Har precis satt ihop min CMP Extra 300s och fått vingbelastningen 90g/dm2! Kommer den att flyga överhuvudtaget?
http://www.cmpairplane.com/aerobatic...90%20Size.html
Har precis satt ihop min CMP Extra 300s och fått vingbelastningen 90g/dm2! Kommer den att flyga överhuvudtaget?
http://www.cmpairplane.com/aerobatic...90%20Size.html
/ Christian Olsson
Hur räknar man ut det ?
Mvh / Fredrik Glawe.
Hej Glawe,
Bara att tillämpa vanlig aritmetik - alltså dividera totalvikten med bärytan..
Exempel på en slowflyer t ex:
Vikt: 150 g
Bäryta: 20 dm2
Belastning: 150/20 = 7,5 g/dm2
Sen kan man räkna bärytan lite olika - ibland utgår man bara från vingytan t ex...men oftast räknar man med ytan av stabben också.
Hälsningar
Roger
Ahh. Tack![]()
Mvh / Fredrik Glawe.
"Given enough power even a brick will fly" und zu weiter...
Mvh
Taylorcraft
___________________________________
Given enough power even a brick will fly.
But the lighter the brick, the better it flies!
Klart den flyger men lågfartsegenskaperna blir kanske inte de bästa samt att landningen kväver lite högre fart, bra sås i motorn så är det inga problemas.
Mvh Mikael
Jag mätte min lilla CAP nyss och den har ju 86g/dm i vingbelastning.. trots det flyger den utmärkt så det finns kanske hopp?
http://agert.homelinux.org/~fredrik/flyg/vinglast.html
Vet någon vad en ASP/SY 1.20 har för statiskt dragkraft c.a?
/ Christian Olsson
Snälla Christian det är ganska normalt.
När du hamnar på 120 och över kan du
börja bekymra dig.
Snälla Roy tack det hade jag ingen aning om. Eftersom jag själv premiärflyger mina plan så kan det ju vara bra att ha en föraning om vad man har att vänta sig.
/ Christian Olsson
Ska man vara petig så bär stabben igenting - faktiskt tvärtom - den ska trycka ner stjärten, så det är "negativ" lyftkraft på stabben.
På exempelvis en Boeing-737 är stabben helt plan på ovansidan - så den liknar en Clark-Y-vinge som är vänd upp-och-ner. Platta sidan uppåt.
På en Bleriot bär stabben däremot - och maskinen har därför ruskiga stallegenskaper... Nos upp - stillastående - pilot och flygplan lodrätt ner...
Däremot får man lite lyftkraft från flygplanskroppen - men hur man räknar ut det är för mig en gåta.![]()
Mvh
Ove
Ove kan nog återkomma då jag haft min erodynam ik kurs. om sisådär 2 år
Det jag vet är att om man ska räkna vingbelastning på gripen eller viggen får man det jobbigt eftersom nosvingens ändvivlar träffar huvudvingens åvansida och förstärker lyftkraften.
Men detta gäller nog inte på modeller av dessa plan![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Christian vad väger den otankad? Jag har en lika dan Extra med en ST G90 motor i jag hamnar på ca 3650g otankad. Jag har inte haft min i luften många tankar (ca 6 tankar) och jag är rätt grön på modellflyg. Men vad jag har märkt kräver den lite fart i landningen.
Jag köpte min begagnad och ägaren innan mig körde sönder landställs fästet. Landstället är onödigt hårt tycker jag, fjädrar inget alls. Mitt sitter med nylonskruvar och dom har gått av en gång för mig.
Servo för höjd/sida + accet är placerat längst bak men ändå ligger min på den framtunga sidan men jag har inte blyat den något än.
Mvh Pelle
Den väger 4500 gram. Ja, stället är rätt styvt. Kanske tillverkar jag ett nytt om jag inte blir nöjd med originalet.
/ Christian Olsson
Såg att du skrivit vikten i ett annat ämne, ibland är man lite snabb.Ursprungligen postat av colsson
Hoppas det går bra för dig i premiären. Jag skulle själv behöva lite tips och trix från den kärran, då det är min första lågvingade modell.
Mvh Pelle
Hej,
Apropå styva landställ....
Förr - när man oftast hade pianotråds-landställ - så hade man sällan problem med att landställ t ex slogs ur modellen vid hårda landningar. Och orsaken är ju rätt enkel - den landställstypen fjädrar ju i mer eller mindre alla ledder.
Så kan man avstå från den estetiska synpunkten och istället fokusera på den praktiska så är min erfarenhet att "tråd-baserade" ställ oftast fungerar bättre.
Hälsningar
Roge
Trådställ är ungefär som cykelhjälmar........
/ Christian Olsson
4500gr /1650mm
6250gr/1800mm
Där har du siffrorna (vikt / spännvidd) på din extra och min extra.
Trots att min väger bly flyger den jättebra, landar i typ 80km/h, men det är detaljer... Bara ha mycket bana att rulla ut på![]()
Ok, ja då är det kanske inte så onormalt hög belastning.![]()
/ Christian Olsson
Ja nu får ni vara snälla mot varandra ni som skall husvagna ihopUrsprungligen postat av colsson
![]()
...eller "Skall man vara fin får man lida pin..."Ursprungligen postat av colsson
//Roger