Reklam

 
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 102

Ämne: Södra Länken !!!!

  1. #41
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det finns ju som vanligt lika många åsikter som det finns modellflygare... Jag personligen tror att det här kan vara lite positiv reklam för modellflyg då fler kanske får upp ögonen för att det inte bara är små kastplan vi pysslar med... Och det är ju betydligt bättre reklam än en viss reklamfilm där en inte helt okänd person ger radion till en icke flygare som sedan krashar planet...(Har blivit jämförd med det så många gånger att jag blir tokig snart, *%&#¤"%&& skitreklam :evil: )
    Men visst, om fler nu försöker göra värre saker än det här, så kommer det ju förr eller senare att sluta med en olycka, och DÅ är det riktigt illa för alla som kallar sig modellflygare.

    Nu kan vi ju bara hoppas att de som gjort den här filmen har förstått innebörden av begreppet "Sluta medan det går bra"....

    MVH//Per Pålsson

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    -Det där var väl inget!
    Väntar med spänning på när Torpis ska pröva den riktiga machogrejen
    Pylonracing!

  3. #43
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    -Det där var väl inget!
    Väntar med spänning på när Torpis ska pröva den riktiga machogrejen
    Pylonracing!
    går det flyga pylon i tunneln oxå? oj de va som hundan....

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Eslövs modellflygklubb

    Standard

    Om inget annat lockar finns det alltid Tunnel OCH bro påväg till Danmark fast säkerheten är lite tajt.

  5. #45

    Standard

    Med hänsyn till den aktuella händelsen i tunneln, Södra länken i Stockholm, har SMFF gjort ett uttalande, se:

    http://www.airsport.se/modellflyg/t2.aspx

    Personligen tycker jag att det var mycket dumt gjort att flyga där, m.h.t. de risker som redan finns och de nya som kan tänkas uppkomma efter detta. Jag vet att SMFF jobbar mycket för att behålla de få regler, bestämmelser och lagar som finns inom modellflyget i Sverige – men sådana här incidenter kan komma att få negativa konsekvenser för ALLA utövare av vår trevliga hobby.

    Låt oss undvika detta genom att ”flyga med huvudet” – alltså: Tänk först!!

    Och låt bli att skapa den här typen av rubriker… de kan slå tillbaka mycket hårt mot oss!

    Pelle

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Det här är ju den bästa reklamen modellflyget har fått på länge!
    Det är inte mycket som hamnar överst på Aftonbladets hemsida, dessutom med bild!

    Ok, platsen är väl lite olämplig men det fanns ju knappt några bilar i tunneln så det var ju ingen större fara för människor.

  7. #47
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ni som nu är för detta tilltag, vad skulle era kommentarer ha varit om det hade hänt en olycka?? Jag bara undrar.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Ni som tycker att detta är bra PR för modellflyget måste ta i beaktande att det är så många fler än "gemene man" som läser tidningen. Jag tror att t ex Luftfartsverket kanske inte är så imponerad av tilltaget...

  9. #49

    Standard

    Jag är mycket imponerad över flygningen!

    Det är också bra reklam för modellflyg!

    Alla ansvarar för sina handlingar, oavsett om man flyger modellplan, kör bil eller något annat.

    Jag har många gånger på olika modellflygfält sett för liv och lem betydligt riskablare beteende än det här, däremot fanns en uppenbar risk för materiella skador här, men det hade enbart fått ekonomiska konsekvenser (för piloten).
    mvh Kristian

  10. #50
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag måste bara fråga. Finns det bevis för att det är Torpis, det kan vara vem som helst som flyger hans plan.
    //Tobbe

  11. #51

    Standard

    det är för RÅÅÅ, ja og farlig.

    Historien er også komme til Danmark

    http://www.bt.dk/article/20070614/NYHEDER/70614039/0/A

  12. #52

  13. #53

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Jag tycker det där räknas som gott bus.
    Är lite avundsjuk att jag inte gjort det själv.

    Naturligtvis ska det vara förbjudet.
    Det är ju det som är själva grejen.

  14. #54
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Jag måste bara fråga. Finns det bevis för att det är Torpis, det kan vara vem som helst som flyger hans plan.
    Nej, det finns nog inga bevis. Fast tystnaden från Torpis är väl lite märklig om det nu inte var han som flög.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  15. #55
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Man kan väl inte sticka under stol med att det såg ganska coolt ut med flygningen men helt krasst så ur säkerhetssynpunkt så är det ju helt förkastligt och smff gör rätt som tar en officiell ställning mot sådant.

    Skit i det här nu och börja fundera på vilka som kan göra en sån här film som är värre men där även säkerthet och sunt förnuft finns med.

    /Nik

  16. #56

    Standard

    Det är i mångt och mycket bra med PR, men – därför det finns ett ”men” – ibland blir uppmärksamheten negativ.

    I det här fallet klev piloten över gränsen, Luftfartstyrelsen har vetskap om händelsen och fortsättning följer… vilket är väldigt onödigt när vi befinner oss i en förhandlingssituation om eventuella nya regler gällande modellflyget i Sverige.

    Uppmaning: ”Nu håller vi oss på mattan” annars riskerar vi att få lagar och regler som begränsar vårt flygande för all framtid!

    Att ta ansvar för sitt eget flygande innebär också att ta ansvar gentemot alla andra. Tänk därför på att du som modellflygare representerar allt modellflyg i Sverige när du uppmärksammas! Och det är inte unikt – det gäller all flygsport!!!

    Pelle

  17. #57
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Det är i mångt och mycket bra med PR, men – därför det finns ett ”men” – ibland blir uppmärksamheten negativ.

    I det här fallet klev piloten över gränsen, Luftfartstyrelsen har vetskap om händelsen och fortsättning följer… vilket är väldigt onödigt när vi befinner oss i en förhandlingssituation om eventuella nya regler gällande modellflyget i Sverige.

    Uppmaning: ”Nu håller vi oss på mattan” annars riskerar vi att få lagar och regler som begränsar vårt flygande för all framtid!

    Att ta ansvar för sitt eget flygande innebär också att ta ansvar gentemot alla andra. Tänk därför på att du som modellflygare representerar allt modellflyg i Sverige när du uppmärksammas! Och det är inte unikt – det gäller all flygsport!!!

    Pelle

    Tack Pelle,

    Jag tror att dom flesta av oss bara kan hålla med!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #58

    Standard

    "Luftfartstyrelsen har vetskap om händelsen och fortsättning följer… vilket är väldigt onödigt när vi befinner oss i en förhandlingssituation om eventuella nya regler gällande modellflyget i Sverige."

    Vad för regler skulle Lfv kunna införa efter denna "incident"? Förbud mot modellflygande iförd intergralhjälm?
    Förbud mot stora elkärror i 20.000kr klassen?

    Misstänker, precis som piloten själv f.ö, att det redan är förbjudet att framföra modellflyg i motorvägstunnlar.

    Att sedan folket på SMFF aldrig skulle drömma om att framföra sina flygetyg på annat än av SMFF sanktionerade flygfält är en helt annan sak.

    I det här fallet vet ju piloten definitivt vad han sysslar med, det e ingen dununge med nytaget cert direkt, o att dom skulle legat mitt i vägen o hindrat annan trafik motsägs ju av att dom faktiskt blir omkörda.O skulle dom fått möte så hade den trafikanten isf gjort sig skyldig till betydligt grövre brott än piloten, då det är motorväg o alltså enkelriktat.

    Avslutningsvis, mindre farligt än Getaway Sthlm, farligare än att sitta i Tvsoffan, men sååååååå kul.

  19. #59

    Standard

    Ääääh... daah... orkade inte läsa allt ovan.

    Det finns alltid och kommer alltid finnas någon som gör fel, galet,
    gör dumt, gör andra irriterade osv osv... vad ni än gör. Är det någon
    som drar alla över samma kam så är det väl just den personen som
    har problem. Om en flyger i en tunnel så stämplar det väl inte RC-
    flygande som nåt crap och oseriöst!? Det stämplar utövaren att ha
    gjort nåt dumt. Så har jag förstått det. Väldigt löjligt hela detta.

    Tex, jag kör en sportigare bil och folk kastar ur sig de mest löjliga
    dumheter ibland. "jaha, du är en sån som har en sån bil, såna som
    du kör som dårar och borde inte få vara i trafiken" ... What?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #60

    Standard

    Gentlemen!

    Lyft blicken en stund från datorskärmen och titta ut genom fönstret – tänk på hur kul det är att modellflyga, och hur fritt vi har det att kunna flyga nästan var vi vill och när vi vill med nästan allt vi vill...

    Håll den tanken en stund och njut av den… för det är den friheten som SMFF värnar om!

    Klicka sen på den här länken… för det är ett alternativ hur det skulle kunna vara! (Nej, det är inget skämt – detta gäller sedan flera år i vårt grannland i söder.)

    http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/d...53/9_4_ud3.pdf

    Kan vi inte enas om att det är värt att bevara allas frihet istället för att ”hissa” en enstaka individ som underminerar vårt förtroendekapital gentemot myndigheterna?

    Och, som någon annan har skrivit här; ”Tänk lite längre än näsan!”

    Pelle

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 20:26
  2. Hur loggar man sina FPV-flyg om man inte har inspelning på länken?
    Av MrOvanhill i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •