Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Walkera Gm 058

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard Walkera Gm 058

    Min Walkera GM 058.
    Är inte helt färdig med målningsarbetet. Känns ännu som att nånting saknas.
    Om någon funderar på att köpa en så skulle jag inte rekommendera RTF modellen. Köpte RTF för att spara lite tid (kände mig lite osäker på elektroniken eftersom det är min första RC), men den var så dåligt sammansatt att jag var tvungen att plocka isär den och bygga upp den från början.

    *update*
    Efter att min kompis plan tagit in vatten och speed-controllern kortslutit så kom jag på den briljanta idén att tjepa in min speed-controller. Speed-controllern brann upp efter ett par minuter. Ibland är man jävligt smart

    http://bayimg.com/laDKDaABG
    http://bayimg.com/LaDKeAAbG

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den blev ju riktigt tjusig!

    Jag köpte en likadan tom, dvs ingen elektronik eller motor. Kanske du kan hjälpa mig med var tyngdpunkten ska vara?
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Jag har bara haft min i en vecka, så jag har inte riktigt fått kolla på alla inställningar. Motorn väger dock mycket i förhållande till resten av planet, och den enda egentliga vikt som tillkommer är ju batteriet.. så tillvidare har jag bara placerat batteriet så långt bak i planet som det går.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    okaj, efter lite testning så har jag kommit fram till att tyngdpunkten ska vara ca.7.5cm från nosen på cockpit.

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det verkar bra, min ligger på 76 mm med allt på plats.
    Jag var ute och testade den i lite för mycket vind...

    Jag upptäckte att mina roderutslag var åt helsike för stora, jag minskade dem men inte tillräckligt, efter en aningen vinglig färd prickade jag en flaggstång ops:

    Men den är nästan färdiglagad, så det blir till att prova igen med ännu mindre utslag...
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej Jean!

    Roligt att någon från mina hemknutar hittat hit. Jag bor i Smedsby, flyger på Söderfjärden i Sundom och mina större modeller på Vasa flygfälts gamla startbana. Hör till Sundom RC Club.

    Modigt av dig att börja med ett hydroplan om du inte har flugit RC tidigare. Har du simulator? Jag har inte flugit så många år, men det har nog blivit ganska mycket fluget både IRL och i simulator.

    Jag köpte en MissHyperion i höstas och upplevde den som mycket svårflugen i högre farter. Låg fart i vindstilla med harriervinkel (nosen 45 grader uppåt) klarade jag bra, har övat en hel del 3D-flygande med flygplan, men så fort jag drog på gasen blev den mycket instabil. Hoppas att din är mera stabil i luften.

    En enda video blev det när jag försäker flyga den i 6 m/s, och i vintras landade jag litet väl hårt så att de tre fenorna lossnade (depron är mycket skört i minusgrader). En enkel reparation som jag ännu inte gjort, då jag saknar motivation - metanolplanen tar all min tid nu under sommarsäsongen.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=d2gNO7IkqvY"]YouTube - Miss Hyperion[/ame]


    Kanske vi ses i något RC-sammanhang. Kom till Pörtom-fältet söndagen den 15 juli kl. 12–17. Pörtomklubben har flygdag och där brukar många flyga och AtalaRC är där med sin försäljningsvagn. Jag ska dit och flyga min Yak-54 och min Twist.

    hälsn. Johan

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Hej Johan!
    Jag har inte riktigt vågat ta upp mitt hydroplan i luften ännu.
    Har nära till vattendrag vid hemgården i Kållby (jakobstad), så jag har bara kört den som båt än så länge.
    Insåg nog ganska snabbt att jag behöver många timmar i en simulator innan jag har nån chans att behärska kontrollerna.

    Enda planet jag flygit med före jag skaffade min Walkera var ett 30€'s skumgummiplan a'la Clas Ohlsson. Det visade sig vara ett väldigt stort hopp gällande prestanda.

    Håller som bäst på med FMS 2.0, men har Realflight 3G på väg. Har du nån bra simulator att tipsa om, och framför allt: vet du nån simulator som har en hydrofoam som modell?

    Inte riktigt säker på hur mitt schema för nästa helg ser ut ännu, men om jag har möjlighet så kommer jag en sväng förbi Pörtom på söndag.

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Här finns min miss Hyperion för Real Flight G3
    http://www.knifeedge.com/forums/showthread.php?t=12121

    Den är inte alls realistisk, mycket mera lättflugen och inte alls så "vinglig" som den är i verkligheten. Men det kan ändå vara bra att öva med den modellen i simulator.

    Om du blir medlem i Jakobstadsnejdens RC-flygare får du låna Real Flight G3 gratis tror jag (men jag rekommenderar en egen simulator så du kan träna mycket, mycket).

    Min bror är med i Jakobstadsklubben, så jag har flugit med honom på fältet i Karby ett par gånger. Ett alldeles fantastiskt fält med 2 korslagda banor på 100x15 m. Själv är jag född och uppvuxen i Nykarleby.

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jean

    Håller som bäst på med FMS 2.0, men har Realflight 3G på väg. Har du nån bra simulator att tipsa om, och framför allt: vet du nån simulator som har en hydrofoam som modell?
    Jag har en Hydrofoam till Reflex XTR som känns hyfsat realistisk (efter två minuter med originalet).

    Jag hittade den på http://www.rcsim.de/
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. walkera 4 3b
    Av mageri i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 19:20
  2. walkera h05
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 15:29
  3. Min Walkera 52:a
    Av lundgren i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 07:37
  4. walkera
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •