Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förgasar inställning

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    8
    Jobb
    Utbildar inom Cad/Cam
    Klubb
    Cumulus

    Standard Förgasar inställning

    Hej,
    Jag har nu flugit och håller på att trimma in min nya Sukhoi som bäst. 2Kg lättare märks på prestanda vill jag lova.. 190cm spv och 5.5 kg då motor paketet väger 1.5 kg är väl ganska okey för en hel komposit kärra gissar jag..

    Jo, jag har rattat runt på munstyckena på motorn och blir inte riktigt klok vad som händer. Jag har följt instruktioner för wakbro förgasare jag hittat på nätet men det är något som inte stämmer.. Jag har haft isär förgasaren och letat skräp och blåst i alla kanaler, men det ser okey ut. Det har runnit ca 5 liter soppa genom motorn totalt, så den e väl ganska ny...

    Ställer jag in toppvarv på H nälen och tomgång på L nålen så motorn svarar bra, så har den en tendens att bluddra om den står ett tag på tomgång, vilket jag tolkar som lite fet gång, det kan jag leva med för det är mest på marken jag lider av det.. Rekomenderad inställning är 1,5 och 1,5 varv på nålarna, men L nålen är på strax över 1/2 varv bara..

    En annan effekt är att om jag ställer in H nålen för högsta varvtal och öppnar lite till ca 1/8 och flyger ca 5 min så beter sig motorn som den får för lite soppa... landar jag då och skruvar ut nålen så att motorn får så den går på toppvarv så får jag inte ut lika mycket effekt ur motorn, jämfört med från första starten...

    Nog borde motorn bli ordentligt varm innan 5 min ??? Vad kan detta bero på, och hur kan jag få ut full effekt ur motorn??

    Jag flyger nu på Alkylat bensin med fullsyntet och miljö olja för racing motorer...

    Någonstans har jag sett att man inte ska ha miljö olja då den klibbar och bygger beläggning i förgasaren. Är det mer effekt i 98 oktan soppa från macken? eller kan man prova med 95 oktan??

    Finns det någon som känner igen dessa symptom? Eller någon som har ideer eller tips?

    Jo, det är en Moki från Airworld på 30cc.

    Tacksam för ideer..

    Mvh

    Rikard

    www.modellbyggeriet.se/sukhoi

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ett par motfrågor: Proppstorlek och kör du den med kåpan på?
    Svårt att svara utan att "ha den i handen" ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    8
    Jobb
    Utbildar inom Cad/Cam
    Klubb
    Cumulus

    Standard

    Hej..
    Jo jag har en kopia av Graupner 20x8, varvar 6400rpm
    Jo, jag flyger med kopa på men har Mycket luft utblås, saknar några av Sukhois utblås galler, så det är stora hål istället... Så det borde inte vara mycket till övertryck i kopan...

    När jag landar efter att den tappat toppvarv så beter dn sig lika på marken...

    Funderar på om jag skall byta olja.. byat till vanlig bil bensin...

    Kan det vara värt besväret??

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Varmgång? Tycker det du beskriver har drag av det,flyg utan kåpa o prova..
    Men tror du ska ställa den fetare på tomgång o kompensera med ökat gaspådrag till en början med..Den ska fyrtakta på tomgång..
    O hur du än gör så kommer den i stort sett bara gå rent på de översta
    10%.. Det är det som är baksidan med bensintvåtaktare..
    Det är svårt att avgöra vad som är på tok utan att höra den men att Moki-bensinaren trilskas har jag varit med om förut...
    Bensinen o oljan är i alla fall inte det som trasslar,det är min gissning..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    8
    Jobb
    Utbildar inom Cad/Cam
    Klubb
    Cumulus

    Standard

    Hej igen..

    Kolla på denna länk

    http://www.modellbyggeriet.se/sukhoi/temp.html

    Har funderat på värme också.. men skull emotorn kunna bli varm i detta öppna motor rum??

    Borde väl vara som att flyga utan kopa nästan.. Eller?

    Kanske värt att bygga en styrning av luften istället??

    /R

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Innan du gör något annat,testa o flyg utan kåpa..
    Försvinner problemen så kan man baffla inluften,om de kvarstår så får vi fundera litet till..
    Det kan vara idè o testa med en lite mindre propp,tex 18X8- 19X8..
    Går den lättare så går den kallare..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    8
    Jobb
    Utbildar inom Cad/Cam
    Klubb
    Cumulus

    Standard

    Hmm ja det låter ju troligt med värme problem.. och det regnar hopplöst mycket ute...

    Jag tog en balsa bit och fixade lite.... Kan detta vara ett bra sätt att baffla? Kaj ju fila lite kanal liknande från upppsidan och in mot det som leder till motorn...

    Tämkte lägga packtejp och använda detta som plugg vid gjutning om jag får godkännt på tänket.. :idea:

    se http://www.modellbyggeriet.se/sukhoi/temp.html

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    8
    Jobb
    Utbildar inom Cad/Cam
    Klubb
    Cumulus

    Standard

    Och ja... jag vet att motorn inte sitter helt i mitten på kopan... men jag ska rikta den klart innan jag flyttar motorn.. det finns i planerna att fixa detta.... har minskat sidriktningen 1 grad, vilke tger 3mm fel i läge vid spinnern...

  9. #9

    Standard Re: Förgasar inställning

    .....

  10. #10

    Standard Re: Förgasar inställning

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Levenstam
    Jag flyger nu på Alkylat bensin med fullsyntet och miljö olja för racing motorer...

    Någonstans har jag sett att man inte ska ha miljö olja då den klibbar och bygger beläggning i förgasaren. Är det mer effekt i 98 oktan soppa från macken? eller kan man prova med 95 oktan??

    Finns det någon som känner igen dessa symptom? Eller någon som har ideer eller tips?

    Jo, det är en Moki från Airworld på 30cc.

    Tacksam för ideer..

    Mvh

    Rikard

    Vilken alkalytsoppa kör du på?
    98 eller 95 oktan från macken ger ingen skillnad i effekt, det ger bara skillnad i hur tålig soppan är mot spikningar. Om man inte kör på gränsen mot vad soppan klarar så kan man lika gärna köra på 95.
    Jag skulle däremot satsat på soppa från Aspen/VP/Sunoco/ELF/Agip eller liknande. Inte för att de ger mer effekt eller för att de är mer spiktåliga (vet inte hur hårt trimmade dessa motorer är, men jag antar att det inte är så blodigt), utan för att man vet att man får samma soppa varje gång. Det du tankar på macken skiljer från dag till dag, och den inställningen du körde en dag kanske därför inte funkar nästa dag. Detta har iof mer betydelse ju närmare gränsen man ligger. Förmodligen har det ingen betydelse på en sådan motor du pratar om, men det kan ju vara skönt att veta att det inte är soppan det är fel på plus att det blir inte så dyrt med så pass små mängder som det rör sig om.
    Inom roadracingen där det är betydligt hårdare trimmade motorer så är det i Sverige till 100% Castrol 747 eller Motul 800 som gäller. Kort sagt så är det inget annat som fungerar. Utomlands förekommer det en del andra oljor som tex Repsol, men de är inte lika lätta att få tag på här hemma. Om jag hade kört en bensinare i en modellkärra så hade jag kört någon av dessa oljor med VP eller Sunoco.

Liknande ämnen

  1. Inställning ASP FS 180AR
    Av MagnusStrömqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 08:23
  2. OS heli förgasar frågor
    Av Marcus72 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 21:05
  3. Pitch inställning
    Av Hitec i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 18:04
  4. Walbro förgasar problem
    Av krokko i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 10:31
  5. Skön inställning..........not!!!
    Av Vismund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •