 21:37
  2. RCFF Medlemar aer visst vaelkomna till Helsingborg
    Av LasseCub i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •