Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Om respekt för en seriös hobby

  1. #21
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hehe, vad är det man brukar säga..... man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus...

    Tror att Bosse G sitter i det huset nu :badgrin:
    //Tobbe

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej!
    "1. Det är inte riktigt detsamma att visa i en reklamfilm att om man lämnar sändaren till en okunnig person så kraschar planet och att som det är nu är lägga ut krascher gjorda av i övrigt duktiga flygare på olika sajter och forum. "

    Korrekt Bosse,det är inte riktigt samma sak..
    Den där reklamen gick inte ut på Youtube,den gick på våra reklamfinansierade kanaler på TV o är förmodligtvis den filmsnutt som har bidragit i särklass mest till nördstämpeln på vår hobby,det är bara o titta på hur modellflygaren framställs..
    Den stora skillnaden är att det är du som har gjort det o då finns det självklart förklaringar till att det inte alls är så..


    "2. Om jag vetat hur Internet skulle utvecklas hade jag faktiskt aldrig medverkat i den där reklamfilmen."

    Vad har internet med detta o göra?


    Och att du inte har mediala intressen,jag tror att du säljer DVD filmer o kallar dig för Journalist..

    Näe,det du skrev om oss som gör filmer o lägger ut dessa på nätet,t.e.x Hanke o jag tycker jag är riktigt lågt o utan ett uns av självkritik..
    Vi båda är jätteglada för den respons o de reaktioner vi har fått på våra rullar här o på annat håll o den största komplimangen jag har fått är diplomet o dess motivering med att vi har spridit glädje med våra alster..
    Jag har inte för avsikt att ta det hela på så stort allvar som du tycker att man ska ta denna hobby,för mig är det en lek o en avkoppling..
    O som detta är den för mig helt outstanding!

    Och att bli inbjuden till träffar med motiveringen att man sprider glädje
    och att det betyder något är jättekul!

    Så jag tror nog att vi kommer att fortsätta och filma våra flygningar och får jag bestämma så ska det förhoppningsvis framgå att allt är med glimten i ögat!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23

    Standard

    Många you Tube filmer blir det, för att matcha den reklamsnutten.

  4. #24
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Bosse G menar nog bara väl! Vi kan inte locka nybörjare att köpa in plan för 1500 kr bara för att slå sönder dom!

    Med rätt hjälp så flyger dom mååånga timmar innan dom hitter marken lite plötsligt!
    Vi vill ju flyga! Men ibland så könstrar det till sig! Jag har köpt olika radioappareter för att slippa elda upp resterna....

    Kuligare att flyga än att mosa iaf....

    Sosen.

  5. #25
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den
    //Tobbe

  6. #26
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    hej hej

    Jag fattar inte vad är ni vill skriva om här nu ???

    ni har olika ämne om här nu av era Åsikter därför jag blev förvirra nu ni snacka där och här olika saken nu ???

    MVH steve

    :? :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  7. #27

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    12
    Jobb
    Bearbetningstekniker
    Klubb
    mfk Jordfräsarna, Köping

    Standard

    Tror inte på att "gömma" krascher och inte visa dom. Alla modellflygare kraschar en eller annan modell. Det hör till utmaningarna om inte annat.

    Att inte berätta om det för ev. intresserade är att föra dom bakom ljuset.
    Bosse G skrev t.o.m. om det i sin Bok, Små Flygplan.... (som jag ännu rekommenderar nybörjare att gå till biblan och låna.)

    Exempel: Jag har aldrig utfört en spin. Jag vågar inte. Jag kommer att krascha modellen. Men en gång kommer jag att våga. Om jag då parkerar kärran i backen så balsaflisorna ryker, då var utmaningen för stor.
    Ska jag inte beätta om det för icke-modellflygare som vill prova? Jovisst ska jag det!

    Men jag ska än mer berätta hur innerligt skönt det är att stå på modellflygfältet och smyga runt med en Park-Flyer en stilla sommarkväll, eller pirret i kroppen när jag inser att min seglare hittat en termikblåsa.

    Jag berättar om de bortblåsta vardagsförtretligheterna, om njutningen att se något skapas med mina bara händer (och lite verktyg)

    Och jag berättar om min ledsnad när en kär modell gått i backen, och vad jag gör för att föhindra det.

    OCH - Jag berättar naturligtvis om min modellflygklubb, och den idyll vi lyckats skapa på flygfältet.

    Kort sagt: Jag berättar om HELA modellflyget. För den som vill lyssna.
    "If it looks allright, it flies allright!"

  8. #28

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den
    Säg inte det - denna tråden är läst över 750 gånger på en dag och över 25 har skrivit om dur trevligt och fint det är med modellflyg.
    Kan man få ett bättre inlägg som diskuterar vår fina hobby?

    Meddelande om en nerbrunnen klubbstuga som ju inte på långa vägar är lika positivt som denna tråden har på samma tid lästs över 900 gånger men inte fått fler svar - så visst vill vi alla gotta oss i elände.

    Och inte ett ord om något av detta på SMFFs hemsida .......

    Och nu får vi måla våra plan blågula och ut och flyga.

    /Patrik

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den
    Säg inte det - denna tråden är läst över 750 gånger på en dag och över 25 har skrivit om dur trevligt och fint det är med modellflyg.
    Kan man få ett bättre inlägg som diskuterar vår fina hobby?

    Meddelande om en nerbrunnen klubbstuga som ju inte på långa vägar är lika positivt som denna tråden har på samma tid lästs över 900 gånger men inte fått fler svar - så visst vill vi alla gotta oss i elände.

    Och inte ett ord om något av detta på SMFFs hemsida .......

    Och nu får vi måla våra plan blågula och ut och flyga.

    /Patrik
    Mycket klarsynt!
    Jag tycker du ska ta jobb på aftonbladet

  10. #30

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleP
    Jag tycker du ska ta jobb på aftonbladet
    Man ska tydligen akta sig för att göra dumma inlägg.
    Jag erkänner att jag inte var bäst i klassen på svenskalektionerna, men att bli förknippad med Avigbladet är väl en större utskällning än den B.G. har fått här?

    /P@rik

  11. #31

    Standard

    Vad är det för reklamfilm ni pratar om egentligen? Minns ej om jag
    sett den...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #33

    Standard Sakfrågan försvinner som vanligt

    Jaha, jag trodde att det skulle gå att diskutera en tyvärr internationell företeelse som finns NU, huvudsakligen knuten till Internet. Det jag främst hade i åtanke var faktiskt B52-kraschfilmerna som tycks ha oändligt liv och som dyker upp om och om igen på olika ställen.

    De flesta som gjort inlägg (varav nästan ingen sätter ut sitt verkliga namn) har begravt sig i något som var aktuellt för tiotalet år sedan och inte hade med Internet att göra.

    Rent upplysningsvis slutade jag med träskor och skägg år 1975.... Den som skrev det inlägget måste vara kvar i den tidsåldern.

    Jag har heller inte en tanke på att vara med i nuvarande Lattjo Lajban. Med VMFK:s ungdomar så har vi redan varit med där för ett par år sedan i ett mycket bra och sakligt propagandaprogram för modellflyg. Ska bli intressant att se hur det nya inslaget ser ut.

    Jo, jag tycker att jag kan kalla mig journalist utan att skämmas efter tusentalet artiklar om modellflyg sedan 1972, fem böcker om modellflyg och massor av filmproduktion på VHS och DVD. Jag har dessutom skrivit tusentalet artiklar i dagspress om helt annat än flyg.

    Det går naturligtvis inte att diskutera något som nu är aktuellt när inläggen skadeglatt begraver sig i något som är passé sedan länge i en annan medieverklighet. Därför tycker jag vi avslutar den här tråden nu och går ut och flyger istället. Det tänker jag göra.

    Bosse Gårdstad

  14. #34
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bosse,du behöver bara klicka på "profil" som står i varje insändare/inlägg
    så står namnet på den som har skrivit inläggen,mycket få som är anonyma här..
    Och det var faktiskt du själv som sa att du inte har några mediala intressen men att vara journalist är väl det?
    Och om jag inte minns helt fel så frågade du själv efter en krasch-film på forum i fjol som du ville ha för att titta på från Barkaby..
    Det är ingen här som tar ifrån dig allt det goda du gör /har gjort för modellflyget över åren MEN det betyder väl inte att alla ska hålla med dig om det du skriver?
    Här tycker jag(o andra med mig) att du inte har direkt torrt på fötterna
    när du ondgör dig över kraschfilmer o då får man nog räkna med svar..
    Eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #35

    Standard

    Jag tolkar Bosses inlägg som en oro över vad som händer inom modellflyget. När man ser vissa filmer undrar man vad folk håller på med egentligen. Ett klart exempel på omdömeslöshet är en film från detta forum där flyg sker utan något som helst säkerhetstänk (det hela slutar i en krash mkt nära en person i 'depån', ni vet säkert vilken film jag talar om). Tyvärr applåderades det en hel del och det var ju få som uttryckte någon oro för hur det hela ska sluta för dessa grabbar, eller dess eventuella åskådare. Är det här någon ny trend kanske?
    Efter att själv ha varit med om en incident som höll på att skada en medflygare, som berodde just på att vi inte följde reglerna, så är jag helt på det klara med nödvändigheten av säkerhet när man flyger.
    Att man krashar plan kan ju hända lite då och då men med vettiga säkerhetsregler så minimeras riskerna för personskador. Och det är väl det som är det viktiga, eller hur?

    Peter Åsard

  16. #36
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Är det inte fler än jag som börjar tröttna på alla 3D, hovrings och inomhusfilmer?
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Nop... mer bra 3D flyg
    Man väljer ju själv vad man vill se.

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej BeFaster och alla andra,
    Vårt mest produktiva filmteam - Bokis & Hanke - kan dock inte beskyllas för att ha fallit i inomhus, 3D + hovrings-fällan vilket jag uppskattar.
    Där gäller mest Warbirds och lite andra skalakärror med lite uppblandning med Calmato Sports och andra "tuffa" kärror..
    Men som Marcus sa - man väljer ju själv...
    Kör hårt B&H - vi ser alltid fram emot era nya produktioner !
    Hälsningar
    Roger

  19. #39
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Ngn som sa "foopöll"?

    Danmark vs Sverige? :badgrin: Int slöss vi än pajjkar! Mer än verbalt menar jag....

    Sosisen som varit vakt på "foppöll" (innerplan)

  20. #40
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Man väljer ju själv vad man vill titta på. Jag tycker personligen det finns lika många (om inte fler) "riktiga" flygfilmer som krashfilmer på modellplan.

    En annan sak är ju att man måste titta på varför personen som gjort filmen på sitt kvaddade plan laggt upp den, som bosse skrev "Ta reda på varför du kraschar, prata med kompisarna om det,"

    I denna nya internetvärld snackas det ofta mellan kompisar inte bara i verkligeheten utan även här på nätet. Jag har själv laggt ut en film på min zlin 50 som jag byggde i 2 år. Kostade en jävla massa för mycket pengar samt krashade på 5'e flygningen. Tror aldrig jag har varit så less på denna hobby som då. Men jag la ut den filmen för att kunna få prata med mina vänner här över nätet. Och att prata om saker är som bekant bra vilket gjorde att jag fick upp intresset för hobbyn ganska fort.

    Sen är det väll frågan om en film som visar ett flygplan som hovrar i 5 minuter, flyger runt å svänger lite ala "söndagsflygare" eller krashar 10 sekunder efter start är bäst reklam för denna hobby?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Har gjort en seriös film
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 13:23
  2. Hur får jag kontakt med rc hobby syd?!
    Av Victorbjörkman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 19:36
  3. Al´s Hobby Jet Center
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 08:37
  4. RC Hobby Syd
    Av pgrts i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •